انتخاب سردبیر - آرشیو

چند نکته درباره کاهش ارزش روبل
روسیه برنامه دارد

چند نکته درباره کاهش ارزش روبل

محمد طبیبیان در یادداشتی می نویسد: در پایان جنگ با اوکراین که بالاخره روزی رخ خواهد داد روسیه خواه نا خواه باید روبل را با کاهش ارزش مواجه کند. اگر روند نمودار بالا سیاست عمدی از طرف بانک مرکزی روسیه است، سیاست معقولی است. چون از یک کاهش ارزش شدید در پایان جنگ اجتناب می شود.

ادامه مطلب
بلایی که پروپاگاندا بر سر دیکتاتور می‌آورد
دو سال مانده به فروپاشی

بلایی که پروپاگاندا بر سر دیکتاتور می‌آورد

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: پروپاگاندا زمانی برای دیکتاتور خطرآفرین و مهلک می‌شود که او دروغ‌هایی را که دستگاه تبلیغاتی خودش ساخته و پرداخته کرده‌‌ راست می‌انگارد و بر همین اساس سیاست‌گذاری می‌کند و ماشین حکومتی اش را به جلو می‌راند. استالین در زمانی که میلیون‌ها نفر از مردم شوروی به دلیل سیاست های غلطش بر اثر گرسنگی در حال مرگ بودند تحت تاثیر فیلم‌های تبلیغاتی سینمای شوروی گمان می‌کرد که روستاییان در اوج رفاه و تنعم به سر می‌برند و میزهای غذای آنها از فرط سنگینی تاب ورداشته است.

ادامه مطلب
تبعیت بحرین از عربستان در رفع اختلافات سیاسی با ایران
گشایشی که توافق تهران و ریاض به وجود آورد

تبعیت بحرین از عربستان در رفع اختلافات سیاسی با ایران

غفور کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: حال که فرایند بازسازی روابط دیپلماتیک پس از وقفه هفت ساله و تنش های پیوسته و متصل به این انقطاع دیپلماتیک، با وساطت عراق، قطر، عمان و با نقش آفرینی موثر چین، منتج به امضاء توافق نامه فی مابین شده است، دولت بحرین نیز با تبعیت از عربستان و در راستای کاهش التهابات در منطقه، تحرک های دیپلماتیک را آغاز خواهد کرد. 

ادامه مطلب
چشم امید اروپا به پتانسیل چین در حل پرونده غرب با ایران
اروپا برخلاف امریکا خوش بین است

چشم امید اروپا به پتانسیل چین در حل پرونده غرب با ایران

علی موسوی خلخالی می نویسد: بسیاری بر این باورند که اروپایی ها بیش از امریکایی ها از توافق به دست آمده میان ایران و عربستان با میانجی گری چین خوشنودند. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران از جمله تحلیلگران اروپایی، سفرهای اخیر مقامات اروپایی، به ویژه سران فرانسه و آلمان به چین و تقاضایشان از پکن برای ورود به پرونده اوکراین در حالی که امریکایی ها به پیشنهاد چین برای حل بحران اوکراین روی خوش نشان نداده اند، شاهدی است بر اینکه اروپایی ها ورود چین به پرونده خاورمیانه را موفق ارزیابی کرده اند و اکنون می خواهند از این پتانسیل برای حل مشکلات خود با روسیه بهره ببرند.

ادامه مطلب
رئیس جمهور خراسانی ترکیه و تکرار فرآیند خوش‌خیالی ظهور اردوغان!
با کلیچدار اوغلو خود را فریب ندهیم

رئیس جمهور خراسانی ترکیه و تکرار فرآیند خوش‌خیالی ظهور اردوغان!

