اخبار اصلی - آرشیو

آشتی اردوغان و سیسی پس از ۱۱ سال
سفری که پایان اختلافات شد

آشتی اردوغان و سیسی پس از ۱۱ سال

آخرین سفر اردوغان به مصر در سال ۲۰۱۲ و هنگامی بود که السیسی نخست وزیر مصر و محمد مرسی، همپیمان ترکیه، رئیس جمهوری مصر بود. یک سال پس از این سفر، السیسی، وزیر دفاع وقت، محمد مرسی را در سال ۲۰۱۳ کنار زد و از آن زمان اختلافات میان دو کشور تشدید شد.

ادامه مطلب
ایران و پاکستان؛ زمینه‌های همکاری و توسعه منطقه‌ای
گزارش نشست مشترک انجمن علمی مطالعات صلح ایران و مجمع گفتگوی ملی پاکستان

ایران و پاکستان؛ زمینه‌های همکاری و توسعه منطقه‌ای

نشست تخصصی «ایران و پاکستان؛ زمینه‌های همکاری و توسعه منطقه‌ای» در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ توسط انجمن علمی مطالعات صلح ایران و مجمع گفتگوی ملی پاکستان، با سخنرانی ارشی سلیم هاشمی (استاد گروه مطالعات جنگ و صلح در دانشگاه دفاع ملی پاکستان)، نوذر شفیعی (دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران)، احمد اعجاز مالک (استاد روابط بین‌الملل دانشگاه قائد اعظم پاکستان) و جهانگیر کرمی (دانشیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران) به صورت برخط برگزار شد.

ادامه مطلب
کنعانی: طالبان عملا به تعهدات خود به ایران پایبند باشد
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی

کنعانی: طالبان عملا به تعهدات خود به ایران پایبند باشد

کنعانی همچنین گفت: «وزارت امور خارجه از روز اول این بحران حتی یک لحظه هم بیکار ننشسته و فعالیت دیپلماتیک مضاعفی را در این زمینه انجام داده و الآن نیز پیشنهاد برگزاری نشست فوری وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی داده است. ما معتقدیم که کشورهای اسلامی از ظرفیت ویژه ای برای پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی برخوردار است. برای همین وزیر امور خارجه در گفت وگوی تلفنی خود با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی پیشنهاد برگزاری فوری وزرای امور خارجه را مطرح کرده و حتی اعلام آمادگی کرده که میزبان نشست دوم وزرای امور خارجه کشور اسلامی در این زمینه باشد و برای این کار نیز نامه رسمی خود را به مقر این سازمان در جده داده است. پیگیری های ما در این زمینه ادامه دارد و فعالیت های دیپلماتیک ما یک لحظه هم متوقف نشده است. بار دیگر تاکید می کنیم که شورای امنیت و سازمان ملل نسبت به توقف جنایت ها در سرزمین های اشغالی و غزه مسئول هستند.»

ادامه مطلب
انتخابات اسفند و پیامدهای آن بر سیاست خارجی کشور
مردم به نتیجه انتخابشان دل می‌بندند، نه شعارهای عوام گرایانه

انتخابات اسفند و پیامدهای آن بر سیاست خارجی کشور

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: تصویری که نامزدهای کنونی انتخابات از خود و پیشینه خود بروز می‌دهند، بر چگونگی نگرش مردم به آنان و رغبت ایشان در مشارکت در انتخابات نقش ویژه دارد. مردم به نتیجه انتخابشان دل می‌بندند و نه شعارهای عوام گرایانه‌ای که شوربختانه برخی از نامزدهای تأئید صلاحیت شده این روزها به وفور بر زبان جاری می‌کنند. ارائه ایده قوی برای تغییر در رویه‌هایی که کارآمدی مجالس را نزد جمع کثیری از مردم زیر سوُال برده، شرط لازم در ترغیب عمومی در مشارکت انتخاباتی است. شرط کافی اما شجاعت و صداقت در انجام وعده‌هایی است که این روزها به وفور داده می‌شود. کیفیت و کمیت مشارکت مردم در انتخابات پر اهمیت اسفند، نقش ویژه در سپهر سیاسی کشور و روابط خارجی دارد.

