انتخاب سردبیر - آرشیو

با وجود تحرکاتی در خلیج فارس، تنش نظامی علیه ایران دور از واقعیت است
تاثیر تحولات یمن بر خاورمیانه

با وجود تحرکاتی در خلیج فارس، تنش نظامی علیه ایران دور از واقعیت است

سید جعفر قنادباشی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی پیرامون تاثیر تحولات جنگ یمن بر مناسبات خاورمیانه بر این نکته تاکید دارد: اگر منظور از گسترش تنش در یمن و به تبع آن شکل گیری یک جنگ منطقه‌ای، تعمیم و سرایت ناامنی به مناطق دیگری از خاک عربستان سعودی و امارات متحده عربی است؛ بله این امکان وجود دارد. چون اکنون نیروهای مقاومت یمنی به این باور رسیده اند که باید زمین بازی تغییر پیدا کند. لذا علاوه بر حضور در استان‌های جنوبی عربستان نظیر نجران و جیزان و نیز زمین گیر کردن نیروهای متجاوز عربستانی در مرزهای غربی و جنوب غربی این کشور به نظر می رسد که تحولات به سمت گسترش درگیری و ناامنی به کل خاک عربستان سعودی حکایت دارد که ناشی از دو قابلیت پهپادی و موشکی محور مقاومت یمنی است.

ادامه مطلب
تنها پیشنهاد تهران می تواند برای نجات برجام کارساز باشد
تکاپوی سیاسی قاره سبز در خصوص عدم ورود تهران به گام دوم

تنها پیشنهاد تهران می تواند برای نجات برجام کارساز باشد

عبدالرضا فرجی را در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی پیرامون تکاپوی سیاسی قاره سبز در خصوص عدم ورود تهران به گام دوم در کاهش تعهدات هسته ای بر این باور است: اگر طبق اخبار احتمال سفر وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلستان به ایران قوت گرفت، می‌توان مذاکرات را در راستای پیشنهاد ایران مبنی بر اعطای اعتبار کلان اروپا ذیل اینستکس پیگیری کرد. به نظر می‌رسد که این راحت ترین مسیر برای برآورده شدن خواسته های دو طرف باشد و نهایتاً به کاهش تنش و اختلاف نظرهای چند ماه اخیر میان ایران و قاره سبز می‌انجامد.

ادامه مطلب
ساقط شدن پهپاد آمریکایی نشان از عدم شناخت کاخ سفید در توان نظامی و امنیتی ایران دارد
تاثیر اتفاقات اخیر در خلیج فارس بر تنش ایران و آمریکا

ساقط شدن پهپاد آمریکایی نشان از عدم شناخت کاخ سفید در توان نظامی و امنیتی ایران دارد

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی پیرامون تاثیر تحولات منطقه در خلیج فارس بر تنش ایران و آمریکا بر این نکته تاکید دارد: می‌توان این اتفاق امروز در ساقط کردن پهپاد متجاوز آمریکایی توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک ارزیابی و تست از جانب آمریکایی‌ها هم در نظر گرفت که تا چه اندازه نیروهای نظامی و امنیتی ایران هوشیار هستند و یا اینکه میزان صداقت و پافشاری ایران در عملیاتی کردن شعارهایشان مبنی بر پاسخ کوبنده هرگونه تجاوز را آزمایش کنند. اما امروز جمهوری اسلامی ایران نشان داد که برای حفظ امنیت خود نسبت به هیچ گونه تجاوزی از جانب هیچ کشوری کوتاه نخواهد آمد.

ادامه مطلب
اصلاح سناریوهای واشنگتن علیه تهران با ساقط کردن پهپاد متجاوز آمریکایی
نقشه های امریکا به هم ریخت؟!

اصلاح سناریوهای واشنگتن علیه تهران با ساقط کردن پهپاد متجاوز آمریکایی

فواد ایزدی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی پیرامون سناریو آمریکا برای درگیر کردن ایران بر این نکته تاکید دارد: که اگر سناریویی از جانب ایالات متحده آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی ایران وچود داشته باشد که دارد، با اتفاق امروز در ساقط کردن پهپاد متجاوز آمریکایی و اقدام ما در ۱۸ تیرماه در حال اصلاح شدن است. چون سناریوهای پیش از ۱۸ اردیبهشت به نفع ایالات متحده آمریکا بود. اما با تغییر رفتار تهران اکنون وضعیت و شرایط به سود کاخ سفید نیست. لذا واشنگتن به دنبال تغییر و اصلاح سناریو های خود علیه تهران است؛ سناروی هایی که نمی تواند به دنبال درگیر کردن ایران باشد.