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: خوش‌خیالی و خوش‌بینی افراطی ایرانیان برای پیروزی قلیچداراوغلو در انتخابات ۲۰۲۳ ترکیه که بر مؤلفه‌های هویتی و نژادی کمال قلیچداراوغلو به عنوان یک ایرانی علوی و سید خراسانی استوار است را تنها می‌توان با خوش‌خیالی و فریب بزرگ ظهور و پیروزی اردوغان در ابتدای قرن ۲۱ مقایسه کرد.

ادامه مطلب
حادثه ترور شینزو آبه تکرار شد
جزئیات سوءقصد علیه فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن هنگام سخنرانی

حادثه ترور شینزو آبه تکرار شد

سید رحمن موسوی در گزارشی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد:  اگرچه کسی آسیب ندید و کیشیدا قصد داشت روز شنبه به مبارزات انتخاباتی خود ادامه دهد، اما صحنه هرج و مرج یادآور ترور نه ماه پیش نخست وزیر سابق، شینزو آبه بود که برای یک تور تبلیغاتی رفته بود و تا امروز در ژاپن صحبت ها درباره اش زیاد است.

ادامه مطلب
تقسیم قدرت میان اروپاییان و ساده لوحی ایرانیان
۱۵۰۰ سال گسترش «ناتو» به سمت شرق (۳)

تقسیم قدرت میان اروپاییان و ساده لوحی ایرانیان

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در این مقاله به سیر صعودی قدرت روسیه و افزایش نقش آن در اروپا خواهیم پرداخت. همان طور که در ادامه خواهیم دید، برای اولین بار روسیه به طور جدی حرکت تاریخی غرب به شرق را برعکس می کند و این بار روس ها می توانند تا به سمت غرب به حرکت درآیند و نقشی تعیین کننده در صحنه سیاست اروپا داشته باشند.

ادامه مطلب
آیا دوران «اقتصاد بازار سوسیالیستی» به پایان رسیده است؟
بحران های چین

آیا دوران «اقتصاد بازار سوسیالیستی» به پایان رسیده است؟

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می رسد رهبر چین نیاز به تغییر مدل اقتصادی سرمایه‌محور خود را به مدلی مبتنی بر مصرف‌کننده تشخیص داده است. اما تصمیمات سیاسی او، که شامل دو برابر کردن اعتبارات بخش دولتی است، به توانایی پکن برای بازسازی اقتصاد آسیب می رساند.

ادامه مطلب
آیا اروپا از غرب به شرق می چرخد؟
خروج اروپایی ها از سلطه استعمار امریکا از آرزو تا واقعیت

آیا اروپا از غرب به شرق می چرخد؟

جواد معصومی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: . باتوجه‌به سابقه قربانی شدن اروپا در سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه امریکا در جنگ اوکراین، بنابراین نگرانی هزینه‌های مسئله تایوان نیز به دغدغه‌های سیاست‌مداران اروپا به آن اضافه شده است. ازاین‌رو تغییر و چرخش در سیاست‌های اروپایی علی‌رغم اختلاف‌های داخلی از غرب به شرق توسط کشورهای فرانسه و آلمان در حال شکل‌گیری است. این موضوع مورد اختلاف بین امریکایی‌ها و اروپا شده است و رد پای این اختلاف‌ها در سفر آقای ماکرون به چین مشخص شد. به تعبیر دیگر سیاستمداران اروپایی به دنبال نقش میانجی‌گری چین برای مناقشه اوکراین و تایوان هستند. 

ادامه مطلب
پیام های نشست سمرقند
فرصتی برای طالبان نبود

پیام های نشست سمرقند

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نشست سمرقند نه یک فرصت برای طالبان بود و نه زمینه را برای همکاری با آنها فراهم آورد، بلکه تلاش برای شکل دهی یک نظام مبتنی بر رژیم امنیت بود. هیچ پیام خوشی به طالبان نداشت و تنها برای طالبان گوشزد شد که در صورت ادامه وضعیت موجود، واکنش در برابرشان، جدی و هماهنگ خواهد بود. 

ادامه مطلب