اقتصاد و انرژی - آرشیو

طرح چین برای احیای جاده ابریشم چطور نظر جهانیان را جلب کرد؟
ابتکارعمل کمربند و جاده: از رویا تا واقعیت (بخش اول)

طرح چین برای احیای جاده ابریشم چطور نظر جهانیان را جلب کرد؟

ابتکارعمل کمربند و جاده از زمان معرفی آن در یال ۲۰۱۳ توجه جهان را به خود جلب و کشورها و مناطق بیشتری را درگیر کرده است. این ابتکارعمل موضوع داستان های خبری، گزارش های تحقیقاتی، مصاحبه ها و مستندسازی ها بوده است. با بررسی و درک این گزارش ها می توان دریافت که جدای از توجه به ابتکارعمل کمربند و جاده، جنبه هایی که این ابتکارعمل پوشش می داده نیز افزایش یافته است.

ادامه مطلب
دلیل چرخش ایران به سمت شرق چیست؟
روابط تهران و پکن از گذشته تا کنون

دلیل چرخش ایران به سمت شرق چیست؟

پکن و تهران خود را برای یک توافق بزرگ ۲۵ ساله اقتصادی و امنیتی آماده می کنند؛ توافقی که طبق آن، چین ۴۰۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری می کند. هدف بررسی جزئیات توافق پیشنهادی نیست؛ بلکه بررسی پیشینه ژئوپلیتیک و تاریخی است که دو کشور را به سمت چنین توافقی سوق داده.

ادامه مطلب
سریال سقوط ارزش ریال ایران ادامه خواهد داشت؟
با وضعیت نابسامان داخلی اقتصادی توان چانه زنی دیپلماتیک کشور کمتر از گذشته خواهد بود

سریال سقوط ارزش ریال ایران ادامه خواهد داشت؟

محمد قلی یوسفی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته که با وضعیت نابسامان داخلی اقتصادی توان چانه زنی دیپلماتیک کشور کمتر از گذشته خواهد بود در رابطه با تاثیر تحولات حوزه سیاست خارجی بر آشفته بازار ارز بر این باور است زمانی که ما با انبوهی از چالش ها و مشکلات در عرصه سیاست و دیپلماسی مواجه باشیم قطعا اقتصاد موقعیت خوبی پیدا نخواهد کرد. بنابراین وضعیت ما، نه تنها بهتر نشده که بدتر هم شده؛ متغیرهای اقتصادی و کنونی نتیجه شرایطی است که در حوزه سیاست خارجی، سیاست داخلی و مسائل آن شکل می گیرد.

ادامه مطلب
با دلار ۲۷ هزار تومانی منتظر روزهای سخت تر اقتصادی باشیم؟!
نباید از اول معیشت کشور را به برجام گره می زدیم

با دلار ۲۷ هزار تومانی منتظر روزهای سخت تر اقتصادی باشیم؟!

ابراهیم رزاقی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی پیرامون افزایش نرخ دلار و ورود به کانال ۲۷ هزار تومان معتقد است که دلار ۲۷ هزار تومانی نتیجه مستقیم بی کفایتی دولت است. چون بیش از آنکه پارامتر دیپلماسی تعیین کننده آینده بازار ارز باشد، این عدم مدیریت و نبود نظارت بانک مرکزی و سیاست های به شدت غلط دولت است که می تواند سبب بی ثبات در بازار ارز شود. در سایه این نکته مطمئنا اگر دولت با همین نگاه شرایط را ادامه دهد وضعیت بازار ارز بسیار نگران کننده خواهد بود. به گونه ای که من حتی معتقدم شرایط به مراتب بدتر از سال ۹۷ خواهد بود که دلار رکورد نزدیک به بیست هزار تومان در ان سال ثبت کرد. چون مولفه ها و شاخص های اقتصادی کشور هیچ‌گونه امیدی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور را نشان نمی دهد. پس باید منتظر وخیم‌تر شدن بازار ارز باشیم. ولی با این تفاسیر اقتصاد ایران دارای ظرفیت ها و توان بالایی در عبور از شرایط بحرانی است. لذا تا فروپاشی اقتصادی فاصله زیادی وجود دارد.

ادامه مطلب
حتی سخت ترین مشکلات امنیت آبی هم قابل حلند
با وجود تنش های سنگین بر سر منابع آب

حتی سخت ترین مشکلات امنیت آبی هم قابل حلند

در عراق کیفیت بد آب مشکلات اجتماعی را رقم زده است. خشکسالی های اخیر در هند به خشک شدن منابع آبی کلان شهر چنای منجر شده است. در ساحل آفریقا درگیری هایی بر سر منابع آبی بین کشاورزان و دامداران رخ داده است. در یمن، سیستم های آب شهری هدف چندین حمله قرار گرفته اند و در آمریکای مرکزی کشاورزان مزارع خود را رها کرده اند.

