انتخاب سردبیر - آرشیو

بی طرفی و بی عملی
آنچه بر تاریخ معاصر ایران گذشت

بی طرفی و بی عملی

امیر بختیاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آرمانی ترین مفهومی که با بی طرفی به ذهن متبادر می شود کشور سوئیس است؛ سرزمینی که دنیا را آب ببرد اهالی اش را خواب ناز خواهد برد. جهت و سو نداشتن یا دقیق ترش در هنگامه "میان دو تن جنگ چون آتش است" در نقش سخن چین یا سیم چین فرو نرفتن همیشه هم سهل و ساده در دسترس قرار نمی گیرد. 

ادامه مطلب
چین و روسیه مثل غرب به منافع خود می اندیشند
بی معنی بودن مفهوم متحد استراتژیک در برابر مفهوم منافع ملی

چین و روسیه مثل غرب به منافع خود می اندیشند

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در جهان امروز تنها "موازنه سازی" و مفهوم موازنه حرف نخست را می زند، طرحی که عربستان سعودی با موفقیت آن را پیاده کرده است و از مزایای رابطه با غرب و شرق بهره می برد؛ به این شکل که بخشی از درآمد خود را از فروش انرژی به چین کسب می کند بخشی از تکنولوژی خودش را از چین وارد می کند، اما در عین حال اسلحه را از غرب خریداری می کند، بخشی از سرمایه گذاری خود را در غرب انجام می دهد و توانسته است یک نمونه موفق در زمینه موازنه سازی عمل کند. سیاست خارجی ترکیه نیز به این شکل عمل می کند و هم با چین مبادلات تجاری دارد و هم صادرات خودش را به غرب انجام می دهد.

ادامه مطلب
عربستان در همکاری با چین دنبال تضعیف امریکا نیست
تقویت وابستگی های متقابل شی جین پینگ با سفر به ریاض

عربستان در همکاری با چین دنبال تضعیف امریکا نیست

مبین عبدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پر واضح است که عربستان با تقویت روابط خود با چین به هیچ عنوان در فکر کمرنگ شدن نقش آمریکا در روابط خود نیست البته این توافق شاید نوعی واکنش به نحوه دیپلماسی دولت بایدن به نوع تعامل با سعودی ها باشد لیکن چین بزرگترین شریک اقتصادی آمریکاست و همین چین در سال ۲۰۲۰ رتبه نخست شرکای اقتصادی اروپا را بدست آورد، باید پذیرفت که تامین منافع اقتصادی تعیین کننده سیاست خارجی  پکن است لذا بنظر نمی آید واشنگتن هم نسبت به ایجاد وابستگی های متقابل اقتصادی پکن با هم پیمانان منطقه ای خود ناراضی باشد و نه عربستان در سیاست خارجی خود آمریکازدایی کرده و نه واشنگتن بن سلمان را مجازات و یا حذف خواهد کرد و آمریکا همچنان متحد امنیتی و سیاسی راهبردی عربستان در منظقه خواهد ماند و چین نمی‌تواند این خلاء را پر کند.

ادامه مطلب
مراقب طرفداران «تئوری کاتین» علیه ایران باشیم
برای سالگرد ترور شهید فخری زاده

مراقب طرفداران «تئوری کاتین» علیه ایران باشیم

امیر بختیاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر‌‌ می‌آید که محور دشمنان ایران از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی موذیانه و با آلات فعل مختلف این تئوری کاتین را پی‌‌ می‌گیرند. ترورهای نخستین‌دمان انقلاب که متفکری در آوازه شهید مطهری و رئوس قوای نظام نوپا را هدف گرفته بود و تا نظامی برجسته‌‌‌ای چون شهید قرنی هم پیش رفت، خود گویای اهداف در پیش چشم بوده است. در سال‌‌های اخیر نیز از ترور دانشمندان برجسته و وطن‌دوست که اخیرترینش ترور شهید فخری‌زاده است تا اقدام به حذف سردار شهید قاسم سلیمانی از برجسته‌‌‌‌ترین چهره‌‌های خاورمیانه که به گواه خود رسانه‌‌های غربی تاثیر و اشتهارش در خاورمیانه قابل انکار و تردید نبود.

