اخبار اصلی - آرشیو

درس های جنگ غزه برای امریکا
بایدن مسیر را تغییر دهد

درس های جنگ غزه برای امریکا

هرچه ایالات متحده آمریکا بیشتر در امور خاورمیانه دخالت کند، کمتر می تواند گَندهایی را مدیریت کند که خودش در ایجاد آنها نقش داشته است.

ادامه مطلب
ایران برای آینده خاورمیانه برنامه دارد
راهبرد تهران برای تضعیف اسرائیل و ایجاد شکاف در منطقه

ایران برای آینده خاورمیانه برنامه دارد

ایران اهداف متعددی برای جنگ فعلی در نوار غزه دارد. اما فوری‌ترین هدف ایران این است که حماس و جهاد اسلامی فلسطین (گروه کوچکتر مسلح در نوار غزه که تهران آن را نیز حمایت می‌کند) محبوب‌تر و قدرتمند‌تر از گذشته ظاهر شوند. ایران به خصوص می‌خواهد که شرکایش آسیب تحمل ناپذیری بر اسرائیل وارد کنند و در عین حال از پیروزی اسرائیل در نوار غزه جلوگیری شود تا نیروی نظامی اسرائیل از حملات جمعی به فلسطینیان دیگر بازداشته شود.

ادامه مطلب
تکرار سناریوی بیمارستان الشفاءدر بیمارستان اندونزی
اوج گیری نگرانی ها بابت آغاز عملیات زمینی در جنوب غزه

تکرار سناریوی بیمارستان الشفاءدر بیمارستان اندونزی

روز گذشته در حالی چهل‌وپنجمین روز جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی در نوار غزه به پایان رسید که به نظر می‌رسد این رژیم به دنبال گسترش جنگ به کل این باریکه است. در این راستا صهیونیست‌ها مشابه جنایتی را که در خصوص بیمارستان شفا انجام دادند، دیروز دوشنبه در حملاتی به دیگر مراکز درمانی غزه جنایات خود را  تکرار کردند.

ادامه مطلب
تنش چند مجهولی در منطقه
بررسی معادلات منطقه بعد از توقیف کشتی به دست انصارالله یمن

تنش چند مجهولی در منطقه

بدیهی بود که پای اقدام بعدازظهر یکشنبه انصارالله یمن در توقیف کشتی در دریای سرخ به شکل جدی در نشست خبری دیروز دوشنبه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه باز شود؛ به‌خصوص آنکه دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، عصر یکشنبه این اتفاق (توقیف کشتی) را به ایران منتسب کرد تا از دل این ادبیات ضدایرانی بتواند به یک اجماع منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در برابر تهران دست یابد.

ادامه مطلب
آینده هژمونی دلار
زیادره روی در تحریم عدم استفاده از ارز امریکا را ترغیب می کند

آینده هژمونی دلار

اگر در بکارگیری ابزار تحریم زیاده روی شود، می‌تواند دیگر کشورها، از جمله متحدان آمریکا را، به رویگردانی از سامانه مالی مبتنی بر دلار ترغیب کند. به عنوان مثال، کشورهای اروپایی، با خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران مخالف بودند. با این حال، به دلیل تحریم‌های ثانویه، که بخشی از کارزار "فشار حداکثری" علیه ایران بود، مجبور شدند تجارت خود با ایران را قطع کنند. این امر آنها را وادار کرد تا به تدوین جایگزینی برای سیستم SWIFT که برپایه دلار است، فکر کنند. گرچه این پیشنهاد به جایی نرسید اما اگر حتی متحدان ایالات متحده به جایگزین‌هایی برای سامانه مبتنی بر دلار بیاندیشند، آن گاه شگفت نیست که دشمنانی مانند روسیه و چین برای تضعیف هژمونی دلار تلاش کنند.

