انتخاب سردبیر - آرشیو

سایه سنگین انتخابات آمریکا بر فعال شدن مکانیسم ماشه
آیا قطعنامه های شش گانه شورای امنیت علیه ایران اجرا خواهد شد؟

سایه سنگین انتخابات آمریکا بر فعال شدن مکانیسم ماشه

یوسف مولایی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته که آمریکا به تنهایی می تواند در برابر شورای امنیت به منظور فعال کردن مکانیسم ماشه و احیای تحریم های این شورا (شورای امنیت) قد علم کند، پیرامون علت پافشاری کاخ سفید بر فعال شدن این مکانیسم معقتد است که این مسئله از سایه سنگین انتخابات آمریکا بر فعال شدن مکانیسم ماشه ناشی می شود.

ادامه مطلب
اسرائیل و حفظ برتری نظامی بر دوستان
عادی سازی روابط با کشورهای عربی واقعا نگرانی های تل آویو را رفع می کند؟

اسرائیل و حفظ برتری نظامی بر دوستان

محمد مهدی بندرچی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دکترین دیرپای امنیتی اسرائیل به دکترین بنگورین معروف است. بر اساس آن اسرائیل نباید به هیچ کس در منطقه اجازه دهد هسته ای شود. بمباران رآکتورهای عراق در ابتدای جنگ بر اساس همین دکترین انجام شد و اسرائیل وعده داد سراغ سایرین هم خواهد رفت تا نهایتاً زهر خود را بر اساس اتمی لیبی خالی کرد و اثاث هسته ای سوریه را در هم پیچید. حال با مطالبات هسته ای عربستان و در مقام بعد، امارات متحده عربی چه باید بکنند؟

ادامه مطلب
ابعاد نظامی و امنیتی توافق عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی
ابوظبی به فکر افزایش نفوذ منطقه ای به کمک تل آویو است

ابعاد نظامی و امنیتی توافق عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی

حیدر حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: برخی از فعالان صنایع تسلیحات،عادی سازی روابط را یک مشکل می دانند، زیرا اکنون همه چیز از جمله معامله هایی که ترجیح می دهند پشت درهای بسته بمانند، در معرض دید عموم خواهد بود. با این وجود، بیشتر این منابع اذعان دارند  که عادی سازی روابط احتمالاً منجر به افزایش فروش تسلیحات، سیستم های امنیت سایبری و فرماندهی و کنترل به کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد شد. هیچ یک از مقامات وزارت جنگ اسرائیل پس از اعلام توافق عادی سازی تل آویو – ابوظبی از اعزام هیات به امارات سخن نگفته اند.

ادامه مطلب
امریکا دم از مذاکره می زند اما در نهایت دنبال تغییر نظام است
تندتر شدن تنش ها میان تهران و واشنگتن با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ایران

امریکا دم از مذاکره می زند اما در نهایت دنبال تغییر نظام است

مهدی مطهرنیا در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی بر این نکته دارد که نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و ۱۴۰۰ ایران به عنوان کاتالیزور تشدید تنش ها عمل می کند.

ادامه مطلب
برجام جلوی رقابت تسلیحاتی منطقه ای را گرفت/صحبت از مذاکره موشکی دشوار است
سفیر پیشین فرانسه در ایالات متحده در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی:

برجام جلوی رقابت تسلیحاتی منطقه ای را گرفت/صحبت از مذاکره موشکی دشوار است

ژرار آرو می گوید: برجام یک توافق پیچیده در ۱۵۹ صفحه است. وقتی توافقی را منعقد می کنید طبیعی است در روند آن مشکلاتی به وجود آید، همیشه در عمل و وقتی که توافق به مرحله اجرا می رسد، اختلاف نظرهایی به وجود می آید. برای همین کمیته حل اختلاف را مطابق با برجام تعریف کردیم. ما هر شش ماه تشکیل جلسه می دهیم و بر سر مفاد اختلافات با یکدیگر رایزنی می کنیم. بنابراین تا زمانی که برجام هست و این کمیته هم هست، حل اختلافات امکان پذیر است. چیزی که تا کنون هم شاهدش بودیم. سعی اعضای برجام بر این بوده است که اختلافات موجود سبب نشوند تا اصل موضوع یعنی حفظ برجام به محاق برود. به هر حال نگرانی هایی وجود داشته است اما به اعتقاد ما با دیپلماسی می توان نگرانی ها را رفع کرد. 

ادامه مطلب
صدای پای اسرائیل بیخ گوش ایران
با امضای توافق صلح ابوظبی و تل آویو، خاورمیانه وارد دوره جدیدی از تحولات شد

صدای پای اسرائیل بیخ گوش ایران

فریدون مجلسی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته که با امضای توافق صلح ابوظبی و تل آویو، خاورمیانه عملا وارد دوره جدیدی از تحولات خواهد شد در خصوص این که آیا با رسمی شدن این توافق و باز شدن پای اسرائیل در امارات متحده عربی و بحرین، آن هم در کنار مرزهای ایران، تل آویو خواهد توانست موازنه امنیتی با تهران را به سود خود تغییر دهد، عنوان داشت که اقدام ایالات متحده آمریکا برای میانجیگری بین اسرائیل با امارات متحده عربی و بحرین که نهایتا شب گذشته به امضای سند توافقنامه صلح کشیده شد به منظور رسیدن به ائتلافی است که ذیل عادی سازی روابط دیپلماتیک طرفین، اولا به ارتقای امنیت اسرائیل کمک کند و از آن مهمتر یک جبهه تمام عیار امنیتی در برابر ایران ایجاد شود. اما این بار تفاوت اصلی آنجاست که این جبهه امنیتی در کنار مرزهای ایران و در منطقه فوق العاده حساس خلیج فارس شکل گرفته است.

