خاورمیانه - آرشیو

چرا آمریکا و ایران از هم متنفرند؟
نگاهی به کتاب "جمهوری های اساطیری: لحن ملی و ستیز آمریکا - ایران"

چرا آمریکا و ایران از هم متنفرند؟

 آمریکا، صرفنظر از اینکه ایران در عمل چگونه رفتار کند، گروگان این ذهنیت است که حاکمیت ایران دردسرآفرین و غیرقابل اعتماد است و حکومت ایران هم گرفتار این تصور است که آمریکا در پی سرنگونی جمهوری اسلامی است. این الگو، محصول لحن و ادبیات ملی این دو حاکمیت است که ادراک رهبران دو کشور از یکدیگر را شکل داده است.

ادامه مطلب
مجلس لبنان، عبور یا توقف در بحران؟
آبنده پرابهامی در انتظار است

مجلس لبنان، عبور یا توقف در بحران؟

جلال خوش چهره در نوشتاری بر این باور است که انتخابات ۱۵ می ‌۲۰۲۲ مجلس لبنان، نقطه عطفی تازه‌ در تاریخ این کشور است؛ نه از این بابت که مجلس جدید بازتاب خواست‌های معترضان اکتبر است، بلکه نمایشی از وزن‌کشی‌های تازه‌ میان طوایف و جریان‌های سیاسی است که آینده لبنان را می‌تواند در مسیری پرابهام قرار دهد

ادامه مطلب
اردوغان و سدسازی های ترکیه، عامل اصلی کم آبی و دشمن محیط زیست ایران
فرجه یا اولتیماتوم سه ماه به امیرعبداللهیان!

اردوغان و سدسازی های ترکیه، عامل اصلی کم آبی و دشمن محیط زیست ایران

جلال محمودزاده در گفت وگویی معتقد است که ترکیه به نام مبارزه با کردها از اهرم فشار حقابه، هم بر سوریه، هم بر عراق و هم بر ایران سوء استفاده می کند. همین سدسازی های ترکیه بر روی دجله و فرات بیش از شش و نیم میلیون هکتار از اراضی زراعتی سوریه و عراق را خشکانده است. از آن طرف هورالعظیم در ایران و عراق را به نابودی کشانده است. درکنارش حقابه های شرب، صنعت، کشاورزی و ... در سوریه، عراق و ایران دیگر وجود ندارد. نتیجه همه اینها  تشدید پدیده شوم ریزگرد خواهد بود که امروز کل کشور را درگیر کرده است. البته این تنها مختص به کردها یا سوریه، عراق و ایران نیست. در شمال ترکیه هم دولت اردوغان رفتار مشابهی دارد. ترکیه پروژه سد گرگ سیاه را بر روی رود ارس آغاز کرده که حدود ۵۶ درصد آب ورودی به کشورمان را کاهش می دهد.

ادامه مطلب
نقطه جوش نزدیک است؟
تابستان داغ عراق و دعواهای سخت سیاسی

نقطه جوش نزدیک است؟

علی موسوی خلخالی می نویسد: عراق روزهای سختی را می گذراند. مردم سرخورده خشمگینند و احزاب سیاسی ناتوان از شکست اراده رقبا نیز می رود تا خشم خود را به خیابان بکشند، این وضعیت با رسیدن فصل گرما و تشدید کمبودهای همیشگی خدماتی مثل برق و آب، می تواند کشور را به نقطه جوش برساند. یعنی همان چیزی که نماینده سازمان ملل در عراق در آخرین گزارش دوره ای خود به شورای امنیت هشدار داده است.

ادامه مطلب
نیم نگاه اسرائیل به جنگ با ایران؟!
بن بست برجامی و لحن تهاجمی تل آویو

نیم نگاه اسرائیل به جنگ با ایران؟!

محسن فائضی در گفت وگویی عنوان داشت که به هر حال فضای کنونی یک فضای ایده آل برای اسرائیل است. چون شرایطی شکل گرفته است که عملاً مذاکرات وین برای احیای برجام و لغو تحریم های ایران از دستور کار خارج شده است. اما دوباره طی روزهای اخیر که زمزمه ازسرگیری مجدد مذاکرات وین بعد از سفر انریکه مورا و امیر قطر مطرح شده است به نظر من حمله گسترده اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای و یا نظامی ایران در مرحله‌ای از رزمایش ارابه های آتشین می تواند نوعی ترسیم فضا برای تداوم شرایط کنونی باشد. به این معنی که اسرائیل تلاش می کند کماکان شرایط فعلی برای عدم مذاکرات با ایران در سایه تندتر شدن تنش با جمهوری اسلامی ایران محقق شود.

ادامه مطلب
اوج گیری جنگ قدرت دورن کُردی
اقلیم و نظام دوپاره

اوج گیری جنگ قدرت دورن کُردی

کلیداری کاخ السلام بغداد با مهره ای از حزب دموکرات کردستان موجب خواهد شد کابینه آتی عراق و به دنبالش انتخابات پارلمانی اقلیم به نفع بارزانی ها رقم بخورد و یا به عکس، خرید زمان تا موعد انتخابات پارلمانی اقلیم و کسب حداکثر کرسی ها با هدف تعیین رئیس جدید اقلیم و کابینه فدرالی، مسیر به کرسی نشاندن رئیس جمهوری از بارزانی ها را هموارتر خواهد کرد.  

ادامه مطلب
تأملی بر چینش جدید مجلس نمایندگان
نتایج انتخابات پارلمانی لبنان و معمای عبور از بحران

تأملی بر چینش جدید مجلس نمایندگان

احسان سپه وند در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نقطه اشتراک تمامی جریان ها در انتخابات حاضر ارائه برنامه و شعارهای اقتصادی از سوی عموم احزاب و جریان ها با توجه به بروز بحران های اقتصادی و سیاسی بود. نرخ مشارکت عمومی در این انتخابات ۴۱ درصد اعلام شد که پائین تر از انتخابات پیشین بود. این مشارکت نه چندان مناسب در انتخابات به مشکلات اقتصادی و معیشتی این کشور ارتباط پیدا می کند.

ادامه مطلب
از امید تهران و اروپا تا دانه پاشی دیپلماتیک اولیانوف و سازناکوک
آیا به واقع موتور مذاکرات روشن شده است؟!

از امید تهران و اروپا تا دانه پاشی دیپلماتیک اولیانوف و سازناکوک

محمدفرهاد کلینی در گفت وگویی معتقد است که واقعا مشخص نیست که این توییت های اولیانوف موضع گیری شخصی وی است یا انعکاسی از دیدگاه رسمی مسکو در خصوص مذاکرات وین. اما با توجه به آنکه تا به این لحظه شاهد بیانیه رسمی از جانب وزارت امور خارجه روسیه در خصوص دور جدید احتمالی مذاکرات وین نیستیم این امکان وجود دارد که توییت های جمعه گذشته اولیانوف نظرات شخصی وی باشد مگر آنکه خلاف آن ثابت شود. البته که پالس های رسانه ای الزاما معنای نتیجه گیری نمی دهد.

ادامه مطلب
اردوغان در عربستان سعودی، برای دفن ده سال رقابت شدید
آنکارا و ریاض گذشته را فراموش می کنند

اردوغان در عربستان سعودی، برای دفن ده سال رقابت شدید

رئیس جمهوری ترکیه ابراز امیدواری کرد که این سفر «دوران جدیدی» را در روابط ترکیه و عربستان بگشاید. وی افزود: «تقویت همکاری ها در حوزه های دفاعی و مالی به نفع دوجانبه است.»

ادامه مطلب