خاورمیانه - آرشیو

بُروز توانایی‌های ملّت ایران در مقابله با فشار حداکثری آمریکا
در پیام نوروزی رهبر انقلاب عنوان شد:

بُروز توانایی‌های ملّت ایران در مقابله با فشار حداکثری آمریکا

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خود در آغازین دقایق سال ۱۴۰۰، شعار سال را «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری کردند. وی در ادامه خاطر نشان کردند که ملّت ایران توانایی خودش را نشان داد در مقابله‌ی با فشار حدّاکثری دشمن. دشمنان ما و در رأس آنها آمریکا در صدد بودند که ملّت ایران را با این فشار حدّاکثری به زانو دربیاورند. امروز خود آنها و رفقای اروپایی‌شان صریحاً میگویند که فشار حدّاکثری شکست خورده. ما میدانستیم شکست میخورد و عازم بودیم که دشمن را شکست بدهیم در این زمینه. میدانستیم ملّت ایران می‌ایستد، ولی امروز خود آنها دارند اعتراف میکنند به اینکه این فشار حدّاکثری شکست خورده است.

ادامه مطلب
صادق خرازی: ظریف می‌تواند پدیده انتخابات باشد
در گفت وگو با ایرنا

صادق خرازی: ظریف می‌تواند پدیده انتخابات باشد

خرازی در پاسخ به این پرسش که چه اصراری دارید ظریف نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری شود، گویا خود او تمایلی به نامزدی در انتخابات ندارد، اظهار کرد: چه کسی گفته چنین اصراری داریم؟ ما به کسی اصراری نکردیم. ظریف به عنوان یک گزینه مطرح است. اگر او برای انتخاب نامزد شود، حضور او به دلیل موقعیت ویژه‌ای که دارد می‌تواند به پدیده انتخابات تبدیل شود. البته تصمیم ظریف برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری به خود او مربوط است.

ادامه مطلب
بایدن باید بدهی امریکا به ایران را بپردازد
در جبران خسارت بی اعتمادسازی دونالد ترامپ

بایدن باید بدهی امریکا به ایران را بپردازد

از هرجهت که حساب کنیم، باید به ایران حق داد. آمریکا، عهد خود را شکست. خود بایدن در مقاله سپتامبر گذشته اش در سی ان ان نوشت که "ترامپ با بی پروایی، از رویکردی کناره گرفت که به امنیت آمریکا کمک می کرد." بنابراین، آمریکا باید حسن نیت نشان دهد. این کمترین کاری است که ما می توانستیم انجام دهیم و برخلاف استدلال های جنگ افروزان امپریالیستی که به خون تشنه اند، این کار عملا به سود آمریکاست چرا که از گیر افتادن کشور در یک جنگ بدون پیروزی در فاصله هفت هزار مایلی کشور، جلوگیری می کند.

ادامه مطلب
امیدها به انتخابات پارلمانیِ عراق
کدام جریانات شیعی، کارگزارِ تغییر می‌شوند؟

امیدها به انتخابات پارلمانیِ عراق

فاطمه سیاحی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد:  اکنون که زمان انتخابات پارلمانی در عراق مشخص شده شاید مهم‌ترین مسئولیت -قبل از تلاش برای تشکیل یک ائتلاف فراگیر- تقویت فضای گفت وگو و اعتمادسازی بین گروه‌های حاضر باشد؛ آن هم با حفاظت مداوم از این بستر و عدم اجازه به تشکیل احزاب انتخاباتی جدید - که عملاً در بازهٔ زمانی کنونی - به جای تقویت بیت تشیعی می‌توانند به عاملیی برای پراکندگی و ضعف تبدیل شوند.

ادامه مطلب
بایدن بهتر از ترامپ نیست
تشابه شدید سیاست خارجی آمریکا در دولت کنونی و گذشته

بایدن بهتر از ترامپ نیست

نزدیک به دو ماه از ورود جو بایدن به کاخ سفید می گذرد. سیاست خارجی او چگونه است؟ در قیاس با رئیس جمهوری پیش از خود چطور عمل می کند؟ آیا دولت جسارت انجام کارها به شیوه ای متفاوت را دارد یا اینکه استراتژی بزرگ ایالات متحده در چنگال برتری طلبی سرد و سرسختانه باقی می ماند؟ هواداران مشتاق رئیس جمهوری جو بایدن به تغییر لحن او نسبت به چهار سال گذشته اشاره می کنند و در این مورد، قطعا حق با آنهاست.

