انتخاب سردبیر - آرشیو

پادشاه اردن در مخمصه
گیر افتاد میان دو گزینه سخت

پادشاه اردن در مخمصه

منتقدان در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از پادشاه اردن منتشر کردند که پرچم اسرائیل را به دور خود پیچیده و لباس نظامی اسرائیل را بر تن دارد. آن‌ها با جملاتی مانند “خائن” و “عروسک خیمه‌شب‌بازی غربی” او را مورد خطاب قرار دادند.

ادامه مطلب
امریکا جهان عرب را به سود چین واگذار می کند
ضربه وجهه واشنگتن بابت حمایت از اسرائیل

امریکا جهان عرب را به سود چین واگذار می کند

نظرسنجی‌هایی که ما در اواخر ۲۰۲۳ و اوایل ۲۰۲۴ در پنج کشور عربی منطقه انجام دادیم، نشان می‌دهند که جایگاه ایالات متحده در میان شهروندان عرب به شدت کاهش یافته است. نظرسنجی‌ای که در تونس انجام شد، که بخشی از آن قبل و بخشی بعد از ۷ اکتبر بود، به وضوح نشان داد که این تغییر در واکنش به رویدادهای غزه رخ داده است. شاید شگفت تر این باشد که نظرسنجی‌ها همچنین نشان دادند که از دست دادن محبوبیت ایالات متحده به سود چین بوده است. دیدگاه شهروندان عرب نسبت به چین در نظرسنجی‌های اخیر ما بهبود یافته و یک روند نیم دهه‌ای کاهش حمایت از چین در جهان عرب را وارونه کرده است. با این حال، هنگامی که از آنها پرسیده شد که آیا چین تلاش‌های جدی برای حمایت از حقوق فلسطینی‌ها انجام داده یا نه، شمار کمی از پاسخ‌دهندگان نظر مثبتی داشتند. این نتیجه نشان می‌دهد که دیدگاه‌های عرب‌ها بازتاب ناخرسندی عمیق از ایالات متحده است و نه حمایت ویژه ای از سیاست‌های چین در برابر غزه.

ادامه مطلب
تحلیلی بر ادراک جنگ در نظام بین‌الملل
نمونه‌هایی که برای ایران وجود دارد

تحلیلی بر ادراک جنگ در نظام بین‌الملل

سینا عمادی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: از چهار حالت ادراک جنگ ۱. جنگ محدود در مقابل جنگ محدود ۲. جنگ محدود در مقابل جنگ وسیع ۳. جنگ وسیع در مقابل جنگ محدود و ۴. جنگ وسیع در مقابل جنگ وسیع، حالات اول و چهارم را می‌توان به نوعی جنگ متقارن نامید که ادراک طرفین مشابه و همسان است؛ اگر چه ممکن است لزوماً از قدرت و توان یکسانی برخوردار نباشند؛ اما در حالات دوم و سوم ادراک طرفین متفاوت است در شرایطی که احتمالاً قدرت طرفین هم ناهمسان است. 

ادامه مطلب
جنجال سفیر جدید امریکا در عراق با اظهارات تند ضد ایرانی
عراقی ها تغییر سفیر را مطالبه می کنند

جنجال سفیر جدید امریکا در عراق با اظهارات تند ضد ایرانی

علی العطوانی، سخنگوی حزب اقتدار ملی نیز از دولت عراق خواست که استوارنامه سفیر جدید امریکا در عراق را نپذیرد. وی گفت: «اظهارات جاکوبسون دخالت در امور داخلی عراق است. او از همه عرف های دیپلماتیک عبور کرده است. او در اظهارات خود در مقابل کنگره از زبان دستوری به عراق استفاده کرد. او حق ندارد برای امنیت عراق تصمیم بگیرد. مبارزه با تروریسم مساله ای عراقی است که خودمان درباره نحوه مبارزه با آن تصمیم می گیریم. اظهارات او درباره الحشد الشعبی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و از دولت می خواهیم واکنشی قاطع به اظهارات او داشته باشد.»

ادامه مطلب
آیا ریاضیات در اقتصاد لازم است؟
نادیده گرفتن امر مسلم (بخش اول)

آیا ریاضیات در اقتصاد لازم است؟

محمد طبیبیان در یادداشتی می نویسد: یک جنبه حمله از این حملات، تلاش عده ای در منتفی و غیر ضرور دانستن ریاضی در اقتصاد است. اخیراً مطلبی دیدم در یکی از کانال های مباحث اقتصادی که آقایی دُرافشانی می کرد که استاد دانشگاه هم هست و مطالبی می گفت در مورد عدم ضرورت ریاضی در اقتصاد. بسیار تاثر انگیز از این نظر که این گونه افراد نسل جوان کشور را آموزش می دهند.

