اخبار اصلی - آرشیو

تاثیر دیدار محمد خاتمی و پاپ بر صلح جهانی چه خواهد بود؟

محمد خاتمى رئيس مرکز گفت‌وگوى فرهنگ‌ها و تمدن ها به دعوت رئيس دانشگاه پاپى «گريگوريان» در راس يک هيات مذهبى و فرهنگى به منظور شرکت در همايش «صلح از نظر اسلام و مسيحيت» 13 اردیبهشت ماه امسال به ايتاليا سفر مى‌کند. آقای خاتمى در جريان اين سفر همچنين با پاپ بنديکت شانزدهم، رهبرمذهبى کاتوليک‌هاى جهان و کاردينال «تارچيزيو برتونه» نخست وزير واتيکان نيز ديدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

ادامه مطلب

در دو سفر محمد خاتمی به ایتالیا چه گذشت؟

محمد خاتمى عازم فرانسه و اتريش بود اما سفر به ايتاليا در دستور کار نبود تا آنکه رهبر کاتوليک هاى جهان چشم از جهان فرو بست و محمد خاتمی دوباره عازم واتیکان شد. اين ديدار اين بار نه با ژان پل دوم در کليساى سن پيترو که با پيکر بى جان او بر قالى ايرانى در آستانه پلکان کليسا «سن پيترو» بود.

ادامه مطلب

بندیکت شانزدهم پاپ محافظه کار

جوزف راتزينگر در تاريخ شانزدهم آوريل سال ۱۹۲۷ در استان باوارياى آلمان که منطقه اى کاتوليک نشين محسوب مى شود، به دنيا آمد. خانواده اش به صورت سنتى مزرعه دار بودند، او در سن ۱۶ سالگى در هنگام تحصيل در مدرسه علوم دينى به عنوان خدمه پدافند هوايى آلمان در زمان جنگ دوم جهانى به خدمت فراخوانده شد. حاميان او مى گويند که تجربه هاى او در دوران حکومت نازى ها او را قانع کرد که کليسا بايد به دفاع از حقيقت و آزادى برخيزد.

ادامه مطلب

وزیر خارجه ایران احتمال دیدارش با رایس را رد کرد

منوچهر متکی وزير امور خارجه ایران درباره احتمال ديدار و گفتگو با کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا در حاشيه اجلاسی درباره عراق که قرار استدر شرم الشیخ مصر برگزار خواهد شد گفته که فعلا برنامه‌اى براى اين ملاقات در دستور کار ندارد. درعين حال عراق براى ميانجيگرى ميان تهران و واشنگتن ابراز آمادگى کرده است.

ادامه مطلب

آغاز رقابت های انتخاباتی در فرانسه

فرانسويان صاحب کدام رويکرد را انتخاب خواهند کرد؟ سگولن رويال سوسياليستى که خواهان ايفاى نقشى مستقل از آمريکا است، نيکلا‌ سارکوزى است‌گرايى که به هماهنگى با انگليس و آمريکا مى‌انديشد و يا ژان مارى‌ لوپن افراطى که ترجيح مى‌دهد فرانسه را به جزيره‌اى منفرد و دور از دسترس ديگران تبديل کند؟

ادامه مطلب

ورود القاعده به منطقه سبز بغداد

پس از انفجارهاى الجزاير، مراکش و موريتانى که در همه آنها ردپاى القاعده پيدا بود اينک ورود القاعده به درون منطقه سبز و ساختمان مجلس عراق را بايد تهديدى جدى و نشانى از قدرت يابى اين شبکه تروريستى از خاورميانه تا شمال آفريقا تلقى کرد.

ادامه مطلب

وظايف رییس اتحادیه اروپا چيست

کشورهای عضو به طور دوره‌ای (دوره‌های شش ماهه)ریاست، یا به عبارتی دیگر ریاست شورای اتحادیه اروپایی را بر عهده می‌گیرند. در این دوره، کشوری که ریاست را بر عهده دارد «چهره و صدای» اتحادیه اروپا شناخته می‌شود و تمام اعضاء را نمایندگی می‌کند.

ادامه مطلب

سه دهه بى اعتمادى براى ايران و آمريکا

روابط ايران و آمريکا پس از وقوع انقلاب اسلامى در سال 1358 همواره با بی اعتمادی دوجانبه و همراه بوده است. آمريکا ايران را به حمايت از گروه‌هاى تروريستى محکوم مى‌کند و همچنان از ماجراى گروگان‌گيرى کارکنان سفارتش در سه دهه پیش ناخشنود است، در حالى که ايران نيز آمريکا را مسئول کودتا عليه دولت ملى دکتر محمد مصدق و سر کار آوردن محمد رضا شاه مى‌داند.

ادامه مطلب

خط و نشان شوراى امنيت و خط قرمز روسيه

بسيارى از صاحبنظران سياسى بر اين باورند که اکنون شرايط پرونده هسته اى ایران به گونه اى در آمده است که مى توان به توافقى با روسيه اميدوار بود و در عين حال لازم است تا در اين دوره از مذاکرات روسيه متقاعد شود که نه تنها امنيت ايران بلکه امنيت منطقه و امنيت ملى روسيه در حال حاضر با پرونده ايران گره خورده و در حال تهديد است.

ادامه مطلب
مهره‌هاى جديد بوش براى مهار بحران عراق

مهره‌هاى جديد بوش براى مهار بحران عراق

با به قدرت رسيدن دمکرات‌ها در کنگره و سناى آمريکا سياست خارجى دولت بوش وزير ذره‌بين نگاه منتقدانه دمکرات‌ها قرار گرفته است. بوش با ايجاد تغييراتى قصد دارد سياست‌هاى تازه‌اى را در خاورميانه اجرا کند.

ادامه مطلب