تشدید اختلافات میان مقامات صهیونیست؛ از تهدید به استعفا تا تشکیل جلسه بدون نتانیاهو

فریب بی بی!

۲۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۲۵۰۸۲ اخبار اصلی خاورمیانه
اگرچه نتانیاهو طی روزهای اخیر سعی کرد از موضع قدرت، ادعایش مبنی بر حمله به رفح و به زعم او، رسیدن به پیروزی در نوار غزه را پیش ببرد. اما واقعیت آن است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بی‌سابقه‌ترین تنش سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی قرار دارد تا جایی که خود را در یک قدمی استعفا و مرگ سیاسی می‌بیند. از یک سو اختلافات فزاینده درون کابینه، از سوی دیگر اعتراضات و انتقادات جدی شهرک نشینان به وی در کنار ناکامی‌های میدانی در جنگ با حماس و از همه مهم‌تر اختلافات پررنگ با دولت جو بایدن، همگی دست به دست هم داده است که مسیر پر پیچ و خم و در عین حال سختی پیش روی بی بی باشد.
فریب بی بی!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: اگرچه نتانیاهو طی روزهای اخیر سعی کرد از موضع قدرت، ادعایش مبنی بر حمله به رفح و به زعم او، رسیدن به پیروزی در نوار غزه را پیش ببرد. اما واقعیت آن است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بی‌سابقه‌ترین تنش سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی قرار دارد تا جایی که خود را در یک قدمی استعفا و مرگ سیاسی می‌بیند. از یک سو اختلافات فزاینده درون کابینه، از سوی دیگر اعتراضات و انتقادات جدی شهرک نشینان به وی در کنار ناکامی‌های میدانی در جنگ با حماس و از همه مهم‌تر اختلافات پررنگ با دولت جو بایدن، همگی دست به دست هم داده است که مسیر پر پیچ و خم و در عین حال سختی پیش روی بی بی باشد.

 در این باره شهرک‌نشینان صهیونیست، شنبه شب بار دیگر علیه نتانیاهو در تل آویو، قدس اشغالی و حیفا تظاهرات برگزار کرده و خواستار انحلال کابینه او شدند. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی از تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان علیه کابینه نتانیاهو در تل آویو خبر داد. این شبکه خبری صهیونیستی گزارش داد تظاهرات کنندگان در خیابان ایالون در تل آویو خواستار استعفای نتانیاهو و انحلال کابینه او شدند. منابع عبری زبان اعلام کردند شهرک‌نشینان در شهرهای تل آویو، حیفا و قدس اشغالی علیه کابینه نتانیاهو دست به تظاهرات زدند. برخی منابع عبری‌زبان هم از تظاهرات صهیونیست‌ها در حیفا و قدس اشغالی خبر داده و گزارش دادند تظاهرات کنندگان خواستار دستیابی فوری به توافق مبادله اسرا با مقاومت در غزه شدند. هم چنین شهرک‌نشینان معترض در قدس اشغالی کاروان خودروی نخست وزیر رژیم صهیونیستی را محاصره کرده و علیه او شعار دادند.

-    تشدید اختلافات میان مقامات صهیونیست؛ از تهدید به استعفا تا تشکیل جلسه بدون نتانیاهو

همزمن با اعتراضات شهرک نشینان، منابع رسانه‌ای عبری زبان دیروز (یکشنبه) از تشدید اختلافات داخلی میان مقامات رژیم صهیونیستی و تهدید عضو کابینه امنیتی این رژیم به استعفا و خروج از آن پرده برداشتند. به گزارش شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی، «گدعون ساعر» عضو کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در این باره تاکید کرد: اگر طی چند روز آتی عضو کابینه جنگ نشوم، استعفا خواهم داد. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی هم چنین به نقل از این مقام صهیونیست گزارش داد: از همان ابتدا گفته بودم تا زمانی که تاثیرگذار باشم در کابینه می‌مانم و در برهه فعلی خارج از کابینه جنگ تاثیرگذار نخواهم بود. ساعر که ریاست حزب «امید جدید» را بر عهده دارد هفته گذشته خروج از ائتلاف «اردوگاه رسمی» به ریاست «بنی گانتس» را اعلام کرد و خواستار ملحق شدن به کابینه جنگ شد.

