دو کشور به سرعت به سمت عادی سازی روابط می روند

جایگاه مصر در سیاست خارجی دولت جدید ترکیه

۲۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۰۴۷۸ اخبار اصلی خاورمیانه
شواهد نشان می دهد که حرکت دو کشور به سوی عادی سازی روابط پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه، تسریع شده است. عوامل دیگری نیز در این زمینه نقش دارد مثل افزایش فشار مالی و اقتصادی بر مصر و خودداری هم پیمانان سابق (عربستان و امارات) از ادامه کمک های مالی مثل گذشته که موجب شده است قاهره به دنبال بازارهای جدیدی برای صادرات و کسب درآمد ارزی باشد.
جایگاه مصر در سیاست خارجی دولت جدید ترکیه

نویسنده: علی حسین باقر

دیپلماسی ایرانی: طی یک سال اخیر، روابط مصر و ترکیه به کُندی ولی به طور مداوم در زمینه های مختلف رو به پیشرفت بوده است. دیپلمات های دو کشور با یکدیگر دیدار کردند و روسای جمهوری دو کشور در حاشیه برگزاری جام جهانی 2022 در قطر با یکدیگر دست دادند و فاجعه زلزله ویرانگر در ترکیه نیز عادی سازی روابط دو کشور را تسریع کرد به طوری که وزیران امور خارجه دو کشور در استانبول و قاهره با هم ملاقات کردند تا مقدمات تبادل سفرا و دیدار بین روسای جمهوری دو کشور را فراهم کنند. 

شواهد نشان می دهد که حرکت دو کشور به سوی عادی سازی روابط پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه، تسریع شده است. عوامل دیگری نیز در این زمینه نقش دارد مثل افزایش فشار مالی و اقتصادی بر مصر و خودداری هم پیمانان سابق (عربستان و امارات) از ادامه کمک های مالی مثل گذشته که موجب شده است قاهره به دنبال بازارهای جدیدی برای صادرات و کسب درآمد ارزی باشد. در این زمینه، ترکیه هدف مناسبی برای قاهره محسوب می شود به طوری که صادرات مصر به ترکیه در سال گذشته حدود 32.3 درصد افزایش یافت و به حدود 4 میلیارد دلار رسید. 

آنکارا همچنین از وارد کنندگان بزرگ گاز از مصر محسوب می شود. ترکیه بخش اعظم انرژی مورد نیاز خود را از خارج وارد می کند و به این منظور حدود 40 میلیارد دلار می پردازد. این هزینه سنگین، دولت ترکیه را زیر فشار قرار داده است ولی در عین حال از آن برای تطمیع تولید کنندگان انرژی مثل مصر و جذب آنها استفاده می کند. همچنین آمار نشان می دهد سرمایه گذاری ترکیه در مصر در سال 2022 حدود 30 درصد افزایش یافته است. 

ترسیم مرزهای دریایی در شرق مدیترانه کاری دشوار و زمان بر است ولی دستیابی مصر و ترکیه به توافق در این زمینه، چهره منطقه را تغییر خواهد داد و فرصتی استثنایی برای ترکیه و مصر فراهم خواهد کرد. 

یکی دیگر از مسائلی که در راس اولویت های دولت ترکیه در روابطش با مصر قرار دارد، پرونده لیبی است. دستیابی دو طرف درگیر در لیبی به توافق، دستاوردهای عظیمی برای ترکیه و مصر و همچنین مردم لیبی خواهد داشت که تاثیر آن در بخش های انرژی، صنایع، بازرگانی، ساخت و ساز، نیروی کار و... نمایان خواهد شد. متمرکز شدن مصر و ترکیه بر منافع مشترک خود در لیبی به جای تلاش برای بیرون راندن طرف مقابل از این کشور، اوضاع را نه تنها در لیبی بلکه در همه پرونده هایی که دوطرف در آن درگیر هستند، تغییر خواهد داد.

منبع: عربی 21 / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه مصر ترکیه و مصر اخوان المسلمین اخوان المسلمین مصر اخوان المسلمین و ترکیه مصر و ترکیه محمد مرسی عبدالفتاح السیسی رجب طیب اردوغان انتخابات ریاست جمهوری ترکیه حزب عدالت و توسعه


( ۵ )

نظر شما :

قزوین ۲۰ تیر ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۲
پس از ناامیدی از شکست اردوغان، عربستان،مصر،اسرائیل،اتحادیه اروپا و حتی جوزف بایدن برای گرم شدن روابط شان با ترکیه انگار مسابقه می دهند.
ایراندوست ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۸:۱۲
بهترین کار برای رقبای ترکیه همین است که بگذارند او سر باشد. تفکرات افراطی داعشی از یک طرف باعث می‌شود که مثلا ارزش پول بدون هیچ فشار خارجی در یک دهه یک بیستم شود و تفکرات پانترکیسم هم نهایتا یا به تجزیه می انجامد یا به تضعیف مرکزگرایی.