انتخاب سردبیر - آرشیو

آتش‌بس در غزه باید اولویت باشد
سلسله یادداشت‌های دیپلماسی ایرانی درباره بایدها و نبایدهای سیاست خارجی دولت چهاردهم (بخش اول)

آتش‌بس در غزه باید اولویت باشد جدید

علی موسوی خلخالی در یادداشتی می نویسد: در چنین وضعیتی دیپلماسی دولت چهاردهم نمی تواند بی محابا از مذاکرات هسته ای برای رفع تحریم‌ها با غرب صحبت کند بدون آن که پایانی برای جنگ غزه متصور باشد. این صحیح است که آنچه در غزه می گذرد قتل عام فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی است اما اسرائیلی‌ها کتمان نمی‌کنند که این نبرد را برای رویارویی نهایی با ایران هدف‌گذاری کرده‌اند. هدف آنها این بار یکسره کردن مساله امنیتی خود در منطقه است. بزرگترین مساله امنیتی اسرائیل در منطقه در حال حاضر ایران است. دولت اسرائیلی قصد دارد یک بار برای همیشه مشکل خود با ایران را حل کند و برای رسیدن به این هدف فلسطین را بهانه قرار داده است. 

ادامه مطلب
صلح و ترور
چهار منظر

صلح و ترور

سینا عمادی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در نگاه به صلح، ایدئولوژی بسیار اهمیت دارد. ممکن است از نگاه یک ایدئولوژی، صلح به معنای سستی یا حتی خیانت به آرمان‌ها تعبیر شود؛ اما از نظر گروهی دیگر صلح به معنای دیپلماسی و گفت وگو و تساوی معنا دهد. در این‌جا به دنبال تعریف صلح و گزاره‌های آن نیستیم که خود بحث جداگانه اقتضا می‌کند و صلح به معنای عام آن مورد نظر است. صلح در معنای عام به معنای اقدام عده یا گروهی برای پایان دادن به مناقشات و برقراری روابط مبتنی بر دیپلماسی مورد توجه است. 

ادامه مطلب
جهانی شدن؛ سکه دو روی فرصت ها و چالش ‎ها
پیچیده‌تر شدن عرصه بین‌المللی با ظهور قدرت های جدید

جهانی شدن؛ سکه دو روی فرصت ها و چالش ‎ها

نرگس خان‌گل‌زاده سنگرودی و علی سلطانی‌فرد در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: ظهور بازیگران بین ‎المللی و شرکت‎ های چند ملیتی در کنار دولت‌ها فضای روابط بین‌الملل را متفاوت‌تر و پیچیده‌تر از دوران کلاسیک کرده است. این پدیده همانند شمشیر دو لبه یا سکه دو رویی است که یک وجه آن فرصت و توسعه و وجه دیگر آن همانند تهدید و به مثابه گسترش امپریالیسم است. بنابراین این چالش تنها با سیاستگذاری و تدبیر و زیرکی سیاستمداران قابل مهار خواهد بود. در این مقاله فرصت ‎ها و چالش ‎های جهانی شدن در حوزه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد.

ادامه مطلب
انتظار پاسخ ایران، کابوسی بی‌پایان برای تل‌آویو
رویکرد تهران تحمیل عذاب اطلاعاتی به دستگاه محاسباتی رژیم صهیونیستی است

انتظار پاسخ ایران، کابوسی بی‌پایان برای تل‌آویو

نوید کمالی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از چالش‌های عمده‌ای که رژیم صهیونیستی در مواجهه با این وضعیت با آن روبه‌روست، عدم قطعیت و ابهام در خصوص زمان و نحوه پاسخ ایران است. این ابهام، به ویژه در شرایطی که اسرائیل با بحران‌های متعدد داخلی و خارجی دست و پنجه نرم می‌کند، فشارهای سنگینی را بر سیاستمداران و نهادهای امنیتی این رژیم وارد کرده و می‌کند. دقت کنیم در حالی که برخی از تحلیلگران اسرائیلی و آمریکایی از یک واکنش قریب‌الوقوع سخن می‌گویند، تأخیر در واکنش ایران و عدم وضوح در خصوص ماهیت آن، اسرائیل را در شرایطی قرار داده که تمرکز و توانمندی‌های امنیتی‌اش به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است.

ادامه مطلب
مردم فلسطین گروگان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
در هم تنیدگی معلادلات خاورمیانه و نگاه واشنگتن

مردم فلسطین گروگان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

مرادعلی غلامی نهوجی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: حدود ۱۱ماه از شروع نسل کشی در غزه می گذرد. یکی از طولانی ترین جنگهای نابرابر تاریخ که طی آن چند قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پایان دادن به  کشتارجمعی  و تخریب هدفمند در  غزه را ایالات متحده آمریکا با حق تبعیض وتو بلا اثر کرده است.