ادامه مطلب
ماراتن خطوط لوله در اروپا با حذف مقدماتی نفت و گاز ایران
دومینوی تکراری روابط در روندهای تاریخی (بخش شانزدهم)

ماراتن خطوط لوله در اروپا با حذف مقدماتی نفت و گاز ایران

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: واقعیت این است که کشورهای صنعتی و در حال توسعه از اوایل هزاره سوم بیش از پیش نگران تامین دراز مدت انرژی بوده چرا که معتقدند قدرت های جهانی سعی دارند تا نقش بیشتری را در شبکه های جدید انتقال و توزیع انرژی ایفاء کنند.

ادامه مطلب
تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر وضعیت اقتصادی کشور
نوسانات ارزی ارتباطی به اقتضائات کنونی حوزه سیاست خارجی کشور ندارد

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر وضعیت اقتصادی کشور

محمد کهن دل در گفت وگو با دیپلماسی بر این باور است که هر چه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم دونالد ترامپ به دنبال افزایش فشار بر ایران در حوزه های مختلف، به خصوص در حوزه اقتصادی و معیشتی با پررنگ کردن سیاست فشار حداکثری و اعمال تحریم های بیشتر خواهد بود. بنابراین تا ۱۳ آبان و زمان برگزاری انتخابات اقتصاد کماکان و با شدت و ضعف درگیر این چالش خواهد بود.

ادامه مطلب
ارتباط دیپلماسی و گزاره فروپاشی اقتصادی کشور چیست؟
سیاست زدگی بورس و عوامل تداوم ریزش شاخص ها

ارتباط دیپلماسی و گزاره فروپاشی اقتصادی کشور چیست؟

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی بر این باور است که متاسفانه بازار سهام به یک پدیده و پروژه سیاسی و امنیتی بدل شده است. اگرچه بی شک در بورس کشور به مانند دیگر بورس های جهان اقتضائات حوزه سیاسی و دیپلماتیک بر افت و یا رشد شاخص‌ها بی تاثیر نیست. اما متاسفانه آنچه که در کشور شاهد هستیم به سیاست زدگی اقتصاد باز می گردد. البته باید اذعان داشت که مسئله تنها به سیاست زدگی در حوزه اقتصادی باز نمی گردد، بلکه تقریباً تمام جنبه ها و ابعاد کشور به یک سیاست زدگی دچار شده است از مسائل اجتماعی و فرهنگی مانند عزاداری و بازگشایی مدارس تا مسائل اقتصادی و معیشتی. در چنین شرایط قطعاً بورس هم می تواند به عنوان یک محل برای سیاست بازی های برخی از جریان ها و جناح ها عمل کند.

ادامه مطلب
خیز تحریم ها برای صنعت پتروشیمی
تلاش کاخ سفید برای از بین بردن درآمدهای کشور جدی است

خیز تحریم ها برای صنعت پتروشیمی

حسن مرادی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته که اساسا صنعت پتروشیمی کشور به دلیل حجم، تنوع و گستردگی محصولات و فرآورده هایش و نیز به واسطه میزان بالای خریداران خارجی تحریم پذیر نیست، پیرامون راهکار ایران برای تقابل با تحریم ها معتقد است به هر میزان که ما به سمت تحقق هر چه بیشتر صنایع تبدیلی پیش رویم و بتوانیم محصولات اولیه را به محصولات نهایی متنوع تبدیل کنیم، میزان آسیب پذیری صنایع پتروشیمی از تحریم های ایالات متحده آمریکا کاهش پیدا خواهد کرد، ضمن آنکه درآمدهای ارزی کشور نیز رشد چشمگیری پیدا خواهد کرد. بنابراین ما هیچ راهی جز پیگیری صنایع تبدیلی و افزایش محصولات متنوع با ارزش افزوده بیشتر نداریم.

ادامه مطلب
گریز از بدبختی با نوآوری
معرفی کتاب

گریز از بدبختی با نوآوری

محمد فاضلی در یادداشتی می نویسد: نوآوری بازارآفرین اما کاملاً متفاوت است. هِنری فورد در اوایل قرن بیستم خودرو فورد مدلی تی را به بازار عرضه کرد و ضمن ایجاد تحول در صنعت خودرو، صنعت فولاد، پلاستیک، جاده‌سازی، مسکن و ... را تغییر داد. اَپل این کار را با اولین مدل آیفون انجام داد، ماکارونی ایندومی در نیجریه و لوازم خانگی گالانز در کل جهان با اجاق‌های مایکروویو. توسعه بعدی مدل‌های اپل، گالانز یا خودروهای فورد بعدی هم همه تداوم‌بخش و متکی بر نوآوری کارآیی‌بخش بوده‌اند.

ادامه مطلب