خاورمیانه - آرشیو

آن ظهر غم انگیز
به بهانه چهلمین روز رحلت سید علی اکبر محتشمی پور

آن ظهر غم انگیز

محمد ایرانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: مطلبی که در ادامه می آید یکی از غمبارترین خاطراتی است برای نگارنده که ای کاش هیچ وقت اتفاق نمی افتاد. این رویداد پردرد را برای دوستان چند بار نقل کرده ام اما تاکنون تحریر نکرده بودم. اربعین سید بزرگوار محتشمی پور عزیز این جانباز مقاوم جبهه حق مرا بر آن داشت که بر مظلومیت و سکوت وی در طول حیات پر قصه و غصه اش داد از دل برآورم.

ادامه مطلب
سعد حریری در خدمت سناریوی تخریبی فرانسه - امریکا - اسرائیل
استعفایی که هدفش ضربه به حزب الله است

سعد حریری در خدمت سناریوی تخریبی فرانسه - امریکا - اسرائیل

دستور آمریکا – اسرائیل – فرانسه برای شعله‌ور کردن فتیله جنگ داخلی در لبنان صادر شده است و هرکس که غیر از این را می‌گوید لبنان و مثلث ذکر شده و نیت‌های واقعی آنها در قبال لبنان و منطقه را نمی‌شناسد.

ادامه مطلب
صدر در جست‌وجوی برهم زدن قواعد بازی در قلب بغداد
شوک انصراف انتخاباتی به جامعه سیاسی عراق

صدر در جست‌وجوی برهم زدن قواعد بازی در قلب بغداد

آرمان سلیمی در یادداشتی می نویسد: در موقعیت کنونی نیز به نظر می‌رسد مقتدی از ورود به عرصه انتخابات در قالب فعلی واهمه دارد و نگران متحمل شدن شکست جریان وابسته به خود است. در وضعیت کنونی، ائتلاف سائرون به عنوان جریان تحت حمایت و پوشش صدر با ۵۴ کرسی بیشترین آراء را در پارلمان تحت کنترل دارد؛ لذا به نظر می‌رسد مقتدی صدر از این امر واهمه دارد که در صورت مشارکت در انتخابات این آراء به شدت تنزل پیدا کنند؛ زیرا نمایندگان یا نزدیکان او در دولت به ویژه در وزارت بهداشت و درمان این کشور عملکرد مثبتی نداشته‌اند و این مساله حتما از نگاه و در تبلیغات انتخاباتی دیگر گروه های سیاسی مورد تاکید قرار خواهد گرفت.

ادامه مطلب
خطیب زاده: تعویق مذاکرات تا آغاز دولت جدید طبیعی است/هند به تعهدات خود در چابهار عمل کند
سخنگوی وزارت امور خارجه در ویدئوکنفرانس خود با خبرنگاران

خطیب زاده: تعویق مذاکرات تا آغاز دولت جدید طبیعی است/هند به تعهدات خود در چابهار عمل کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وضعیت لبنان گفت: این مردم لبنان هستند که باید در خصوص آینده لبنان تصمیم بگیرند. ما هیچ وقت از ارائه کمک به همه طرف‌ها به شمول دولت، گروه‌ها و احزاب پا پس نکشیده‌ایم. هرگاه از ما خواستند که کمک از طرف جمهوری اسلامی ایران داده شود، ما کمک کرده‌ایم. در این فشار اقتصادی که مردم لبنان در آن هستند بارها به دولت لبنان اعلام آمادگی کردیم که کمک می‌کنیم. اگر دولت لبنان آمادگی داشته باشد ما از ارسال کمک‌ها دریغ نخواهیم کرد.

ادامه مطلب
رهبر انقلاب: همه سخن ایران مقاومت در برابر شرارت آمریکاست
پیام مقام معظم رهبری به مناسبت موسم حج:

رهبر انقلاب: همه سخن ایران مقاومت در برابر شرارت آمریکاست

ایشان ضمن اشاره به مشکلات و ناگواری‌های دنیای اسلام، سربرافراشتن عناصر مقاومت و بیداری بخصوص در فلسطین، یمن و عراق را از واقعیت‌های امیدآفرین منطقه خواندند و تأکید کردند: وعده صادق الهی، نصرت مجاهدان است و نخستین اثر این مجاهدت، بازداشتن آمریکا و دیگر زورگویان از دخالت و شرارت در کشورهای اسلامی است.

