انتخاب سردبیر - آرشیو

تحول در سیاست خارجی: اولویت‌های پیش رو
نقشه راه دیپلماسی دولت چهاردهم

تحول در سیاست خارجی: اولویت‌های پیش رو

نوید کمالی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به در جریان بودن رقابت‌های انتخاباتی، در این مقطع حساس و تاریخی، پرداختن به بایسته‌ها و اولویت‌های سیاست خارجی دولت آینده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که تمام کاندیدها فارغ از گرایش‌های سیاسی و جریانی مختلف‌شان در صورت کسب فرصت خدمت در قامت ریاست جمهوری، برای رفع چالش‌های اقتصادی گریبانگیر ملت و دولت باید به شکل جدی توجه خود را معطوف به عرصه‌ پیچیده اما پر فرصت سیاست خارجی کنند.

ادامه مطلب
چهار سناریو برای آینده روابط ایران و طالبان
ٰآینده پژوهی روابط تهران و کابل در دولت چهاردهم

چهار سناریو برای آینده روابط ایران و طالبان

سید محمدعلی مدرسی یزدی و علی اصغر بهشتی لتحری در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: اگرچه در دولت سیزدهم رویکرد اصلی جمهوری اسلامی ایران گسترش روابط در سطح منطقه ای و نگاه به شرق و به دنبال کاهش تنش با همسایگان و ایجاد منافع مشترک منطقه ای میان خود و دیگر بازیگران بود. اختلافاتی حل نشده کماکان میان این دوکشور پابرجا ماند. از جمله مهمترین بحران در روابط میان دو کشور همسایه، اختلاف بر سر تقسیم آب است. اختلاف ایران و افغانستان بر سر حقابه رود هیرمند پدیده ای نیست که مربوط به چند سال اخیر باشد؛ بلکه ۱۵۰ سال است که ایران و افغانستان بر سر این مسئله اختلافاتی داشته اند. با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، این روند ادامه پیدا کرد. با اینکه تهران پیش از کشورهای دیگر دست دوستی خود را به سوی این گروه دراز کرد بود، اما به نظر می رسد بحران آب و چالش های آن در مقطع زمانی کنونی تاثیر خود را بر روابط ایران و طالبان خواهد گذاشت. 

ادامه مطلب
غزه، اوکراین و جایگاه اروپایی‌ها در میان افکار عمومی عربی
وقتی قدرت نرم هزینه می‌شود

غزه، اوکراین و جایگاه اروپایی‌ها در میان افکار عمومی عربی

علی رضوانپور و سعید سیف در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: اتهام‌ها درباره اجرای استاندارد‌های دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشور‌های عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه"‌ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت‌های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند.

ادامه مطلب
۱۱ شاخصه برای مقاومت افغانستان
با گذشت بیش از دو سال تعریفی جدید باید کرد

۱۱ شاخصه برای مقاومت افغانستان

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: مقاومت کنونی علی رغم اینکه یک جریان ضد طالبان و تسلط آنها بر افغانستان، محسوب می شود، نتوانسته است که ماهیت مجزا و متفاوت خود را در عملکرد سیاسی و نظامی اش، تئوریزه کند و جالب توجه باشد. حتی طی بیش از  دو سال گذشته، مقاومت علی رغم حضور جنگی، نتوانسته است طرح بدیل و مناسب سیاسی را ضد طالبان مطرح کند که سرخط عملکرد جنگی اش باشد. 

ادامه مطلب
کنعانی: سرکنسولگری ما در قاپان بسیار فعال است/مردم ایران پاسخ اروپایی‌ها را در روز انتخابات خواهند داد
در نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

کنعانی: سرکنسولگری ما در قاپان بسیار فعال است/مردم ایران پاسخ اروپایی‌ها را در روز انتخابات خواهند داد

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره صدور قطعنامه آژانس علیه ایران و اینکه گفته می شود کشورهای اروپایی این قطعنامه را برای فشار بر افکار عمومی ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری صادر کرده اند، گفت: پاسخ آنها را ملت ایران پای صندوق های رای خواهند داد.

