اخبار اصلی - آرشیو

زوال نئولیبرالیسم
نگذاریم فاشیسم سوء استفاده کند

زوال نئولیبرالیسم

نئولیبرالیسم هر نیاز اجتماعی را به کالا تبدیل می کند و به سوداگری در مورد سلامتی، مسکن و غذا ادامه می دهد. چند میلیونر، بدون هیچ گونه دلسوزی ای، آینده کل جامعه را به دست گرفته اند. سرمایه داری در حالی که از نیروی کار و منابع کره زمین استفاده می کند، کلیت درد و رنج های جهانی را برنامه ریزی می کند. در واقع، گذار از این ساختار درنده برای بقا و تکامل بشریت ضروری است.

ادامه مطلب
گسترش اروپا یعنی فروپاشی آن
اوکراین به عضویت در می آید؟

گسترش اروپا یعنی فروپاشی آن

رهبران اروپایی تکرار می کنند که عضویت در اتحادیه اروپا را به حراج نگذاشته اند و ارفاقی در کار نیست. اما، بر خلاف نامزدهای قبلی عضویت در اتحادیه، اعتبار اوکراین بر اساس استانداردهای تعریف شده از نظر مبارزه با فساد، احترام به حاکمیت قانون، دفاع از اقلیت ها، بودجه متعادل و غیره ارزیابی نمی شود و به نظر می رسید که تنها معیارارزیابی عضویت، ملاحظات ژئوپلیتیک باشد. میل به گسترش اروپا که اولویت دهه های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ بود، حدود بیش از یک دهه است که به فراموشی سپرده شده است.

ادامه مطلب
لیبی، جایی برای رقابت ترکیه، مصر و امارات
کشوری که بعد از ۱۱ سال هنوز بی ثبات است

لیبی، جایی برای رقابت ترکیه، مصر و امارات

در بازی در حال تغییر یارگیری های منطقه‌ای، که در آن منافع سیاسی و اقتصادی عامل اصلی «جنگ نیابتی» است، به نظر می‌رسد که درگیری ها بیشتر به منطق‌های کوتاه مدت و فرصت‌طلبانه تکیه دارد تا به اصول ایدئولوژیک روشن و مشخص. برای بازیگران محلی و منطقه ای، مسئله بیش از هر چیز ایجاد عواملی برای دفاع از منافع سیاسی و اقتصادی آنهاست. از این نظر، ما شاهد تحول محیط استراتژیک به سمت سیالیت بیشتر اتحادها هستیم که غلبه بر اختلافات خاص را موجب می شود: گرم شدن روابط ترکیه و امارات، ادغام مجدد قطر در بازی منطقه ای، نزدیک شدن چندین کشور عربی به دشمنان بزرگ دیروز مانند اسرائیل و ایران و غیره.

ادامه مطلب
شوک به کمپین ترامپ
رد‌صلاحیت رئیس‌جمهوری سابق آمریکا برای حضور در انتخابات مقدماتی ایالت کلرادو

شوک به کمپین ترامپ

تصمیم دادگاه عالی کلرادو مبنی بر رد‌صلاحیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از شرکت در انتخابات مقدماتی این ایالت، واکنش‌ شدید اعضای کنگره در هر دو حزب را برانگیخت. دادگاه عالی کلرادو حکم داد که دونالد ترامپ واجد شرایط حضور در انتخابات مقدماتی این ایالت نیست. این حکم با چهار رأی موافق در مقابل سه رأی مخالف صادر شد و کلرادو را به اولین و فعلا تنها ایالتی تبدیل می‌کند که ترامپ را از حضور در انتخابات مقدماتی ایالت منع می‌کند.

ادامه مطلب
تکاپو برای آتش بس دوباره به نتیجه می رسد؟
افق مبهم تلاش ها برای برقراری آتش بس در غزه

تکاپو برای آتش بس دوباره به نتیجه می رسد؟

با سفر دیروز چهارشنبه اسماعیل هینه به مصر زمزمه‌ها برای برقراری آتش بس در غزه پررنگ تر از قبل شده است. اگرچه حماس و جنبش جهاد اسلامی پیش شرط خود برای مذاکرات را توقف کامل حملات اسرائیل اعلام کرده و تا پیش از هرگونه مذاکره را برای برقراری آتش بس دائمی در نظر گرفتن و در کنار آن اسرائیل هم پس از عدم تمدید آتش بس به کرات اعلام کرده بود تا رسیدن به اهداف خود در نوار غزه دیگر به دنبال مذاکره با حماس نخواهد بود، اما اکنون سیر تحولات به سمتی میل کرده است که دو طرف (اسرائیل و حماس) را مجددا پای میز مذاکره کشانده است. در این باره خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که رئیس دفتر سیاسی حماس دیروز برای گفت‌وگو درباره آتش‌بس و تبادل اسرا به مصر کرده است. پیشتر خبرگزاری مذکور (فرانسه) به نقل از یک منبع نزدیک به حماس اعلام کرده بود که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این جنبش برای انجام مذاکراتی با محوریت دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسیران با رژیم صهیونیستی دیروز چهارشنبه به مصر می‌رود.

