خاورمیانه - آرشیو

ایران رایگان به کاظمی کمک نمی کند
با وجود استقبال گرم از نخست وزیر عراق

ایران رایگان به کاظمی کمک نمی کند

ایران یک جمعیت خیریه نیست و به هیچ طرفی در منطقه، رایگان کمک نمی کند بلکه تلاش دارد از هر کمک یا همکاری با طرف های خارجی برای تقویت منافع ملی و اهداف راهبردی خود بهره برداری کند. از طرفی، هدف اصلی الکاظمی از سفر به تهران در حالی که یک ماه تا انتخابات پارلمانی عراق باقی مانده، جلب حمایت ایران برای نخست وزیر ماندن در دوره جدید است. این سفر در عین حال اذعان آشکار به نقش و نفوذ گسترده ایران در روند سیاسی عراق محسوب می شود. 

ادامه مطلب
امریکا رفته رفته عربستان را کنار می گذارد
با خروج موشک های پاتریوت

امریکا رفته رفته عربستان را کنار می گذارد

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با ورود نفت شیل به بازارهای جهانی حتی اگر عربستان سعودی دچار مشکلات امنیتی نیز شود، آمریکا نه تنها زیان نمی بیند بلکه سود هم می برد، زیرا یکی از رقبایش از بازارهای جهانی حذف شده است، و خودش می تواند به چین نفت بفروشد.

ادامه مطلب
ژاپن معتبرترین بازیگر خاورمیانه
اعتمادی که به دیپلماسی توکیو هست به واشنگتن نیست

ژاپن معتبرترین بازیگر خاورمیانه

ژاپن به عنوان یک میانجی و پیوند‌دهنده در خاورمیانه از مزیتی ویژه برخوردار است. به‌رغم روابط نزدیک با ناتو و مشارکت لجستیکی در سایر جنگ ‌های تحت رهبری آمریکا، از جمله جنگ کره و ویتنام، ژاپن در اشغال عراق و افغانستان نقش محدودی داشت. بنابراین ژاپن از جمله اندک شرکای آمریکاست که از مداخلات دهه ‌های اخیر در منطقه سربلند بیرون آمده و شهرتش دست نخورده باقی مانده است.

ادامه مطلب
رویکرد اروپا به روسیه، محافظت از منافع مشترک است
نقش روسیه در خاورمیانه و شمال آفریقا (بخش بیست و دوم)

رویکرد اروپا به روسیه، محافظت از منافع مشترک است

دو حوزه اصلی مشارکت روسیه یعنی حوزه های نظامی و سیاسی-دیپلماتیک مورد بررسی قرار گرفت و این نتیجه حاصل شد که در هر دو حوزه، تمرکز بر سوریه اجتناب ناپذیر است به این دلیل که درگیری در سوریه در سال های اخیر چه از نظر تلفات و چه از نظر پیامدهای واقعی و بالقوه برای تعداد بالای بازیگران درگیر و به طور خاص، سرازیر شدن سیل پناهجویان به کشورهای همسایه و اتحادیه اروپا حادترین بحران در منطقه بوده است. به نظر می رسد گفت و گوی عمل گرا و مبتنی بر هنجار با روسیه یک تلاش ضروری برای اتحادیه اروپا و در عین حال دشوار است. به طور کلی، به رغم به خطر افتادن روابط پس از بحران اوکراین، بروکسل همچنان به مسکو به عنوان یک بازیگر مهم می نگرد و از این رو، در مواردی که منافع اروپا و روسیه با هم تداخل دارند، همچنان امکان همکاری و تعامل بیشتر وجود خواهد داشت. امنیت مشترک و ثبات سیاسی در منطقه مدیترانه می تواند یکی از این موارد باشد.

ادامه مطلب
تهران در لبنان از واشنگتن جلوتر است
صادرات سوخت ایران در سایه تاخیر اقدام امریکا

تهران در لبنان از واشنگتن جلوتر است

حداقل در حال حاضر، حزب الله در نبرد قدرت بر سر پمپ بنزین ها و ژنراتورهای لبنانی پیشتاز است. با سفر آزادانه، نفتکش های ایران می توانند ظرف چند روز به سواحل لبنان یا سوریه برسند و سوخت مورد نیاز را به دست لبنانی ها برسانند. اما گاز مصر تا قبل از پایان سال جاری در دسترس نخواهد بود.

