اروپا - آرشیو

دیپلماسی ورزشی با اروپا؛ لژیونرها از شعف پول سازی تا ضعف شبکه سازی
دومینوی تکراری روابط در روندهای تاریخی (بخش بیست و هشتم)

دیپلماسی ورزشی با اروپا؛ لژیونرها از شعف پول سازی تا ضعف شبکه سازی

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: امروزه همکاری های ورزشی کشورمان در عین تنوع و گستردگی از فرایند شبکه سازی و تمرکز بهره گیری از ظرفیت های این بخش در تعاملات دو جانبه محروم است که ضرورت دارد با هماهنگی بخش های تخصصی و ذیربط اقدام عاجل برای بهره گیری مناسب از این نیروی کارآمد در مسیر تامین منافع طرفین استفاده کرد.

ادامه مطلب
نقشه راه ناتو برای ۱۰ سال آینده
شرایط جدیدی که بازنگری سیاست‌ها را لازم می‌سازد

نقشه راه ناتو برای ۱۰ سال آینده

در بهار ۲۰۲۰، ژنرال استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، اتاق فکر مستقلی برای پاسخ به این سؤال اساسی تعیین کرد: ناتو به‌عنوان یک ائتلاف کارآمد نظامی چگونه می‌تواند به‌عنوان یک ائتلاف سیاسی، قوی‌تر شود؟ این گروه پس از ۹۰ نشست آنلاین و تبادل ایمیل‌های بی‌شمار، گزارش «ناتو ۲۰۳۰: اتحاد برای عصر جدید» را اول دسامبر به وزرای خارجی ناتو ارائه دادند.

ادامه مطلب
«تاریخ حقوق در اروپا»
معرفی کتاب: هفتمین اثر از مجموعه تاریخی «احداث اروپا»

«تاریخ حقوق در اروپا»

بازرگانی گیلانی مترجم مجموعۀ «احداث اروپا» در باره کتاب تاریخ حقوق می گوید: کتاب صرفا به گاه‎نگاری و بیان رخدادهای تاریخی مستمر و یک‌شکل در عرصه حقوق و قانون نپرداخته، بلکه با نگاهی کاملا عینی بر انقطاع و عدم استمرار این تحولات انگشت گذاشته و تاثیرات متقابل سیستم‎های حقوقی مختلف را در ازمنه‎ای دراز بررسی و آنها را با هم مقایسه کرده است. وجه بارز کتاب این است که نویسنده به هیچ وجه حقوق را در قامت خشک و خالی قانون و هنجار ندیده بلکه بیشتر آن را موجد روحیات و فرهنگ‎های مختلف و جهت‎دهندۀ کنش‎های جوامع فهمیده است. حقوق در حقیقت تجارب روزمرۀ زندگانی جوامع بشری را به قاعده و سامان می آورد و اساسا بیان‎کنندۀ این تجارب است و از این سبب، حقوق خصوصی در مرکز توجهات نویسنده قرار گرفته است.

ادامه مطلب
دیپلماسی ورزشی با اروپا از بزرگراه پرمنفعت تا راهکار باری به هر جهت
دومینوی تکراری روابط در روندهای تاریخی (بخش بیست و هفتم)

دیپلماسی ورزشی با اروپا از بزرگراه پرمنفعت تا راهکار باری به هر جهت

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ورزش در هزاره سوم به یکی از محورهای کلان اقتصاد جهانی تبدیل شده و میزان سرمایه در گردش در رشته های ورزش همگانی و تیمی سر به فلک می کشد و کشورهای دارای برنامه منفعت کلانی را از مبحث بسیار مهم لژیونری نصیب خود می کنند.

ادامه مطلب
بهار عربی همه چیز را در «اروپا» تغییر داد
بعد از یک دهه

بهار عربی همه چیز را در «اروپا» تغییر داد

یک دهه از بهار عربی گذشته و برای آنهایی که در برابر رژیم های خودکامه در خاورمیانه ایستادند و زندگی بهتر را خواستار شدند، شرایط چندان بهبود نیافته است. بیشتر کشورهایی که آن زمان درگیر اعتراضات و متعاقبا خشونت شدند، هنوز تحت کنترل رژیم های استبدادی هستند، ظلم و فساد در این کشورها عادی است و مشکلات اقتصادی همچنان ادامه دارد. با این وجود، اروپا قاره ای متفاوت از قبل از سال ۲۰۱۱ است و این مساله مستقیما به انقلاب های شکست خورده در قاره همسایه مربوط می شود.

