سفری که پایان اختلافات شد

آشتی اردوغان و سیسی پس از ۱۱ سال

۳۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۶۶۹ اخبار اصلی خاورمیانه
آخرین سفر اردوغان به مصر در سال ۲۰۱۲ و هنگامی بود که السیسی نخست وزیر مصر و محمد مرسی، همپیمان ترکیه، رئیس جمهوری مصر بود. یک سال پس از این سفر، السیسی، وزیر دفاع وقت، محمد مرسی را در سال ۲۰۱۳ کنار زد و از آن زمان اختلافات میان دو کشور تشدید شد.
آشتی اردوغان و سیسی پس از ۱۱ سال

دیپلماسی ایرانی: پس از قطع روابط به مدت بیش از یک دهه، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر هفته گذشته در قاهره، میزبان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بود.

این سفر از آن جهت که در راستای تحکیم آشتی میان دو بازیگر اصلی در منطقه انجام می شود، دارای اهمیت است.

پیش از این سفر، آنکارا و قاهره، اقداماتی در راستای نزدیکی به یکدیگر انجام دادند که از جمله آن می توان به دیدار و احوال پرسی السیسی و اردوغان در قطر در نوامبر 2020 در حاشیه جام جهانی، پیشنهاد میانجیگری ترکیه میان مصر و اتیوپی در بحران سد النهضه و محدودیت های ترکیه برای طرفداران اخوان المسلمین در این کشور اشاره کرد.

ترکیه و مصر، اواخر سال گذشته، در اقدامی در مسیر بهبود روابط و حل اختلافات متعدد طی سال های گذشته، مجددا سفرای خود را به پایتخت های یکدیگر اعزام کردند.

آخرین سفر اردوغان به مصر در سال 2012 و هنگامی بود که السیسی نخست وزیر مصر و محمد مرسی، همپیمان ترکیه، رئیس جمهوری مصر بود. یک سال پس از این سفر، السیسی، وزیر دفاع وقت، محمد مرسی را در سال 2013 کنار زد و از آن زمان اختلافات میان دو کشور تشدید شد و اردوغان بارها تکرار کرد که با شخصی همانند او (اشاره به السیسی) هرگز سخن نخواهد گفت. اردوغان علنا به برکناری مرسی اعتراض کرد و السیسی را بهرهبری کودتایی علیه مرسی متهم کرد. از آن زمان شدت جنگ رسانه ای میان دو کشور بیشتر شد تا دو کشور سفرای خود را فرا خواندند و این آغاز قطع روابط دیپلماتیک بیش از 10 ساله میان دو کشور بود.

از سال 2013 تا 2021، مشکلات میان دو کشور به دلیل مسائل ایدئولوژیک و دیدگاه های مختلف رهبران دو کشور درخصوص مسائل منطقه ای و از جمله بارزترین آن قطع ارتباط برخی کشورهای عربی با قطر آغاز شد. مصر آن زمان به امارات، عربستان و بحرین علیه قطر پیوست اما اردوغان از قطر حمایت و کالاهای اساسی از جمله مواد غذایی این کشور را تامین کرد و نسبت به ارائه حمایت نظامی به قطر متعهد شد؛ این امر اختلافات میان مصر و ترکیه را در پرونده های دیگر از جمله لیبی تشدید کرد.

آنکارا حامی بزرگ اخوان المسلمین است، در حالی که قاهره این گروه را تروریستی می داند، این دو کشور از طرف های درگیر در لیبی حمایت می کنند. ترکیه مستشاران نظامی و پهپاد برای مبارزه با خلیفه حفتر، سرهنگ بازنشسته سابق و از مدعیان فعلی قدرت در لیبی که مصر به طور ویژه از او حمایت می کند، به لیبی فرستاده است. تنش میان دو کشور در پرونده لیبی در سال 2020 تشدید شد و دو کشور پس از ورود نظامی ترکیه به جنگ داخلی در لیبی در آستانه درگیری نظامی بودند و این امر واکنش شدید رئیس جمهور مصر را به دنبال داشت و گفت که این اقدام ترکیه، تهدید آشکار امنیت ملی مصر است. السیسی در جریان بازدید از یک پایگاه نظامی در مرزهای لیبی در ژوئن 2020، به ارتش مصر دستور داد آماده انجام هرگونه ماموریت برون مرزی باشند و این پیام واضحی به آنکارا بود.

علاوه بر مداخله نظامی ترکیه در لیبی، مصر از یادداشت تفاهم امضا شده میان ترکیه و دولت الدبیبه در طرابلس درخصوص همکاری در زمینه هیدروکربن ها نیز خشمگین شد. در آن موقع وزیر امور خارجه مصر یادداشت تفاهم امضا شده میان دولت وفاق ملی و ترکیه در زمینه حفاری نفت و گاز در دریای مدیترانه را غیر قانونی خواند. این یادداشت تفاهم، تنش میان ترکیه و مصر را افزایش داد چرا که 3 سال پس از توافق بر سر ترسیم مرزهای دریایی ترکیه و لیبی امضا شد. مصر، قبرس و یونان اعلام کردند که این توافق، حقوق اقتصادی آنها را نقض کرده و این در حالی بود که اکتشاف میادین گاز گسترده طی سال های گذشته، جاه طلبی های چندین کشور در منطقه را به همراه داشت. در اوت 2020 مصر و یونان با توافق ترسیم مرزهای دریایی در شرق مدیترانه، پاسخی به این اقدام ترکیه دادند.

