خاورمیانه - آرشیو

شش سناریوی پیش روی عراق
تهدیدات احتمالی عدم تشکیل دولت جدید

شش سناریوی پیش روی عراق

سعید جمشیدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: عراق برای تشکیل دولت جدید وارد مرحله حساسی شده و حل آن نیازمند ائتلاف گروهاست تا بتوانند به این اختلافات پایان دهند و علاوه بر این وقت کشی در انتخاب رئیس جمهور عواقب سختی را بر گروهای سیاسی، دولت و مردم عراق خواهد گذاشت.

ادامه مطلب
سیاست یک بام و دو هوا ابوظبی را نجات نمی دهد
لزوم بازنگری امارات متحده عربی در سیاست خارجی خود

سیاست یک بام و دو هوا ابوظبی را نجات نمی دهد

پویا فتحی زاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اماراتی ها هنوز هم محاسبات خود را روی تئوری های دیکته محور غربی تنظیم می کنند! حکام عرب باید بدانند که نمی شود به دنبال امنیت پایدار بود و در عین حال، مطابق میل لابی صهیونیسم عمل کرد! اگه امارات این مسئله را امروز درک نکند، با گذشت زمان تاوان بزرگی خواهد پرداخت.

ادامه مطلب
روسیه، غرب و دو راهی انتخاب ما
به زودی دنیای جدیدی را شاهد خواهیم بود

روسیه، غرب و دو راهی انتخاب ما

علی موسوی خلخالی می نویسد: رای ما، ایران، فرصت های مهمی به وجود آمده، از جمله مهمترین این فرصت ها تامین انرژی جهانی است که می تواند ما را به بازیگری مهم در عرصه جهانی تبدیل کند، اگر دیپلماسی فعال و پویایی داشته باشیم، می توانیم در این حوزه نهایت استفاده را هم از جانب غرب ببریم و هم از جانب روسیه. بی شک در این صورت می توانیم با برگه هایی که در اختیار داریم تلاش های روسیه و جامعه جهانی برای این که ما را در برابر انتخاب هایش قرار دهد، به تعویق بیندازیم. در این میان باید مانع اصلی یعنی توافق هسته ای را هر چه سریعتر برداریم و تکلیف برجام را هر چه سریعتر روشن کنیم تا بتوانیم ضمن خروج از انزوا به جمع بازیگران عرصه جهانی بپیوندیم، در غیر این صورت فرصت ها یک به یک از دست می روند و انتخاب ها روز به روز سخت تر می شوند و ما در برابر وضعیتی سخت قرار می گیریم، در آن موقع چه بسا انتخابی نداشته باشیم و مجبور شویم به انتخاب دیگران تن دهیم. 

ادامه مطلب
سکوت مرموز اقلیم کردستان در برابر تحرکات نظامی گسترده ترکیه
اعتراض گسترده عراقی ها به حمله ترکیه به شمال عراق

سکوت مرموز اقلیم کردستان در برابر تحرکات نظامی گسترده ترکیه

علی موسوی خلخالی می نویسد: سکوت مقامات اقلیم کردستان شائبه های بسیاری را در میان عراقی ها ایجاد کرده است. به ویژه که این حمله یک روز بعد از سفر مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان و پسر مسعود بارزانی به ترکیه و دیدارش با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور انجام شده است. وی پس از مذاکرات با اردوغان تأکید کرده بود که از «گسترش همکاری برای تقویت امنیت و ثبات» در مرزهای اقلیم با ترکیه استقبال می‌کند. مسرور بارزانی دیروز در اربیل بود اما دیشب و پس از گذشت چند ساعت از ورود نیروهای ترکیه به شمال کشور، در یک سفر رسمی عازم لندن شد، منتقدان می گویند که فاصله کوتاه میان سفر بارزانی به آنکارا با سفر وی به لندن تعمدی بوده تا او از هر گونه موضع گیری خودداری کند.