ادامه مطلب
چگونه روسیه، جنگ اوکراین را جهانی کرد؟
راهبرد فشار کرملین برای تضعیف غرب

چگونه روسیه، جنگ اوکراین را جهانی کرد؟

استراتژی روسیه برای جهانی کردن جنگ جنبه های گوناگونی دارد. در روابط اقتصادی، مسکو بر روی فرصت جویی کشورهای بی‌تفاوت نسبت به جنگ، حساب باز کرده است: کرملین در نظر دارد روسیه را با شبکه‌های غیرغربی تجارت و دفاع یکپارچه کند. از نگاه ایدئولوژیک، روسیه جنگ را به عدم صداقت غربی‌ها و خیانت اوکراینی‌ها نسبت می‌دهد و آمریکا و متحدانش را متهم به دورویی می کند. در عرصه دیپلماتیک، روسیه و غرب این کشمکش را به صحن نهادهای بین‌المللی کشانده‌اند. چه در شورای امنیت سازمان ملل متحد یا در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، هر نوع توافقی که قبلاً بین روسیه و غرب وجود داشته، ناکار شده است. مسکو با تزریق بی‌تفاوتی و نومیدی نسبت به سرنوشت این جنگ در پایتخت‌های غیرغربی، امیدوار است که کشورهای دیگر در کنار کرملین قرار گرفته یا دست کم از غرب فاصله بگیرند.

ادامه مطلب
کمر خمیده یک رابطه
محدودیت هایی که برای روابط امریکا و عربستان وجود دارد

کمر خمیده یک رابطه

مشکل این است که با گذر سال ها، نیاز ایالات متحده و عربستان سعودی به یکدیگر، کمتر و کمتر شده است. تار و پود پیوندهای دو طرف به تدریج سست شده و رویدادهای تاریخی ای همچون بهار عربی، انقلاب نفت شیلِ آمریکا، ظهور ایران، تجاوز روسیه به اوکراین و توسعه اقتصادی روزافزون و استقلالِ هر دو کشور آمریکا و عربستان سعودی از هم، در این زمینه نقش داشته است. شاید این رابطه گسسته نشده باشد اما زیر بار عدم اعتماد متقابل کمر خم کرده، هرچند واقعیت‌های بی رحم موجب می شود که دوباره به هم بازگردند.

ادامه مطلب
حماس نکشت ارتش اسرائیل کشتار کرد
افشاگری از قتل عام در جشنواره موسیقی هفتم اکتبر

حماس نکشت ارتش اسرائیل کشتار کرد

بر خلاف آنچه در روزهای نخست پس از عملیات طوفان الاقصی از زبان رسانه های غربی و عبری نقل می شد اکنون مشخص شده که رژیم صهیونیست‌ی توسط بالگرد خود کشتار کنسرت هفتم اکتبر را رقم زده است. در این راستا روزنامه صهیونیستی هاآرتص فاش کرد که تحقیقات پلیس رژیم اشغالگر نشان می‌دهد که یک بالگرد آپاچی متعلق به این رژیم در روز هفتم اکتبر زمان حمله حماس شرکت کنندگان در جشنواره موسیقی در نزدیکی شهرک ریعیم در اطراف نوار غزه را بمباران کرده است.

ادامه مطلب
توقیف سرخ
جدی‌تر‌شدن ورود انصارالله یمن به جنگ حماس و اسرائیل

توقیف سرخ

به دنبال گزارش دیروز در «شرق»، احتمال ورود جدی تر انصارالله و حوثی های یمن به جنگ حماس و اسرائیل مطرح شده بود، اما خبر عصر دیروز یکشنبه مبنی بر اقدام یمنی ها برای توقیف کشتی اسرائیلی عملا می تواند منطقه را وارد همان چیزی کند که در مطالب متعدد نسبت به آن هشدار داده شد و از منظرهای مختلف نیز به آن پرداختیم؛ «فراگیر شدن جنگ حماس و اسرائیل به کل منطقه» اکنون با اقدام یمنی ها دیگر می تواند امری احتمالی جلوه نکند، به خصوص که  فرمانده نیروی هوایی ارتش اسرائیل روز جمعه، کشور یمن را به حمله تهدید کرد. 

ادامه مطلب