ادامه مطلب
گرگ و میش ایدئولوژی
پیمایش تاریخی اجمالی پایان دولت‌های ایدئولوژی‌محور

گرگ و میش ایدئولوژی

عیسی محمدحسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: "گرگ و میش ایدئولوژی" عبارتی است که به وضعیتی اشاره دارد که در آن دولت‌ها و نهادهای حکومتی از روابط بین‌المللی تنش‌آور، دوستانه‌ترین تدابیر را به گردن میش‌ها و خطرناک‌ترین تدابیر را به گردن گرگ‌ها انداخته‌اند. این مفهوم به وضوح در روابط بین کشورها، به خصوص در زمان‌هایی که تنش‌های سیاسی، نظامی یا اقتصادی وجود دارد، قابل مشاهده است.

ادامه مطلب
نسبی گرایی فرهنگی و تحقق حقوق بشر راستین
نقش تنوع فرهنگ‌ها

نسبی گرایی فرهنگی و تحقق حقوق بشر راستین

نرگس خان گل زاده سنگرودی و محمد عذیری در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: آیا فرهنگ های مختلف می توانند طبق فرهنگ بومی کشور خود عمل کنند؟ متن اعلامیه های حقوق بشر در خصوص تنوع فرهنگی چه دیدگاهی مطرح کرده است؟ چگونه می توان اصول حقوق بشر و فرهنگ بومی را توامان حفظ کرد؟ 

ادامه مطلب
گفتار و رفتار چین یکسان است؟
چین و جزایر سه گانه ایران

گفتار و رفتار چین یکسان است؟

سید محمد شفیعی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چین در سیاست خود چندین اصل دارد که مشغول پیاده‌سازی آنها در خاورمیانه است که عبارتند از: عدم اتحاد علیه طرف سوم، عدم تعهد و اصل بی‌طرفی و تلاش برای رفع اختلاف. با توجه به رویکرد اکونومی چین و نیاز به منابع دو سوی خلیج‌فارس، چین با این اصول پیش‌خواهد رفت تا اصل دوستی با کشورها را رعایت کرده باشد و خلاف آن عمل نکند.

ادامه مطلب
دست ها روی ماشه!
دیپلماسی ایرانی دور جدید تنش مستقیم احتمالی بین ایران و اسرائیل بعد از شهادت سعید آبیار را بررسی می‌کند

دست ها روی ماشه!

سیزدهم خرداد ماه بود که در حمله اسرائیل به حلب در سوریه، سعید آبیار مستشار ایرانی به شهادت رسید. به دنبال این اتفاق، سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی اطلاعیه ای از پاسخ تهران گفت. در حالی که کشور بعد از فوت سیدابراهیم رئیسی بیشترین تمرکز خود را روی برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری گذاشته است، برخی ناظران و تحلیلگران معتقدند احتمال آغاز دور جدید تنش بین ایران و اسرائیل وجود دارد. به خصوص آنکه پس از مجموعه تحولات ۱۳ تا ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ که به حمله مستقیم ایران و اسرائیل به خاک همدیگر منجر شد، اکنون تنش دو طرف وارد سطح جدیدی از درگیری‌ها شده است. لذا کوچک‌ترین اتفاق از حمله مجدد به اماکن کنسولی و سفارتخانه‌ها گرفته تا به شهادت رساندن مستشاران نظامی ایران می‌تواند مجددا تهران را علیه تل آویو دست به ماشه کند.

ادامه مطلب
گفتارهایی در باب ممنوعیت شکنجه
زمینه های تاریخی یک جنایت بین المللی

گفتارهایی در باب ممنوعیت شکنجه

امیر بی پروا در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: کنوانسیون منع شکنجه تحت عنوان کلی "کنوانسیون ملل متحد علیه شکنجه و دیگر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیر کننده"، در ۱۰ دسامبر ۱۹۸۴ توسط مجمع عمومی پذیرفت شد. پذیرش این کنوانسیون یک دست آورد جهانی برای حمایت بین المللی از قربانیان شکنجه است که همه کشورها را به جرم انگاری شکنجه و همچنین اعمال صلاحیت جهانی نسبت به شکنجه به عنوان یک جنایت بین المللی ملزم می کند. کنوانسیون منع شکنجه در سال ۱۹۸۷ لازم الاجرا شد و ۱۶۲ کشور کنوانسیون را امضا و تضویب کرده اند.

ادامه مطلب