ادامه مطلب
استفاده محمد بن سلمان از سلاح نفت علیه بایدن
چه کسی دیگری را به چالش می‌کشد؟

استفاده محمد بن سلمان از سلاح نفت علیه بایدن

بن سلمان از برگه نفت به عنوان اهرم فشاری بر بایدن به منظور انصراف او از اتخاذ تصمیماتی که به ضرر عربستان است و نیز تشویقش به ارائه امتیازها و اعتراف‌هایی که نفوذ او را تثبیت می‌کند، استفاده می‌کند. این همان سلاحی است که ملک فیصل برای نخستین بار در تاریخ ۱۷ اکتبر برای ایستادن در برابر حمایت غرب از اسرائیل استفاده کرد.  

ادامه مطلب
پلورالیسم دفاعی - نظامی ایران
ارتش، از نفوذ پررنگ اجتماعی تا وزن بالای منطقه ای و جهانی

پلورالیسم دفاعی - نظامی ایران

ارتش جمهوری اسلامی ایران افزون بر نقش آفزینی در حوزه نظامی و دفاعی دورن مرزی و برون مرزی طی این سال ها بازوی فعالی هم برای کمک به ملت در مواقع اضطراری بوده است. در سایه این نکته ارتش توانسته است به وزن و نفوذ قابل توجه اجتماعی هم دست پیدا کند.

ادامه مطلب
جنگ روسیه، محاسبات توافق هسته ای با ایران را دگرگون کرده است
بایدن در دو راهی راضی کردن ایران یا کنگره و رهبران عرب

جنگ روسیه، محاسبات توافق هسته ای با ایران را دگرگون کرده است

خروج نام سپاه از فهرست تروریستی هم رهبران عربی منطقه را ناخرسند می کند، آن هم در هنگامه ای که بایدن در تلاش است متحدانش را علیه مسکو بسیج کرده و بهای فورانی سوخت را کاهش دهد. این کار همچنین اتحادی چنددهه ای را به خطر می اندازد که نفوذ آمریکا را در منطقه ای راهبردی گسترش داده است؛ منطقه ای که هنوز هم بیشترین صادرات انرژی را در جهان دارد.

ادامه مطلب
رهبران خاورمیانه از ترکیه تا عربستان، دیگر به امریکا اعتماد ندارند
مسکو مطلوب تر از واشنگتن

رهبران خاورمیانه از ترکیه تا عربستان، دیگر به امریکا اعتماد ندارند

روابط آمریکا و عربستان در سال ۲۰۱۵ رو به وخامت گذاشت. توافق برجام زنگ خطر را در ریاض به صدا در آورد. جو بایدن نیز موضع سختی علیه عربستان اتخاذ کرد و قصد او برای کاهش حضور در خاورمیانه باعث نگرانی ریاض شده است.

ادامه مطلب
مدیریت اختلافات در خلیج فارس نیازمند الگوی همکاری منطقه ایست
احیای برجام، راهکاری برای امنیت خاورمیانه (بخش دهم)

مدیریت اختلافات در خلیج فارس نیازمند الگوی همکاری منطقه ایست

برای مدیریت چالش های منطقه ای از طریق رضایت عمومی، هنجارها و کدهای رفتاری، به یک الگوی امنیتی مبتنی بر همکاری نیاز است که هنوز نمونه آن در هیچ کجای خاورمیانه دیده نمی شود. یک چارچوب امنیتی منطقه ای می تواند به مدیریت و کاهش درگیری ها در خاورمیانه کمک کند و حل تنش ها و درگیری های منطقه ای و برداشت های متفاوت از تهدید را ممکن سازد. بسیاری از سیاست گذارانی که در گذشته در این راستا تلاش کرده اند، از تحقق چنین چشم اندازی ناامید هستند؛ اما همه اعتقاد دارند گفت و گوها و اقدامات در جهت اعتمادسازی می تواند در تنش زدایی و ایجاد اجماع برای ایجاد یک فرآیند امنیتی منطقه ای موثر باشد.

ادامه مطلب
چرا اقتصاد برای ما اولویت نیست؟
وقتی من‌ها باید ما شوند

چرا اقتصاد برای ما اولویت نیست؟

محمود سریع القلم در یادداشتی می نویسد: آیزایا برلین (Isaiah Berlin) فیلسوف روسی تبار انگلیسی که هم روسیه را خوب می شناسد و هم غرب را، می گوید: هر وقت قدرت اقتصادی از قدرت سیاسی جدا شد، آزادی متولد می شود. زمانی اقتصاد اولویت پیدا می کند که «من» ها، «ما» شوند.

ادامه مطلب