ادامه مطلب
پشیمانی های فردی که با سی آی ای کار کرد
درس های دوران جاسوسی

پشیمانی های فردی که با سی آی ای کار کرد

یک تجربه جالب من در زمانی که دوسیه جاسوسان پیشین را مرور می کردم، ماجرای یکی از جاسوس های برجسته کا.گ.ب بود. با خواندن بیوگرافی او، نه تنها برداشتی که درباره شخصیت جاسوسان شوروی به ما منتقل کرده بودند، تغییر کرد بلکه دریافتم که چقدر آنها هم شبیه همکاران ما در سیا هستند و چه وجود اشتراک فراوانی میان ما و آنها وجود دارد و یکی هم اینکه آنها نیز آموزش می بینند که با مردم ارتباط بگیرند و آنها را دستکاری کنند تا به اهداف اطلاعاتی شان برسند. مرور کتاب خاطرات این مامور برجسته کا.گ. ب برای من شوک آور بود. دریافتم که تا چه اندازه سیاه/سفید فکر می کرده ام و همان تصویری که ما از آنها به عنوان دیو و شیطان داشتیم، می تواند در دیگران هم نسبت به ما وجود داشته باشد. 

ادامه مطلب
سیسی، دیکتاتور مورد حمایت غرب و جهان عرب
چهره مهمی که با کاستی هایش کنار می آیند

سیسی، دیکتاتور مورد حمایت غرب و جهان عرب

مخالفان و حامیان سیسی پذیرفته‌اند که او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۳ پیروز است، زیرا پیروزی‌های او در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸، آن هم با به دست آوردن بیش از ۹۶ درصد آرا، جایی برای تردید درباره احتمال پیروزی دوباره او باقی نمی‌گذارد.

ادامه مطلب
جنگ تمام عیار علیه خانواده ها و بیمارستان ها در غزه

جنگ تمام عیار علیه خانواده ها و بیمارستان ها در غزه

رژیم صهیونیستی برای هفتاد و چهارمین روز به تجاوزات خود در تمام نقاط نوار غزه ادامه می‌دهد و طی این مدت  اشغالگران در کنار جنگ با بیمارستان عملا قتل عام خانواده های فلسطین را در هم در دستور کار دارد. در همین راستا صهیونیست ها در دو کشتار جدید در رفح و جبالیا زد تنها طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۰ تن را به شهادت رساندند.  با این آمار مجموع کل کشته شدگان در غزه به بیش از ۱۹ هزار و ۴۰۰ نفر می رسد و بیش از ۵۲ هزار و ۲۰۰ تن زخمی شده‌اند.  در فقزه دیگر ارتش رژیم صهیونیستی در حملات خود به نوار غزه یک عشیره فلسطینی را به طور کامل قتل عام کرد. در بمباران‌های منطقه الصبره در جنوب شهر غزه  ۱۰۹ نفر از عشیره دغمش قتل عام شده و به شهادت رسیدند.

ادامه مطلب
تغییر لحن معنادار دبیرکل سازمان ملل علیه تهران
نشست پرچالش شورای امنیت درباره قطع‌نامه ۲۲۳۱

تغییر لحن معنادار دبیرکل سازمان ملل علیه تهران

نشست دوره‌ای و شش‌ماهه شورای امنیت سازمان ملل درباره شانزدهمین گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، درباره قطع‌نامه ۲۲۳۱ درمورد ایران و برجام برگزار شد. به گزارش ایرنا، خانم رزمای دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی، شانزدهمین گزارش آنتونیو گوترش را در نشست روز دوشنبه به وقت محلی (۲۷ آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳ ) درباره اجرای قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره ایران و توافق هسته‌ای (برنامه جامع اقدام مشترک) موسوم به برجام قرائت کرد که بخش‌هایی از این گزارش دبیرخانه سازمان ملل مورد انتقاد امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل، قرار گرفت.

ادامه مطلب