ادامه مطلب
مردی که هم فرمانده دیپلماسی هم فرمانده میدان بود
«حزب الله»؛ یک قدرت استثنایی و بازدارنده در مقابل اسرائیل

مردی که هم فرمانده دیپلماسی هم فرمانده میدان بود

محمد علی سبحانی، سفیر سابق ایران در قطر و لبنان و از نزدیکان علی اکبر متحشمی پور می گوید: آقای محتشمی پور یک فرد بسیار با صداقت، شجاع و کاملا هماهنگ با دیپلماسی بود. ایشان هم فرمانده دیپلماسی و هم فرمانده میدان بود و همین نظر امام را اجرا کرد. افراد زیادی از مردم لبنان به ایشان بعد از نظر امام مراجعه کردند و ایشان هم با روی باز از همه استقبال کرد.

ادامه مطلب
وضعیتی که ایران از آن سود می برد
جدال سعودی - امارات بازگشتی است به همان شرایط همیشگی خلیج فارس

وضعیتی که ایران از آن سود می برد

در کنار جدال بی‌سابقه پیرامون تولید نفت، منازعه سعودی – امارات به محور ضد ایران در خلیج فارس پایان داده است. هر دو پادشاهی تنش‌هایشان با تهران را، که در گذشته‌ای نه چندان دور خواهان نابودی‌اش بودند، کاهش داده‌‌اند و با دست کشیدن از خواسته های سابقه شان، با پذیرفتن دوباره واقعیت ایران، هر کدام به نوعی با طرف ایرانی وارد گفت وگو و مذاکره برای حل اختلافاتشان شده اند. به این ترتیب بازگشت فضا به شرایط مساعدتری را شاهد هستیم.

ادامه مطلب
مردی که در هر حالت سایه سنگینی دارد
اهداف مقتدی صدر با اعلام خروج از انتخابات

مردی که در هر حالت سایه سنگینی دارد

علی موسوی خلخالی می نویسد: مقتدی صدر از فضای سیاسی کشور دور نخواهد ماند. حتی عدم شرکت در انتخابات نیز کنشی سیاسی از سوی او برای انداختن سایه سنگین خود بر عرصه سیاسی کشور است.

ادامه مطلب
ناگفته هایی از محتشمی پور در لبنان و سوریه
حمید قمی دیپلمات ارشد ایران در سوریه و لبنان به مناسبت چهلمین روز درگذشت مرحوم محتشمی پور

ناگفته هایی از محتشمی پور در لبنان و سوریه

حمید قمی از نزدیکان مرحوم محتشمی پور می گوید: جناب آقای محتشمی پور سفیر ایران بودند در سوریه اما ایشان چون قبل از انقلاب فارغ از قصه احتمال هجرت حضرت امام به سوریه ایشان معمولا برای چاپ کتاب های حضرت امام و تماس با فلسطینی ها و با شخصیت های سیاسی و مذهبی مکررا به لبنان سفر داشتند که تقریبا یکی از دلایل ثانویه برای انتخاب ایشان به عنوان سفیر در سوریه مطرح بود همین عقبه بود که ایشان اشراف به مسائل شیعیان لبنان و سوریه داشتند چراکه جمهوری اسلامی ایران در لبنان سفیر نداشتیم تا جایی که تقریبا سالهای پایان  جنگ بود که به لبنان سفیر اعزام کردیم. که اولین سفیر ما در لبنان برای مدت کوتاهی آقای به اسم روحانی بودند که نتوانسته بودند در آنجا موفقیتی کسب کنند و بعد از ایشان آقای سید محسن موسوی بودند که ایشان جزو آن چهار دیپلمات ربوده شده بودند. تقریبا در این دوران امور لبنان توسط سفیر ما در دمشق هماهنگی می شد حتی در زمانی که ما آنجا کاردار داشتیم هم امور مربوطه با دفتر وزارت خارجه در دمشق هماهنگ میشد.

ادامه مطلب