خاورمیانه - آرشیو

توافق هسته اى دور است یا نزدیک؟
تاثیر تحولات اخیر منطقه بر برجام

توافق هسته اى دور است یا نزدیک؟

روح اله رحمانی فر در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر، علی رغم دشوار بودن مسیر پیش روى مذاکرات مرتبط با توافق هسته اى با توجه به اراده تهران براى احیاى برجام بعد از سه سال صبر استراتژیک و نیز دست پُر ایران در مذاکرات که آخرین اهرم آن افزایش درجه غنى سازى بود محور مقابل چاره اى جز شتاب بیشتر در لغو تحریم ها نخواهد داشت و به باور نگارنده از همین حالا مى توان نسبت به سرانجام مثبت برجام امیدوار بود.

ادامه مطلب
خطیب زاده: سفر وزیر امور خارجه پاکستان به تهران مهم است/اروپایی ها شریک ناقض برجام هستند
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران:

خطیب زاده: سفر وزیر امور خارجه پاکستان به تهران مهم است/اروپایی ها شریک ناقض برجام هستند

خطیب زاده با بیان اینکه مسیر ما روشن است، گفت: آمریکا در برجام نیست، از برجام خارج شده و آن را نقض کرده و این ایالات متحده آمریکاست که باید در ابتدا به تعهدات خود برگردد و ما بتوانیم آن را راستی آزمایی کنیم، بعد از آن ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف می کند و همان طور که پیش از این گفتم تمامی این اقدامات در چارچوب برجام بوده است. نگرانی های اروپایی ها در این زمینه نیز نقطه شرمی برای آن هاست. اروپایی ها شریک نقض برجام از سوی آمریکایی ها بودند و از سوی دیگر شاهد اعمال استانداردهای دوگانه از سوی اروپایی ها هستیم. اروپایی ها باید بدانند که با این جور لفاظی ها قدرتی پیدا نمی کنند بلکه ارزش خود را بیش از پیش در بین مردم ایران از دست می دهند و میزان تأثیرگذاری شان در مذاکرات را کمتر می کند.

ادامه مطلب
آیا اردوغان باید از کودتا بترسد؟
پیمان دریایی مونترو و ترس از بیدار شدن غول خفته کودتا

آیا اردوغان باید از کودتا بترسد؟

الیاس واحدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: از زمانی که رجب طیب اردوغان، رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور ترکیه با ابزارهای مختلف ارتش این کشور را مهار و دست به تغییرات مؤثر در ساختار و کادر فرماندهی ارتش زد، مشخص بود که بر روی مرزهای تحمل ژنرال های گردن فراز ارتش حرکت می کند ولی این سیاستمدار اسلامگرای محافظه کار، با تکیه بر حمایت های مردمی و در سایه کارآمدی اسلحه پنهان خود یعنی سازمان ملی اطلاعات و شخص هاکان فیدان، مستشار (رئیس) این سازمان که اردوغان سال ها پیش وی را مخزن اسرار خود نامیده بود، توانست سرکشی های ارتش را خاموش کند. 

ادامه مطلب
سیاست جمهوری اسلامی مبتنی بر «صلح حسنی، مخالفت گرایی حسینی» است
تاملی در فوتوریسم شیعه

سیاست جمهوری اسلامی مبتنی بر «صلح حسنی، مخالفت گرایی حسینی» است

تشیع به عنوان یک مجموعه اعتقادی از همان ابتدا در آموزه فوتوریسم (آینده نگری) پایه ریزی شده که البته در آغاز به عنوان یک مفهوم ابتدایی بوده و در طول تاریخ (آشفته) تشیع و بر یک اساس تکاملی نیازمند بسط یافته است که نیاز به بررسی دقیق دارد. فوتوریسم شیعه این است که مجموعه سنت در واقع نوآورانه و بسیار آموزنده است که از یک سو با توجه به انگیزه سیاسی مضاعف شیعه برای صلح عملی موسوم به صلح حسنی و از سوی دیگر با مخالفت گرایی حسینی حاصل می شود؛ این دو از هم جدا نیستند و باید به عنوان شیوه ای کاملا مشروع از سیاست و همچنین دیپلماسی در تشیع درک شوند. درک فوتوریسم شیعه به آگاهی از انگیزش ها و تغییر رویه از صلح حسنی و مخالفت گرایی حسینی بستگی دارد که تداوم و ناپیوستگی ها را دیکته می کنند.

ادامه مطلب
جان شهروندان ایران بازیچه موازنه قدرت ترکیه و امارات متحده عربی!
موازنه باج‌دهی و ضعف در سیاستگذاری ایرانی

جان شهروندان ایران بازیچه موازنه قدرت ترکیه و امارات متحده عربی!

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: گویا سیاستگذاران ایران به‌خصوص وزیر کشور و کارگروه مشاوران وزارت امور خارجه در ستاد ملی مبارزه با کرونا به جای حفظ منافع، حفظ جان و مال شهروندان ایران به دنبال برقراری موازنه قدرت منطقه‌ای میان ترکیه و امارات متحده عربی با تاکتیک باج‌دهی همزمان به این دو رقیب منطقه‌ای هستند!

