در اثر فشار تحریم های واشنگتن علیه تهران

بیش از ۷۰۰ هزار افغان ایران تحریم زده را ترک کردند

۱۸ آذر ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۸۰۵۲۶ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی خاورمیانه
طبق گزارش های منتشر شده، تقاضا برای نیروی کار افغان در بازارهای غیررسمی ایران به شدت کاهش یافته است. تحریم های ایالات متحده علیه ایران که به دنبال خروج ترامپ از توافق هسته ای اعمال شده، به افزایش قیمت مواد غذایی و اقلام ضروری در ایران و در مناطق غربی افغانستان انجامیده و همین مساله افغان ها را به بازگشت به کشورشان ترغیب کرده است.
بیش از ۷۰۰ هزار افغان ایران تحریم زده را ترک کردند

نویسنده: سید صلاح الدین

دیپلماسی ایرانی: خشکسالی شدید بسیاری از افغان ها به ویژه در استان هایی مانند بادغیس در غرب افغانستان را وادار کرد تا اوایل سال جاری میلادی آنچه را از گله احشام آنها مانده بود، به فروش رسانند و با پول آن درصدد گذران زندگی برآیند. اما این پول خیلی سریع تمام شده و افرادی همچون علی رضا را وادار کرده تا خانواده خود را به استان هرات در همسایگی ببرد. جدول روزانه آب هر روز کاهش می یابد و مردم مجبورند دسته دسته خانه های خود را ترک کنند. او هم مانند هزاران نفر دیگر که از خشکسالی فرار کردند، هفته ها در استان هرات بیکار بود. خشکسالی آنقدر شرایط بدی به وجود آورده که بسیاری را به شوهر دادن یا حتی فروختن دخترانشان ترغیب کرده است. علی رضا که فردی جوان و در نجاری ماهر است، نمی خواست دو بچه و همسرش در هرات از بین بروند و به همین جهت، پیش از آنکه همه پول های نقدش پایان یابند، سعی کرد راهی برای بقای خود و خانواده اش بیابد.

او نیز به امید پرداخت دستمزدهای بیشتر در کشور همسایه یعنی ایران، به صدها افغانی پیوست که به طور غیرقانونی از مرز ایران می گذرند تا در این کشور ساکن شوند و کار کنند. اما در ایران هم شانس با او یار نبود، چراکه در ماه مه تنها ظرف چند ماه پس از این تصمیم او، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته ای ایران خارج شد و از اعمال مجدد تحریم ها علیه این کشور خبر داد.

این تحریم ها به سقوط شدید ارزش ریال در ایران منجر و سبب شد دستمزد افرادی مانند علی رضا دیگر کافی نباشد. او از هرات در تماسی تلفنی با عرب نیوز گفت: «به علت افت اقتصاد ایران، شرایط در این کشور هم به شدت دشوار شد. با درآمدم در آنجا نمی توانم هزینه های روزمره خانواده ام را بپردازم و به همین دلیل، چند هفته پیش تصمیم گرفتم به افغانستان برگردم.»

او تصمیم گرفته یا به مزار شریف در شمال افغانستان برود و یک نجاری در آنجا باز کند یا اینکه در استان هرات مستقر شود. او می گوید که بر خلاف گذشته که دولت ایران مهاجران غیر قانونی را به خروج از کشور وا می داشت، اکنون افغان ها خودشان به صورت داوطلبانه و به دلیل تاثیرات تحریم ها، از ایران خارج می شوند. او افزود: «تحریم ها بر زندگی بسیاری از مردم تاثیر گذاشته و عواقب آن برای کارگران ماهر، قاچاقچیان و کارگران عادی مشابه بوده است.»

به گفته ساکنان هرات، دیگر افغان ها برای دریافت روادید سفر به ایران در مقابل دفتر ماموریت دیپلماتیک این کشور صف های طولانی نمی بندند و این در حالی است که برای چندین دهه، افغان ها در فرار از جنگ و مشکلات داخلی در ایران مقیم شده بودند. ایران همچنین برای برخی از افغان ها که به شدت تلاش می کنند از طریق ترکیه به اروپا سفر کنند، یک محل گذر است.

طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان بین المللی مهاجرت، بیش از 700 هزار افغان از آغاز سال جاری میلادی تاکنون از ایران به کشور خود بازگشته اند. سازمان بین المللی مهاجرت همین هفته در بیانیه ای اظهار داشت: «بازگشت افرادی که به صورت غیرقانونی در ایران بودند به ویژه در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته و عمدتا به دلیل مسائل سیاسی و اقتصادی اخیر در ایران از جمله کاهش ارزش پول ایران بوده است. افغان ها عمدتا در اقتصاد غیر رسمی ایران مشغول به کار بوده اند و تقاضا برای این نوع کار به شدت کاهش یافته است. به علاوه، با توجه به اینکه همه افغان ها به طور معمول درآمد خود را به صورت ماهانه به کشور خود می فرستند، اکنون اقتصاد افغانستان به طور مستقیم و غیرمستقیم در معرض آسیب (های تحریم های آمریکا علیه ایران) قرار گرفته و این مساله به ویژه در استان های هرات، بادغیس و غور که پیشتر متحمل خشکسالی شده اند، مشهود است.»

رویترز اخیرا در گزارشی به نقل از رسانه های ایران نوشته بسیاری از افغان ها پس از سقوط ارزش ریال که در سال جاری میلادی حدود 70 درصد از ارزش خود را از دست داده، درصدد گذر از مرز ترکیه با هدف رفتن به اروپا  برآمده اند.

یک مقام امور پناهندگان در وزارت امورخارجه افغانستان به عرب نیوز گفت که هزاران نفر از افغان هایی که از ایران بازگشته اند از استان های مرکزی کشور بوده اند که در ماه های اخیر و پس از پیشروی های طالبان به صحنه خشونت تبدیل شده اند.

تحریم های ایالات متحده علیه ایران همچنین به افزایش قیمت مواد غذایی و کالاها به ویژه در مناطق غربی افغانستان که به واردات از ایران متکی هستند، منجر شده است.

منبع: عرب نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: کاهش ارزش ریال تحریم های آمریکا علیه ایران تاثیر تحریم های ایران بر افغانستان خروج مهاجران غیرقانونی افغان از ایران فشار تحریم های آمریکا بر اقتصاد ایران


( ۲ )

نظر شما :