انتخاب سردبیر - آرشیو

پیش نویس ۲۰ صفحه ای، توافق موقت یا گامی برای احیای برجام
در وین چه می گذرد؟

پیش نویس ۲۰ صفحه ای، توافق موقت یا گامی برای احیای برجام

عبدالرضا فرجی راد در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی تشریح کرد که پیش نویس مورد ادعای رویترز می تواند یک مسیر برای اجرای گام به گام تعهد طرفین با محوریت ایران و آمریکا باشد که در نهایت توافق اصلی یعنی بر جام احیا شود. یعنی این پیش نویس حاوی چند گام و یا یک مرحله اولیه برای احیای برجام است. پس این سند ۲۰ صفحه ای به معنای توافق موقت نیست، بلکه گام های مقدماتی برای احیای برجام است.

ادامه مطلب
اسرائیل در وین به دنبال چیست؟/ اردوغان توانست ما نتوانستیم!
شوخی به نام «دیپلماسی اقتصادی» در سیاست خارجی جمهوری اسلامی

اسرائیل در وین به دنبال چیست؟/ اردوغان توانست ما نتوانستیم!

جلال میرزایی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی بر این نکته تاکیید کرد که تل‌آویو این امید را دارد از طریق مهره کرملین، شکل و محتوای سند توافق احتمالی در وین را مطابق با منافع و اهداف خود بچیند.

ادامه مطلب
اسرائیل بعد از میانجی‌گری در بحران اوکراین به وین آمده است
احیای نصف و نیمه برجام، مطلوب روسیه

اسرائیل بعد از میانجی‌گری در بحران اوکراین به وین آمده است

صابر گلعنبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: از بین سطور برخی گزارش‌های امنیتی رسانه‌های اسرائیلی پیدا بود که تل‌آویو در پشت پرده در حال میانجیگری میان مسکو و پایتخت‌های غربی برای کاهش تنش است. البته قبل از این که بحران به این شکل بالا بگیرد، نفتالی بنت پیشنهاد نشست سران روسیه و اوکراین را مطرح کرده بود. اسرائیل که روابط راهبردی با دو طرف بحران یعنی آمریکا و اروپا و روسیه دارد، تمایل به وقوع تنشی بزرگ میان آنها ندارد. وقوع یک جنگ در این منطقه و "تنش تاریخی" دیگری میان غرب و روسیه علی رغم پاره‌ای منافع اقتصادی مثل صادرات گاز به اروپا، اما تل آویو را در موقعیت بسیار دشواری قرار می‌دهد و دود این تنش می‌تواند آن را در منطقه پرآشوب خاورمیانه و در سایه حضور فزاینده روسیه به ویژه در سوریه اذیت کند. این مساله از آن جهت حائز اهمیت است که اخیرا مسکو با به پرواز درآوردن جنگنده‌های خود بر فراز جولان اشغالی به نوعی تلاش کرد که اسرائیل را برای تکاپو انداختن بیشتر لابی‌های خود در آمریکا و اروپا فشار آورد که ظاهرا در نتیجه همین میانجیگری‌ها و مذاکرات فشرده روسیه و طرف‌های آمریکایی و اروپایی بحران "تا حدودی" در حال فروکش کردن است. 

ادامه مطلب
آیا تلاقی قدرت‌ها در اروپای شرقی و دریای چین جنوبی خبر از آتشی بزرگ دارد؟
آتش جنگ و نمدی برای کلاه در زمستان

آیا تلاقی قدرت‌ها در اروپای شرقی و دریای چین جنوبی خبر از آتشی بزرگ دارد؟

سید محمد عیسی نژاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ضرب‌المثلی آفریقایی با این مضمون وجود دارد که وقتی دیدید شیر و خرس و روباه و کفتار و آهو همزمان و کنار هم می‌دوند یعنی جنگل آتش گرفته است. حال آیا وضعیت کنونی در هارتلند برّ قدیم و دو تلاقی‌گاه قدرت در آن (اروپای شرقی و دریای چین جنوبی) نیز خبر از آتشی بزرگ دارد؟ یا در اوج بیم و ناامیدی دودی سفید از میان این تردیدها و گمان‌ها به نشانۀ یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیزتر و برگزیدن تدبیری دگر بلند خواهد شد؟ یا دوباره مردان بزرگ اشتباهات بزرگی مرتکب خواهند شد؟

ادامه مطلب
ایران ضعیف و وابسته، سناریوی مطلوب پوتین
چرا باید از مسکو ترسید؟!