ادامه مطلب
از اقتدار و اوهام تا اتهام و اعدام چائوشسکو
دلایل سقوط یک دیکتاتور کمونیست

از اقتدار و اوهام تا اتهام و اعدام چائوشسکو

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اسناد تاریخی گواه آن است که در ماه مارس ۱۹۸۹ آقای میهای چائوشسکو، برادر بزرگتر دیکتاتور رومانی که در اتریش به سر می برد در تماسی تلفنی هشدارهایی را به رهبر رومانی داده و در آن زمان با سفری کوتاه به بخارست برادر کوچکتر را در جریان ارزیابی و جمع بندی اش از اراده و تصمیم قدرت های بزرگ برای حمایت همه جانبه از تغییرات در حاکمیت سیاسی ارودگاه کمونسیم قرار می دهد؛ در همین راستا در گزارش سازمان اطلاعات رومانی در خصوص تحولات دسامبر ۱۹۸۹ این گونه آمده است: گورباچف پس از آخرین اجلاس سران ورشو در مسکو در اوایل دسامبر ۱۹۸۹ در ملاقاتی خصوصی نتوانست آقای چائوشسکو را به پذیرش ضرورت انجام تغییر و تحول در حاکمیت سیاسی و واگذاری مسالمت آمیز قدرت وادار کند و رهبر حزب کمونیست رومانی غافل از آینده تلخ و خونین خود به گونه ای اعتراضی ملاقات را نیمه تمام گذاشت و بدون خداحافظی و بدرقه رسمی مسکو را به سمت بخارست ترک می کند و کمتر از سه هفته پس از این مذاکره و ملاقات، چائوشسکوی نگون بخت در دادگاه نظامی و انقلابی محاکمه و همراه همسر وفادارش به جوخه اعدام سپرده شدند.

ادامه مطلب
سیاست های دوگانه اتحادیه اروپا در زمینه حقوق بشر
اروپا باید دست از نزدیکی با دیکتاتورهای خاورمیانه بردارد

سیاست های دوگانه اتحادیه اروپا در زمینه حقوق بشر

پارلمان اروپا ۱۹ دسامبر قطعنامه هایی را در محکوم کردن نقض حقوق بشر در ایران و مصر تصویب کرد. با این حال، تنها ایران است که در قالب تحریم های اتحادیه اروپا برای نقض حقوق بشر حقیقتا متحمل پیامدهایی شده است. تحریمی علیه مصر اعمال نشده و حتی دولت این کشور به عنوان یک شریک اصلی اروپا و لنگر ثبات در شمال آفریقا مورد توجه قرار گرفته است. این استاندارد دوگانه به اعتبار آن آسیب می رساند و حقوق بشر را در سراسر جهان تضعیف می کند. این رویکرد همچنین به معنای مهر تاییدی بر روایت اقتدارگرایان است مبنی بر اینکه انتقادات حقوق بشر سلاحی سیاسی در دست غرب علیه رژیم های نامطلوب برای آن است.

ادامه مطلب
الگوبرداری از جنگ قره باغ؛ خطای راهبردی اوکراین
خواب آشفته کی‌یف با کمک آنکارا تعبیر نمی شود

الگوبرداری از جنگ قره باغ؛ خطای راهبردی اوکراین

قهرمان نورانی درآباد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بعات حمایت از اوکراین برای اردوغان بسیار سنگین خواهد بود. حتی ناتو و آمریکا در صورت وقوع جنگ قادر به حمایت همه جانبه از اوکراین نخواهند بود. لذا ریسک گزینه نظامی با هدف احیای تمامیت ارضی کشور برای اوکراین بسیار بالاست، حتی امکان دارد کی‌یف کنترل شرق کشور را برای همیشه از دست بدهد و روسیه استقلال دونباس را به رسمیت بشناسد و یا این که آن منطقه را به خاک خود ملحق کند، همان اتفاقی که در سال ۲۰۱۴ میلادی برای شبه جزیره کریمه افتاد.

ادامه مطلب
وزرای خارجه اتحادیه اروپا زمینه را برای احیای برجام فراهم می کنند
لزوم عقب نشینی آمریکا از تحریم ها و بازگشت ایران به تعهدات هسته ای

وزرای خارجه اتحادیه اروپا زمینه را برای احیای برجام فراهم می کنند

وزرای خارجه اتحادیه اروپا با تعیین پیش شرط های جدید برای احیای توافق هسته ای ایران موافقت نکردند چرا که معتقدند که تهران و واشنگتن باید بتوانند بدون هیچ پیش شرطی به تعهدات کامل خود در برجام بازگردند و نیازی به اینکه شرایط توسعه توافق یا تقویت آن را بپذیرند، وجود ندارد. در نتیجه این رویکرد، به شرط آنکه ایالات متحده تحریم های خود را لغو و قطعنامه های سازمان ملل را رعایت کند، یکی از موانع عمده موجود در مسیر بازگشت ایران به تعهدات هسته ای از بین می رود.

ادامه مطلب