ادامه مطلب
آقای رئیس جمهور آدرس اشتباه به شما داده اند
شام آخر مکرون و یهودا

آقای رئیس جمهور آدرس اشتباه به شما داده اند

امیر بختیارفر در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: این که ارشدترین مقام یک کشور در شرایطی که روابط رسمی دیپلماتیک با کشوری دارد با مخالفان نام و نشان دار آن هم در زمانه بلوا دیدار کند نکته ای مهم، درخور توجه و شگفت انگیز است.

ادامه مطلب
جنگ طلا و همدستی علیف و انگلیس
انگلیسی‌ها در قره باغ چه می کنند؟

جنگ طلا و همدستی علیف و انگلیس

احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بیش از شش روز است که گروهی از شبه نظامیان و ماموران امنیتی و اطلاعاتی جمهوری باکو در پوشش فعالان محیط زیست با اظهار نگرانی در مورد آلودگی زیست محیطی ناشی از فعالیت معادن طلای منطقه آرتساخ نظارت بر این معادن را خواستار هستند و رژیم علیف با قطع گاز به مدت چهار روز، اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز جاده لاچین و آرتساخ، به راه انداختن پیکارهای تبلیغاتی و رسانه های مختلف و فشار وارد کردن بر سربازان صلح بان روسیه و تحریک روحی و روانی آنها برای دست به اسلحه بردن و ایجاد تنش و درگیری سعی می کند به هر نحو ممکن فرصتی برای نفوذ به این منطقه و کشتار صدهاهزار تن از ارامنه و در نهایت تسخیر معادن طلای آرتساخ و تقدیم آنها به دولت انگلیس به دست آورد.

ادامه مطلب
دو نمونه از دور زدن ایران توسط چینی ها
در حاشیه سفر آقای شی جین پینگ به عربستان

دو نمونه از دور زدن ایران توسط چینی ها

عباس آخوندی در یادداشتی می‌نویسد: بحث موضع‌گیری چین برای من هیچ تازگی نداشت. چین این رویه را سال‌هاست که اتخاذ کرده‌است. لیکن، گروهی در تهران به هر دلیلی نمی‌خواستند که نشانه‌های آن را ببینند.

ادامه مطلب
خاورمیانه چینی
جذابیت‌هایی که پکن را منطقه کشانده است

خاورمیانه چینی

سهراب انعامی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سازماندهی سیاستگذاری چینی در دهه۹۰ میلادی به این رهیافت راهبردی معطوف شد که اگر چین خواهان دستیابی یه قدرت فزاینده با ویژگی چالشگری در مقابله با امریکا است باید بنیان های قدرت اقتصادی خود را از طریق تضمین امنیت انرژی تقویت کند و چین در این چارچوب به دنیال گزینه هایی است که نفت ارزان قیمت از طریق مسیرهای مختلف و متنوع به این کشور سرازیر شود. بر این مبنا، چینی ها طی این سال ها تلاش کرده اند تا حضور و نفوذ خود را در مناطق مهم انرژی جهان افزایش داده و روابط و مناسبات راهبردی خود را با کشورهای ضامن امنیت انرژی افزایش دهند.

ادامه مطلب
تلخ و شیرین روابط با چین
هجمه منتقدان به مواضع اخیر پکن, مچ گیری یا ...؟!

تلخ و شیرین روابط با چین

جلال خوش چهره در یادداشتی تاکید دارد که هجمه منتقدان به مواضع اخیر پکن، نه از روی شماتت و مچ‌گیری از هواداران گرایش به شرق، بلکه هشدار دوباره بر اهمیت تشخیص سیاسی درست برای صیانت از منافع ملی است. جان کلام منتقدان این است که امضای شی‌جی پینگ پای دو بیانیه ریاض، نمود دوباره‌ای است از واقعیت که نمی‌توان خوش‌دلانه، پکن و روسیه را در اندازه «متحدان استراتژیک» باور کرد.

ادامه مطلب
دیگر عربستان به لبنان اهمیت نمی‌دهد
بیست و هشتمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم در سال یازدهم

دیگر عربستان به لبنان اهمیت نمی‌دهد

عربستان با وجود تظاهر زبانی اش به این که به لبنان توجه دارد توجهی به آن ندارد. مسئولان جدید آن که از جمله یک زن جوان است نه لبنان را می شناسند و نه به آن اهمیت می دهند.

ادامه مطلب