ادامه مطلب
تحلیل واقعه ۷ اکتبر بر مبنای شیفت پارادایمی
از منظر نظریه‌ی مجموعه امنیتی منطقه‌ای به سازه‌انگاری

تحلیل واقعه ۷ اکتبر بر مبنای شیفت پارادایمی

داود محمدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تحلیل واقعه ۷ اکتبر بر مبنای نظریه شیفت پارادایمی از مجموعه امنیت منطقه‌ای به سازه‌انگاری است که بخش عمده تحلیل این نوشتار بر روابط حماس و ایران به عنوان دو حامی دارای وجوه مشترک سازه انگارانه از یک طرف و تحلیل روابط اسرائیل و ایالات متحده دارای تشابهات سازه انگارانه از طرف دیگر، در مورد واقعه ۷ اکتر است.

ادامه مطلب
ارمنستان؛ بحران زای قفقاز جنوبی
از غرب‌‌گرایی فزاینده نیکول پاشینیان تا ورود کشورهای ثالث به تنش

ارمنستان؛ بحران زای قفقاز جنوبی

رامین فرهودی زرنق در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: حضور ناتو نه تنها برای روسیه خوشایند نیست بلکه جمهوری اسلامی ایران را نیز ناراحت می کند و توجهات به اتاق های گفت و گوی ارامنه با اعضای ناتو را افزایش می دهد. این رویه موجب اختلاف در میان اعضای ناتو با یکدیگر یعنی ترکیه با آمریکا و فرانسه نیز شده است. فرانسه در حال حمایت از ارمنستان با فروش سلاح و حمایت بین المللی است و ترکیه نیز در هواداری از جمهوری آذربایجان در مقابل شریک ناتویی خود صف آرایی کرده است.

ادامه مطلب
معمایی درگرو کسب امتیاز روسیه در مقابل غرب
آینده کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس

معمایی درگرو کسب امتیاز روسیه در مقابل غرب

هیراد مخیری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: باید توجه داشته باشیم ضرب‌الاجل‌های جهان غرب با برگزاری‌های چنین نشست‌هایی در پله اول، دور نگاهش با دستاورد صلحی منوط بر رضایت مسکو در مقابل خواسته‌های غرب است مسلماً با نطق رهبر روسیه (ولادیمیر پوتین) که علناً در روزهای گذشته اعلام کرد، تحقق حسن ختام این نشست‌ها را در راستای خروج کامل نیروهای اوکراین و هم‌پیمانان غربی‌اش از مناطق مورد تصرف روسیه و همچنین عدم عضویت اوکراین و حتی کشورهای دیگر مدعی اروپای شرقی به ناتو است که نهایتاً با این خواسته‌ی مسکو می‌بینیم که علناً برگزاری این نشست صلح به برگزاری یک نشست بی دستاورد برای غرب از جانب تحلیلگران حوزه روابط بین‌الملل قلمداد می‌شود.

ادامه مطلب
یک بستر و دو رویا برای فلسطین و اسرائیل
بی اعتمادی شدید به مدافعان غربی

یک بستر و دو رویا برای فلسطین و اسرائیل

جمیله کدیور در یادداشتی می نویسد: اگرچه این قطعنامه از حماس می‌خواهد تا این طرح را بپذیرد، اما هیچ شفافیتی در مورد موافقت رسمی اسرائیل با آتش بس، آنطور که در قطعنامه بیان شده است، به چشم نمی خورد. گذشته از نقش آمریکا، با توجه به دو ضلع اصلی این قطعنامه (اسرائیل و فلسطین) توجه به نظرات و واکنش های آنها هم قابل توجه است.

ادامه مطلب
لزوم توجه به اهمیت صادرات مجدد (Re-export)
از تجربه کشورهای دیگر می‌توان بهره گرفت

لزوم توجه به اهمیت صادرات مجدد (Re-export)

زهرا صدرا در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: کشورهای تجاری صادرات مجدد، با موقعیت جغرافیایی استراتژیک، زیرساخت‌های تجاری قوی و محیط تجاری مطلوب، طیف وسیعی از مزایایی را برای کشورهایی که مشتاق پذیرش این بخش سودآور هستند، ارائه می‌دهند.

ادامه مطلب