انتخاب سردبیر - آرشیو

خطر بازگشت سیاست خارجی کشور به دوران جلیلی
بروکسل یا وین، آیا مسئله این است؟

خطر بازگشت سیاست خارجی کشور به دوران جلیلی

جلال میرزایی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی معتقد است که متاسفانه رئیسی، ‌حسین امیرعبداللهیان، علی باقری کنی و ... اصول، مبانی و نکات کلیدی و حیاتی را فراموش کردند و به برخی مسائل کم اهمیت و بی اهمیت مانند مکان مذاکره چسپیده اند. در واقع هنوز برای من جای سوال است که چرا دولت سید ابراهیم رئیسی این همه فرصت را طی هفته های گذشته برای از سرگیری مذاکرات از دست داده است و اکنون به جای تلاش برای احیای برجام سعی دارد مکان مذاکرات را به بروکسل ببرد؟ به واقع فرق وین با بروکسل چیست؟ چرا حضرات و آقایان شرایط حاد، بغرنج و بحرانی کشور را درک نمی‌کنند؟  

ادامه مطلب
آذربایجان در اشغال ترکیه و علی‌اف دست نشانده اردوغان!
گستاخی دولت دست‌نشانده علی‌اف به ایران

آذربایجان در اشغال ترکیه و علی‌اف دست نشانده اردوغان!

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سخنان و مواضع دولت دست نشانده و تحت اشغال جمهوری آذربایجان علیه ایران که در راستای دستورات و منافع دیکته شده دولت ترکیه است را نباید یک موضع مستقل از سوی یک بازیگر بین‌المللی محسوب کرد، زیرا آنچه از سوی مسئولین جمهوری آذربایجان اِشغالی و حتی شخص الهام علی‌اف طرح شده، مواضع و سیاست‌های دولت اردوغان در ادامه فرآیند قدرت‌طلبی و گسترش‌گرایی جغرافیایی است.

ادامه مطلب
تشیع رضوی و الزامات زمانه در حال تغییر ما
محیط خود را بیش از پیش دریابیم

تشیع رضوی و الزامات زمانه در حال تغییر ما

سید محمد عیسی‌نژاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: حتی اگر حکام کشورهای همسایه، از نظر ما همچون مأمون عباسی، غاصب حکومت و ناشایست باشند، باز می‌توانیم با کنار گذاشتن برساخته‌های شریعتی‌وار، به گزینه‌ای چون «تشیع رضوی» بیندیشیم.

ادامه مطلب
چهار دلیل برای سیاست تهاجمی ترکیه به ایران
انرژی نقش محوری دارد

چهار دلیل برای سیاست تهاجمی ترکیه به ایران

ابوالفضل پازوکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدامات تحریک آمیز باکو که با بازداشت دو راننده ایرانی به اوج خود رسید دو کشور ایران و آذربایجان  را در آستانه برخورد نظامی قرار داد. بی تردید، ردپای آنکارا در این عمل ضد ایرانی قابل مشاهده و رصد است. اما پرسش انتقادی مطرح این است: چه عللی باعث شده است تا آنکارا این چنین بی پروا علیه تمامیت ارضی و منافع ملی ایران دست به یک چنین اقداماتی بزند؟ 

ادامه مطلب
جولان کشورهای عربی در فوتبال اروپا
شیر نفت یا آلن شیرر، مسئله این است

جولان کشورهای عربی در فوتبال اروپا

امیرحسین سعیدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: این باور که کشورهای نفت خیز تنها با صرف منابع متنابع توان مدیریتی پر هزینه و ناکارآمد در کشورشان را دارند با تیم داری موفق در عرصه فوتبال می تواند یکسره دگرگون شود. مالکان ثروتمند با استخدام برترین مدیران و کارگزاران  موجب مدیریتی موفق و متفاوت می شوند و با مدد توان بسیج رسانه ای به اذهان می نمایانند که در مدیریت کشورهایشان و نیز تدبیر منطقه همین گونه دقیق و موفق عمل می کنند. گروه ابوظبی که مالکیت باشگاه منچسترسیتی را در اختیار دارد مدام تکرار می کند "اینجا پول همه چیز نیست!"

ادامه مطلب
شکست اخوان مغرب و یک ملاحظه مهم
شکستی دیگر برای جریانی که ادعاهای فراوان دارد

شکست اخوان مغرب و یک ملاحظه مهم

محمدرضا عشوری مقدم در یادداشتی می نویسد: بهتر است صریح باشیم: شکست حزب اخوان به این دلیل بود که طی سال‌‌های حضور در قدرت به شعارهای آرامانگرایانه‌‌اش عمل نکرد. از شعارهای اقتصادی و اوضاع نابسامان بیکاری در این کشور تا ماجرای پذیرش عادی‌‌‌سازی روابط با اسرائیل که با امضای شخص نخست‌‌وزیر اخوانی صورت گرفت و در تاریخ هم ماندگار شد. همه بحث همین است.