از سوی دیگر، طرفداران اخوان المسلمین در ترکیه و شبکه های رسانه های آنها، دلیلی برای تشدید اختلافات میان دو کشور بودند. قاهره تمایل داشت ترکیه عرصه را بر اعضای اخوان المسلمین و طرفداران آن در ترکیه تنگ کند و فراری ها را به قاهره تحویل دهد. مقامات مصری همچنین خواستار بستن دفاتر شبکه های رسانه ای اخوان المسلمین در استانبول شدند و السیسی به شدت از این شبکه ها انتقاد کرد.

آنکارا گام هایی برای نشان دادن جدیت خود برای نزدیکی به مصر اتخاذ کرد از جمله در مارس 2021 که مقامات ترکیه ای، شبکه های مخالف مصر را به کاهش شدت انتقادها از رئیس جمهور مصر تشویق کردند.

روابط میان السیسی و اردوغان، با نزدیکی منافع دو کشور در بسیاری از منازعات منطقه ای از جمله سودان و غزه بهبود یافت.

نقطه عطف اصلی، دست دادن السیسی و اردوغان در نوامبر 2022 در دوحه و آن هم در حاشیه جام جهانی فوتبال قطر بود.

فشارهای اقتصادی ناشی از جنگ در اوکراین و تاثیر آن بر قیمت انرژی و غذا و رویکرد فزاینده کاهش تنش در منطقه و آشتی، از عواملی بود که احتمالا به فراهم کردن شرایط برای نزدیکی اردوغان و السیسی کمک کرد.

دو طرف همچنین پس از زلزله در فوریه 2023 با یکدیگر گفت وگو کردند و در ماه ژوئیه نیز سفرای خود را بازگرداندند.

همچنین رؤسای جمهور ترکیه و مصر برای نخستین بار به صورت رو در رو در حاشیه نشست گروه بیست در هند گفت وگو کردند.

با وجود تداوم بحران سیاسی برای مدتی طولانی، روابط تجاری دو کشور خوب ماند به گونه ای که آنکارا پنجمین شریک تجاری قاهره است.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه اوایل فوریه امسال نیز گفت که ترکیه، پهپاد رزمی به مصر می فروشد و این اشاره ای به تکمیل آشتی میان دو کشور بود.

فیدان در مصاحبه ای تلویزیونی گفت که عادی سازی روابط تا حد زیادی تکمیل شده و روابط میان دو کشور برای امنیت و تجارت در منطقه مهم است.

منبع: الحره / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: مصر ترکیه اخوان المسلمین مصر و ترکیه اخوان المسلمین و ترکیه اخوان المسملمین مصر رجب طیب اردوغان عبدالفتاح السیسی


( ۱۶ )

نظر شما :

