انتخاب سردبیر - آرشیو

جلسه یک ساعت و نیمه ظریف با رئیسی/حاضریم به لبنانی ها کمک کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به دیپلماسی ایرانی:

جلسه یک ساعت و نیمه ظریف با رئیسی/حاضریم به لبنانی ها کمک کنیم

وی در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی مبنی بر این که آیا احتمال دارد همانند آغاز به کار دولت اول روحانی این بار نیز شاهد برگزاری مراسم دیپلماتیک برای رئیس جمهوری منتخب، آیت الله سید ابراهیم رئیسی نیز باشیم، گفت: در روند انتقال دولت وزارت امور خارجه مسئولیت های جدی دارد و به مسئولیت های خود با قوت عمل می کند. ما در حال تماس با ستاد قبلی آقای رئیسی در این رابطه هستیم و امیدواریم و هر گونه کمکی که لازم باشد ارائه خواهیم کرد. امروز آقای دکتر ظریف نزد آقای رئیسی بودند و در حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم با ایشان جلسه خوبی را داشتند. این که کم و کیف مراسم تحلیف چگونه خواهد بود بعدا مشخص خواهد شد و وزارت امور خارجه با قوت آنچه از اَن خواسته شود را انجام خواهد داد.

ادامه مطلب
رئیس جمهور هشتم بدون احیای برجام نمی‌تواند به فکر توسعه مناسبات منطقه‌ای باشد
نگاه تل آویو به دولت رئیسی چگونه خواهد بود؟

رئیس جمهور هشتم بدون احیای برجام نمی‌تواند به فکر توسعه مناسبات منطقه‌ای باشد

قاسم محب علی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی پیرامون آینده مناسبات منطقه ای ایران در دولت سیزدهم بر این باور است مادامی که برجام احیاء و تحریم ها لغو نشود دولت سیزدهم نمی تواند گام موثری در خصوص توسعه مناسبات منطقه‌ای به خصوص با همسایگان حاشیه خلیج فارس داشته باشد.

ادامه مطلب
رئیسی از پس تحریم ها بر می آید؟
دو راهی پیش روی رئیس جمهوری جدید

رئیسی از پس تحریم ها بر می آید؟

علی بیگدلی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این که قطعا آرای پایین رئیسی و نیز تحریم بودن او آثار مخربی بر کاهش توان چانه زنی دیپلماتیک دولتش خواهد گذاشت، پیرامون چالش های هشتمین رئیس جمهور در حوزه سیاست خارجی عنوان داشت که دولت سیزدهم و شخص سید ابراهیم رئیسی برای آنکه توان چانه‌زنی دیپلماتیک خود را به منظور احیای برجام و لغو تحریم ها قوی کند و اثر مخرب کاهش مشارکت مردمی و سبد رای پایین خود را به حاشیه ببرد باید از یک تیم مجرب، کارکشته، غیرشعاری، منعطف و هوشمند در امر دیپلماسی استفاده کند. این نکته از آن جهت اهمیت مضاعفی پیدا می کند که رئیس جمهور هشتم سر رشته ای هم از امر سیاست خارجی ندارد. پس به قول برخی اکنون لزوم تشکیل این تیم سیاست خارجی از اوجب واجبات برای دولت سیزدهم و شخص رئیسی خواهد بود. چرا که از یک سو، هم باید نقیصه کاهش مشارکت و سبد رای خود پایین خود را که بر توان چانه‌زنی دیپلماتیک دولتش آثار زیانبار خواهد داشت را به محاق ببرد و هم نقیصه عدم شناخت رئیسی با عالم سیاست خارجی را پر کند.

ادامه مطلب
قصه کریمه برای تایوان تکرار خواهد شد؟
نقطه جوش تنش آمریکا با چین

قصه کریمه برای تایوان تکرار خواهد شد؟

سید قاسم ذاکری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدامات آمریکا در اعلام حمایت از تایوان در مقابل چین سبب شده است تا جزیره تایوان تبدیل به نقطه داغ تنش در دریای چین جنوبی بشود. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا  اخیرا بمناسبت چهل و دومین سالگرد تصویب قانون روابط با تایوان در مجلس سنای آمریکا، یک هیات غیررسمی را به نشانه تعهد آمریکا به تایوان در اختلافات این جزیره کوچک با پکن روانه تایوان کند.

ادامه مطلب
ضرورت «خاص گرایی» در سیاست خارجی ایران
بایدها و نبایدهایی که باید مد نظر باشد

ضرورت «خاص گرایی» در سیاست خارجی ایران

سید محسن امامی فر در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به تحولات ژئوپلیتیکی منطقه خاورمیانه، برای تحقق منافع و امنیت ملی خود باید با اعمال «خاص گرایی» در سیاست خارجی، حضور و نفوذ موثر خود را از طریق راهبرد واقع گرایانه ائتلاف و اتحادسازی در منطقه افزایش دهد و خود را به عنوان بازیگر و بازیگردان قدرتمند در سطح منطقه ای معرفی کند تا نقش خود را در نظام بین الملل تثبیت کند.