ادامه مطلب
روابط تهران و ریاض می تواند پایدار بماند؟
چشم انداز گفتگوهای ایران و عربستان در پرتو پرونده های اختلافی دو کشور

روابط تهران و ریاض می تواند پایدار بماند؟

فاطمه نکولعل آزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: واقعیت این است که بازگشایی سفارت ها یا کنسولگری های، سطحی ترین لایه روابط دو کشور است و روابط ایران و عربستان از منابع و فاکتورهای دیگری متأثر است که اگر به آن توجه نشود، بازگشایی سفارت خانه ها و کنسولگری ها دوامی نخواهد داشت. عوامل یادشده به منابع اختلافی چون جنگ یمن و موضوع هسته ای ایران و به‌تبع آن روابط ایران با غرب به‌مثابه دو منبع اصلی و نیز اعتراضات سرکوب‌شده در بحرین، رقابت در عراق، بحران سوریه و رقابت در لبنان بستگی دارد. 

ادامه مطلب
تحریم نعمت نیست
بی توجه به مواضع گذشته هر کاری که برای کاهش مشکلات لازم است را انجام دهید

تحریم نعمت نیست

غلامرضا مصدق در یادداشتی می نویسد: تحریم نعمت نیست، فقط یک مورد از هزاران مورد عواقب تحریم ها عقب ماندن وحشتناک از واکسیناسیون کرونا حتی نسبت به کشورهای درجه دو که به اعتراف مسئول داروئی ستاد اجرایی فرمان امام ناشی از مشکلات تحریم است، برای ابطال نظریه "نعمت بودن تحریم ها " کافی است. این چه نعمتی است که نمی توانی نفت (بزرگترین منبع ارزی و امتیاز بین المللی کشور) را بفروشی، آنچه را می فروشی زیر قیمت بدهی، آنچه را زیر قیمت میفروشی پولش را در اختیار نگیری؟!

ادامه مطلب
تفاوت های دو رئیس جمهور
چرا طالبان توانست و داعش نتوانست؟

تفاوت های دو رئیس جمهور

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در بیست سالی که آمریکایی ها در افغانستان حضور داشتند مناطق کوهستانی این کشور بطور غیر رسمی تحت تسخیر طالبان بوده است، اما طالبان با سرعت بسیار زیادتر از داعش و بطور برق آسایی اقدام به تسخیر افغانستان کرد و برخلاف سوریه با مقاومتی از سوی ارتش افغانستان و مردم عامه این کشور (جدای از طبقه متوسط و روشنفکران) مواجه نشد. ولی جنگ سوریه به دلیل مقاومت شدید فرسایشی شد در نتیجه بشار اسد فرصت کمک گرفتن از ایران و روسیه و سازماندهی ارتشش را پیدا کرد.

ادامه مطلب
کنشگری های محور عربی ـ عبری پشت مرزهای شرقی ایران رسمیت یافت
همکاری های پرخطر تل آویو و ابوظبی در افغانستان قبل و بعد از سلطه دوباره طالبان

کنشگری های محور عربی ـ عبری پشت مرزهای شرقی ایران رسمیت یافت

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: همکاری های رژیم اسرائیل و امارات متحده عربی در افغانستان از اهمیت روزافزون این کشور به عنوان همسایه شرقی جمهوری اسلامی ایران و دروازه ورود به دو حوزه ژئواستراتژیک آسیای مرکزی و جنوب آسیا حکایت می کند. درعین-حال، علنی شدن موضوع همکاری تل آویو و ابوظبی در "عملیات جیمزباند گونه" ورزشکاران، هنرمندان و فعالان حقوق بشر از افغانستان تحت سلطه طالبان با همدستی تاجیکستان و شاید با اطلاع مقامات امارت اسلامی افغانستان، در کنار حضور احتمالی نیروهای ویژه اسرائیلی در مجاورت مرزهای شرقی ایران بار دیگر لزوم هوشیاری در برابر تنش ها و بحران های قریب الوجود برآمده از همکاری های اطلاعاتی و نظامی محور عربی ـ عبری در همسایگی یا حتی داخل خاک ایران را به مقامات نظام گوشزد می نماید. 

ادامه مطلب