ایران ضعیف و وابسته، سناریوی مطلوب پوتین

سیدوحید کریمی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی تصریح کرد که در سایه خلاء حافظه تاریخی، جمهوری اسلامی طی سال های اخیر اقتضائات سیاست خارجی کشور را به طریقی تعریف کرده و پیش برده که عملاً در بازی شطرنج مسکو و پکن یک کیش و مات دیپلماتیک را برای خود رقم زده است. چون به واسطه تقابل با آمریکا، نگاه ایدئولوژیک سطحی به دیپلماسی و فدا کردن منافع کشور کار به جایی رسیده که ایران به طور رسمی به یک نیمه مستعمره چین و روسیه بدل شده است. 

ادامه مطلب
چرا اوکراین برای روسیه مهم است؟
تشدید تنش برای جلوگیری از تهدید

چرا اوکراین برای روسیه مهم است؟

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دلیل اینکه اوکراین برای روسیه اهمیت دارد این است که این یک منطقه امنیتی است و پیوستن اوکراین به ناتو می تواند یک تهدید را برای روسیه در مرزهایش به وجود آورد زیرا با پیوستن اوکراین به ناتو میزبان موشک ها و نیروهای ناتو خواهد شد. 

ادامه مطلب
از چین و اروپا تا ایران و اسرائیل، منافعی که از تنش های شرق اروپا می برند
برندگان و بازندگان جنگ روسیه با اوکراین

از چین و اروپا تا ایران و اسرائیل، منافعی که از تنش های شرق اروپا می برند

علی سینا محمود در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ا توجه به هزینه ها و پیامدهای سنگین جنگ برای تمام طرف ها احتمال دارد دو طرف یعنی روسیه و امریکا همانند پرونده خلیج خوک ها و جنگ سرد تن به مصالحه دهند. روسیه با بحران اقتصادی روبه رو است و این خود اهرم بازدارنده برای تقابل سخت به حساب می آید. و امریکای بایدن هم با توجه به مشکلات داخلی چون موج کرونا و شکست سیاست خروج آن از افغانستان هم اینک بدنبال برخورد سخت با روس ها نیست صرفا خواهان تحریم این روسیه در حد گسترده تر است.

ادامه مطلب
ایران، قربانی بحران اوکراین خواهد شد؟
مذاکره مستقیم با آمریکا تنها راه جلوگیری از سوء استفاده روسیه در مذاکرات وین

ایران، قربانی بحران اوکراین خواهد شد؟

محسن جلیلوند در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی بر این نکته تاکید دارد که تنها راه جلوگیری از وجه المصالحه شدن ایران در مذاکرات وین توسط روسیه بر سر بحران اوکراین این است که تهران مذاکرات مستقیم با واشنگتن را در دستور کار قرار دهد.

ادامه مطلب
سیاست اسپندی ازبکستان
از سیاست رفتاری مدیران داخلی تا رفتار سیاسی دولت ازبک ها!

سیاست اسپندی ازبکستان

فرزین رحمتی گیلوائی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ازبکستان در این سه دهه تحت تأثیر شرایط موجود و به منظور رفع نیازهای خود دائما همانند اسپند روی آتش در حال تقلا و تلاش بوده تا نتایج مورد نظر خود را حاصل کند، در خصوص برخی از مدیران هم اینگونه است، یعنی رسیدن به هدف به قیمت تکاپوی نامتوازن حتی در ازای سوختن!

ادامه مطلب
تنش در شرق اروپا نزدیک است؟
ورود اولین نیروهای آمریکایی به لهستان برای مقابله با روسیه

تنش در شرق اروپا نزدیک است؟

سعید هاشمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: کشورهای غربی، مدعی هستند روسیه بیش از ۱۲۰ هزار نیروی نظامی خود را در مرزهای شرقی اوکراین مستقر کرده است تا در صورت لزوم این کشور را مورد حمله قرار دهند. واشنگتن حتی اعلام کرد که شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد مسکو قصد دارد یک حمله ساختگی ایجاد کرده و وانمود کند که مورد حمله اوکراین قرار گرفته تا به این بهانه این کشور را مورد تهاجم قرار دهد. در مقابل مسکو تمام این اتهامات را رد می‌کند و می‌گوید که هیچ قصدی برای حمله اوکراین ندارد و تنها می‌خواهد امنیت خود را تامین کند. 

ادامه مطلب