همزمان رسانه‌های عبری زبان از اختلافات میان «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم در کابینه جنگ پرده برداشتند. سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرد: پس از آنکه شورای جنگ شنبه شب به دلیل مخالفت نتانیاهو جلسه‌ای برگزار نکرد، وزیر جنگ جلسه‌ای را بدون حضور نتانیاهو برگزار کرد که مقامات ارشد موساد، شاباک و اعضای هیئت مذاکره کننده در پرونده تبادل اسرا در آن حضور داشتند. طبق این گزارش، در این جلسه برخلاف جلسات گذشته از نتانیاهو دعوت نشد.

در جلسه‌ای که توسط گالانت برگزار شد، شرکت کنندگان در جریان اطلاعاتی از معامله احتمالی تبادل اسیران قرار گرفتند و مقامات ارشد در مورد موضع نهاد امنیتی و نظامی بحث و سعی کردند بفهمند که چه شکاف‌هایی مانع از اجرایی شدن این معامله شده‌ است. این جلسه پس از آن برگزار شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اشغالگر، از برگزاری جلسه کابینه در روز شنبه و از گفت‌وگو با گالانت در مورد تبادل اسیران خودداری کرد.

دفتر نتانیاهو در واکنش به امتناع نخست‌وزیر از برگزاری این نشست گفت: «دیروز اعلام شد که کابینه فردا (امروز یکشنبه) تشکیل جلسه می‌دهد تا هیئت مذاکره کننده که عازم قطر می‌شود را در جریان مذاکرات بگذارد به همین دلیل درخواست برای تشکیل جلسه کابینه طی شب گذشته چیزی جز تلاشی ساختگی برای تبدیل شدن به تیتر خبرها نیست.» درپی عملیات مقاومت فلسطین، رژیم صهیونیستی غرق اختلافات سیاسی بی‌سابقه‌ای شده است و به ویژه نتانیاهو طی این مدت با موجی از انتقادات مواجه بوده و اغلب صهیونیست‌ها او را مقصر شکست در مقابل مقاومت فلسطین می‌دانند.

-    اپوزیسیون، هم چنان فعال

در کنار اعتراضات هر روزه شهرک نشینان و اختلافات فزاینده درون کابینه، بنیامین نتانیاهو با اپوزیسیون هم دست به گریبان است. در این راستا یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در سخنانی گفت که درصورت عدم موفقیت تل‌آویو در بازگرداندن اسرا از نوار غزه، این رژیم بازنده جنگ خواهد بود. رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در این باره گفت که تل‌آویو بدون بازگرداندن اسرا در جنگی که به راه انداخته است پیروز نخواهد شد. طبق گزارش خبرگزاری «سما»، لاپید این اظهارات را طی مشارکت در تظاهرات خانواده‌های اسرای صهیونیست در تل‌آویو بیان کرد. وی همچنین خواستار تلاش برای بازگرداندن اسرای صهیونیست از غزه شد. لاپید در این باره افزود: توافق آسانی وجود نخواهد داشت، اما توافقی که منجر به بازگشت اسرا شود ارزش هزینه کردن را دارد و مورد پذیرش و حمایت همگی ما خواهد بود. وی همچنین تاکید کرد: هیچ پیروزی بدون بازگرداندن آنها وجود نخواهد داشت.

رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی شامگاه شنبه در اعتراض هزاران صهیونیست در چندین نقطه از جمله تل‌آویو، قدس، حیفا، قیساریه و بئرالسبع علیه کابینه رژیم اشغالگر به ریاست بنیامین نتانیاهو شرکت داشت. لاپید پیشتر در انتقاد از عملکرد کابینه این رژیم در جریان جنگ و شکست خوردن آن از مقاومت اعلام کرده بود، بنیامین نتانیاهو نمی‌تواند در منصبش ادامه دهد و امکان برگزاری انتخابات در زمان جنگ وجود دارد.

