خاورمیانه - آرشیو

رهبر انقلاب: راه و مکتب سید مقاومت ادامه خواهد یافت
پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مناسبت شهادت سیدحسن نصرالله

رهبر انقلاب: راه و مکتب سید مقاومت ادامه خواهد یافت جدید

مجاهد کبیر، پرچمدار مقاومت در منطقه، عالم بافضیلت دینی، و رهبر مدبر سیاسی، جناب سید حسن نصرالله رضوان‌الله‌علیه، در حوادث دیشب لبنان به فیض شهادت نائل آمد و به ملکوت پرواز کرد.

ادامه مطلب
باتلاق نتانیاهو
ضربه ای که حمله به پیجرها به اقتصاد اسرائیل می زند

باتلاق نتانیاهو جدید

در صورت تداوم این وضعیت و با این کاری که علیه نیروهای حزب الله در لبنان انجام شد، دیگر هیچ شرکت و کشور خارجی از اسرائیل وسائل الکترونیکی و جاسوسی نخواهد خرید و از آنجا که این بخش از اقتصاد بخش بسیار مهمی از اقتصاد اسرائیل را تشکیل می دهد، ضربه ای دیگری به اقتصاد در حال فروپاشی اسرائیل وارد خواهد شد.

ادامه مطلب
خط قرمز ایران کجاست؟
اوج گرفتن جنگ اسرائیل و حزب الله

خط قرمز ایران کجاست؟ جدید

حملات تشدیدکننده همچنان خطرناک هستند. ولی نصر، استاد و رئیس پیشین دانشکده مطالعات بین‌المللی پیشرفته دانشگاه جان هاپکینز، می‌گوید: "هیچ‌کس نمی‌داند که آستانه صبر حزب‌الله یا ایران کجاست."

ادامه مطلب
بدترین سناریوها در انتظار اسرائیل بعد از بمباران ضاحیه
ایران وارد جنگ مستقیم خواهد شد؟

بدترین سناریوها در انتظار اسرائیل بعد از بمباران ضاحیه جدید

این تحلیلگر بر این باور است که ارتش اسرائیل اکنون باید برای چندین سناریو و پیامد‌های آن‌ها، چه دفاعی و چه تهاجمی، آماده باشد که یکی از افراطی‌ترین این سناریو‌ها این است که تهران دست حزب‌الله و حوثی‌ها را باز گذارد و به آن‌ها اجازه دهد با حملات گسترده و با موشک و پهپاد به جبهه داخلی اسرائیل حمله ور شوند.

ادامه مطلب
استفاده از ابزارهای تکنولوژیک و نقض حقوق کودکان در جنگ‌های آخرالزمانی
انفجار پیجرها فصل جدیدی از مواجهات خاورمیانه را به‌وجود آورد

استفاده از ابزارهای تکنولوژیک و نقض حقوق کودکان در جنگ‌های آخرالزمانی جدید

سید محمدمهدی سیدناصری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آیا پیجر سلاح محسوب می‌شود؟ بیانیه‌ی ۱۸۶۸ سنت‌پترزبورگ سلاح‌های ناشی از فناوری را به‌خوبی معرفی کرده است. «هر سلاحی که منتهی به رنج یا ناتوانی نیروی نظامی طرف مقابل شود، مغایر حق انسانی است». همین رویکرد در پروتکل اول الحاقی ۱۹۷۷ میلادی به کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو ۱۹۴۹، تحت «سلاح‌های جدید» (ماده‌ی ۳۶) گنجانده شد. این ماده دولت‌ها را موظف می‌کند قبل از به کارگیری هر سلاح، ابزار یا روش نوین جنگی، از قانونی بودن آن اطمینان یابند. در این تعریف «شرایط به‌کارگیری سلاح» است که آن را مشمول قانونی بودن یا غیرقانونی بودن می‌کند. ماده‌ی ۳۶ بیان می‌کند به‌کارگیری یک سلاح، ابزار یا روش جدید جنگی ناقض حقوق بین‌الملل و ممنوع است. یکی از مهم‌ترین تلاش‌های جامعه‌ی حقوق‌دانان بین‌المللی برای مقید کردن رفتارهای دولت‌ها در فضای سایبری، دستورالعمل سال ۲۰۱۳ میلادی تالین در استونی است. این دستورالعمل درباره‌ی حقوق بین‌المللی فضای سایبر در مواد مختلف از جمله ماده‌ی ۴۲ به مساله حملات سایبری و عملیات سایبری بر اساس همین تعریف اشاره می کند. اما این حمله به‌طور بالقوه برخی از مقررات حقوق بی‌ الملل حقوق بشر از جمله اصل تناسب و احتیاط جهت جلوگیری از آسیب رساندن به غیرنظامیان از جمله کودکان را نقض کرد‌ه‌اند.

