خاورمیانه - آرشیو

آتش‌بس غزه و بحرانی که همچنان باقی است
اوج گیری تنش‌های داخلی اسرائیل

آتش‌بس غزه و بحرانی که همچنان باقی است جدید

جواد معصومی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در این معادله چند وجهی؛ اصرار تندروهای رژیم صهیونیستی به ادامه جنگ، عدم اعتبار تضمین امریکایی ها برای توقف نسل کُشی در غزه و همچنین اصرار آمریکا بر صدور قطعنامه آتش‌بس به نظر می رسد رژیم صهیونیستی در آستانه پذیرش هزینه های بیشتر شکست بوده و به زودی شاهد بحران‌های جدی تر در اردوگاه درونی شیاطین صهیونیست و فروپاشی آن خواهیم بود.

ادامه مطلب
پلیس اسرائیل گروگان بن‌گویر است
برخوردهای بی ضابطه و سرخود

پلیس اسرائیل گروگان بن‌گویر است جدید

بن گویر پلیس را اداره می‌کند، سیاست اجرایی آن را تغییر داده است، با اعراب سختگیرانه‌ و با یهودیانی که به کوه معبد می روند سهل‌انگارانه برخورد می‌کند.

ادامه مطلب
تونل‌هایی که امان بریده‌اند
مهمترین چالش اسرائیل در جنگ با حماس

تونل‌هایی که امان بریده‌اند جدید

محمدحسین واحدی و منصوره زارع در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: برخی معتقد هستند که بزرگترین چالش اسرائیل در جنگ با حماس تونل های آن است. در اوایل دهه ۲۰۰۰ ، ساختارهایی ایجاد شد که به مرور زمان با استفاده از فناوری های بسیار پیشرفته، به شبکه های مستحکم و عمیق تبدیل شدند و حماس رفته رفته توانست قابلیت های این تونل ها را ارتقا دهد. این تونل ها به نیروهای حماس این امکان را می دهند که از زیر زمین به نیروهای اسرائیل حمله کنند و بعد از حمله از چشم نیروهای اسرائیل ناپدید شوند.

ادامه مطلب
از عادی‌سازی روابط با سوریه تا عادی‌سازی روابط با اسرائیل!
شکست‌های بزرگ اتحادیه عرب

از عادی‌سازی روابط با سوریه تا عادی‌سازی روابط با اسرائیل! جدید

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: میان جهان عرب در نزدیک به هشت دهه اخیر دو آرمان بزرگ با ماهیت احساسی شکل گرفته که هر دو نیز در نهایت با شکست روبه‌رو شده است. دو آرمانی که سنگ‌بنای سیاستگذاری جهان عرب و اتحادیه عرب بوده و هزینه‌های بسیاری نیز برای آن پرداخت شده است: ۱- آرمان فلسطین و آزادی قدس و ۲- آرمان سوریه و سرنگونی دولت اسد.

ادامه مطلب
حتی اپوزسیون جنایات اسرائیل را توجیه می‌کند
بررسی پاسخ حماس به پیشنهاد آتش‌بس آمریکایی

حتی اپوزسیون جنایات اسرائیل را توجیه می‌کند جدید

شبکه الجزیره گزارش داد که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی، پاسخ اتاق مشترک را به نخست وزیر قطر ابلاغ کرده و بیانیه ای در مورد آتش بس دائم و درخواست عقب نشینی کامل نیروهای اسرائیلی از نوار غزه به ویژه گذرگاه رفح و محور فیلادلفیا را قرائت کردند. 

ادامه مطلب
ایران و بحرین در آستانه احیای روابط
منامه انتظار دارد به زودی سفیر به تهران بفرستد

ایران و بحرین در آستانه احیای روابط

نمایندگان پارلمان بحرین و برخی ناظران، معتقدند که هیچ مانعی برای تبادل قریب الوقوع سفرا میان دو کشور وجود ندارد به ویژه در سایه چالش‌های منطقه و تمایل متقابل دو طرف آن هم پس از ازسرگیری روابط عربستان و ایران با میانجیگری چین.

ادامه مطلب
کش و قوس روابط ایران و مصر
متغیرهای منطقه‌ای بر روابط تهران و قاهره تاثیر دارند

کش و قوس روابط ایران و مصر

بنا به اظهار نظر علی الحفنی، معاون سابق وزیر امور خارجه مصر در امور آفریقا، مسیر روابط مصر و ایران راهی است که هر دو کشور آرزوی پیمودن برای به سرانجام رساندن آن را دارند چرا که می تواند خیلی چیزها را به حالت عادی باز گرداند و به نفع قاهره و تهران و امنیت ملی هر دو کشور خواهد بود.

ادامه مطلب
وقتی جنگنده‌های اف-۱۶ ایران به اسرائیل رسید
وضعیت جنگنده‌های اف-۱۵ و اف-۱۶ در اسرائیل، عربستان، ترکیه، مصر و امارات

وقتی جنگنده‌های اف-۱۶ ایران به اسرائیل رسید

قبل از انقلاب، ایران ۱۶۰ فروند اف-۱۶ سفارش داد و امیدوار بود که پس از خرید این ناوگان گران، در نهایت ۳۰۰ فروند از آن‌ها را خریداری کند. ایران تنها کشور دیگری بود که این هواپیما را سفارش داده بود، اما در نهایت قبل از انقلاب ۱۹۷۹ حتی یک اف-۱۶ دریافت نکرد. بنابراین اسرائیل ۵۵ جنگنده اف-۱۶ را که در ابتدا برای ایران در نظر گرفته شده بود، قبل از انقلاب به دست آورد.

ادامه مطلب
اعتراف اسرائیل به شکست در ردگیری حمله مقاومت عراق
جزئیات جدید در مورد حمله پهپادهای عراقی به پایگاه دریایی ایلات

اعتراف اسرائیل به شکست در ردگیری حمله مقاومت عراق

به گفته منابع آگاه در ارتش برای رهگیری دو راهکار وجود داشت. اول، سیستم رهگیری خودکار باراک ۱ که با موفقیت صد در صدی همیشه همراه است و دوم، استفاده از جنگنده برای رهگیری که حدود ده ثانیه زمان خواهد برد. به گفته همین منابع، یگان پدافند نیروی هوایی به دلیل نامعلومی علی رغم آمادگی یگان پدافندی باراک، تصمیم به رهگیری توسط یک جت جنگنده گرفتند که متاسفانه موفق‌آمیز نبود.

ادامه مطلب
طرحی برای آتش‌بس غزه یا انتخابات امریکا؟!
بایدن به فکر فلسطین نیست

طرحی برای آتش‌بس غزه یا انتخابات امریکا؟!

جمیله کدیور در یادداشتی می نویسد: به طور خلاصه باید گفت که طرح و قطعنامه پیشنهادی برای تامین امنیت اسرائیل و خرید آبرو برای بایدن و موفقیت او در انتخابات آینده طراحی شده است نه حل مساله فلسطین.

ادامه مطلب