حامد ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۴
یک تروریست دولتی داعشی که هر روز به غیرنظامی ها و بیمارستان و مدرسه هادر سوریه حمله می‌کند به دیدار یک دیکتاتور رفته است. این همه سر و صدا برای چیست!؟
ابراهیم قدیمی ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۴۰
اشتی مبارکی برای منطقه است۔مطمئنا اسرائیل از این اشتی خوشحال نخواهد بود۔تصور میکنم این اشتی مورد پدیرش سوریه وعراق وایران نیز خواهد بود۔
مجتبی ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۷
ترکها تابع اقتصاد و سیاست هستند امروز هم برای خرسندی سیسی تابعیت اخوانیها را سلب کرد و تبلیغات و همایش اخوانیها را ممنوع .قبل از جنگ غزه برای خشنودی و رضایت اسراییلیها مراکز حماس را بست و انها را به قطر کوچ داد .در بحبوحه کرونا واکسن و وام از چین گرفت با گرو گذاشتن بنادر سامسون و ترابوزان و با دادن عناصر اویغور تحت تعقیب به چین معامله کرد .منافع اقتصادی و سیاسی باعث موجودیت ترکیه شده است که با هویچ (پول )و چماق (تهدید و تحریم اقتصادی و سیاسی )ترکیه وا میدهد
علی ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۹
این حامد بهتره نگاهی به تروریستهای کرد سوریه بیندازه که با کمک امریکا در صدد تشکیل اسراییل دوم هستن. و تنها این ترکیه هست که مخالف ان هست و هم با انها و هم با داعش در مبارزه است . اینم بدونید که بیشترین داعشی توسط ترکیه کشته شده است. افکار مریضی ضد ترکتون باعث شده فقط هضیان بنویسین که نشان از جهل شما داره .
به علی ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۸
در قضیه رفراندوم الحاق کرکوک به اقلیم کردستان ایران عملا با تحریم اقتصادی و بستن مرزهای خود باعث از دست دادن بازار خود در اقلیم شد اما در مقابل ترکها فقط محکوم کردند و جای خالی خدمات و اجناس ایرانی را پر کردند هنوز ایران سر این اشتباه نتوانسته به سهم خود در بازار اقلیم برسد تصمیم اشتباه عملی ایران و حماقت و ناشی گری معلوم الحالهای پانترک ایرانی که فقط منافع ترکیه و باکو مهم است در دشمنی با اقوام غیر ترک ایرانی مثل روز روشن است .پدر معنوی داعش (ترکیه ) در کشتن و دستگیری داعش مبالغه و غمپوز در میکند .2 هفته نشده حزب کرد حامی اردوغان از ضرورت خودمختاری کردها در کشور ترکیه حرف به میان اورده است .افکار مریض پانترکیسم ناشی از جهالت خود را درمان کنید
ناشناس به علی ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۲
اسراییل دوم در شمال ایران تشکیل شده است اما به نام باکو راه و روش و سیاستی اسراییلی در پیش گرفته است و باکو پیروزی در جنگ قره باغ را مدیون حمایت اسراییل میبیند و حال به دنبال براورده اهداف اسراییل است .کجا شما زندگی میکنید ؟؟؟؟؟
خسرو ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۰:۱۷
غلط در غلط ، رفراندوم‌ برای تجزیه عراق و تشکیل اسرائیل دوم (کردستان خیالی پانکردها) انجام شده بود نه الحاق کرکوک به اقلیم کردستان --- در آن قضیه ایران و ترکیه با تحریم و بستن مرزها و عملیات نظامی مشترک با دولت بغداد مانع رفراندوم شدند ولی ترکیه با عملیات نظامی تا کنون آن روش را ادامه داده است در حالی که جمهوری اسلامی با رافت اسلامی ایرانی تا کنون و تامین مایحتاج ضروری دولت محلی اقلیم را سرپا نگهداشته است شکرگزارباشید
حامد ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۴۱
بچه پانترک من راجع به اردوغان صحبت کردم به تو چه ربطی داره که میای عربده میکشی؟ وقتی میگیم یک عده ترک داعشی مواجب بگیر از میت ترکیه تا به داعش و پانترکیسم انتقاد میشه خودشون میندازن وسط دقیقا یعنی همین. فحش رو بندازی وسط صاحبش میاد ورمیداره دیگه. بیا اصلا یه جا توی همین تهران قرار بذاریم ببینیم حرف حسابت چیه. ببینیم شما فقط توی فضای مجازی هارت و پورت میکنید یا توی واقعیت هم جرات شعار پانترکی دادن دارید.
امیر ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۴
بدون شک ترکیه پرچمدار کشورهای اسلامی در مبارزه با هرگونه دشمنیها و عقب ماندگیهای علیه کشورهای اسلامی است. بدون حسادت باید چشمها را شست و به یک ترکیه بسیار قدرتمند که در دنیا بدون شک رفته رفته در تراز بالاتر از فرانسه از هر حیث قرار می گیرد افتخار کرد. مرزهای ترکیه به عنوان کشوری ترک زبان امنیت مرز ایران برای دهها سال بوده است. قدرت ترکیه در نفی تحریمها علیه ایران و اجازه ندادن آمریکاییها از استفاده از پایگاه انجرلیک ترکیه در تمام جنگهای منطقه و همچنین بی اعتنایی به قلدری آریکا علیه اس 400 و یا تحریم نکردن روسیه در جنگ اوکراین و فروش پهپادهای بایراکترا به اکراین را باید دید و بر این عزت نفس و شجاعت ترکها افتخار کرد. ندیدن این همه پیشرفت و نفوذ جهانی آن در کنار افسانه سازیهای ترکها در جنگ گالی پولی نشانه ای نیست جز حسادت و مهر تایید بر دیدگاه عقب مانده ما ایرانیها.....
حامد ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۷
بهتر است علی داعشی تروریست هم بداند که گروه هایی که شما می‌گویید تروریست هستند یک صدم دولت و ارتش تروریستی تورکیه (به معنی بوقلمون که البته واقعا هم آنها و طرفدارانشان بوقلمون صفت هستند) آدم نکشته اند. پس خزعبل نگویید و اگر جرات دارید در همان شهرهایی که اسمش را گذاشته اید به اصطلاح ترکستان، مثل بوکان و مهاباد و پیرانشهر و سردشت و ... از این حرفها بزنید تا تروریست بودنتان را همانجا نشان تان دهند. داعش به شما پانترکها البته شرافت دارد چون جعل و نفرت پراکنی و جفتک پراکنی قومی نمی‌کند.