ادامه مطلب
الگوی رفتاری پیچیده در سیاست خارجی ایران
پنج‌گانه‌هایی که قابل تاکید هستند

الگوی رفتاری پیچیده در سیاست خارجی ایران جدید

سید محمد حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بررسی دیدگاه‌های عرضه شده در باب سیاست خارجی ایران از سوی تحلیل‌گران خارجی و داخلی نیز نشان می‌دهد؛ قرائت‌ها و برداشت‌های متکثر و بعضأ متضادی از سیاست خارجی ایران ارائه شده است. با آغاز جنگ غزه و تلاش مذبوحانه رژیم صهیونیستی برای درگیرکردن مستقیم ایران در یک جنگ منطقه‌ای و امتناع ایران؛ مجددأ پیچیدگی سیاست خارجی ایران خودنمایی کرده و سوالاتی را در ذهن پژوهشگران ایجاد کرده است.

ادامه مطلب
جنگ تمام عیار اتفاق می‌افتد؟
در پاسخ به سه عملیات تروریستی سنگین اخیر اسرائیل و نقض کلیه خطوط قرمز

جنگ تمام عیار اتفاق می‌افتد؟ جدید

جمیله کدیور در یادداشتی می نویسد: باید دید حزب الله در پاسخ به سه عملیات تروریستی سنگین اخیر اسرائیل و نقض کلیه خطوط قرمز آن توسط رژیم صهیونیستی و شهادت دهها نفر از مردم لبنان از جمله فرماندهان نظامی ارشد خود چه واکنشی نشان خواهد داد؟ عکس العمل متحدین حزب الله در محور مقاومت چه خواهد بود؟ و در این معادله نامتوازن جایگاه و موضع ایران چه خواهد بود؟

ادامه مطلب
جان تازه دیپلماسی در نیویورک
برنامه‌ها و عملکرددستگاه سیاست خارجی در حاشیه سازمان ملل‌

جان تازه دیپلماسی در نیویورک جدید

وزیر‌ امور خارجه کشورمان که در نیویورک به سر می‌برد، همچنان در حال گفت‌وگو و رایزنی در رابطه با مسائل منطقه و ایران با کشورهای مختلف است. او از یک سو در تلاش برای یافتن راه برون‌رفت از بن‌بست جنگ غزه و محکومیت اسرائیل است و از سوی دیگر تلاش می‌کند تا تهران روابط بهینه و منطقی خود را با دنیا از سر بگیرد. عراقچی در توضیح آنچه تاکنون در دیدارها و برنامه‌ها در نیویورک رخ داده، با اشاره به برگزاری جلسه ویژه شورای امنیت در ارتباط با موضوع لبنان در چهارشنبه‌شب گذشته گفت: جلسه اضطراری شورای امنیت درخصوص لبنان با حضور آقای میقاتی، نخست‌وزیر لبنان برگزار شد و بنده نیز در آن جلسه شرکت و سخنرانی کردم.

ادامه مطلب
پایان تنش پیش شرط توافق احیای برجام
باید جنگ های منطقه پایان یابد

پایان تنش پیش شرط توافق احیای برجام جدید

مبین عبدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اساسا باید پذیرفت رسیدن به توافقات جدید برای حل و فصل مسائل هسته ای بدون تنش زدایی منطقه ای و بین المللی امکان پذیر نیست و باید پیش شرط لازم از سوی ایران برای شروع مذاکرات توقف تجاوزات صهیونیست ها به غزه و لبنان باشد تا بتوان برای حل اختلافات دیگر مذاکرات را آغاز کرد.

ادامه مطلب