با وجود احتمال تاثیر در روابط تهران - بغداد

تمایل السودانی به حفظ نیروهای امریکایی به سودش تمام می شود؟

۲۹ دی ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۷۱۳۵ اخبار اصلی خاورمیانه
نخست وزیر عراق در مصاحبه با وال استریت ژورنال، به عدم خواست خود برای ادامه یافتن عملیات نظامی در عراق پرداخت و گفت؛ حتی با توجه به خواست وی برای پایان یافتن عملیات نظامی در عراق، نیروهای خارجی در ارائه خدمات حمل و نقل برای مقابله با داعش در سوریه، حیاتی هستند.
تمایل السودانی به حفظ نیروهای امریکایی به سودش تمام می شود؟

دیپلماسی ایرانی: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، در اولین مصاحبه خود با روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال پس از پیروزی در انتخابات و قدرت گرفتن به عنوان نخست وزیر عراق در ماه اکتبر، از حضور نیروهای امریکایی در این کشور، حمایت کرد. رویکرد وی با خواست گروه های همسو با جمهوری اسلامی و احزاب شیعه ای که با ایران همکاری دارند، در تضاد است.

این مصاحبه روز یکشنبه منتشر شد و برخلاف خواست متحدان دیپلماتیک عراق برای خروج همه نیروهای غربی از عراق، وی در مصاحبه خود برای خروج نیروهای امریکایی و ناتو از کشورش، زمان و مهلتی مشخص نکرد و گفت: انهدام کامل داعش نیازمند زمان بیشتری است و عراق به حضور نیروهای خارجی نیاز دارد.

این اظهارات در حالی بیان می شود که نخست وزیر عراق تلاش دارد برنامه دیدارش از ایالات متحده ظرف روزهای آینده را عملی کند.

در سال 2003، امریکا در ائتلاف خود تحت عنوان جنگ با ترور، به عراق حمله کرد. در سال 2007، تعداد نیروهای امریکایی در عراق، به 170هزار سرباز رسید و در نهایت، در سال 2011، نیروهای امریکایی از عراق خارج شدند. در سال 2014، برای مقابله با پیشروی داعش در عراق و سوریه، نیروهای امریکایی به عراق اعزام شدند.

اما، با شکست عملیاتی داعش در سال 2019، عملیات نظامی کشورهای غربی در عراق کاهش یافت و در نهایت، با گذشت دو سال از شکست داعش، واشنگتن در سال 2021 پایان یافتن عملیات نظامی به راهبری خود در عراق را اعلام کرد و این عملیات نظامی، به عملیاتی برای کمک به نیروهای عراقی تبدیل شد. اکنون، حدود 2000 نیروی امریکایی و صدها نیروی ناتو در عراق حضور دارند. هیچ کدام از این نیروها، در ارگان های رزمی، خدمت نمی کنند.

اما، حملات موشکی جمهوری اسلامی و نیروهای نزدیک به ایران علیه محل اسکان نیروهای خارجی و تاسیسات خارجی در عراق، ادامه یافته است. نخست وزیر عراق در مصاحبه مذکور، به عدم خواست خود برای ادامه یافتن عملیات نظامی در عراق پرداخت و گفت؛ حتی با توجه به خواست وی برای پایان یافتن عملیات نظامی در عراق، نیروهای خارجی در ارائه خدمات حمل و نقل برای مقابله با داعش در سوریه، حیاتی هستند.

سخنان وی نشان دهنده چالش های پیش روی نخست وزیر عراق برای حفظ روابط دوستانه خود با واشنگتن و تهران است. فرای نفوذ سیاسی قدرتمند جمهوری اسلامی ایران در ساختارهای سیاسی عراق، تهران فراهم کننده اصلی انرژی و گاز طبیعی و برق عراق است. نخست وزیر عراق در سفر خود به تهران در ماه نوامبر، از روابط اقتصادی و امنیتی نزدیک بین عراق و ایران استقبال کرده و خواستار گسترش تقویت بیش از پیش این روابط شده بود.

منبع: الجزیره / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عراق نیروهای امریکایی نیروهای امریکایی مستقر در عراق عقب نشینی نیروهای آمریکایی از خاورمیانه حفظ نیروهای امریکایی در عراق حمله موشکی به اربیل حمله موشکی محمد شیاع السودانی


( ۲ )

نظر شما :