ادامه مطلب
ایران نیروی ناآرام و بی ثبات کننده منطقه نیست
استانداردهای دوگانه غرب در خاورمیانه

ایران نیروی ناآرام و بی ثبات کننده منطقه نیست

اخیرا که بازگشت به انطباق با برنامه جامع اقدام مشترک ممکن به نظر می رسد، لازم است به استثنایی بودن محدودیت هایی که ایران با امضای توافق پذیرفته بر برنامه هسته ای آن اعمال شود، مورد توجهه قرار بگیرند. این محدودیت ها بسیار محدودتر از قوانین کلی قابل اجرا برای سایر کشورها هستند و این در حالی است که برخی دیگر در خاورمیانه (اسرائیل) با خودداری از تصدیق قوانین و نظارت های بین المللی، به طور کلی از محدودیت ها اجتناب کرده و یک زرادخانه بزرگ سلاح های هسته ای ساخته اند.

ادامه مطلب
ترکیه از سوریه به اوکراین مزدور می فرستد
یادداشت اختصاصی

ترکیه از سوریه به اوکراین مزدور می فرستد

دیوید الحنان در یادداشتی اختصاصی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر اساس اطلاعاتی که روزنامه ANHA منتشر کرده، سازمان امنیت ملی ترکیه فعالیت های تازه ای را برای سربازگیری در ادلب سوریه و انتقال آنها به شرق اوکراین در آینده نزدیک در دستور کار قرار داده است. افسران ترکیه به مزدورانی که به اوکراین بروند تا ۴۰۰۰ دلار در عملیات فعال مسلحانه و ۱۵۰۰ دلار در وضعیت انتظار در پشت مناطق مرزی پیشنهاد داده اند. به گفته این منابع قرار است مرحله نخست اعزام این افراد مسلح به اوکراین در آینده نزدیک انجام شود و انتظار می رود به این ترتیب دست کم ۷ هزار نفر از مزدوران مستقر در سوریه توسط ترکیه به اوکراین منتقل شوند. مسئولیت این افراد گسترش و مبارزه در صورت لزوم در مرزهای اوکراین در صورت تهدید از سوی دیگر نیروهای مسلح شبه نظامی است. 

ادامه مطلب
خیانت عربی
بررسی عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل (امارات و بحرین) و پیامدهای آن بر منطقه

خیانت عربی

محمد عربگری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نمایش صلح طلبی رژیم صهیونیستی؟ این رژیم با نمایش صلح طلبی به دنبال ایجاد شکاف در میان صفوف اعراب و مسلمانان به دلیل گرایش های متفاوت بین آنان و ایجاد اختلاف بین گروههای اسلامی و فلسطینی با تظاهر به صلح طلبی بود. اما بر هیچ ناظر منصفی پوشیده نیست که قصد اصلی رژیم صهیونیستی در طول نیم قرن گذشته تنها تداوم اشغال نامشروع سرزمین فلسطین و در عین حال کسب پرستیژ در سطح جهانی و ارائه طرح های صلح برای برطرف کردن وجهه ناشایست در میان افکار عمومی جهان است . این رژیم با نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین تنها درصدد گرفتن وقت جهت سرکوبی نهضت آنان است ، در این بین چیزی که بیش از همه جهت سرپوش گذاردن بر جنایات این رژیم به کار خواهد آمد ، ارائه نمایش صلح طلبی و صلح دوستی ظاهری از سوی اسرائیل است. متاسفانه گروه هایی از فلسطینی ها و برخی دولتهای عرب نیز فریب ظاهرسازی های این رژیم جنایتکار را خورده و در دام مذاکره و سازش گرفتار شدند. 

ادامه مطلب
انگیزه اسرائیل در حمله به تاسیسات هسته ای ایران
هدف تل آویو چیست؟

انگیزه اسرائیل در حمله به تاسیسات هسته ای ایران

هر اتفاقی که در ساعت ها و روزهای آینده در درام پر مخاطب برنامه هسته ای ایران رخ دهد، یک مساله آشکار است و تغییر نمی کند: حمله آشکار اسرائیل به تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران در نطنز اگرچه بارها در رسانه های ایالات متحده به عنوان اقدامی با هدف «عقب راندن برنامه هسته ای ایران» منتشر شده، اما چنین چیزی نبوده است. هدف از این حملات اخیر اسرائیل به تاسیسات ایران عقب راندن ایران از پیشرفت در برنامه هسته ای نبود؛ بلکه برای عقب راندن دیپلماسی بود و این اولین مرتبه نیست که اسرائیل از این تاکتیک استفاده می کند.

ادامه مطلب
چین، عامل تنش در روابط امریکا و اسرائیل
واشنگتن برای نسپردن بندر حیفا به چینی ها التماس می کند

چین، عامل تنش در روابط امریکا و اسرائیل

رقابت اصلی با چین در عرصه بین الملل، که باعث وارد آمدن خساراتی سنگین بر نفوذ آمریکا در منطقه خاورمیانه، اروپا و واژگون شدن هیبت آن در سطح جهانی شده است، چه بسا نقطه آغازین کاهش نفوذ ایالات متحده در مناطق دیگر باشد، به ویژه با توجه به تقویت حضور نیروی دریایی روسیه در لاذقیه و کمی به سمت شمال در بندر حیفا که جایی برای جلوگیری از ورود تجهیزات ایالات متحده به اوکراین شده است. اجاره بندر حیفا و تاسیس یک کارخانه آب شیرین کُن توسط چین که در سطح جهانی بزرگترین نیز به حساب می آید، به منظور تامین یک چهارم مصرف آب آشامیدنی اسرائیل، دولت ترامپ را وادار کرد تا وزیر امور خارجه وقت خود مایک پمپئو، را به یک ماموریت ویژه بفرستد در حالی که حامل پیام تند و صریح اللهجه به همراه هشدارهای شدید از طرف دولت آمریکا را به گوش رهبران رژیم صهیونیستی رساند. 

ادامه مطلب