تمرکز بیشتر بر موشک و پهپاد

جنگ اوکراین به نیروی موشکی ایران درس زیادی آموخت

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۱۹۳۷ اخبار اصلی خاورمیانه
ناظران بر این باورند که جنگ اوکراین احتمالا بر دکترین موشکی ایران، به‌ویژه بر روش‌های استفاده از آن از سوی نیروهای این کشور در سطح تاکتیکی تأثیر می‌گذارد. 
جنگ اوکراین به نیروی موشکی ایران درس زیادی آموخت

دیپلماسی ایرانی: با تبدیل شدن اوکراین به بزرگترین میدان آزمایش موشک‌های بالستیک و کروز بعد از حمله روسیه به این کشور مسئولان ایرانی ضرورت درس گرفتن از آن را پنهان نمی‌کنند.

علی‌رغم گزارش‌های اخیر مبنی بر وقوع مجموعه انفجارها در داخل مرز روسیه، ظرفیت محدود اوکراین و عدم توانایی‌اش برای وارد آوردن خسارات در پشت خطوط مقدم در خاک روسیه مانع از گسترش هدفمند جنگ به داخل روسیه شده است. فقدان چنین تهدیدی بر محاسبات روسیه در آغاز جنگ تأثیر گذاشت و توانایی ارتش اوکراین در بازدارندگی روس‌ها را مختل کرد.

اظهارات مقامات ایرانی و سپاه پاسداران نشان می دهد که تهران در جنگ اوکراین به این واقعیت توجه کرده است. در نشریه‌ سپاه پاسداران آمده است که «موشک‌ها با ایجاد توازن ترس می‌توانند از جنگ جلوگیری کنند و مخالفان را مجبور به توسل به دیپلماسی کنند.»

سرلشکر عزیز نصیرزاده، جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، گفت: «درس اصلی جنگ اوکراین این است که نمی‌توانید چشمان خود را به روی بازدارندگی ببندید و درباره محدود کردن قدرت موشکی خود صحبت کنید.»

 اظهارات مشابهی نیز از سوی چندین شخصیت محافظه کار در ایران در تایید این روایت صورت گرفته که جنگ سرنوشت هر کشوری است که توانایی‌های بازدارندگی خود را در اختیار دشمنان قرار دهد و به تضمین های امنیتی قدرت های خارجی اتکا کند. بسیاری از آنها به یادداشت تفاهم سال 1994 بوداپست اشاره می‌کنند که در آن اوکراین موشک‌های استراتژیک و سلاح‌های هسته ای شوروی سابق را در ازای تضمین‌های امنیتی به روسیه منتقل کرد.

عبدالرسول دیوسالار، کارشناس سیاست خارجی و دفاعی ایران می‌گوید جنگ در اوکراین موضع کسانی را در ایران تقویت می‌کند که بر اهمیت قدرت و بازدارندگی تاکید می‌کنند و به سیاست عدم گفت وگو در مورد برنامه‌های موشکی میان آمریکا و تهران پایبند هستند. به گفته او جنگ در اوکراین احتمالاً این تصور را در ایران تقویت می‌کند که موشک‌ها ابزاری حیاتی برای بازدارندگی هستند و نباید مورد بحث قرار گیرند.

ناظران بر این باورند که جنگ اوکراین احتمالا بر دکترین موشکی ایران، به‌ویژه بر روش‌های استفاده از آن از سوی نیروهای این کشور در سطح تاکتیکی تأثیر می‌گذارد. 

در سال‌های اخیر، تهران در اشاره به ارزش عملیاتی موشک‌های دقیق خود اطمینان بیشتری پیدا کرده است. این مسئله چه بسا در استفاده تهران از موشک‌های بالستیک خود برای حمله به مواضع داعش در شرق سوریه در سال 2017، پایگاه‌های گروه‌های جدایی‌طلب تروریست کُرد در عراق در سال 2018، پایگاه هوایی عین الاسد آمریکا در سال 2020 و مرکز اطلاعاتی احتمالی اسرائیل در اربیل در سال 2022 بیشتر مشهود بوده است.

مورد اوکراین ثابت می‌کند که ادامه شلیک موشک به مواضع دشمن در یک جنگ بزرگ متعارف ممکن و مؤثر است. موشک‌ها می‌توانند به جبران فقدان نیروی هوایی در سطح تاکتیکی کمک کنند. به ویژه زمانی که بازدارندگی شکست می‌خورد و جنگ اجتناب ناپذیر می‌شود.

یکی از دلایل اصلی اتکای شدید روسیه به موشک در اوکراین شکست نیروی هوایی این کشور در تامین برتری هوایی است. عملکرد نیروی هوایی روسیه در اوکراین درس‌های مهمی را برای کشورهایی مانند ایران فراهم می‌کند که ناوگانی قدیمی از هواپیماهای جنگی دارند.

سال‌ها است در داخل تشکیلات دفاعی ایران درباره سرمایه‌گذاری در نیروی هوایی یا موشکی این کشور صحبت شده است. ایران تصمیم گرفت در بحبوحه تحریم‌ها و ناتوانی در دسترسی به بازار تسلیحات بین المللی، نیروی موشکی خود را در اولویت قرار دهد و در عین حال تلاش می‌کند ناوگان قدیمی خود را از طریق تلاش های نوسازی داخلی و به کارگیری فناوری‌های جدید مانند هواپیماهای بدون سرنشین حفظ کند.