ادامه مطلب
رفح آخرین امید
تداوم حملات به غزه

رفح آخرین امید

با وجود آنکه هنوز رژیم صهیونیستی عملیات زمینی گسترده ادعایی خود به شهر رفح را آغاز نکرده است، اما جنوبی‌ترین منطقه نوار غزه با بی‌سابقه‌ترین تجاوزات و کشتار روبه رو است. به دنبال تازه‌ترین دور حملات اشغالگران در دقایق اولیه بامداد یکشنبه، رسانه‌ها از یورش هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب غزه خبر دادند.

ادامه مطلب
انسداد مرزی یک حق طبیعی برای تعیین مرزها و دفاع مرزی ایران است
آینده افغانستان و امنیت ایران

انسداد مرزی یک حق طبیعی برای تعیین مرزها و دفاع مرزی ایران است

محسن روحی صفت می گوید: یک بحران امنیتی در مرزهای شرقی کشور وجود دارد و من در دو سال گذشته بعد از روی‌کار‌آمدن حکومت طالبان بارها و بارها در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایم به این مشکل امنیتی اشاره داشتم که متأسفانه باید اذعان کرد این مسئله امنیتی اکنون به چشم مسئولان کشور نمی‌آید و معمولا ضربه‌ها از جایی وارد می‌شوند که پیش‌بینی‌پذیر نیستند؛ بنابراین من معترفم که از این جنبه و از سمت مرزهای شرقی کشور بسیار ضربه‌پذیر هستیم و خطرات و تهدیدهای امنیتی در مرزهای شرقی متوجه کشور است که باید جدی گرفت؛ کمااینکه دیگر همسایگان افغانستان هم تهدیدات روی کار آمدن حکومت طالبان را دست‌کم می‌گرفتند و آن را جدی نمی‌دانستند؛ ولی اکنون کشوری مانند پاکستان که حامی جدی روی کار آمدن حکومت طالبان بود، با یکی از جدی‌ترین بحران‌های امنیتی در خاک خود مواجه است؛ بنابراین ما باید متوجه باشیم که نباید در مسیر کشوری مانند پاکستان قدم برداریم؛ ولی هم‌زمان متأسفانه باید اعتراف کرد اکنون ظاهرا در این مسیر گام برمی‌داریم.

ادامه مطلب
نادیده انگاری ایران در مناسبات اقتصاد بین الملل
چهره واقعی تحریم

نادیده انگاری ایران در مناسبات اقتصاد بین الملل

حسین سلاح ورزی در یادداشتی می نویسد: تحریم منع یا محدودیتی است که با اتکا به وضع مجازات از سوی نهادها و ساختارهایی به مبادله میان کشور و طرف‌های تجاری بین‌المللی آن اعمال می‌شود. آنچه این روزها زنجیره ارزش تولید و تجارت ایران در مواجهه با فرصت‌های بین‌المللی تجربه می‌کند، باید با تعابیری همچون «نادیده‌انگاری بین‌المللی» در چارچوب ریسک‌پرهیزی بازیگران این عرصه فهمید و توصیف کرد.

ادامه مطلب
رهبر انقلاب: جبهه استکبار بی‌شک مخالف انتخاباتِ ایران است
در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی

رهبر انقلاب: جبهه استکبار بی‌شک مخالف انتخاباتِ ایران است

رهبر انقلاب، جبهه استکبار را بی‌شک مخالف انتخاباتِ ایران دانستند و گفتند: انتخابات، مظهر جمهوریت نظام است و به همین علت است که مستکبران و آمریکا که هم با جمهوریت و هم با اسلامیت نظام مخالفند، با انتخابات و حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی مخالف هستند.

ادامه مطلب
آیا جنگ منطقه ای به جنگ جهانی می انجامد؟
گزارش نشست تخصصی

آیا جنگ منطقه ای به جنگ جهانی می انجامد؟

نشست تخصصی «آیا جنگ منطقه ای به جنگ جهانی می انجامد؟» توسط انجمن علمی مطالعات صلح ایران و مجله تئوری در استانبول و با همکاری موسسه آموزش عالی بیمه اکو در روز پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد. از نکات قابل توجه، برگزاری برنامه به دو زبان فارسی و ترکی بود.

ادامه مطلب