اقتصاد و انرژی - آرشیو

ارمنستان ، اقتصادی کوچک اما آزاد

ارمنستان کشورى است مسیحی با اقتصادى ۱۸ میلیارد دلاري. ایران و ارمنستان رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند. مهمترین مساله ای که در این ارتباط نقش دارد امنیت انرژی ارمنستان و انتقال گاز تولیدی ایران به بازار اروپا است.

ادامه مطلب

ترکمنستان در دریای خزر چه می کند؟

ترکمنستان برای تشویق سرمایه گذاران خارجی به حضور در صنعت نفت وگاز قوانین تازه ای را تصویب کرد. موانع موجود در این کشور با قانون تازه برطرف نشد و ترکمنستان تا سالهای آینده جز چین و هند سرمایه گذار دیگری نخواهد داشت.

ادامه مطلب

هرات میزبان اجلاس وزرای خارجه اکو

وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی(اکو) رهسپار هرات شدند تا در هفدهمین کنفرانس منطقه ای در مورد تجارت بین کشورهای عضو اکو شرکت کنند. وزير خارجه ايران نى در اين اجلاس شرکت کرده است.

ادامه مطلب

بحران اعتباری اقتصاد را ویران می کند

کاهش ارزش دلار اولین علامت بحران اعتباری جهان بود. این بحران سبب می شود تا اقتصاد جهان رکود را تجربه کند وبه همین دلیل بسیاری از کشورهای جهان سیاستهای حمایت کننده اقتصاد را در پیش گرفته اند. ولی در این میان خاورمیانه هنوز به دلار های نفتی اتکا کرده است.

ادامه مطلب

خاویار خزر ثروتی بزرگتر از نفت

خزر به دلیل جای دادن گونه های متنوع آبزیان و ماهیها در جهان اهمیت دارد. ذخایر تایید شده نفتی خزر برابر با 48 میلیارد بشکه و ذخایر گاز طبیعی تایید شده رابر با 257 هزار میلیارد فوت مکعب بود .

ادامه مطلب

ترکمنستان اقتصادى در مسير رشد

ترکمنستان یکی از کشورهای ساحلى دریای خزر است که دارای منابع گاز طبیعی است. این کشور پنجمین دخایر گاز طبیعی را دارا است . ترکمنستان اقتصادی کوچک دارد که به دلیل حجم منابع و موقعیت جغرافیایی پتانسیل بالایی برای رشد دارد.

ادامه مطلب

تحريم اقتصادى ايران يا تحريم شرکتهاى اروپايى

نیکولاس سارکوزی رییس جمهور فرانسه طرح تحریم اقتصادی ایران از طرف اتحادیه اروپا خارج از چهار چوب سازمان ملل را در هفته آینده به رای می گذارد. ولی با توجه سطح فعالیتهای اقتصادی ایران و اروپا چه کشوری با وی همراهی می کند؟

ادامه مطلب

افزايش قيمت نفت،خطرى بزرگ يا عاملى خنثى

بسيارى از تحليل گران بر اين باورند که افزايش قيمت نفت خطرى بزرگ براى اقتصاد جهان است. آنها معتقدند افزايش قيمت سبب رکود اقتصاد امريکا مى شود. ولى اقتصاددانان دپارتمان انرژى امريکا اين نظريه را قبول ندارند.

ادامه مطلب

اقتصاد ارتشى در پاکستان

عایشه صدیقه نویسنده کتاب "شرکتهای ارتشی:اقتصاد ارتشی در پاکستان" معتقد است سهم زیادی از صنایع و بخشهای اقتصادی پاکستان با سرمایه های ارتش راه اندازی شده است.وی ثروت ارتش را 20 میلیارد دلار برآورد مى کند.

ادامه مطلب