اقتصاد و انرژی - آرشیو

بحران انرژی در چین برای روسیه به چه معناست؟
دومین جبهه گازی:

بحران انرژی در چین برای روسیه به چه معناست؟

بحران انرژی نشان از آن دارد که «گذار به انرژی سبز» در چین باعث ایجاد جنجال های بسیاری خواهد شد. از یک سو، پکن باید با خرید زغال سنگ بیشتر امنیت انرژی کشور را تامین کند و از سوی دیگر، باید برای کاهش وابستگی به زغال سنگ و جایگزینی آن با گاز تلاش کند. در هر دو صورت، این روندها باعث به وجود آمدن فرصت های جدیدی برای صادرگنندگان انرژی در روسیه خواهد شد.

ادامه مطلب
تحریم نعمت نیست
بی توجه به مواضع گذشته هر کاری که برای کاهش مشکلات لازم است را انجام دهید

تحریم نعمت نیست

غلامرضا مصدق در یادداشتی می نویسد: تحریم نعمت نیست، فقط یک مورد از هزاران مورد عواقب تحریم ها عقب ماندن وحشتناک از واکسیناسیون کرونا حتی نسبت به کشورهای درجه دو که به اعتراف مسئول داروئی ستاد اجرایی فرمان امام ناشی از مشکلات تحریم است، برای ابطال نظریه "نعمت بودن تحریم ها " کافی است. این چه نعمتی است که نمی توانی نفت (بزرگترین منبع ارزی و امتیاز بین المللی کشور) را بفروشی، آنچه را می فروشی زیر قیمت بدهی، آنچه را زیر قیمت میفروشی پولش را در اختیار نگیری؟!

ادامه مطلب
پیامدهای ناخوشایند تحریم‌ها
تجربه ای که هم اروپا و هم امریکا داشته اند

پیامدهای ناخوشایند تحریم‌ها

در حالی که تحریم‌ها می‌توانند به عنوان هشداری برای توقف رفتارهای شرارت‌آمیز باشند، تاریخ نشان داده که اغلب تحریم‌ها، در موارد متعددی، سوء استفاده شده و سرانجام به جای پیامدهای مثبت، نتایج ناخوشایند و منفی به دست آمده است.

ادامه مطلب
سه سناریوی پیش روی اقتصاد ایران
سناریوهایی که در میان مدت مطرح است

سه سناریوی پیش روی اقتصاد ایران

هرچند تحریم‌ها، سوءمدیریت و همه‌گیری کرونا ویروس در عملکرد منفی اقتصادی چند سال گذشته نقش داشتند اما تردیدی نیست که لغو تحریم‌ها راهی مناسب برای احیای اقتصادی ایران خواهد بود. در میان‌مدت، برای توسعه اقتصادی ایران سه سناریو مطرح است: الف) بازگشت به برجام؛ ب) یک توافق موقت برای کاهش فشار تحریم‌ها؛ ج) ادامه نظام کنونی تحریم‌ها.

ادامه مطلب
روسیه خوشحال از آشفتگی گازی در اروپا
افزایش ناگهانی قیمت گاز: کدام محرک های ژئوپلیتیکی در پشت آن هستند؟

روسیه خوشحال از آشفتگی گازی در اروپا

فرانسیس پرین، مدیر پژوهش موسسه روابط بین الملل و استراتژیک می گوید: . احتمالا مسکو می خواسته نشان دهد نورد استریم-۲، که یک خط لوله گازی از روسیه است و با عبور از دریای بالتیک به آلمان می رسد، ضروری است. احتمال دیگر، منفعت روسیه از قیمت بالای گاز است؛ مجازات اروپایی ها به دلیل تلاش برای تنوع بخشیدن به منابع گاز خود و توسعه پروژه های واردات ال ان جی هم از دیگر احتمالات است. خوشحالی از عدم انسجام در داخل اتحادیه اروپا که فریاد مخالفت با سوخت های فسیلی، شامل گاز، سر می دهد و در عین حال، خواستار تحویل بیش تر این نوع انرژی است که ادعا می کند می خواهد از شر آن خلاص شود. در همه این فرض ها، می توان تصور کرد که رهبران روسیه و گازپروم از وضعیت فعلی بازار گاز ناراضی نیستند.

ادامه مطلب
آزاد شدن دارایی های ایران بخشش نیست، تنها بخشی از حق است
آنچه امیرعبداللهیان گفت

آزاد شدن دارایی های ایران بخشش نیست، تنها بخشی از حق است

صادق بروجردی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: این پول های بلوکه شده البته بخشی از دارایی‌های ملت ایران است که با توسل به اقدامات غیرقانونی و توسط ایالات متحده و شرکا منجمد شده که باید هر چه زودتر در اختیار ملت ایران قرار بگیرد. بدون شک این اقدامات نمی تواند سرپوش و مرحمی بر جنایات و جفاهای گذشته آمریکا باشد. اما در چهارچوب اقدام در برابر اقدام و عمل در برابر عمل می تواند موثر واقع شود. از یاد نرود که این تنها بخش کوچکی از دارایی‌های خود ملت ایران است. 

ادامه مطلب
لزوم در انداختن طرحی نو مطابق با نیاز روز

در ایران دانشگاه ها دقیقا به چه دردی می خورند؟

مجتبی لشکربلوکی در یادداشتی می نویسد: شعار دانشگاه زپلین که در سال ۲۰۰۳ در آلمان تاسیس شد این است: «مشکلات جامعه ما هیچ نظم و انضباطی ندارند، ما هم همین‌طور». دانشکده‌ الگوی جدید فناوری و مهندسی در سال ۲۰۱۷ در انگلستان افتتاح شد. این دانشگاه، استادان را بر اساس مهارت استخدام می‌کند و نه تعداد آثار چاپ‌ شده. دانشجویان باید با موفقیت دوره را به پایان برسانند اما ضروری نیست که ریاضی یا فیزیک بخوانند. آنها باید هنر و علوم اجتماعی را مطالعه کنند.

ادامه مطلب
در صورت عدم احیای برجام، دولت رئیسی هم نمی تواند برای صادرات نفت کار خاصی انجام دهد
دیپلماسی اقتصادی از شعار تا عمل

در صورت عدم احیای برجام، دولت رئیسی هم نمی تواند برای صادرات نفت کار خاصی انجام دهد

حسن مرادی در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی اذعان داشت که وزارت نفت در دوره اوجی هم نمی‌تواند کار به خصوصی برای افزایش صادرات نفت انجام دهد، کما اینکه در دوره آقای زنگنه هم این اتفاق روی داد. چون تا زمانی که مذاکرات وین دوباره در دستور کار قرار نگیرد و نفهمیم که چه آینده‌ای برای برجام شکل خواهد گرفت، عملا نمی‌توان برنامه جدی برای افزایش صادرات و فروش نفت داشت.

ادامه مطلب