انتخاب سردبیر - آرشیو

شش سناریوی پیش روی عراق
تهدیدات احتمالی عدم تشکیل دولت جدید

شش سناریوی پیش روی عراق

سعید جمشیدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: عراق برای تشکیل دولت جدید وارد مرحله حساسی شده و حل آن نیازمند ائتلاف گروهاست تا بتوانند به این اختلافات پایان دهند و علاوه بر این وقت کشی در انتخاب رئیس جمهور عواقب سختی را بر گروهای سیاسی، دولت و مردم عراق خواهد گذاشت.

ادامه مطلب
سیاست یک بام و دو هوا ابوظبی را نجات نمی دهد
لزوم بازنگری امارات متحده عربی در سیاست خارجی خود

سیاست یک بام و دو هوا ابوظبی را نجات نمی دهد

پویا فتحی زاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اماراتی ها هنوز هم محاسبات خود را روی تئوری های دیکته محور غربی تنظیم می کنند! حکام عرب باید بدانند که نمی شود به دنبال امنیت پایدار بود و در عین حال، مطابق میل لابی صهیونیسم عمل کرد! اگه امارات این مسئله را امروز درک نکند، با گذشت زمان تاوان بزرگی خواهد پرداخت.

ادامه مطلب
روسیه، غرب و دو راهی انتخاب ما
به زودی دنیای جدیدی را شاهد خواهیم بود

روسیه، غرب و دو راهی انتخاب ما

علی موسوی خلخالی می نویسد: رای ما، ایران، فرصت های مهمی به وجود آمده، از جمله مهمترین این فرصت ها تامین انرژی جهانی است که می تواند ما را به بازیگری مهم در عرصه جهانی تبدیل کند، اگر دیپلماسی فعال و پویایی داشته باشیم، می توانیم در این حوزه نهایت استفاده را هم از جانب غرب ببریم و هم از جانب روسیه. بی شک در این صورت می توانیم با برگه هایی که در اختیار داریم تلاش های روسیه و جامعه جهانی برای این که ما را در برابر انتخاب هایش قرار دهد، به تعویق بیندازیم. در این میان باید مانع اصلی یعنی توافق هسته ای را هر چه سریعتر برداریم و تکلیف برجام را هر چه سریعتر روشن کنیم تا بتوانیم ضمن خروج از انزوا به جمع بازیگران عرصه جهانی بپیوندیم، در غیر این صورت فرصت ها یک به یک از دست می روند و انتخاب ها روز به روز سخت تر می شوند و ما در برابر وضعیتی سخت قرار می گیریم، در آن موقع چه بسا انتخابی نداشته باشیم و مجبور شویم به انتخاب دیگران تن دهیم. 

ادامه مطلب
سکوت مرموز اقلیم کردستان در برابر تحرکات نظامی گسترده ترکیه
اعتراض گسترده عراقی ها به حمله ترکیه به شمال عراق

سکوت مرموز اقلیم کردستان در برابر تحرکات نظامی گسترده ترکیه

علی موسوی خلخالی می نویسد: سکوت مقامات اقلیم کردستان شائبه های بسیاری را در میان عراقی ها ایجاد کرده است. به ویژه که این حمله یک روز بعد از سفر مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان و پسر مسعود بارزانی به ترکیه و دیدارش با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور انجام شده است. وی پس از مذاکرات با اردوغان تأکید کرده بود که از «گسترش همکاری برای تقویت امنیت و ثبات» در مرزهای اقلیم با ترکیه استقبال می‌کند. مسرور بارزانی دیروز در اربیل بود اما دیشب و پس از گذشت چند ساعت از ورود نیروهای ترکیه به شمال کشور، در یک سفر رسمی عازم لندن شد، منتقدان می گویند که فاصله کوتاه میان سفر بارزانی به آنکارا با سفر وی به لندن تعمدی بوده تا او از هر گونه موضع گیری خودداری کند.

ادامه مطلب
سردمدار مبارزه برابری جنسیتی در ابرقدرت دنیایِ جدید بعد از جنگ سرد
یادداشتی در باب قاضی روث بیدر گینزبرگ

سردمدار مبارزه برابری جنسیتی در ابرقدرت دنیایِ جدید بعد از جنگ سرد

حمیدرضا اکبرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جایگاه رفیع گینزبرگ به عنوان یکی از تاثیرگذارترین و مشهورترین قضات عضو دیوان در طول تاریخ تشکیل آن، غیرقابل تردید است. این جایگاه، حاصل ۲۷ سال تلاش و ممارست بی‌وقفه او در دیوان است که حتی دو دوره درگیری با سرطان نیز مانع او نشد. همچنین پیش‌زمینه او در طی کردن مدارج ترقی به بهترین نحو در دوران دانشجویی، استادی، وکالت و قضاوت، در این امر بسیار تاثیرگذار بود.