ادامه مطلب
آیا عصر افول قدرت اقلیم کردستان کلید خورده است؟
عصر جدید مفاهمه میان کردها با حکومت مرکزی عراق

آیا عصر افول قدرت اقلیم کردستان کلید خورده است؟

آرمان سلیمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در صحنه کنونی حکمرانی عراق پس از به قدرت رسیدن مصطفی الکاظمی شاهد سیگنال‌های مبنی بر یک تغییر بزرگ در عرصه حکمرانی بعد از ۲۰۰۳ هستیم که می‌توان از آن به عنوان عصر «افول فدرالیسم» یاد کرد. گرانیگاه اصلی این عصر که تاریخ سیاسی عراق جدید بر مبنای آن کلید خواهد خورد را می‌توان در قالب سفر مصطفی الکاظمی به اقلیم کردستان مورد بازخوانی قرار داد. الکاظمی در ۱۰سپتامبر (۲۰ شهریور ۱۳۹۹) در اولین سفر خود بعد از ریاست بر کابینه، برای گفت وگو و دیدار با مقام‌های ارشد دولت اقلیم و رهبران احزاب سیاسی اقلیم کردستان وارد شهر اربیل شد و با مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق، نچیروان بارزانی رئیس و مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم دیدار کرد.

ادامه مطلب
جنگنده های اف۳۵ و موازنه قوای راهبردی در خاورمیانه
پرونده ای که مساله ای اسرائیل در آن مطرح است

جنگنده های اف۳۵ و موازنه قوای راهبردی در خاورمیانه

سعید پیرمحمدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: مقامات امریکا، امارات و رژیم اسرائیل هریک مواضع متفاوتی را در قبال فروش اف۳۵ به امارات اتخاذ کرده اند. در رابطه با موضع امریکا باید میان دیدگاه وزارت دفاع و مقامات دولت ترامپ تمایز قائل شد. پنتاگون به جهت ملاحظات فنی و نظامی اصلی ترین مخالف انجام چنین معامله ای در داخل امریکا محسوب می شود. 

ادامه مطلب
سریال سقوط ارزش ریال ایران ادامه خواهد داشت؟
با وضعیت نابسامان داخلی اقتصادی توان چانه زنی دیپلماتیک کشور کمتر از گذشته خواهد بود

سریال سقوط ارزش ریال ایران ادامه خواهد داشت؟

محمد قلی یوسفی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته که با وضعیت نابسامان داخلی اقتصادی توان چانه زنی دیپلماتیک کشور کمتر از گذشته خواهد بود در رابطه با تاثیر تحولات حوزه سیاست خارجی بر آشفته بازار ارز بر این باور است زمانی که ما با انبوهی از چالش ها و مشکلات در عرصه سیاست و دیپلماسی مواجه باشیم قطعا اقتصاد موقعیت خوبی پیدا نخواهد کرد. بنابراین وضعیت ما، نه تنها بهتر نشده که بدتر هم شده؛ متغیرهای اقتصادی و کنونی نتیجه شرایطی است که در حوزه سیاست خارجی، سیاست داخلی و مسائل آن شکل می گیرد.

ادامه مطلب
با دلار ۲۷ هزار تومانی منتظر روزهای سخت تر اقتصادی باشیم؟!
نباید از اول معیشت کشور را به برجام گره می زدیم

با دلار ۲۷ هزار تومانی منتظر روزهای سخت تر اقتصادی باشیم؟!

ابراهیم رزاقی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی پیرامون افزایش نرخ دلار و ورود به کانال ۲۷ هزار تومان معتقد است که دلار ۲۷ هزار تومانی نتیجه مستقیم بی کفایتی دولت است. چون بیش از آنکه پارامتر دیپلماسی تعیین کننده آینده بازار ارز باشد، این عدم مدیریت و نبود نظارت بانک مرکزی و سیاست های به شدت غلط دولت است که می تواند سبب بی ثبات در بازار ارز شود. در سایه این نکته مطمئنا اگر دولت با همین نگاه شرایط را ادامه دهد وضعیت بازار ارز بسیار نگران کننده خواهد بود. به گونه ای که من حتی معتقدم شرایط به مراتب بدتر از سال ۹۷ خواهد بود که دلار رکورد نزدیک به بیست هزار تومان در ان سال ثبت کرد. چون مولفه ها و شاخص های اقتصادی کشور هیچ‌گونه امیدی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور را نشان نمی دهد. پس باید منتظر وخیم‌تر شدن بازار ارز باشیم. ولی با این تفاسیر اقتصاد ایران دارای ظرفیت ها و توان بالایی در عبور از شرایط بحرانی است. لذا تا فروپاشی اقتصادی فاصله زیادی وجود دارد.

ادامه مطلب