- فریب بی بی!

با وجود تمامی این مشکلات، رسانه‌های صهیونیستی روز شنبه گزارش کردند تل‌آویو اعلام کرده است در صورت عدم موفقیت این مذاکرات، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب غزه را قبل از پایان ماه رمضان اجرایی خواهد کرد که بر اثر حملات رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف غزه، ۲ میلیون آواره فلسطینی در آن اسکان یافته‌اند. در همین راستا، آسوشیتدپرس دیروز یکشنبه گزارش کرده بود مذاکرات رژیم صهیونیستی و حماس درباره آتش‌بس غزه و تبادل اسرا فردا یکشنبه در دوحه مجددا شروع می‌شود. اما روز جمعه «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در میان هشدارهای جامعه جهانی نسبت به تبعات حمله زمینی ارتش این رژیم به رفح، با طرح ارتش درباره این حمله موافقت کرد.

حال سوال کلیدی اینجاست که علیرغم این چالش ها چرا نتانیاهو مُصر به انجام حمله زمینی در رفع است؟ پاسخ این سوال را هم می‌توان در خود گفته مقامات صهیونیست پیدا کرد، کما اینکه رئیس سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی اظهار کرد که تهدید به ورود به رفح یک حقه و فریب است. به گزارش ایسنا، روزنامه عبری زبان «معاریو» به نقل از «موشه یعالون» رئیس سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی نوشت، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم ترجیح می‌دهد در قدرت باقی بماند و بازگرداندن افراد بازداشت‌شده به دست مقاومت حماس، اولویت او نیستند.

یعالون در ادامه نیز اذعان کرد: ما مسوول کشته شدن ۱۰۰ تن هنگام توزیع کمک‌های بشردوستانه در شمال نوار غزه هستیم. رئیس سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی همچنین اعتراف کرد: تهدید به ورود به رفح یک فریب است، اگر ما نیاز داشتیم وارد رفح شویم، پس چرا نشدیم و آماده‌باش یگان‌های ذخیره را لغو کردیم؟ او در ادامه نیز گفت: هیچ راه گریزی نیست، باید هر چه سریعتر انتخابات را برگزار کنیم تا ما را از این بحران با سران مختلفش خارج کند. این نظامی سابق رژیم صهیونیستی در پایان نیز گفت: در داخل کابینه برخی مسوولان خواستار این هستند که در مقابل اشغال نوار غزه، بیرون کردن فلسطینی‌ها و اسکان دادن یهودیان در آنجا، افراد بازداشت‌شده قربانی شوند.

کلید واژه ها: بنیامین نتانیاهو اسرائیل حماس نوار غزه


( ۸ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۳:۱۱
نتان یاهو میر غضبی است در خدمت حاکم فاشیستی بنام صهیونیست که قوم یهود و خودش را ودیگران را با نام سیاستمدار فریب داده است۔محصول سیاست های خودش در غزه وفلسطین را نمی بیند ولی فجایع هیتلر را در هشتاد سال پیش را می بیند۔هینلر بلند قامت تری بدون سبیل مربعی است۔واقعا سیاستمداران جهانی اورا نمیشناسند۔اگر میشناسند چرا می پذیرند اورا؟انسانی انسان است که معایب خودش را ببیندنه معایب مردم را۔
ابراهیم قدیمی ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۴
دهقان سالخورده چه خوش گفت با پسر ای نور دیده بجز از کشته ندروی ۔ سیاستمداران جهانی به مزرعه کاشته شده توسط نتان یاهو وسیاست هایش وخودشان در غزه وفلسطین نگاه کنند۔اسرائیلی که مبخواستید بسازید این است۔ این جمله اقای فرید من است۔شما جنایتکاران تاریخ خواهید بود