وظايف رییس اتحادیه اروپا چيست

۲۲ فروردین ۱۳۸۶ | ۲۰:۴۷ کد : ۳۵ اخبار اصلی
کشورهای عضو به طور دوره‌ای (دوره‌های شش ماهه)ریاست، یا به عبارتی دیگر ریاست شورای اتحادیه اروپایی را بر عهده می‌گیرند. در این دوره، کشوری که ریاست را بر عهده دارد «چهره و صدای» اتحادیه اروپا شناخته می‌شود و تمام اعضاء را نمایندگی می‌کند.
وظايف رییس اتحادیه اروپا چيست

کشورهای عضو به طور دوره‌ای (دوره‌های شش ماهه) ریاست، یا به عبارتی دیگر ریاست شورای اتحادیه اروپایی را بر عهده می‌گیرند. در این دوره،  کشوری که ریاست را بر عهده دارد «چهره و صدای» اتحادیه اروپا شناخته می‌شود و تمام اعضاء را نمایندگی می‌کند. این که در هر دوره چه کسی ریاست را بر عهده بگیرد از قبل تا سال 2020 میلادی مشخص شده است.

 

برای نیمه اول سال 2007 میلادی آلمان برای دوازدهمین بار ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده گرفته است.

آلمان ریاست را اول ژولای به پرتقال خواهد سپرد و اول ژانویه سال آینده ریاست به اسلونی خواهد رسید.

 

وظایف رییس اتحادیه اروپا

-   سازمان‌دهی و ریاست نشست‌های شورای اروپا (شورایی که در سطح سران کشورهای اروپایی برگزار می‌شود) شورای اتحادیه اروپا (شورایی که در سطح وزیران برگزار می‌شود و رییس اتحادیه اروپا در واقع ریاست این شورا را برعهده دارد) و کمیته‌های مربوط به آن و گروه‌های کاری

-   نمایندگی شورا در برخورد با سایر موسسات و سازمان‌های زیرمجموعه اتحادیه اروپایی  مثل کمیسیون اروپا و پارلمان اروپا

-    نمایندگی اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی و ارتباط با کشورهای خارج از اتحادیه اروپا

 

  

در دوره ریاست شش ماهه  آلمان تمام نشست‌های سران دولت‌ها یا کشورها و تمام نشست‌های شورای اتحادیه اروپا را میزبانی می‌کند. نشست‌های شورای اتحادیه اروپا در بلِژیک یا لوکزامبورگ برگزار می‌شوند اگر چه به طور سنتی وزراء در نشست‌های غیررسمی در کشوری که ریاست را بر عهده دارد هم شرکت می‌کنند. به این ترتیب، در مجموع 14 نشست در سطح وزیران در دوره شش ماهه ریاست آلمان در این کشور برگزار می‌شود. تاریخ دقیق این نشست‌ها هم در سایت ریاست اتحادیه اروپا در دسترس قرار داده شده است.

 

آلمان همچنین نشست‌های مقدماتی را برای برگزاری نشست‌هایی که در سطح وزیران برگزار می‌شود میزبانی می‌کند. این نشست‌ها شامل نشست‌های هفتگی کمیته‌های دایمی می‌شود که با حضور فرستادگان (سفرای) کشورهای عضو اتحادیه اروپا و معاونان آنان برگزار می‌شود و همچنین ملاقات‌های مداوم 200 کمیته و گروه کاری دیگر.

 

این وظیفه ریاست اتحادیه اروپا است که مقدمات کار شورای اتحادیه اروپا را تا جایی که می‌تواند به شکلی موثر فراهم کند و با ارایه پیشنهادات و مذاکره با طرف های درگیر کار را پیش ببرد.

 

ریاست اتحادیه اروپا در برخورد با سایر موسسات و سازمان‌های زیر مجموعه اتحادیه اروپا شورای اتحادیه اروپا را نمایندگی می‌کند. به ویژه، در برخورد با کمیسیون اروپا و پارلمان اروپا.

 

ریاست اتحادیه اروپا در پارلمان اروپا به نمایندگی از طرف شورای اتحادیه اروپاحاضر می‌شود و به عبارتی کشورهای عضو را نمایندگی می‌کند. برنامه کاری اتحادیه اروپا در آغاز دوره ریاست تقدیم پارلمان می‌شود و در پایان دوره ریاست نیز یک گزارش نهایی به پارلمان داده می‌شود. ریاست اتحادیه اروپا به طور مدام عملکرد شورای اتحادیه اروپا را به پارلمان گزارش می‌دهد و نشست‌های پرسش و پاسخ که در مورد موضوعات و بحث‌های مهم برگزار می‌شود شرکت می‌کند. ریاست اتحادیه اروپا همچنین شورا را در انجام مذاکرات با پارلمان برای پیشبرد روند قانونگزاری نمایندگی می‌کند. تقویم ملاقات‌های ریاست اتحادیه اروپا با پارلمان نیز در سایت ریاست اتحادیه اروپا در دسترس قرار داده شده است.

 

ریاست اتحادیه اروپا همچنین در کمیته منطقه‌ای و کمیته اقتصادی و اجتماعی اتحادیه اروپا شورای اتحادیه اروپا را نمایندگی می‌کند.

 

ریاست اتحادیه اروپا با همکاری نزدیک با کمیسیون اروپا این اتحادیه را به طور بین‌المللی نمایندگی می‌کند.  نماینده عالی سیاستگذاری در امور مشترک خارجی و امنیتی اتحادیه اروپایی ((CFSP  که هم‌اکنون خاویار سولانا این سمت را بر عهده دارد و به رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا معروف است در کنار رییس اتحادیه اروپا ایفای نقش می‌کند.

 

تا آنجا که به عملکرد ((CFSP مربوط می‌شود، اغلب تروئیکای اتحادیه اروپایی کار مراودات با کشورهای دیگر را (کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند) پیش می‌برند. از سال 1997 به این طرف که معاهده هلند امضاء شد، تروئیکا شامل رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا، نماینده عالی سیاستگذاری در امور مشترک خارجی و امنیتی اتحادیه اروپایی ((CFSP و نماینده کمیسیون اروپا است. همچنین ممکن است کشور دیگری که قرار است در دوره بعد ریاست را بر عهده داشته باشد در امور خارجی به رییس اتحادیه اروپا کمک کند.

 

داشتن سمت ریاست شورای اتحادیه اروپا همچنین به لحاظ تدارکات قابل تامل است. گونه‌های متفاوتی از نشست‌ها و کنفرانس‌های جوراجور که در سراسر جهان برگزار می‌شوند باید هماهنگی بشوند، و آلمان به تنهایی بیش از 150 نشست برگزار می‌کند که خیلی از آن‌ها در سطح وزیران برگزار می‌شوند.

 


( ۸ )

نظر شما :