اخبار اصلی - آرشیو

چهره پنهان سیاست های دولت ترامپ علیه ایران (بخش اول)
«سیگال مندلکِر» کیست؟

چهره پنهان سیاست های دولت ترامپ علیه ایران (بخش اول)

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه این کشور، چهره های شناخته شده کمپین «اعمال فشار حداکثری» علیه ایران هستند. اما یک زن در دولت دونالد ترامپ هست که در همه سیاست گذاری های در قبال ایران نقش داشته است. سیگال ماندلکر، مقام وزارت خزانه داری که برای بسیاری شناخته شده نیست، از ابتدای امر یکی از مهمترین بخش های کمپین علیه ایران را اداره می کرده است.

ادامه مطلب
بازگشت آمریکا به توافق هسته ای ساده نخواهد بود
تلاش نامزدهای دموکرات برای جبران سیاست های ترامپ

بازگشت آمریکا به توافق هسته ای ساده نخواهد بود

بیشتر نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده از جمله جو بایدن، در ارتباط با سیاست خارجی خود گفته اند که می خواهند کشورشان را مجددا به توافق هسته ای ایران بازگردانند. اما چنین کاری بسیار دشوار خواهد بود و این احتمال وجود دارد که حتی اگر ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ شکست بخورد، باز هم مشکلات سیاسی و لجستیک بازگشت ایالات متحده را به برجام دشوار می سازد.

ادامه مطلب
درباره سلفی گری اردن
زادگاه ابومصعب الزرقاوی نوع دیگری از سلفی گری را دنبال می کند

درباره سلفی گری اردن

محمد عشوری مقدم در یادداشتی می نویسد: در سلفگرایی سنتی اردن «طاعه ولاه الامر» یک مبدأ است. برای کسانی که می‌‌خواهند به درک جدی‌‌تری از چرایی روند متفاوت تحولات بهار عربی در اردن برسند، مرور فتاوای شاگردان مکتب آلبانی را توصیه می‌‌کنم. (نمى گویم اینقدر تعیین کننده است اما دستکم مثلا از الگوى مصر متفاوت است) برای نمونه بار دیگر شیخ علی الحلبی را مثال می‌‌زنم که نه تنها اِبراز مخالفت ضد دولت به سبک «جهادگرایی سلفی» را محکوم می‌‌کند بلکه حتی اعتراض مسالمت‌‌آمیز اصلاح‌‌‌طلبانه علیه حاکمیت را نیز بر نمی‌‌‌تابد.

ادامه مطلب
پیام های حمله احتمالی اسرائیل به حشد الشعبی عراق
سوء استفاده تل آویو از آب گل آلود روابط تهران و واشنگتن

پیام های حمله احتمالی اسرائیل به حشد الشعبی عراق

هیچ کدام از مقامات ارشد عراقی واکنشی نسبت به این حمله نشان نداده اند. گویی که هیچ اتفاقی نیفتاده است، آیا آنها هم در جریان حمله بوده اند که این گونه سکوت اختیار کرده اند؟ مجلس عراق گفته است که درباره این موضوع کمیته حقیقت یاب تشکیل می دهد. آیا واقعا کمیته حقیقت یاب می تواند بدون فشارهای بیرونی در این رابطه تحقیق کند؟ 

ادامه مطلب
بازی دولت با بازار ارز؟!
عوامل دیپلماتیک تاثیری در کاهش و افزایش نرخ ارز ندارد

بازی دولت با بازار ارز؟!

ابراهیم رزاقی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی پیرامون دلایل کاهش نرخ ارز در سایه افزایش تنش ایالات متحده آمریکا با جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: بازار ارز با پوسته مسائل تحریمی و خروج دونالد ترامپ از برجام یک واکنش احساسی از خود نشان داد و در ادامه موج سواری برخی هم در بازار ارز شکل گرفت. به عبارت دیگر اقتضائات دنیای سیاست خارجی و تحریم های نفتی و بانکی کاتالیزور شرایط اقتصادی کشور، به ویژه ایجاد التهاب در بازار ارز بود. اما بازی دولت با نرخ ارز کانون کاهش و یا افزایش نرخ ها است.