در عین حال ایده احیای نیروی هوایی ایران با خرید هواپیماهای ساخت روسیه به قوت خود باقی است. دیوسالار می‌گوید که عملکرد ضعیف روسیه می تواند شک و تردیدها درباره هزینه کردن منابع مالی محدود تهران برای هواپیماهای نظامی را بیشتر کند. در نتیجه جنگ اوکراین احتمالا توازن قدرت در ارتش ایران را به نفع کسانی تغییر دهد که موشک‌ها را بر نیروی هوایی کلاسیک ترجیح می‌دهند.

جنگ اوکراین همچنین وجود ارتباط مستقیم میان عوامل کیفی مرتبط به میانگین شکست و اندازه ذخایر موشکی را نشان داد. احتمالا این واقعیت بحث و جدلی را در ایران درباره میزان ذخایر موشکی در کشور و چگونگی بهبود سیستم‌های تعمیر و نگهداری به راه اندازد.

دیوسالار باور دارد آنچه می‌توان با قطعیت تایید کرد این است که ارتش ایران جنگ در اوکراین را گواه این می‌داند که تصمیم درستی گرفته که موشک‌ها را ستون استراتژی بازدارندگی خود قرار داده است. این جنگ بینش ارزشمندی در مورد الزامات عملیاتی برای استفاده از موشک در یک جنگ بزرگ نیز ارائه کرده است.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه اوکراین ایران ایران و روسیه جنگ اوکراین توانایی موشکی ایران توانایی پهپادی ایران پهپادهای ایران موشک پهپاد قدرت نظامی ایران


( ۱۶۹ )

نظر شما :

ناشناس ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۲
جهان چون زلف و خط و خال و ابروست .... که هر چیزی به جای خویش نیکوست ... جنگ ‌اوکراین یک کلاس تمام معنا بود و هست . فضای مجازی _ برنامه های تلویزیونی _ روحیه نظامیان و ... صرف نظر از اوضاع فاجعه بار اداره ی امور اقتصادی ، فرهنگی و دیپلماتیک کشور ، الحق باید به مجموعه نظامی کشور دست مریزاد گفت . با تمام سختی ها و با تمام تمرکز آمریکا و متحدانش بر تحریم تسلیحاتی ایران ، باز هم این مقدار وزن نظامی در منطقه ، آفرین دارد . حساب ویژه باز کردن روی موشک و پهپاد بسیار هوشمندانه بود . قطعا دشمنانمان در خفا ایران امروز را بواسطه ی قدرت اول موشکی و پهپادی منطقه بودنش ، ستایش می کنند . اما ... اما جنگ اوکراین بوضوح ثابت کرد که تقریبا دوران تانک های سنگین و ناوهای غول پیکر به سر آمده است . ارتش آمریکا به عنوان هوشمندترین ارتش دنیا مدتهاست که وزن نیروهای زرهی را در ارتش خود کاهش داده و همزمان در دریا به ساخت کشتی های نظامی متوسط اما مسلح به سیمستهای ردیابی و هدفگیری الکترونیکی و هوش مصنوعی روی آورده است . پهپاد هم که تکلیفش روشن است . از نظر نیروی هوایی هم آنها در حال ساخت هواپیماهایی همچون اف ۲۲ و ۳۵ هستند که تقریبا یک هواپیمای کامل برای رزم هوایی و حتی زمینی است و البته رادار گریز و باز هم مجهز به هوش مصنوعی هستند و در آینده دیگر از مدلهای متنوع جنگنده ، شکاری و بمب افکن خبری نخواهد بود ...ارتش های آینده توسط سی پی یو ها اداره می شوند پس قطعا کوچک ، چالاک و البته دارای قدرت تخریب بالایی خواهند بود .
مهندس مهراب لاهیجانی ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۸
بی تردید هیچ از شقوق قدرت سخت ایران نباید وجه مصالحه سازش با شرق یا غرب قرار گیرد و این خلاف بنا عقلا است و به نظر با توجه به محدودیت ها ،، سرمایه گذاری بر پهپاد های سنگین و موشک های هوشمند معقول تر است. و مضافا نظام حاکم نباید از دو مطلب غافل باشد. اولا ایران باید به مانند پلی بین شرق و غرب عمل کند و ثانیا باید با یک برنامه علمی و عملیاتی و نه تخیلی ( همانند افق 1404) به ترمیم و بسط قدرت نرم (اقتصاد و ازادی) پرداخت.
بالا بولا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۷
هدف هر سیاستمدار عاقلی باید بازدارندگی از جنگ و تخاصم باشه ، برای یک کشور تحریم شده و از نظر اقتصادی داغون و ورشکسته ، موشک اولویت دوم باید باشد ، اول اقتصاد رو‌درست کنید هر موشک به تنهایی میلیاردها تومن قیمتشه الان که جنگ نیست قحطی مملکتو گرفته جنگ بشه تا یه ماه میتونید دووم بیارید با این اقتصاد فشلی که درست کردید ؟
رضا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۲
این مدل برداشت از برتری موشکی و استفاده از توان آن درصورتی قابل اجراست که ‌‌کشوراستفاده کننده دارای دو آپشن باشد اول عمق استراتژیک دوم اقتصاد قوی حمایت کننده از هزینه های آن هردو مورد را در کشور فعلی ایران نمی‌بینیم جنگ با هر کشوری در منطقه با توسل به قدرت موشکی وقتی آن کشور از سوی جهان آزاد حمایت شود فقط و فقط سرانجامی جند برابر فلاکت بار تر از اوضاع فعلی روسیه برای ایران ایجاد خواهد کرد
H ۲۵ دی ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۰
سلام جنگ اوکراین برا ایران یک فرصت برا به روز شدن اگر اسایس می خواهید باید قوی باشی فقط تو سری خورا می گن به ماچه