ادامه مطلب
اجلاس ناتو و تلاش برای ترمیم شکاف درمناسبات با ترکیه
آیا آنکارا به مسئولیت پذیری سابق یورو- آتلانتیکی خود باز خواهد گشت؟

اجلاس ناتو و تلاش برای ترمیم شکاف درمناسبات با ترکیه

الیاس واحدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هرچند عملکرد واقعی سران ناتو در خصوص حل مشکلات موجود، بخصوص مشکل با جمهوری ترکیه را نه از روی بیاناتشان، بلکه با بررسی اقداماتشان در روزهای آینده می توان سنجید. با وجود این، با توجه به موارد گفته شده، می توان نتیجه گیری کرد که ترمیم چشمگیر در شکاف بین ترکیه و سایر اعضای ناتو، دور از انتظار است.

ادامه مطلب
چرا بغداد به فکر روابط ویژه با ریاض است؟
رویکرد همگرایانه عربستان- عراق

چرا بغداد به فکر روابط ویژه با ریاض است؟

نجمیه پوراسمعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: گسترش روابط عراق با عربستان، برای مقامات عراقی از جایگاهی ویژه برخوردار است. برای مثال برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق، در آوریل ۲۰۱۹ گفت: «عراق علاقه‌مند‌است روابطی متمایز با عربستان و دیگر کشورهای عربی و همسایه در راستای منافع مشترک برقرار سازد. عراق تصمیم دارد که بهترین روابط را میان دو ملت و دو کشور عراق و عربستان برقرار کند و آن را در راستای منافع دو کشور می‌داند. این روابط مرکز ثقلی در روابط منطقه‌ای است و عراق می‌کوشد مبنای روابط خود با دیگر کشورها را اشتراکات فراوان و فرصت‌های همکاری در همه زمینه‌ها قرار دهد». سطح بالای روابط اقتصادی عربستان با عراق سبب شده است که مقامات عراقی (مانند احمد الصحاف، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه عراق، در مارس ۲۰۱۹) روابط با عربستان را استراتژیک توصیف کنند و خواهان عمیق‌تر شدن این روابط در سایر حوزه‌ها شوند. 

ادامه مطلب
تمنای اردوغان برای بهترین روابط با اسرائیل
«با نتانیاهو دوست نیستیم» سیاستی برای اسطوره‌سازی و روابط با دولت جدید اسرائیلی

تمنای اردوغان برای بهترین روابط با اسرائیل

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از برجسته‌ترین اسطوره‌های دروغین دو دهه اخیر مسئله فلسطین را می‌توان جناب آقای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی ترکیه دانست که سیاستگذاری خارجی ایشان به بهره‌برداری از مسئله فلسطین و الگوسازی دروغین از نقش وی در این مسئله معطوف بوده است.

ادامه مطلب
دولت سیزدهم و اهل سنت
آیا چرخش سیاسی اهل سنت موجب تحقق خواسته ها و مطالبات آنها خواهد شد؟

دولت سیزدهم و اهل سنت

جلال جلالی زاده در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته که هر کاندیدی که بتواند آرای اهل سنت را به دست آورد پیروز انتخابات خواهد بود بر این نکته تاکید دارد که مشکلات و چالش‌های اهل سنت در کل ایران بسیار جدی است. البته در سطح کلان تر چالش‌ها و مشکلات کشور هم به ویژه در حوزه معیشت بسیار جدی شده است. متاسفانه در این بین عملکرد دولت ها در ادوار گذشته هم روز به روز دایره و حجم این مشکلات را برای مناطق اهل سنت افزایش داده است. در این بین تبعیض، بی‌عدالتی و ظلم ها هم مزید بر علت بوده است. اما نمی‌توان عنوان داشت که اکنون با بی توجهی و یا بی تفاوتی در قبال ساختار سیاسی کشور به فکر انتقام و یا تغییر شرایط بود. قطعا تغییر زمانی روی می دهد که همراهی، همسویی و حمایت اهل سنت وجود داشته باشد. در چنین فضایی امکان مطالبه گری و درخواست برای تحقق مطالبات اهل سنت وجود دارد.

ادامه مطلب
عدم‌مشارکت در پازل انتخابات ایران
بررسی یک خشم سیاسی

عدم‌مشارکت در پازل انتخابات ایران

حمید رضا اکبرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بنابراین حمله و هجمه همه‌جانبه به افراد یا نهادهایی که در این شرایط، رای ندادن را ابزار موثرتری برای تاثیرگذاری می‌دانند تا رای دادن، ناشایست است و باید با متانت، اختلاف سلیقه را پذیرفت و از اتهام و برچسب‌زنی دوری جست. چرا که این افراد به طور دائمی با صندوق رای قهر نکرده‌اند و چه بسا با گشایش فضای سیاسی و دوری جستن حاکمیت از تنگ‌نظری، شاهد برگشت آنها به صندوق رای خواهیم بود کما اینکه فراز و فرود مشارکت در تاریخ انتخابات رئیس‌جمهوری ایران به خوبی مبین و تایید‌کننده این مدعا است.

ادامه مطلب