خاورمیانه - آرشیو

عراق روی خط تنش
هر لحظه امکان تغییر معادلات وجود دارد

عراق روی خط تنش

سناریوی مطرح و نزدیک تر به اجرا، پیوستن نمایندگان ائتلاف  دولت قانون بدون رهبرشان مالکی به ائتلاف الفتح است، تا عنوان دولت قانون در چارچوب ائتلاف جدید شیعی باقی نماند تا نمایندگان دولت قانون هم سهمی در ترکیب دولت آینده داشته باشند. البته ممکن است تمام معادله سیاسی دگرگون شود از جمله این که ریاست پارلمان تغییر کند و ممکن است نزاع رهبران بیت سُنی درباره منصب ریاست پارلمان بار دیگر از سرگرفته شود.

ادامه مطلب
بازی تهران در منطقه چیست؟
دوری از تنش تمسک به دیپلماسی

بازی تهران در منطقه چیست؟

به طرز متناقضی، اگر گروه‌های منطقه ‌ای مورد حمایت ایران تنش ها علیه دشمنان خود را تشدید کنند، جمهوری اسلامی ژست ‌های حسن نیت خود را چند برابر می‌کند. دو جنبه از یک سیاست که بهینه سازی آنها دشوار به نظر می رسد.

ادامه مطلب
تهران به هر قمیتی خواهان حفظ و بقای «چارچوب هماهنگی» است
هدف قاآنی از تلاش برای دیدار با مقتدی صدر چه بود؟!

تهران به هر قمیتی خواهان حفظ و بقای «چارچوب هماهنگی» است

با توجه به نتایج انتخابات، کاهش شدید کرسی های احزاب منتسب به جمهوری اسلامی در شرایط فعلی عملا دست ایران و نیروهای همسو با تهران در عراق خالی است. لذا فعلا جمهوری اسلامی به هر قیمتی خواهان حفظ و تدوام حیات سیاسی نیروهای خود، ذیل چارچوب هماهنگی است. 

ادامه مطلب
سفر رئیسی به مسکو و احتمال توافق ریاض و تهران
خاورمیانه در شرف تغییر است

سفر رئیسی به مسکو و احتمال توافق ریاض و تهران

در سفر ابراهیم رئیسی به مسکو، موارد بسیاری مشخص خواهد شد. در یک کلام، پیش نیازهای یک گفت وگوی موفق میان ریاض و تهران در حال ظهور است. در غیر این صورت، هرج و مرج در منطقه فقط بدتر خواهد شد که دشمن مشترک یعنی داعش می تواند، از آن سوء استفاده کند. هیچ کس خواهان تحقق چنین سناریویی نیست.

ادامه مطلب
سیاست جدید خاورمیانه ای امارات
بعد از اینکه ناکارامدی های سیاسی امریکا فاش شد

سیاست جدید خاورمیانه ای امارات

دولت بایدن در دوران یک ساله ریاست جمهوری وی، سیاستی نه چندان پویا از خود نشان داده و از قرار ترجیح می دهد که برای حل و فصل مناقشات از دیپلماسی آرام استفاده کند، درست همانند پزشکی که به بیمار خود که دچار سوختگی شدید است، آسپرین تجویز کند. 

ادامه مطلب
برجام و جنگ قدرت در خاورمیانه
توهماتی که فاش شدند

برجام و جنگ قدرت در خاورمیانه

تحولات سریع در منطقه موجب تغییر دیدگاه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در خصوص ایران و ترکیه شد. این کشورها دریافتند خلأ ناشی از تغییر راهبرد آمریکا در منطقه را اسرائیل نمی تواند پر کند و راهی جز تفاهم بین کشورهای منطقه برای پرهیز از برخورد وجود ندارد. این تغییر موضع کشورهای عربی، بعد از مذاکرات عربستان و ایران در بغداد و بهبود روابط امارات با ایران و ترکیه، آشکارتر شد. 

ادامه مطلب
ایران و آنچه در عراق و لبنان اتفاق می‌افتد
واقع‌گرایی از ویژگی‌های سیاست تهران

ایران و آنچه در عراق و لبنان اتفاق می‌افتد

تبریک آقای محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس ایران به محمد الحلبوسی به معنای عدم خشم سیاسی ایران از این اتفاق است. همچنین پیامی مثبت از سوی ایران در خصوص گام‌های سیاسی دیگر طبق قانون اساسی یعنی انتخاب رئیس جمهوری و نخست وزیر است. تبریک آقای قالیباف پیامی به طرف های درگیر شیعه است مبنی بر خشمگین نشدن و عدم مخالفت با اقدامات مقتدی صدر و دعوت از متحد برای قبول واقعیت و تعامل با آن و درس گرفتن از آن است.

ادامه مطلب
چرا روابط ایران و عربستان سعودی به سمت واگرایی میل کرده است؟
دلایل و پیامدها

چرا روابط ایران و عربستان سعودی به سمت واگرایی میل کرده است؟

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ا زمانی که کشورهای منطقه در روابط بین خود عامل یا کشور سوم را لحاظ نکنند و اقتصاد ایران و عربستان سعودی از وابستگی به نفت نجات نیابد این عوامل واگرا وجود خواهند داشت و بر روابط بین دو کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت. هر چند ممکن است در مقاطعی روابط بین دو کشور تا اندازه ای بهبود یابد اما این عوامل همواره روابط بین دو کشور را به سمت واگرایی میل خواهند  داد که مهمترین این مسئله در درجه اول عامل اقتصاد و در درجه دوم عامل ژئوپلتیک و رقابت های منطقه ای است.

ادامه مطلب
شکافی که مقتدی صدر مسبب آن است
دو‌جنس متفاوت در عراق

شکافی که مقتدی صدر مسبب آن است

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: رئیس گروه ائتلافی سائرون در دیدار یکشنبه (۱۶ ژانویه ۲۰۲۲) با «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح توافق کرده است که دو تا سه وزارتخانه را در کابینه آینده به جریان شیعی رقیب واگذارد. این توافق حامل دو هدف از سوی مقتدی صدر می‌تواند باشد: نخست؛ ایجاد شکاف میان مخالفان شیعی خود از جمله شکاف میان هادی العامری و «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون در انتخابات پارلمانی اخیر که توانست ۳۷ کرسی را از آن خود کند. دوم؛ بلاموضوع کردن ائتلاف «شورای هماهنگی احزاب شیعی» متشکل از گروه‌های نزدیک به سیاست‌های ایران که می‌کوشید با نزدیک شدن به جریان‌های دیگر و  کسب اکثریت اعضای ائتلافی، دولت آینده را تشکیل دهد. در غیر این صورت، به عنوان قوی‌ترین فراکسیون منتقد در مجلس حضور یابد.

ادامه مطلب
پس از توافق هسته‌ای با ایران چه می‌شود؟
نگرانی های جدی اسرائیل

پس از توافق هسته‌ای با ایران چه می‌شود؟

اما مسئله برای کشورهای دیگر مانند اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات مختلف است. بیشتر این کشورها باور دارند دستیابی به حل و فصلی با ایران بدون اینکه شامل توقف توسعه برنامه موشکی و فعالیت های منطقه‌ای این کشور باشد، دست تهران را در منطقه باز می‌گذارد و این کشور را قادر می‌سازد بیشتر در امور داخلی این کشورها مداخله کند؛ بنابراین طبیعی است که احساس نگرانی کنند و برای همکاری با یکدیگر برای مهار پیامدهای ناشی از حل و فصلی تلاش کنند که اساس آن بازگشت به توافق ۲۰۱۵ است.

ادامه مطلب