خاورمیانه - آرشیو

چرخش قدرت چه تاثیری بر روابط منطقه ای ایران خواهد داشت
رئیسی و نوع رابطه با کشورهای عرب خلیج فارس

چرخش قدرت چه تاثیری بر روابط منطقه ای ایران خواهد داشت

مشکلی که در یکجا جمع شدن خصومت با غرب و تمایل به توسعه اقتصاد ایران وجود دارد، خود را در روابط مخدوش تهران با همسایگانش در خلیج (فارس) نشان می دهد که ده ها سال است شراکتی شکوفا با واشنگتن دارند. از این رو، در حالی که ایران همکاری اقتصادی با برخی کشورهای عرب خلیج فارس را حفظ کرده، روابطش با برخی دیگر از این کشورها به علت منافع سیاسی و اقتصادی متغیرش، به شدت تیره است.

ادامه مطلب
رئیسی و روابط منطقه‌ای
نفسی که دمیده شده و فرصتی که پیش آمده است

رئیسی و روابط منطقه‌ای

صابر گلعنبری در یادداشتی می نویسد: طی دو هفته اخیر بحث‌های زیادی با دوستان تحلیل‌گر از کشورهای منطقه که به دقت اوضاع ایران را رصد می‌کنند داشتم. سخنی به گزافه نیست اگر اذعان کنم شناخت برخی از آنها از اوضاع ایران و پیچیدگی‌هایش بیشتر از برخی کارشناسان ایرانی است. کسی که از خارج یک جغرافیای سیاسی و بدون سوگیری، تعلقات فکری و سیاسی نظاره‌گر تحولات آن است، تصویر جامعی را می‌بیند و تکه‌های پازل و تاثیرگذاری هر کدام در ترسیم این تصویر را به خوبی مشاهده می‌کند که همین کمک شایانی

ادامه مطلب
رئیس جمهور هشتم بدون احیای برجام نمی‌تواند به فکر توسعه مناسبات منطقه‌ای باشد
نگاه تل آویو به دولت رئیسی چگونه خواهد بود؟

رئیس جمهور هشتم بدون احیای برجام نمی‌تواند به فکر توسعه مناسبات منطقه‌ای باشد

قاسم محب علی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی پیرامون آینده مناسبات منطقه ای ایران در دولت سیزدهم بر این باور است مادامی که برجام احیاء و تحریم ها لغو نشود دولت سیزدهم نمی تواند گام موثری در خصوص توسعه مناسبات منطقه‌ای به خصوص با همسایگان حاشیه خلیج فارس داشته باشد.

ادامه مطلب
چالش های اقتصادی تحریم و کرونا، پیروزی رئیسی را تلخ می کنند؟
گزارش فایننشال تایمز از دولت منتخب اصول گرا

چالش های اقتصادی تحریم و کرونا، پیروزی رئیسی را تلخ می کنند؟

ابراهیم رئیسی، روحانی محافظه کار، در سال ۲۰۱۷ که برای اولین مرتبه در انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کرد، شکست خورد و نتوانست نظر رای دهندگان امیدوار به برجام و گشایش اقتصادی ناشی از آن را به حمایت از خود جلب کند. اکنون که ۴ سال از آن زمان گذشته، توافق هسته ای بدون نتیجه، بحران اقتصادی ناشی از تحریم های ایالات متحده، ناامیدی رای دهندگان، و عزم جمهوری اسلامی برای قدرت گرفتن یک اصول گرا، زمینه را برای پیروزی او در انتخابات با کسب ۶۲ درصد آراء فراهم آوردند.

ادامه مطلب
کش مکش ایران و عربستان ادامه تنش تهران و واشنگتن است
تاثیر کشمکش ایران-آمریکا بر مساله فلسطین

کش مکش ایران و عربستان ادامه تنش تهران و واشنگتن است

درگیری ایران – آمریکا باعث شد این درگیری در عرصه های دیگر شدت یابد. به این ترتیب که ایران روی مقاومت تمرکز کرد و واشنگتن روی عربستان و به این ترتیب درگیری ایران – آمریکا در عرصه‌های دیگری در یمن، لبنان، سوریه و عراق بازتاب یافت. این درگیری در یمن به عربستان آسیب رساند و باعث شد عراق به عرصه تسویه حساب ایران و آمریکا تبدیل شود.

