اقتصاد و انرژی - آرشیو

۲۰۱۹، سال طوفانی روابط ایران و هند
چشم اندازی از تحولات آینده روابط تهران و دهلی‌نو

۲۰۱۹، سال طوفانی روابط ایران و هند

طبق پیش بینی سالانه استراتفور از اتفاقات سال ۲۰۱۹، اگر ایالات متحده به تحریم ها علیه ایران به عنوان یک ابزار بازدارنده ادامه دهد، دو کشور در مسیر درگیری قرار خواهند گرفت و این مساله به ویژه بر هند تاثیر خواهد گذاشت. هند که یکی از مشتریان بزرگ نفت خام ایران به شمار می رود، با ادامه تحریم های آمریکا با انتخابی دشوار مواجه خواهد شد و برای پیشبرد روابط خود با ایران و ایالات متحده با مشکل برخواهد خورد.

ادامه مطلب
خروج آمریکا از برجام و پایان اصلاحات اقتصادی روحانی
با خروج امریکا فقط هاله‌ای از برجام باقی می‌ماند

خروج آمریکا از برجام و پایان اصلاحات اقتصادی روحانی

حسن روحانی که در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ بر مبنای یک پلت فرم اصلاحات اقتصادی لیبرال در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شد، اصلاحات را بخش بخش از دستورکار دولت خود حذف می کند. خروج ایالات متحده از برجام به برنامه اقتصادی روحانی که بر مبنای ثبات اقتصاد کلان از جمله تورم پایین و ارز پایدار ایجاد شده بود، ضربه ای جدی وارد آورد. این برنامه در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ با خروج شرکت های خارجی از ایران در پی تهدید تحریم ها، از هم پاشید، چراکه برنامه روحانی مهم ترین بخش خود یعنی سرمایه گذاری خارجی و فناوری را از دست داد.

ادامه مطلب
تهران به SPV دل خوش نکند
ارزیابی مناسبات ایران و اروپا در سال ۲۰۱۹

تهران به SPV دل خوش نکند

علی بیگدلی در گفت وگوبا دیپلماسی ایرانی بر این باور است: با روشن شدن عدم توان اتحادیه اروپا در عملیاتی کردن سازوکار ویژه مالی، عملا روابط سیاسی و دیپلماتیک این اتحادیه با ایران نیز عملا تحت الشعاع این واقعیت قرار خواهد گرفت، چون با از میان رفتن این اطمینان، دیگر اروپا نیازی به ایران ندارد، همان گونه که ایران هم در صورت ناامید شدن از اروپایی ها احتیاجی به قاره سبز ندارد.

ادامه مطلب
قطر؛ از قدرت نمایی در برابر عربستان تا نیاز به ایران
ارزیابی هجدهمین نشست بین المللی دوحه

قطر؛ از قدرت نمایی در برابر عربستان تا نیاز به ایران

سید جلال ساداتیان در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی بر این باور است: اگرچه نمی توان به یک مشارکت جدی میان ایران و قطر به دلیل عدم اطمینان به دوحه اندیشید، ولی در شرایط کنونی، توان اقتصادی قطر و ثروت هنگفت این کشور می تواند پتانسیل های مناسبی را برای ورود سرمایه به ایران شکل دهد؛ به خصوص که یکی از چهار محور اعلامی هجدهمین دوره نشست بین المللی دوحه ناظر بر مسئله امنیت، صلح، میانجیگری و تحولات منطقه به پیشرفت اقتصادی تاکید داشت.

ادامه مطلب
امریکا مجبور است بی سروصدا عراق را از تحریم‌های ایران معاف کند
برق پاشنه آشیل بغداد در کش‌مکش واشنگتن و تهران

امریکا مجبور است بی سروصدا عراق را از تحریم‌های ایران معاف کند

از اوایل ماه نوامبر که ایالات متحده تحریم ها علیه بخش انرژی ایران را به اجرا درآورده، اثرات آن در سراسر جهان قابل مشاهده بوده است. این تحریم ها جدای از ایران، برای دیگر کشورها هم مشکلاتی ایجاد کرده اند. یکی از کشورهایی که بیش از دیگران در مخاطره متحمل شدن آسیب های جانبی برنامه تحریمی علیه ایران قرار دارد، کشور همسایه آن یعنی عراق است. نه تنها بسیاری از رهبران شیعه عراق رابطه نزدیکی با ایران دارند، بلکه بغداد نیز برای جبران ناکارامدی های خود به واردات انرژی از ایران وابسته است. ایالات متحده، عراق را برای یافتن تامین کننده جایگزین انرژی تحت فشار گذاشته است، اما این کار ساده ای نیست.

