اقتصاد و انرژی - آرشیو

آرزوهای بزرگ عراق با بندر فاو
کریدوری که جنوب کشور را به ترکیه وصل می کند (۴)

آرزوهای بزرگ عراق با بندر فاو

علی موسوی خلخالی می نویسد: این پروژه عظیم در سال ۲۰۱۰ آغاز شد، اما طی سال های اخیر و با افزایش درآمدهای نفتی عراق، تمرکز بر آن افزایش یافت و در سال ۲۰۲۲ دولت عراق برای تکمیل آن ۴۰۰ میلیون دلار در نظر گرفت. زمانی که کار ساخت این بندر آغاز شد، «نوری المالکی»، نخست وزیر اسبق عراق آن را یکی از برجسته ترین نشانه های مرحله جدید عراق برشمرد. 

ادامه مطلب
چت GPT؛ فرصتی جدید برای بنای نظم نوین جهانی (۱)
نوآوری جدیدی که می تواند دنیا را دگرگون کند

چت GPT؛ فرصتی جدید برای بنای نظم نوین جهانی (۱)

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: «چت GPT» چیست؟ بهره گیری از این فناوری که به راحتی در دسترس عموم مردم قرار گرفته دارای چه تبعات سیاسی است؟ و چه تأثیراتی بر شکل گیری نظم نوین جهانی دارد؟

ادامه مطلب
آیا هند واقعا چین بعدی است؟
سفر اپل از سرزمین کمونیسم به دنیای دموکراسی

آیا هند واقعا چین بعدی است؟

پریسا پارسا و مبارکه صداقتی در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: هند به یک جایگزین جذاب برای انجام تجارت تبدیل شده است. در واقع این کشور با داشتن جمعیتی که رقیب چین است، سریع ترین اقتصاد در حال رشد جهان را دارد. این خود دلیل بزرگی است که چرا اپل روی این کشور شرط بندی می کند. اما آیا هند واقعا چین بعدی است؟

ادامه مطلب
آینده ایران و نوآوری های دومینووار احتمالی
یکی از منافذ باز برای توسعه

آینده ایران و نوآوری های دومینووار احتمالی

مجتبی لشکربلوکی در یادداشتی می نویسد: یکی از معدود منافذ باز برای توسعه پیش روی ایران، نیلوفران آبی دومینوساز است. نیلوفر آبی گلی است خود رو که در مرداب رشد می کند. سپس نه تنها خودش رشد می کند که زیست بومی که در آن هست را هم تمیز و دگرگون می کند. حتی اگر بمیرد دوباره بعد از مدت ها سربرمی آورد. نیلوفرآبی، دومینوی توسعه را استارت می زند.

ادامه مطلب
پادشاهی دلار چه وقت تمام می شود؟
منفعت عضویت در بریکس در گرو تعامل اقتصادی فراگیر

پادشاهی دلار چه وقت تمام می شود؟

مهدی پازوکی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی بر این باور است: به نظر بنده روند دلارزدایی که اخیرا با تنش ها در اوکراین که به بلوکه شدن بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی روسیه منجر شد، در بلندت مدت به احتمال بسیار فراوان به نتیجه خواهد رسید و دلار را از به اصطلاح پادشاه ارزهای جهان (King Dollar) به پایین خواهد کشید. نکته ای که من سعی در تبیین آن در پرسش قبلیتون داشتم این بود که ما نباید منتظر باشیم که دلار همین فردا از صحنه اقتصاد جهانی به کلی حذف شود. این برداشت که برخی سعی بر آن دارند تا آن را تبلیغ کنند کاملا اشتباه و پوپولیستی است. این یک روند طولانی و گام به گام است. 

ادامه مطلب
امیدهای بسیار ایران و روسیه به هم
مسکو بیش از تهران بهره می برد

امیدهای بسیار ایران و روسیه به هم

ممکن است که دو کشور در بازار نفت و گاز با هم رقابت کنند اما روسیه، دست کم فعلا، برنده این رقابت است و با توجه به افزایش تجارت دو کشور از گذر کریدور شمال جنوب، دستاوردهای مسکو در مجموع از تهران بیشتر خواهد بود.

ادامه مطلب
چین به دنبال نفت ارزانتر از ایران
پکن امتیازات بیشتر می خواهد

چین به دنبال نفت ارزانتر از ایران

فزایش تولید از حوزه های نفتی بسیار غنیِ کارون غربی – مهمترین آنها آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی و یادآوران – به دست کم یک میلیون بشکه در روز، همچنان یکی از اولویت های اساسی راهبردی در اقتصاد ایران است. تحقق این افزایش تولید از حوزه های کارون غربی، همچنین بخشی کلیدی از تعهد چین در توافق همکاری های راهبردی ۲۵ ساله با ایران بود. گزارش های هفته های گذشته در این باره که چین از اجرای تعهدات خود در کارون غربی منصرف شده، نادرست است. چین واقعا خواهان اجرای توسعه این میادین است اما تلاش دارد به امتیازات باز هم بیشتری نسبت به آنچه در توافق ۲۵ ساله آمده، دست یابد.

ادامه مطلب
بازخوانی استراتژیک تحریم ها
تخلیه فرهنگی و تمدنی و انتروپی ژئوپولتیک

بازخوانی استراتژیک تحریم ها

حسن فتاحی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هربرت شیلر، استاد علوم ارتباطات معتقد است غرب برای تداوم سلطه خود به روش های انحصاری رسانه ای، تبلیغاتی، و کنترل جریان اخبار و اطلاعات (کتاب، مجلات، اینترنت، فیلم، سریال، تبلیغات، اخبار و ...) و پان کاپیتالیسم سایبری متوسل است. دنیس راس از معماران تحریم ها علیه ایران بیش از هر چیز بر آثار دراز مدت این تحریم ها تأکید داشت که به گفته او دهه ها بعد خود را نشان می دهد. دنیس راس اخیرا گفته است که باید تصویر حرف های ما علیه ایران با اقدامات تندتر علیه این کشور تقویت شوند. از منظر روش مطالعه و پژوهش، تحریم ها متغیر مداخله گر محسوب می شوند که باید در کنار متغیرهای مستقل و وابسته تحلیل شوند.

ادامه مطلب
چالش‌های یک تقلای دیپلماتیک
تحرکات دولت رئیسی برای پیوستن به گروه بریکس

چالش‌های یک تقلای دیپلماتیک

قرار است اواخر هفته جاری حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، به دعوت آفریقای جنوبی راهی کیپ‌تاون شود تا در نشست وزرای امور خارجه کشورهای گروه بریکس شرکت کند. با وجود آنکه جمهوری اسلامی ایران عضو این گروه اقتصادی نوظهور نشده است، اما در جرگه ۱۹ کشور متقاضی پیوستن به این گروه است.

ادامه مطلب