ادامه مطلب
رئیسی از پس تحریم ها بر می آید؟
دو راهی پیش روی رئیس جمهوری جدید

رئیسی از پس تحریم ها بر می آید؟

علی بیگدلی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این که قطعا آرای پایین رئیسی و نیز تحریم بودن او آثار مخربی بر کاهش توان چانه زنی دیپلماتیک دولتش خواهد گذاشت، پیرامون چالش های هشتمین رئیس جمهور در حوزه سیاست خارجی عنوان داشت که دولت سیزدهم و شخص سید ابراهیم رئیسی برای آنکه توان چانه‌زنی دیپلماتیک خود را به منظور احیای برجام و لغو تحریم ها قوی کند و اثر مخرب کاهش مشارکت مردمی و سبد رای پایین خود را به حاشیه ببرد باید از یک تیم مجرب، کارکشته، غیرشعاری، منعطف و هوشمند در امر دیپلماسی استفاده کند. این نکته از آن جهت اهمیت مضاعفی پیدا می کند که رئیس جمهور هشتم سر رشته ای هم از امر سیاست خارجی ندارد. پس به قول برخی اکنون لزوم تشکیل این تیم سیاست خارجی از اوجب واجبات برای دولت سیزدهم و شخص رئیسی خواهد بود. چرا که از یک سو، هم باید نقیصه کاهش مشارکت و سبد رای خود پایین خود را که بر توان چانه‌زنی دیپلماتیک دولتش آثار زیانبار خواهد داشت را به محاق ببرد و هم نقیصه عدم شناخت رئیسی با عالم سیاست خارجی را پر کند.

ادامه مطلب
چالش‌های دیپلماتیک دولت جدید
سایه روشن های انتخابات

چالش‌های دیپلماتیک دولت جدید

جلال میرزایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرنی بر این نکته تاکید دارد که کاهش مشارکت و میزان آرای پایین رئیسی در جمعه گذشته اثر مخربی بر توان چانه‌زنی دیپلماتیک تهران در آینده خواهد گذاشت. اگرچه لزوماً این مسئله به معنای انفعال دیپلماتیک ایران نخواهد بود. اما دولت رئیسی برای رفع این نقیصه، ضمن عمل به وعده هایش و ایجاد امید به منظور پر کردن گسل حاکمیت با نظام باید دیپلماسی فعال و در عین حال هوشمندی را با اولویت رفع تحریم‌ها و لغو سیاست فشار حداکثری هم در دستور کار قرار دهد تا در آینده نزدیک شاهد کمرنگ‌تر شدن چالش ها و بحران های کنونی در کشور شویم. چراکه قطعاً خود آقای رئیسی و جریان وابسته به آن بیش از هر فردی به این واقعیت آگاهند که پیوستگی و وابستگی جدی بین مشکلات داخلی به خصوص در حوزه اقتصادی و معیشتی با بحران های دیپلماتیک کنونی وجود دارد. از این رو بهبود وضعیت داخلی تا حد زیادی در گرو رفع چالش های دیپلماتیک کشور است.

ادامه مطلب
ضرورت «خاص گرایی» در سیاست خارجی ایران
بایدها و نبایدهایی که باید مد نظر باشد

ضرورت «خاص گرایی» در سیاست خارجی ایران

سید محسن امامی فر در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به تحولات ژئوپلیتیکی منطقه خاورمیانه، برای تحقق منافع و امنیت ملی خود باید با اعمال «خاص گرایی» در سیاست خارجی، حضور و نفوذ موثر خود را از طریق راهبرد واقع گرایانه ائتلاف و اتحادسازی در منطقه افزایش دهد و خود را به عنوان بازیگر و بازیگردان قدرتمند در سطح منطقه ای معرفی کند تا نقش خود را در نظام بین الملل تثبیت کند.

ادامه مطلب
اروپا مهندس معماری منطقه ای جدید خاورمیانه باشد
در راستای گفت وگوهای قدرت های بزرگ منطقه ای

اروپا مهندس معماری منطقه ای جدید خاورمیانه باشد

بهترین راه برای شروع این فرایند این است که گروهی از کشورهای مهم اروپایی، با پشتیبانی سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا، نمایندگان ویژه‌ای را به منطقه بفرستند تا با کشورهای به اصطلاح ۲+۶ – شش عضو شورای همکاری خلیج فارس به اضافه ایران و عراق – و سایر ذینفعان، از جمله بازیگران خارجی مانند آمریکا، روسیه و چین، به توافقی خردمندانه دست یابند.

ادامه مطلب
برترین قدرت های سایبری خاورمیانه کدامند؟
رویه های امنیت سایبری

برترین قدرت های سایبری خاورمیانه کدامند؟

توافق های سایبری اخیر چین با ایران ممکن است سایر کشورهای منطقه را به همکاری با ایالات متحده وادارد. چین و روسیه به عنوان پشتیبانان اصلی توانایی های سایبری ایران می توانند این کشور را به یک غول امنیت سایبری در منطقه تبدیل کنند. 

ادامه مطلب