اروپا - آرشیو

تعبیر رویای پوتین
روسیه برای رقابت با امریکا راه طولانی در پیش دارد

تعبیر رویای پوتین

ام البنی پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پس از فروپاشی شوروی ایالات متحده امریکا تنها ابرقدرتی بوده که برخی قدرت های نوظهور مانند چین توانستند با فاصله زیاد در پشت سر آن قرار گیرند. روسیه نیز با کمک پوتین کماکان سودای رسیدن به جایگاه ابرقدرتی در سر دارد. اما روسیه برای رقابت با ایالات متحده راه طولانی در پیش داشته و تنها اکتفا کردن به قدرت نظامیگری نمی تواند شکاف موجود را پر کند. اگرچه نظامیگری می تواند نمادی از قدرت باشد اما ویژگی های اساسی دیگری مانند جغرافیا، اقتصاد، منابع و دیپلماسی نیز از ملزومات یک قدرت مسلط است.

ادامه مطلب
خاطرات تلخی از دوران «افعی گرجی»
نگاهی به کتاب «در دل گردباد»

خاطرات تلخی از دوران «افعی گرجی»

در جای جای کتاب انزجار از ژوزف استالین، دومین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، به چشم می خورد، گینزبورگ او را «افعی گرجی» می نامد که به چیزی جز سرکوب و ارعاب هیستریکِ توام با بدبینیِ افراطی فکر نمی کند. 

ادامه مطلب
آلمان تحت فشار برای مداخله نظامی در سوریه
بهانه حمله شیمیایی همچنان پابرجاست

آلمان تحت فشار برای مداخله نظامی در سوریه

در آلمان، استفاده از نیروی نظامی در مواردی به غیر از دفاع از خود، مستلزم تایید شورای امنیت سازمان ملل است. اما روسیه حق وتو دارد و هرگز اجازه حمله به متحدش را نخواهد داد.

ادامه مطلب
اسلام قربانی پوپولیسم نوین
نگاهی به کتاب "ظهور پوپولیسم ملی نو، اروپا در چنبره احزاب پوپولیستی"

اسلام قربانی پوپولیسم نوین

کتاب "ظهور پوپولیسم ملی نو، اروپا در چنبره احزاب پوپولیستی"بر این مساله تاکید دارد که اگر چه گفتمان راست کلاسیک ضد کمونیست و ضد یهودیت استوار بود، اما این نگرش در دوران جدید به سمت اندیشه های ضداسلام گرایانه و ضد جهانی شدن سوق پیدا کرده است؛ مساله ای که پیر آندره تاگیف و رافائل لیوژیه به عنوان نویسندگان کتاب در آن اشتراک نظر دارند.

ادامه مطلب
او دیگر نماد عظمت روسیه نیست
محبوبیت پوتین رو به زوال

او دیگر نماد عظمت روسیه نیست

تا زمانی که پوتین به تغییرات واقعی در روسیه دست نزند، نرخ محبوبیت او به سقوط ادامه می دهد، و این بخت را افزایش می دهد که به طریقی او پس از پایان این دور از ریاست جمهوری ای اش از قدرت کنار برود، البته اگر پیش از این موعد کنار نرود.

ادامه مطلب
اروپا به دنبال خنثی کردن تحریم های آمریکا علیه ایران
بروکسل از واشنگتن مستقل می شود؟

اروپا به دنبال خنثی کردن تحریم های آمریکا علیه ایران

دونالد ترامپ ماه مه به صورت یک جانبه به خارج کردن آمریکا از توافق هسته ای و اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران تصمیم گرفت. اروپایی ها که دیگر امضاکنندگان برجام هستند، از همان زمان اقدام برای محافظت از این توافق را آغاز کردند. اولین قدم قانون انسداد بود، اما تحلیلگران معتقدند اجرای این قانون برای نجات تجارت اروپایی ها با ایران کافی نیست. به نظر می رسد قدم بعدی استقلال اتحادیه اروپا از نظام مالی جهانی تحت سلطه ایالات متحده باشد.

ادامه مطلب
رزمایش روسیه و چین قدرت‌نمایی در برابر امریکا بر سر ادلب است
پکن و مسکو در راه تشکیل واحد نظامی مشترک در سایه تضعیف ناتو

رزمایش روسیه و چین قدرت‌نمایی در برابر امریکا بر سر ادلب است

علی اکبر فرازی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی معتقد است که یکی از دلایل برگزاری رزمایش بزرگ روسیه در این برهه حساس به شروع روند تضعیف ناتو باز می گردد. در این رابطه خود ترامپ با انتقادهای جدیش به ناتو، گام های اولیه این تضعیف را برداشته و زمینه و بستر کاهش قدرت ناتو را به دلیل اختلاف نظر جدی واشنگتن و دیگر اعضای این نهاد نظامی اکنون فراهم آورده است.

ادامه مطلب
اتحادیه اروپا به بازیگر اصلی خاورمیانه تبدیل می شود؟
اشتباهات ترامپ فرصتی برای افزایش نفوذ بروکسل

اتحادیه اروپا به بازیگر اصلی خاورمیانه تبدیل می شود؟

با خروج ترامپ از توافق هسته ای ایران، دیگر امضاکنندگان توافق تمام تلاش خود را برای زنده نگه داشتن برجام نگه داشته اند. جدای از روسیه و چین که از دیرباز روابط خوبی با ایران داشتند، اروپایی ها هم سعی دارند تاثیرات منفی خروج ترامپ از برجام را خنثی سازند. به نظر می رسد ترامپ با اشتباهات خود فرصتی را برای بلوک اروپایی فراهم کرده تا در عرصه بین المللی و به ویژه در خاورمیانه نقش پررنگ تری ایفا کند.

ادامه مطلب
جبهه متقابل بروکسل و واشنگتن در قبال تهران
ایالات متحده به شرکت های اروپایی درباره نقض تحریم های ایران هشدار داد

جبهه متقابل بروکسل و واشنگتن در قبال تهران

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه ضمن اعلام تصمیم خود مبنی بر خروج از برجام، از اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران خبر داد. بخش دوم این تحریم ها که قرار است چهار نوامبر اجرایی شود، علاوه بر تحریم مستقیم بخش های انرژی و مالی ایران، تحریم های ثانویه علیه کشورها و شرکت هایی که به تجارت با ایران ادامه می دهند را نیز شامل می شود. این مساله خشم اروپا را برانگیخته و بروکسل را به اجرای قانون انسداد وا داشته است...

ادامه مطلب
تلاش ایران برای حفظ توافق یک میلیارد دلاری با سوئیس
شرکت های بزرگ نفتی در برابر تحریم های واشنگتن دوام می آورند؟

تلاش ایران برای حفظ توافق یک میلیارد دلاری با سوئیس

دونالد ترامپ همزمان با اعلام تصمیم به خارج کردن ایالات متحده از توافق هسته ای ایران، از اعمال مجدد تحریم ها علیه این کشور خبر داد. دور اول تحریم ها بر معاملات دلار، فلزهای گران بها و بخش خودروسازی و غیره در ماه اوت اجرایی شد و دور دوم که بخش انرژی ایران را هدف می گیرد، از ماه نوامبر اجرایی می شود. این تحریم ها شرکت های بزرگ نفتی اروپایی را وادار ساخته که پروژه های چند میلیارد دلاری در ایران را متوقف کند. توتال فرانسه پیشتر ایران را ترک کرده و به نظر می رسد به غرم تلاش های شرکت نفت ایران، ویتول سوئیس هم مجبور به قدم گذاشتن در همین مسیر باشد.

ادامه مطلب