یکی از منافذ باز برای توسعه

آینده ایران و نوآوری های دومینووار احتمالی

۲۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۹۹۰۳ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
مجتبی لشکربلوکی در یادداشتی می نویسد: یکی از معدود منافذ باز برای توسعه پیش روی ایران، نیلوفران آبی دومینوساز است. نیلوفر آبی گلی است خود رو که در مرداب رشد می کند. سپس نه تنها خودش رشد می کند که زیست بومی که در آن هست را هم تمیز و دگرگون می کند. حتی اگر بمیرد دوباره بعد از مدت ها سربرمی آورد. نیلوفرآبی، دومینوی توسعه را استارت می زند.
آینده ایران و نوآوری های دومینووار احتمالی

نویسنده: مجتبی لشکربلوکی، مشاور پیشین وزیر امـور اقتصادی و دارایی و استاد دانشگاه صنعتی شریف 

دیپلماسی ایرانی: در سال۱۹۹۲ فقط ۲۷۷ هزار اجاق مایکروویو در چین فروخته شد. میانگین قیمت یک اجاق مایکروویو حدود ۳ هزار یوان بود که از توان مالی یک شهروند معمولی چینی بسیار فراتر بود. بیشتر چینی ها اجاق مایکروویو را کالایی لوکس می دیدند. تولیدکنندگان، چینی ها را غیرمشتریانی می دیدند که حتی به خریدن اجاق مایکروویو فکر هم نمی کنند. اما بنیانگذار گالانز چیز دیگری دید: او مردمی را می دید که در مجموعه آپارتمان های کوچک بدون اجاق گاز یا با اجاق گازهای جاگیر و سنگین زندگی می کردند. بسیاری از آنها از اجاق رومیزی استفاده می کردند که بیشتر اوقات آپارتمان های تنگ و کوچک آنها را حسابی گرم می کرد. شرکت گالانز تصمیم گرفت روی بازار چین متمرکز شود دقیقاً به همان دلایلی که بسیاری از برندها تصمیم گرفتند این بازار را نادیده بگیرند. او روی تولید اجاق ارزان قیمت کار کرد، به جای آنکه محصول بیافریند، بازار آفرینی کرد.

او بعدها توانست به درآمدی بالای ۴ میلیارد دلار در سال برسد و جزء ۵۰۰ شرکت برتر خصوصی چین شود. او در سال ۱۹۹۳، فقط ۲۰ کارمند داشت اما بعدها از مرز ۴۰ هزار کارمند هم گذشت و سهم بازاری ۴۰ درصدی در بازار جهانی دارد و آنقدر رشد کرد که چندی پیش شرکت معروف ویرپول را نیز خرید. 

آنچه خواندیم بخشی از کتاب پارادکس پیشرفت است نوشته استاد فقید و مشهور دانشگاه هاروارد کریستنسن. او معتقد است اگر می خواهیم جهان را تغییر دهیم و توسعه پیدا کنیم، باید برویم سراغ نوآوری بازارآفرین. بیشتر توضیح می دهم. اندیشه بنیادین او سه آموزه کلیدی دارد: 
۱)  ما سه گونه نوآوری داریم: نوآوری تداوم بخش (بهبود محصولات و خدمات)، نوآوری کارایی بخش (بهبود فرآیندها) و نوآوری بازارآفرین (خلق بازار جدید از طریق تبدیل غیرمشتریان به مشتریان). توسعه در گرو نوآوری بازارآفرین است. 

۲) نوآوری بازارآفرین، بازارهای جدید را می آفریند. اما نه هر بازار جدیدی، بلکه بازارهای جدید در خدمت آن مردمی که برای مصرف آنها هیچ محصولی وجود ندارد یا محصولات موجود برایشان قابل خرید/استفاده نیست.

۳) نوآوری بازارآفرین اثرات دومینویی فوق العاده ای دارد. نه تنها برای شرکت ها ثروت آفرین است که برای کشورها توسعه آفرین است. بازارآفرینی هم برای مشتریان سودمند است (رفاه مصرفی)، هم برای کارمندان (شغل و استقلال مالی)، هم برای کارآفرینان و سرمایه گذاران (ثروت) و هم برای جامعه (اثرات دومینویی). شهروندان که استقلال اقتصادی کسب کنند، آزادی های سیاسی و افزایش شعور اجتماعی هم به دنبال آن می آید. 

این اثرات دومینویی را در مثال فورد ببینم: زمانی در آمریکا کمتر از ۱۷ هزار خودرو وجود داشت که همگی خودروهای سفارشی ساز بودند و نماد تشخص اجتماعی. نه راه آسفالت و نه جایگاه سوخت جدی. کسی هم پولش به خرید خودرو نمی رسید. اما هنری فورد همه اینها را تغییر داد. او مدل تی را ارائه کرد مبتنی بر تولید انبوه و کارآمد. ده اثر دومینویی:

◽صنایع گردشگری، هتلداری، غذای آماده، تعمیر خودرو، بیمه خودرو، جایگاه سوخت رونق گرفت. 

◽️ تقاضای محصولات صنایعی مانند فولاد، روغن، رنگ، شیشه و لاستیک افزایش پیدا کرد.

◽️برنامه های جدید ساخت و تعمیر خودرو در مدارس فنی شروع شد. 

◽️قانون گذاری جدید انجام شد برای رانندگی و امینی. 

◽️اشتغال فراوان ایجاد شد و درآمد مالیاتی هنگفتی برای دولت به وجود آمد. 

◽️خودروها روی تصمیماتی همچون اینکه امریکایی ها کجا و چگونه زندگی، کار و تفریح کنند هم تأثیر گذاشت.

◽️با هجوم مردم برای خرید خودرو، رقبای جدید هم آمدند که این صنعت را فعال تر کرد. 

◽️ساختن جاده‌های بیشتر گردش مالی عظیمی ایجاد کرد.

◽️ حومه‌های شهری بیشتر شد، مدارس و مناطق مسکونی شروع به توسعه یافتن به حومه شهرها کردند.

◽️حتی پژوهش ها نشان داد که جرم و جنایت نیز کمتر شد (رفرنس: معمای شکوفایی ترجمه خیرخواهان).

همه این اتفاقات دومینووار، تداوم نوآوری بود که فورد شروع کرد. اثر دومینویی یعنی دنباله‌ای از رخدادهای زنجیره ای که رخداد بعدی می تواند نیرومندتر از رخداد پیشین باشد.

تجویز راهبردی: 

یکی از معدود منافذ باز برای توسعه پیش روی ایران، نیلوفران آبی دومینوساز است (نیلوفر آبی در کتاب استراتژی توسعه تشریح شده). نیلوفر آبی گلی است خود رو که در مرداب رشد می کند. سپس نه تنها خودش رشد می کند که زیست بومی که در آن هست را هم تمیز و دگرگون می کند. حتی اگر بمیرد دوباره بعد از مدت ها سربرمی آورد. نیلوفرآبی، دومینوی توسعه را استارت می زند. اثرات دومینویی نیلوفرآن آبی را دست کم نگیریم. دقت کنید که نمی گویم این تنها راه توسعه است و حتما هر نیلوفر آبی به نتیجه می رسد. حتی اگر از هر یک هزار نیلوفر آبی یکی به نتیجه برسد باز ارزشمند است.

کلید واژه ها: نیلوفر آبی نوآوری اقتصاد اقتصاد ایران چین الگوی اقتصادی چین الگوی چینی الگوی اقتصاد امریکا الگوی امریکایی توسعه اقتصادی الگوی توسعه اقتصادی مجتبی لشکربلوکی


( ۵ )

نظر شما :