اخبار اصلی - آرشیو

رهبر انقلاب: از مقاومت حمایت می‌کنیم اما گروه‌های مقاومت خود تصمیم می‌گیرند و اقدام می‌کنند
در سخنرانی نوروزی

رهبر انقلاب: از مقاومت حمایت می‌کنیم اما گروه‌های مقاومت خود تصمیم می‌گیرند و اقدام می‌کنند

ایشان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از مقاومت حمایت و تمجید و تا قدر ممکن پشتیبانی می‌کند، گفتند: اما این در واقع خود گروههای مقاومت هستند که تصمیم می‌گیرند و اقدام می‌کنند و حق نیز با آنها است.

ادامه مطلب
رهبر انقلاب: تحرک بین‌المللی دولت در عرصه‌های گوناگون از جمله شیرینی‌های سال گذشته بود
در پیام نوروزی به مناسبت حلول سال جدید

رهبر انقلاب: تحرک بین‌المللی دولت در عرصه‌های گوناگون از جمله شیرینی‌های سال گذشته بود

رهبر انقلاب اسلامی با گرامیداشت یاد و نام شهیدان و امام شهیدان و آرزوی بهره‌مندی ملت ایران از دو بهار طبیعت و معنویت، نگاهی گذرا به شیرینی‌ها و تلخی‌های سال ۱۴۰۲ داشتند و گفتند: از جمله شیرینی‌ها و خبرهای خوش سال گذشته، پیشرفت‌های چشمگیر علمی و فناوری، تولیدات زیربنایی، حضور حماسی مردم در اجتماعات مختلف به‌ویژه روز قدس و روز ۲۲ بهمن، برگزاری امن و سالم انتخابات اسفند ماه و تحرک بین‌المللی دولت در عرصه‌های گوناگون اقتصادی و سیاسی بود.

ادامه مطلب
مبادلات تجاری ۷۵ میلیارد دلاری شورای همکاری و انگلستان
ضامن تقویت روابط

مبادلات تجاری ۷۵ میلیارد دلاری شورای همکاری و انگلستان

بهبود تجارت بین کشورهای شورای همکاری و بریتانیا یک نقطه عطف مهم است که پایبندی دو طرف به تقویت روابط تجاری و توسعه آن را نشان می دهد و این گام های جدید اقتصادی، فرصت های زیادی را برای افزایش مبادلات تجاری و توسعه افق های همکاری بین دو طرف را برجسته می کند.

ادامه مطلب
هشت سیاست که مانع رشد اقتصاد ایران می شود
چرایی کند بودم چرخ توسعه

هشت سیاست که مانع رشد اقتصاد ایران می شود

مسعود نیلی: عملکرد بلندمدت را اصولاً سیاست‌های بلندمدت می‌سازند، نه منابع طبیعی یا شوک‌های مقطعی یا موضوعات دیگر. در اقتصاد ایران هم سیاست‌های بلندمدتی مقصر اصلی هستند که از هویت نظام حکمرانی نشأت می‌گیرند.

ادامه مطلب
فاصله ما با جهان
مثال فرودگاه امام و فرودگاه های منطقه

فاصله ما با جهان

محمدرضا اسلامی در یادداشتی می نویسد: نگاهی مقایسه ای به وضعیت فرودگاه های منطقه، بیانگر یک هشدار جدی درباره جایگاه فرودگاه امام است. هشداری که هوش از سر می رباید.

ادامه مطلب
جنون بیگانه هراسی
انور خوجه، مردی که به نمونه تبدیل شد

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ادامه مطلب
غیبت روسیه و پیشتازی امارات و عربستان در آسیای مرکزی
بازار انرژی های تجدیدپذیر داغ است

غیبت روسیه و پیشتازی امارات و عربستان در آسیای مرکزی

امارات و عربستان‌سعودی در حال حاضر روابط نزدیکی با کشورهای آسیای مرکزی مخصوصا آذربایجان و قزاقستان دارند. در سال‌های اخیر نیز همکاری‌های نزدیکی میان این کشورها در حوزه سرمایه‌گذاری‌های سبز صورت گرفته است؛ برای مثال امارات در راستای حفظ هدف کاهش گرمایش زمین تا یک و نیم درجه سانتی‌گراد، در ماه فوریه ائتلاف سه‌جانبه‌ای (تروئیکا) را با حضور دو کشور آذربایجان و برزیل تشکیل داد. این در حالی است که امارات سال گذشته میزبان کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل  (COP۲۸)در دبی بود و آذربایجان و برزیل نیز به ترتیب میزبانی این رویداد را در دو سال آینده بر عهده خواهند داشت.

