پس از برگزیت و گسترش پاندمی کرونا

بریتانیا دیگر شریک اقتصادی قدرتمندی نیست

۱۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۹۷۳۳ اخبار اصلی اروپا اقتصاد و انرژی
به دلیل پیامدهای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و وضعیت بد صنعت خودروسازی این کشور، بریتانیا برای اولین بار در تاریخ اخیر از ده شریک تجاری برتر آلمان خارج شد.
بریتانیا دیگر شریک اقتصادی قدرتمندی نیست

نویسنده: کریستینا فلشن

دیپلماسی ایرانی: سه سال پس از برگزیت، اهمیت اقتصادی بریتانیا برای تجارت خارجی آلمان در حال کاهش است. به دلیل پیامدهای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و وضعیت بد صنعت خودروسازی این کشور، بریتانیا برای اولین بار در تاریخ اخیر از ده شریک تجاری برتر آلمان خارج شد. این نتیجه تجزیه و تحلیل داده های اداره آمار فدرال توسط شرکت فدرال تجارت و سرمایه گذاری آلمان (GTAI) بود و کارشناسان قبلا این تحولات را در اواخر پاییز 2022 پیش بینی کرده بودند.

مبادلات دوجانبه نسبت به سال قبل با رشد 14.1 درصدی به 111 میلیارد یورو رسید. با این حال، حجم تجارت آلمان با جمهوری چک با 16.4 درصد رشد به 112.9 میلیارد یورو رسید و رتبه دهم را از بریتانیا گرفت. قبل از همه پرسی برگزیت در سال 2016، بریتانیا در جایگاه پنجم بود و از سال 2018، این کشور به طور پیوسته در حال سقوط بوده است.

شرکت فدرال تجارت و سرمایه گذاری آلمان گفت: "این سقوط دلایل زیادی دارد." برگزیت توسعه تجارت را در سطوح مختلف کند کرده است و توسعه ضعیف سرمایه گذاری های تجاری از زمان همه پرسی سال 2016، تقاضا را برای کالاهای صنعتی از آلمان محدود می کند. این شرکت تاکید کرد که مسیر سیاست های اقتصادی هنوز مشخص نبوده و بحران شدید دولت بریتانیا بهبود اقتصادی را دشوارتر کرده است. 

به عنوان مثال، در سال 2022، صادرات ماشین آلات صنعتی به بریتانیا، کمتر از میانگین عادی رشد کرد. صادرات قطعات خودرو آلمان به ویژه ضعیف بود، زیرا صنعت خودروسازی بریتانیا ضعیف‌ترین سال تولید خود را از سال 1992 تا کنون به دلیل پیامدهای پاندمی کرونا و کمبود مداوم عرضه تجربه کرده است. صنعت خودرو یک رکن مهم در تجارت خارجی آلمان و انگلیس محسوب می شود.

همچنین جنگ اوکراین نیز تاثیر به سزایی در روابط اقتصادی کشورهای اروپایی با یکدیگر داشته است که بریتانیا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

کارشناسان با اشاره به آخرین پیش بینی صندوق بین المللی پول هشدار دادند: «هیچ نشانه ای از تغییر روند وجود ندارد». بر این اساس، در سال 2023 اقتصاد بریتانیا 0.6 درصد کوچک تر خواهد شد. علاوه بر این، پروژه های دیگر بریتانیا مانند لغو بسیاری از قوانین اتحادیه اروپا، تجارت بریتانیا و اروپا را تهدید می کند. 

منبع: دی سایت (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: بریتانیا انگلیس آلمان برگزیت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا آلمان و انگلیس آلمان و بریتانیا اقتصاد انگیس اقتصاد آلمان


( ۸ )

نظر شما :

ناشناس ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۹
مگر قبلا شریک اقتصادی قدرتمندی بود ؟ کسی یادش ی آید که کالای انگلیسی هیچوقت مطرح باشد .