اقتصاد و انرژی - آرشیو

هشدار نسبت به وقوع بزرگترین بحران اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم
تحریم انرژی روسیه اروپا را ویران می کند

هشدار نسبت به وقوع بزرگترین بحران اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم

سباستین دالین از موسسه تحقیقات اقتصاد کلان و چرخه تجاری محاسبه کرد که توقف عرضه گاز، اقتصاد آلمان را شش درصد کوچک می کند. مطالعه تام کربس که توسط مؤسسه هانس بوکلر درخواست و تأمین مالی شده بود، بدبینانه تر است: رکود در صنعت به تنهایی باعث از بین رفتن سه تا هشت درصدی رشد اقتصادی می شود. علاوه بر این، او از ناامنی بیشتر و مصرف کمتر می ترسد، زیرا شهروندان به دلیل انرژی گران تر، و اگر دیگر گاز روسیه به آلمان نرسد، خطر درام بزرگتر از آنچه قبلاً انتظار می رفت وجود دارد. تام کربس از دانشگاه مانهایم اکنون برای اولین بار این محاسبه را انجام می دهد. اگر کمبود ناگهانی گاز طبیعی وجود داشته باشد، صنعت به قدری فلج می شود که کل تولید اقتصادی ظرف یک سال تا هشت درصد سقوط می کند.

ادامه مطلب
قطع صادرات گندم روسیه و اوکراین و بازارهای وحشت زده
در حالی که منابع جبرانی هستند

قطع صادرات گندم روسیه و اوکراین و بازارهای وحشت زده

برآوردی که از کاهش صادرات منطقه دریای سیاه میان روسیه و اواکراین برای سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ می شود، تنها بالغ بر هفت میلیون متریک تُن است. در حالی که این میزان، بیست تا سی درصد صادرات جهانی را شکل می دهد، تنها ۰.۹ درصد تولید جهانی گندم است (بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون متریک تن در سال).

ادامه مطلب
حمله به نئولیبرالیسم اقتصاد را سامان می دهد؟
در سایه آزادسازی قیمت ها

حمله به نئولیبرالیسم اقتصاد را سامان می دهد؟

موسی غنی نژاد در یادداشتی می نویسد: وقتی می‌گویند همه بدبختی‌ها در جهان از تخریب محیط زیست گرفته تا فقر، تورم، فساد و ظلم به نئولیبرالیسم بر می‌گردد یعنی اینکه نئولیبرالیسم ابزاری برای فکر نکردن و گریز از بحث علمی است. می‌گویند مشکلات کشور همه به دلیل بنیادگرایی بازار است. کدام بنیادگرایی بازار؟ در اقتصاد ایران نهاد بازار از اساس ویران شده است.

ادامه مطلب
تلاش آذربایجان برای گرفتن سهم گاز روسیه در اروپا
اتحادیه اروپا بر تحریم انرژی روسیه اصرار دارد

تلاش آذربایجان برای گرفتن سهم گاز روسیه در اروپا

پرویز شهبازف، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان در کنفرانس صنایع جهان در ابوظبی، کشورش در حال تمرکز روی توسعه ساختارهای صادرات انرژی خود برای صادرات گاز طبیعی بیشتر به اروپاست.

ادامه مطلب
برجام، تورم و مشکلات ساختاری اقتصاد ایران
چرا اقتصاد ایران دچار بیماری مزمن شد؟

برجام، تورم و مشکلات ساختاری اقتصاد ایران

رضا مرادی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: احیای برجام کاملا به سود اقتصاد و امنیت ملی ایران خواهد بود زیرا در بعد اقتصادی می تواند فرصت تنفسی برای دولت باشد تا شاید بتواند بخشی از بحران های فزاینده اقتصادی که از همه سو اقتصاد کشور را در محاصره گرفته و دائما در حال تضعیف قدرت خرید طبقات متوسط و پایین جامعه هستند حل کند و از سوی دیگر با جلوگیری از ارجاع دوباره پرونده ایران به شورای امنیت از خطراتی که به صورت بالقوه می تواند متوجه امنیت ملی کشور باشد جلوگیری کند. از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد که اعلام توافق نمی تواند به معنای باز شدن درهای بهشت به روی اقتصاد ایران و حل مشکلات ساختاری باشد که اقتصاد ایران با آنها دست و پنجه نرم می کند که مهمترین و ملموس ترین آنها مسئله تورم است. 