ادامه مطلب
تحریم های ترامپ، دیپلماسی را تضعیف، تندروها را قوی و مردم ایران را فقیرتر کرد
بی میلی ایرانی ها به تعامل با غرب

تحریم های ترامپ، دیپلماسی را تضعیف، تندروها را قوی و مردم ایران را فقیرتر کرد

سیاست های دولت ترامپ در به سختی انداختن مردم ایران بسیار موفق بود اما در برآوردن منافع آمریکا نه. تحریم های تازه به نظامی تر شدن ایران منجر شده است.

ادامه مطلب
مزدوران و بازیگران غیر دولتی مسلح، اسلحه پنهان ترکیه
ابزاری که برای توسعه‌‌طلبی استفاده می‌شود

مزدوران و بازیگران غیر دولتی مسلح، اسلحه پنهان ترکیه

مصطفی مطهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در واقع آنکارا به واسطه راهبرد حضور در میدان های بحران منطقه ای در سال های اخیر علاوه بر آنکه تمهیدات سیاسی را سرلوحه کار قرار داده است، استفاده از ابزارهای مختلف جهت نهادینه سازی نقش هیتروداکسیک(دخالت حداکثری) در محیط آشوب و بحران را مورد بهره برداری قرار داده است؛ بطوریکه در مسیر مداخله جویی نظامی و در ذیل رهیافت های توسعه طلبانه، علاوه بر استفاده از نیروهای نظامی، از شبه نظامیان تازه ظهور یافته در چند ساله گذشته در محیط جغرافیایی منطقه در مختصات خاورمیانه با شاخص های تکفیری – سلفی در خدمت اهداف خود به کار برده است. 

ادامه مطلب
نقدی و نظری بر نظریه «اغفال»
نظریه ای که کاملا ایرانی است

نقدی و نظری بر نظریه «اغفال»

امیرهوشنگ کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در واقع اندیشه ورزان و متفکرین در بررسی نظریه روابط بین الملل به درستی بر این امر تاکید می کنند که فهم و درک درست و جامع از تحولات سیاست و روابط بین الملل نیازمند ابزار و سازوکاری است تا به مجموعه یافته ها و دانسته های ما نظم بخشد و "نظریه ها" دقیقا ًچنین کارکردی دارند. همچنین پدیده های بین المللی تحت تأثیر عوامل و متغیرهای متعددی هستند، لذا "نظریه ها" ملاک و معیارهای لازم برای تشخیص و انتخاب عوامل و متغیرهای مهم و اصلی را در اختیار ما قرار می دهند. اندیشمندان رشته و دیسیپلین ِ روابط بین الملل در بررسی کارکرد نظریه همچنین بر"مفیدیت و کاربردی" بودن آن نیز تاکید می کنند.

ادامه مطلب
تعامل تاکتیکی در پهنه بی‌اعتمادی میان ایران و امریکا
ماجرای مک فارلین؛

تعامل تاکتیکی در پهنه بی‌اعتمادی میان ایران و امریکا

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران با درک آنچه به عنوان شناخت و باور امریکائیان و غرب از نظام سیاسی این کشور وجود دارد به هرنوع مذاکره و مصالحه نه به عنوان انتخابی راهبردی، بلکه اقدامی تاکتیکی و بخشی از منازعه طرفین می‌نگرند. این نگرش بی‌گمان در نگاه غربی‌ها و خاصه امریکائیان نیز وجود دارد. بدیهی است دستمایه اصلی و صحنه گردان هرگونه رخداد از جنس مصالحه، تعامل، معامله و مخاصمه در روابط طرفین «بی‌اعتمادی» است که دیوار آن را هیچ رویدادی کوتاه نکرده است.

ادامه مطلب
اسرائیل در خرابکاری در نفتکش های ایرانی دست داشته؟
تشدید تنش ها در خاورمیانه

اسرائیل در خرابکاری در نفتکش های ایرانی دست داشته؟

در حالی که خبرها از حمله خرابکارانه به یک نفتکش ایرانی در آب های بین المللی در دریای حکایت دارند، وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت اسرائیل در سال های گذشته بیش از ده نفتکش ایرانی را هدف گرفته و به آن حمله کرده است؛ نفتکش هایی که عمدتا به مقصد سوریه در حرکت بودند. (همزمانی انتشار این گزارش درباره خرابکاری های گذشته و تحولات اخیر می تواند به معنای تایید ضمنی نقش اسرائیل در حمله خرابکارانه اخیر توسط نشریه آمریکایی باشد.)

ادامه مطلب