ادامه مطلب
حکایت فدرالیسم و ادعاهای خلاف واقع
واقعیت را وارونه جلوه ندهیم

حکایت فدرالیسم و ادعاهای خلاف واقع

سید جواد طباطبایی در یادداشتی می نویسد: مخالفت من با فدرالیسم مخالفت با یک شعار سیاسی است که فعالان سیاسی، و برخی عناصر مشکوک، به مناسبت‌هایی، به آن دامن می‌زنند، و البته هر یک اهداف خاصِّ خود را دنبال می‌کنند. فرض نخستین آن فعالان، و این عناصر مشکوک، این است که ایران دولت مرکزی بسیار متمرکزی دارد که حقوق همه پیرامونیان را از آنها سلب کرده‌است. این فرض به همان اندازه اشتباه است که فرض فدرالیسم به عنوان درمان همه دردهای کشور!

ادامه مطلب
چرا نباید ترامپ را جدی گرفت؟
ترامپ و چالش دوگانگی!

چرا نباید ترامپ را جدی گرفت؟

نوید کمالی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پر واضح است که ترامپ در آخرین سال و ماه های ریاست جمهوری خود همین روند دوگانه را دنبال خواهد کرد اما تشدید گرفتاری های اقتصادی و سیاسی او مانع از این خواهد شد که وی تن به ریسک گرفتار شدن در تنش نظامی با ایران بدهد زیرا همچنان پرونده‌های پر حجم و حساس تری از جمله تجارت با چین و تقویت اقتصاد ملی آمریکا روی میز او در کاخ سفید گشوده است و تا برای حل آن به برجامی نرسد توان ورود جدی به پرونده های دیگر را نخواهد داشت!

ادامه مطلب
ضرر سنگین اقتصادی هند از قطع واردات نفت ایران
دهلی نو نمی تواند به آسانی از تهران بگذرد​​​​​​​

ضرر سنگین اقتصادی هند از قطع واردات نفت ایران

حسنی محسنی منفرد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: قطع واردات نفت به صفر شدن صادرات هند به ایران منجر خواهد شد. در چنین شرایطی است که مقامات دهلی نو باید پیرامون آینده مناسبات انرژی خود با دومین دارنده منابع انرژی جهان و شریک تاریخی و قابل اعتماد خود تصمیم گیری کنند.

ادامه مطلب
بازی پر سود اسرائیل و آمریکا از افزایش تنش در مناسبات ایران و اعراب
واشنگتن در تقابل با سیاست های بن سلمان تمایلی به تنش نظامی با تهران ندارد

بازی پر سود اسرائیل و آمریکا از افزایش تنش در مناسبات ایران و اعراب

قاسم محب علی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی بر این باور است: اگر چه میل به جنگ میان ایران و آمریکا در عربستان سعودی و امارات متحده و همچنین اسرائیل وجود دارد، اما تا چه اندازه این تمایل در میان سران و مقامات کاخ سفید، به خصوص ترامپ وجود داشته باشد، جای تردید و سوال است؛ چرا که منافع واشنگتن در شرایط کنونی اقتضا نمی‌کند وارد جنگ با تهران شود.

ادامه مطلب
ایران در کاهش تعهداتش ذیل برجام بلوف نمی زند/باید خودمان رآکتور بسازیم
عزم راسخ تهران به توسعه توانایی هسته ای اش

ایران در کاهش تعهداتش ذیل برجام بلوف نمی زند/باید خودمان رآکتور بسازیم

چه شد طرف های غربی غنی سازی ما را پذیرفتند؟ آنها ما را بر سر این کار تحریم کردند. تحریم آنها سبب شد تا خودمان دست به کار شویم. وقتی که دیدند خودمان توانستیم روی پای خودمان بایستیم و غنی سازی انجام دهیم، بدون این که نیاز به کمک آنها داشته باشیم، کوتاه آمدند و غنی سازی ما را به رسمیت شناختند. حالا هم باید خودمان رآکتور بسازیم. وقتی خودمان رآکتور ساختیم، آنها می فهمند دیگر تحریمشان اثر ندارد، آن موقع مجبورند که ما را در این زمینه هم به رسمیت بشناسند.

ادامه مطلب
توازن وحشت، عامل مذاکره ایران و آمریکا
با ناکامی سفر شینزو آبه در دیپلماسی بسته نخواهد شد

توازن وحشت، عامل مذاکره ایران و آمریکا

امیرعلی ابوالفتح در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی پیرامون تاثیر سفر شینزو آبه بر تنش با ایالات متحده آمریکا با جمهوری اسلامی ایران بر این باور است: نمی‌توان این گونه عنوان داشت که سفر شینزو آبه به تهران نقطه عطفی در رفتارهای ایالات متحده آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران است. به عبارت دیگر نمی توان این گونه برداشت کرد که رفتارهای ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران قبل از سفر شینزو آبه متفاوت از بازگشت نخست وزیر ژاپن از تهران بوده است. هر چند که بعد از آن که اعلام شد نخست وزیر ژاپن با دستان خالی تهران را ترک کرد، شدت اتهامات ضد جمهوری اسلامی ایران و پیگیری پروسه ایران هراسی پررنگ تر شد.

ادامه مطلب