ادامه مطلب
منفعت قابل توجه پیمانکاران نظامی از «جنگ علیه تروریسم»
صنعت تسلیحات از ۱۱ سپتامبر تا کنون ۴.۴هزار میلیارد دلار سود کرده است

منفعت قابل توجه پیمانکاران نظامی از «جنگ علیه تروریسم»

برابر با نیمی از بودجه تجمیعی پنتاگون از سال مالی ۲۰۰۱ تا سال مالی ۲۰۲۰ که بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد دلار بوده، به پیمانکاران نظامی اختصاص داده شده است.

ادامه مطلب
سیاست خارجی عراق و اهداف کاظمی در سفر به ایران
آنچه نخست وزیر عراق این روزها دنبال می کند

سیاست خارجی عراق و اهداف کاظمی در سفر به ایران

مبین عبدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نخست وزیر عراق تلاش می کند با تمرکز بر میانجی گری، زمینه کاهش چالش ها، رشد و همچنین توسعه عراق در زمینه سیاسی، امنیتی و به ویژه اقتصادی را فراهم کند که این امر مستلزم همکاری های بیشتر با کشورهای منطقه و جهان و همچنین ایجاد صلح و ثبات سیاسی و امنیتی است.

ادامه مطلب
باید جلوی غلبه روستا بر شهر را گرفت/ایران بر صحنه عراق تاثیرگذار است
مصاحبه اختصاصی دیپلماسی ایرانی با حسین الهنداوی، مشاور عالی امور انتخاباتی نخست وزیر عراق (بخش چهارم)

باید جلوی غلبه روستا بر شهر را گرفت/ایران بر صحنه عراق تاثیرگذار است

حسین الهنداوی در گفت وگوی اختصاصی با دیپلماسی ایرانی می گوید: اگر بر دموگرافیک مسلط نشویم و توجهی به کیفیت انسانی نشود، این وضعیت ادامه خواهد یافت و همان تجربه ای که هند تجربه کرد ما هم تجربه خواهیم کرد. جمعیت هند به بیش از یک میلیارد نفر رسید در حالی که این افزایش جمعیت کیفیت نداشت. الآن هند سیستم تغییر داده است. چین هم به مرحله انفجار جمعیت رسید. سیستمشان را متوقف کردند تا بتوانند بر سرعت زاد و ولد مسلط شوند. طبیعتا دین اسلام با جلوی زاد و ولد گرفتن مخالف است اما می توان به نوعی برنامه ریزی کرد که با آیین های دینی و اسلامی مغایرت نداشته باشد. بنابراین من این گونه تصور می کنم تا زمانی که دموگرافی انفجاری وجود دارد روستا بر شهر مسلط خواهد ماند.

ادامه مطلب
سنجار، میدانی برای رقابت ترکیه و ایران
تهران و آنکارا باید فضا را مدیریت کنند

سنجار، میدانی برای رقابت ترکیه و ایران

ایران و ترکیه، انگیزه ها و خط مشی های مشابهی را در کشورهای عربی دنبال می کنند ولی هر کدام از آنها نگران افزایش نفوذ طرف مقابل است. تحولات اخیر در منطقه «سنجار» عراق، رقابت بین آنها را نمایان کرد.

ادامه مطلب
چالش‌های کمک‌های بشردوستانه بین المللی
از فلسطین تا عراق و افغانستان

چالش‌های کمک‌های بشردوستانه بین المللی

مهرآسا محبی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نیروهای کمک رسان به لحاظ شکل ظاهری، نوع پوشش و نوع ابزار و ماشین های مورد استفاده به راحتی قابل شناسایی هستند و علی رغم وجود قواعد متعدد بین‌المللی راجع به مصونیت این گونه افراد و محل استقرار ایشان یا اتومبیل ها و آمبولانس حامل آنها، گزارش های حاکی از آن است که این افراد علی رغم مصونیت شان مورد حمله قرار گرفته اند.

ادامه مطلب