ادامه مطلب
شرایط کنونی فرانسه می تواند بستر خوبی برای فروش نفت ایران باشد
ایران و چند جانبه گرائی واقع بینانه؟!

شرایط کنونی فرانسه می تواند بستر خوبی برای فروش نفت ایران باشد

نصرت الله تاجیک در یادداشتی اختصاصی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از شرایط تحقق چند جانبه گرائی واقع بینانه، ایجاد یک گفتمان سیاسی - امنیتی با اروپا است که بستری برای رفع نیازها و دغدغه‌های دو طرف فراهم کنیم و به طور شفاف به دنبال اهداف و برنامه‌های خودمان در قالب همکاری های منطقه ائی چند جانبه باشیم.

ادامه مطلب
بیش از ۷۰۰ هزار افغان ایران تحریم زده را ترک کردند
در اثر فشار تحریم های واشنگتن علیه تهران

بیش از ۷۰۰ هزار افغان ایران تحریم زده را ترک کردند

طبق گزارش های منتشر شده، تقاضا برای نیروی کار افغان در بازارهای غیررسمی ایران به شدت کاهش یافته است. تحریم های ایالات متحده علیه ایران که به دنبال خروج ترامپ از توافق هسته ای اعمال شده، به افزایش قیمت مواد غذایی و اقلام ضروری در ایران و در مناطق غربی افغانستان انجامیده و همین مساله افغان ها را به بازگشت به کشورشان ترغیب کرده است.

ادامه مطلب
«اس پی وی» بدون نفت شکست خورده نیست
راه حل اروپا برای دور زدن تحریم های ایران بدون تحریک آمریکا

«اس پی وی» بدون نفت شکست خورده نیست

اگر اتحادیه اروپا برنامه ابزار ویژه مالی (اس پی وی) را روی اهداف بشردوستانه در ایران متمرکز کند، دولت ترامپ قادر نخواهد بود بدون بازگشت از شیوه قدیمی ایالات متحده که همان مستثنی کردن اقلام بشردوستانه از تحریم هاست، با اتحادیه اروپا مقابله کند. بدین ترتیب، بروکسل به وعده های خود به تهران عمل می کند و واشنگتن هم چاره ای جز تحمل نخواهد داشت.

ادامه مطلب
جنگ ترامپ علیه سازمان تجارت جهانی
امریکا برای ترغیب تولیدکنندگان امریکایی چه در سر دارد؟

جنگ ترامپ علیه سازمان تجارت جهانی

مذاکرات دونالد ترامپ و شی جین پینگ در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در بوینس آیرس نسبتا خوب پیش رفت، اما مناقشات تجاری و تهدیدهای رئیس جمهوری آمریکا به افزایش تعرفه ها بر کالاهای چینی همچنان ادامه دارد. اما این تنها مشکل بازارهای تجاری جهانی نیست. رویکرد ترامپ در قبال سازمان تجارت جهانی و ناکارآمد خواندن آن عواقب وحشتناک‌ تری خواهد داشت.

ادامه مطلب
ثبات قیمت نفت در گرو رویکرد ایران
بازار جهانی انرژی چند هفته پرنوسان پیش رو دارد

ثبات قیمت نفت در گرو رویکرد ایران

اقدام بعدی در جهت ثبات دادن به قیمت نفت به ایران بستگی دارد. مقاومت آن در برابر خواسته های آمریکا می تواند به تحریم های شدیدتر و پیش بینی افزایش قیمت نفت بیانجامد. رویکردی محتاطانه تر می تواند از تحریم ایران به هدف به صفر رساندن صادرات این کشور جلوگیری کند که این به معنای کاهش قیمت نفت در بازار خواهد بود و می تواند کشورهای اوپک را وادار سازد برای ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا از تولید خود بکاهند.

ادامه مطلب