ادامه مطلب
آمریکا به ایران حمله کند، جهان باید منتظر «فاجعه اقتصادی» باشد
دلایل تردید واشنگتن در مواجهه نظامی با تهران

آمریکا به ایران حمله کند، جهان باید منتظر «فاجعه اقتصادی» باشد

یک شخصیت دانشگاهی و تحلیلگر ایرانی پیش بینی کرده که ایران هر گونه حمله احتمالی آمریکا را با یک «ضد حمله بی پروا» به ایالات متحده و شرکای منطقه ای آن پاسخ خواهد داد و این مساله می تواند اقتصاد جهانی را با یک فاجعه تمام عیار مواجه کند.

ادامه مطلب
ایران با تحریم های بیشتر ترامپ تسلیم نمی شود
واشنگتن در تله خود ساخته

ایران با تحریم های بیشتر ترامپ تسلیم نمی شود

ترامپ در رابطه با ایران در تنگنا قرار گرفته و نمی داند باید چه کند. از یک سو، تحریم ها را آنقدر افزایش داده که دیگر چیزی در اقتصاد ایران برای تحریم کردن باقی نمانده است؛ از سوی دیگر تنش ها به اندازه ای شدید شده که دو کشور به طور ناخواسته به سمت یک مواجهه اتفاقی کشیده می شوند؛ در این میان، تنها راه باقی مانده برای ترامپ برای خروج از این تله این است که اعتراف کند برجام یا هر توافقی مشابه آن بهترین راه برای مصالحه است.

ادامه مطلب
واشنگتن و تهران فاصله زیادی تا مذاکره دارند
اظهارات نامعتبر ترامپ درباره گفت و گو

واشنگتن و تهران فاصله زیادی تا مذاکره دارند

به رغم اظهارنظرهای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، مبنی بر این که پیشرفت هایی با ایران حاصل شده و این کشور خواستار بازگشت پای میز مذاکره است، تحلیلگران بازار به اینکه دو کشور در آینده نزدیک مشغول گفت و گو شوند شک و تردید دارند. در ارتباط با همین تحولات، بهای نفت خام در ابتدا در واکنش به اظهارات ترامپ و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه، بیش از ۴ درصد کاهش یافت، اما پس از آنکه ایران اعلام کرد برنامه موشکی اش قابل مذاکره نیست، مجددا بالا رفت.

ادامه مطلب
ترامپ در بن بست جنگ تعرفه ها
بازی کاخ سفید برای امتیاز گیری از چین

ترامپ در بن بست جنگ تعرفه ها

جنگ تعرفه ها  یا جنگ گمرکی که از آن با عنوان Tariff war  یا Customs War نیز یاد می شود در واقع اشاره به سیاست ضد رقابتی جدید ترامپ در قبال رقبای اقتصادی آمریکا دارد و در جریان آن آمریکا در راستای کاهش توان رقابتی دیگر کشورها، روی کالاهای صادراتی آنها تعرفه وارداتی یا مالیات گمرکی سنگین وضع می کند تا در نتیجه قیمت نهایی آنها افزایش یافته و در نتیجه اقبال به خریدشان کم شود!

ادامه مطلب
"ایران" عامل شکست یا پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰
ظریف به دنبال پیروزی دموکرات ها و بازگشت آمریکا به برجام نیست

"ایران" عامل شکست یا پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰

عبدالرضا فرجی راد در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی بر این باور است: اخیراً اعلام شده است که ایران در صورت بازگشت آمریکا به توافق هسته ای و لغو تحریم ها می تواند بسترهای مذاکره را ذیل همان برجام و با گروه ۱+۵ و نه تنها آمریکلا شکل دهد. این مواضع هوشمندانه ای است. چون همین مواضع ما در دیپلماسی عمومی اکنون دونالد ترامپ را به شدت تحت فشار قرار داده است. به گونه‌ای که حتی جان بولتون هم حرف جدی در خصوص ایران ندارد و اکنون در یک سایه و حاشیه قرار گرفته است.

ادامه مطلب