ادامه مطلب
عقب‌نشینی تاکتیکی ایران در مقابل جنگ سالاران منطقه‌ای
دلایل چیست؟

عقب‌نشینی تاکتیکی ایران در مقابل جنگ سالاران منطقه‌ای

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اصرار برخی کارشناسان و سیاسیون تندروی ایران به واکنش فوری و شدید ایران به اسرائیل با عنوان پاسخ ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران، بدون توجه به پیامدها و اثربخشی این پاسخ فوری که البته کارایی چندانی در بازسازی پرستیژ بین المللی ایران نخواهد داشت، با کنش عملگرایانه و دوراندیشی سیاستگذاران ارشد و رهبری انقلاب همراه شده، ایران از پاسخ پرهزینه اما بیهوده اجتناب کرده است.

ادامه مطلب
نتیجه وارونه فشار حداکثری
بر اساس هر معیاری، سیاست واشنگتن در قبال ایران شکست خورده است

نتیجه وارونه فشار حداکثری

فرید زکریا در یادداشتی می نویسد: تقریبا با هر معیاری که بررسی کنیم، سیاست واشنگتن در قبال ایران شکست خورده است. هادی کحال‌زاده، پژوهشگری از دانشگاه برندایس  Brandeis University، در مطالعه‌ای دقیق به نتیجه مهمی رسیده است: "رژیمِ تحریم‌های گسترده عواقب ناگواری برای طبقه متوسط ایران داشته و موجب شده است که آن‌ها اعتماد خود را به سیاستمداران اصلاح‌طلبی که از دور جدید دیپلماسی حمایت کرده بودند، از دست بدهند. تندروهای ایرانی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را دلیلی برای اثبات درستی نگاه خود در مخالفت با "گفت وگو به عنوان یک فریب" تبلیغ کردند. همان‌طور که شرکت‌های اروپایی و دیگر شرکت‌های بین‌المللی خروج از ایران را آغاز کردند ... تندروها درهای کشور را به روی سرمایه‌گذاران چینی باز کردند و از منافع تجاری وفادار به خود خواستند که این خلاء را پر کنند."

ادامه مطلب
تحول پارادایمی در سیاست آموزشی عربستان سعودی
نگاهی به آینده از دریچه زبان

تحول پارادایمی در سیاست آموزشی عربستان سعودی

حسن حمزه در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در دنیای پرتلاطم سیاست و اقتصاد بین‌الملل، گاهی تصمیماتی که در نگاه اول ساده و حتی کم‌اهمیت به نظر می‌رسند، می‌توانند نشانگر تحولاتی عمیق و استراتژیک باشند. استخدام ۱۷۵ معلم زبان چینی توسط عربستان سعودی، از این دست تصمیمات است. این اقدام، که در ظاهر تنها یک سیاست آموزشی به نظر می‌رسد، در واقع بازتابی از تغییرات بنیادین در نگرش استراتژیک ریاض به جهان پیرامون و جایگاه خود در نظم نوین جهانی است.

ادامه مطلب
تاریک ترین سناریوی تداوم جنگ اوکراین
سناریوهای موجود

تاریک ترین سناریوی تداوم جنگ اوکراین

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هر دو "ولادیمیر" حاضر در صحنه جنگ اوکراین یعنی پوتین، رئیس جمهوری ۷۱ ساله روسیه و زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین عملاً سرسختی از خود نشان می‌دهند. حمایت های غرب از زلنسکی نیز به افزایش سرسختی وی و مورد حمله قرار دادن خاک روسیه منجر شده است. این مساله کلاف سردرگم جنگ اوکراین را پیچیده‌تر می‌کند. 

ادامه مطلب
اقتصاد ژاپن با چه خطراتی رو به روست؟
آینده یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا

اقتصاد ژاپن با چه خطراتی رو به روست؟

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های اقتصادی ژاپن، کاهش جمعیت و پیر شدن آن است. با کاهش نرخ زاد و ولد و افزایش امید به زندگی، نیروی کار کاهش یافته و فشار بیشتری بر سیستم‌های اجتماعی و اقتصادی وارد می‌شود. دولت برای مقابله با این چالش‌ها اقداماتی مانند افزایش مهاجرت و تشویق به زاد و ولد انجام داده است.

ادامه مطلب