ادامه مطلب
جام جهانی قطر و فرصت های پارادیپلماتیک
فرصتی که برای ایران فراهم شده است

جام جهانی قطر و فرصت های پارادیپلماتیک

مریم خالقی نژاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اکنون که قرار است جام جهانی آتی در کشور قطر برگذار شود و به دلیل آغاز دور متفاوتی از روابط میان ایران و قطر که رو به بهبودی است و تلاش بیشتر بر بهبود روابط است، جا دارد از این فرصت پیش آمده به خوبی برای دو هدف اقتصادی و فرهنگی استفاده شود که منوط به برخی رایزنی های دولتی و غیر دولتی برای در اختیار قرار دادن این فرصت به کنشگران مختلف ایرانی است تا به فعالیت های پارادیپلماتیک خود جامه عمل بپوشانند.

ادامه مطلب
الگوی ایران برای روسیه در دور زدن تحریم ها
مسکو از شریک خود کمک بیشتری می گیرد

الگوی ایران برای روسیه در دور زدن تحریم ها

در هفته گذشته، این خبر منتشر شد که احتمال دارد، روسیه به تجربه متحد خود که بیش از چهل سال تحت اعمال تحریم های غرب قرار دارد، نگاه کند، زیرا خود مسکو تقریبا در هر بخش از اقتصاد با محدودیت های بی سابقه ای مواجه شده است.

ادامه مطلب
چرا نفت و گاز ایران به راحتی نمی تواند جای روسیه را بگیرد؟
روند کند ورود انرژی جایگزین به بازار

چرا نفت و گاز ایران به راحتی نمی تواند جای روسیه را بگیرد؟

اگر تحریم‌ها به سرعت برداشته شوند، حجم کمی در کوتاه‌مدت به بازار بین‌المللی می‌رود و نمی‌تواند جایگزینی برای ۱۸۴ میلیارد مترمکعب گاز روسیه باشد که هر سال به اروپا صادر می‌شود. اگرچه ایران پس از روسیه دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی در جهان را دارد، اما این بخش به علت انزوا، از کمبود سرمایه گذاری به ویژه در فناوری های بهره برداری از ذخایر دریایی، ظرفیت ها و زیرساخت های صادرات گاز مایع آسیب دیده است. بیشتر گاز ایران از یک میدان گازی عظیم فراساحلی، پارس جنوبی، واقع در خلیج فارس تامین می شود. حتی اگر تحریم‌ها برداشته شوند، ایران نمی‌تواند جایگزینی برای صادرات روسیه به اروپا باشد.

ادامه مطلب
خشکسالی و ستیز در خاورمیانه
زمین سوخته

خشکسالی و ستیز در خاورمیانه

دگرش های آب و هوایی تنها بخشی از ماجراست و به گفته بسیاری، دگرش های اقلیمی مسئول اصلی درگیری های منطقه ای نیست. دولت ها در خاورمیانه نیازهای اساسی مردم را به نفع خودشان مصادره می کنند و وقتی نوبت به انعطاف پذیری و حرکت به سمت انرژی های سبز می رسد، پا پس می کشند.

ادامه مطلب
دنده معکوس
مسیر سهل و ممتنع دیپلماسی در فرایند پیچیده احیای توافق و چشم‌انداز پسابرجام

دنده معکوس

فرزین زندی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به طور کلی، در ساختار نوین اقتصاد جهانی، دغدغه وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشورها بهره‌مندی از فن دیپلماسی برای جذب سرمایه، انتقال فناوری‌های جدید و ارزش‌افزا به داخل کشور، بازاریابی برای صدور کالا و خدمات ملّی و گسترش تجارت خارجی در راستای حفظ منافع کشور است؛ امری که در مورد ایران کمتر مصداق دارد و هیئت‌های دیپلماتیک ایران و دیدارهای آ‌ها با طرف‌های خارجی غالبا محفلی برای حضور خیل سیاستمداران برای سیاست‌بازی است تا حضور گروه‌ها و فعالان اقتصادی. این رویه در کشورهای توسعه یافته کاملا برعکس است و دیپلماسی در خدمت اقتصاد و برای تحقق منافع اقتصادی – تجاری بکار گرفته می شود. با این وجود، هر توافقی بدون به کار بستن ابزارهای متداول اما اختصاصی، که بسیاری از کشورها نیز از آنها استفاده می‌کنند تا فضای مثبت سیاسی را برای تنفس بهتر اقتصاد فراهم کنند، نتیجه ای جز تداوم روند موجود در پی نخواهد داشت.

ادامه مطلب