ادامه مطلب
فریب بی بی!
تشدید اختلافات میان مقامات صهیونیست؛ از تهدید به استعفا تا تشکیل جلسه بدون نتانیاهو

فریب بی بی!

اگرچه نتانیاهو طی روزهای اخیر سعی کرد از موضع قدرت، ادعایش مبنی بر حمله به رفح و به زعم او، رسیدن به پیروزی در نوار غزه را پیش ببرد. اما واقعیت آن است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بی‌سابقه‌ترین تنش سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی قرار دارد تا جایی که خود را در یک قدمی استعفا و مرگ سیاسی می‌بیند. از یک سو اختلافات فزاینده درون کابینه، از سوی دیگر اعتراضات و انتقادات جدی شهرک نشینان به وی در کنار ناکامی‌های میدانی در جنگ با حماس و از همه مهم‌تر اختلافات پررنگ با دولت جو بایدن، همگی دست به دست هم داده است که مسیر پر پیچ و خم و در عین حال سختی پیش روی بی بی باشد.

ادامه مطلب
دیپلماسی در نقطه جوش جواب می‌دهد؟!
روند مذاکرات محرمانه تهران – واشنگتن در عمان

دیپلماسی در نقطه جوش جواب می‌دهد؟!

نیویورک‌تایمز از قول مقامات ایرانی و آمریکایی نوشت، تهران و واشنگتن در ماه ژانویه در عمان گفت‌وگوهای غیرمستقیم و محرمانه‌ای را در مورد تهدید روزافزون حوثی‌ها در یمن برای کشتیرانی در دریای سرخ و همچنین حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق به پایگاه‌های آمریکایی انجام دادند. به نوشته انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است که مذاکرات محرمانه در دهم ژانویه در پایتخت عمان انجام شد. مقامات عمانی پیام‌ها را بین هیئت‌های ایرانی و آمریکایی که در اتاق‌های جداگانه نشسته‌ بودند، منتقل می‌کردند. سرپرستی این هیئت‌ها بر عهده علی باقری‌کنی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران و برت مک گورک، هماهنگ‌کننده رئیس‌جمهور بایدن در امور خاورمیانه بود.

ادامه مطلب
جو بایدن و ابراهیم رئیسی، دولت های تک دوره ای خواهند شد؟
سال پیش‌رو و نگاهی به دو انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا و ایران

جو بایدن و ابراهیم رئیسی، دولت های تک دوره ای خواهند شد؟

سال ۱۴۰۲ با تمام فراز و فرودهایش، روزهای پایانی خود را سپری می‌کند. بی‌شک مهم‌ترین اتفاقی که سایه سنگینی بر حدود نیمی از این سال داشت، وقوع عملیات طوفان‌الاقصی و پس از آن، جنگ حماس و اسرائیل است که یقینا دامنه آن به ۱۴۰۳ هم کشیده خواهد شد و کماکان می‌تواند منشأ بسیاری از تحولات و اتفاقات دیگر در منطقه و جهان باشد؛ اما در کنار این موضوع، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده آمریکا هم یقینا محل بحث و توجه بسیاری در سال آتی شمسی خواهد بود و هرچه به زمان برگزاری آن در ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ۱۴۰۳) نزدیک‌تر شویم، این انتخابات و برندگان و بازندگان آن به سرفصل جدی تحلیلی در محافل سیاسی و رسانه‌ای بدل خواهد شد؛ کما‌اینکه در یکی، دو ماه اخیر در سال ۱۴۰۲ هم طیفی از رسانه‌ها، کارشناسان و ناظران در کشور اذعان دارند که بیراه نیست اگر از حالا بخشی از واکنش‌های اقتصادی، بازخورد آمدن ترامپ به گردونه رقابت‌های ریاست‌جمهوری باشد؛ گزاره‌ای که معنای دیگر آن تک‌‌دوره‌ای‌شدن دولت جو بایدن است.

ادامه مطلب