ادامه مطلب
تبعات امنیتی احتمالی و پتانسیل های اقتصادی اتباع افغانستانی برای ایران
به بهانه تحولات اخیر ایران و افغانستان

تبعات امنیتی احتمالی و پتانسیل های اقتصادی اتباع افغانستانی برای ایران

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: . در حالی که همه کشورهای غربی به دنبال نیروی کار هستند و آلمان نیز به دنبال جذب ده ها هزار نفر نیروی کار است، اگر یک سیاست گذاری صحیح در راستای مدیریت افغانستانی های مقیم ایران صورت بگیرد، این نیروی کار ارزان قیمت به جای تبدیل شدن به یک معضل امنیتی که از داخل ایران تا روابط خارجی ایران با خود افغانستان را تحت تاثیر قرار دهد، می تواند به اهرمی در راستای رشد صنعتی و اقتصادی ایران تبدیل شود، اما در صورتی که تحریکات از بیرون تداوم داشته باشد و مردم و اتباع افغانستان تحت تاثیر این تحریکات قرار بگیرند و همچنین بخشی از مردم ایران نیز تحت تاثیر این تحریکات در یک بازی باطل نژادپرستانه علیه اتباع افغانستان قرار بگیرند این پتانسیل نیروی کار می تواند به یک پتانسیل نامنی بدل شود.

ادامه مطلب
مروری تاریخی بر طولانی‌ترین محاصره پایتخت یک کشور
اولین روزنامه نگار قربانی جنگ بوسنی و هرزگوین

مروری تاریخی بر طولانی‌ترین محاصره پایتخت یک کشور

سعید هاشمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آثار و تبعات ویرانگرانه و ناراحت کننده این نبرد نابرابر، هنوز که هنوز است روح و جان آدمی را دچار اضطراب و انزجار می کند. نوع کشتار وحشیانه و اقدامات غیر انسانی صرب ها علیه مسلمانان بوسنی، اگر چه هیچ گاه از اذهان آزادگان و آزاد اندیشان جهان ما پاک نخواهد شد اما در مناسبت سالگرد این واقعه دردآور، تمام این خاطرات با نکات ریز و درشت آن برای بازماندگان و بانیان آن جنگ تکرار خواهد شد. 

ادامه مطلب
تهاجم رسانه‌های دولتی ترکیه به ایران همزمان با حمله رسانه‌ای اسرائیل
هراس آنکارا از یک توافق خوب میان تهران و واشنگتن

تهاجم رسانه‌های دولتی ترکیه به ایران همزمان با حمله رسانه‌ای اسرائیل

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: کشورهای منطقه به‌خصوص ترکیه از یک توافق خوب میان ایران و آمریکا هراس دارند. دولت ترکیه و سایر قدرت‌های منطقه‌ای مانند اسرائیل تمام تلاش خود را برای تحریک و تهییج آمریکا و اروپا علیه ایران بکار بسته‌اند تا این توافق به سود ایران نباشد یا حداقل نیروهای نظامی و دفاعی ایران به‌ویژه سپاه پاسداران همچنان مورد تحریم و تهدید غرب باشند. دولت ترکیه دوستدار ایرانی در تحریم و تهدید آمریکا، اروپا و محور عربی است، سیاستی که با توافق رفع تحریم‌های ایران به شکست منجر شده و ترسی عمیق و بنیادین در دولت اردوغان را موجب شده است.

ادامه مطلب
واقع گرایی، حلقه مفقوده شناخت از روسیه در ایران
دوقطبی حاکم بر کشور

واقع گرایی، حلقه مفقوده شناخت از روسیه در ایران

علی اخوان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در حال حاضر در محافل خبری ایران نسبت به روسیه دوقطبی محرزی وجود دارد و این دوقطبی به عموم جامعه سرایت کرده است. آن‌گونه که به نظر می رسد آن بخش از جامعه که از سیاست های روسیه حمایت می کنند در اقلیت قرار دارند اما این اقلیت نیز قابل توجه است.

ادامه مطلب
جنگ اوکراین و ذبح هنجارهای اخلاقی و ارزشی اروپا پای منافع
پیامدهای زیر سیستمی بحرانی که غرب را لرزاند

جنگ اوکراین و ذبح هنجارهای اخلاقی و ارزشی اروپا پای منافع

امرهوشنگ کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اتحادیه اروپا که در ۲۵ سال گذشته با چهار بحران و چالش اساسی یعنی بحران امنیتی (جنگ در بالکان در دهه ۱۹۹۰)، بحران اقتصادی (سقوط بازارهای مالی در سال ۲۰۰۸)، بحران اخلاقی (برخورد غیرانسانی با پناهندگان و آوارگان سوری) و بحران سیاسی (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) مواجه و در همه موارد با ناکامی و تلخکامی مواجه شده؛ این بار نیز در مقابله با بزرگ ترین بحران نظامی۷۰ سال گذشته، با زیر پا گذاشتن هنجارهای اخلاقی و معیارهای حقوقی که خود وضع کرده بود (تبعیض نژادی، تمایز میان پناهندگان، تبعیض مذهبی و...) کارنامه قبولی نگرفت. از این رو، پربیراه نیست چنانچه ادعا شود در جنگ اوکراین، هنجارهای اخلاقی و ارزشی اروپا در پای منافع، ژئوپلیتیک و امنیت آن ذبح شد.

ادامه مطلب