اروپا - آرشیو

چرا اروپا در مهار سیل های اخیر شکست خورد؟
قدرت آب به راحتی دست کم گرفته می شود

چرا اروپا در مهار سیل های اخیر شکست خورد؟

دانیل باخمان در گفت وگو با نشریه سوئیسی تاگس آنزایگر درباره فاجعه سیل اخیر در اروپا می گوید: صحبت در این باره در مرحله کنونی دشوار است، چرا که من هم فقط آن چه رسانه ها گزارش می دهند را دنبال می کنم. اما تعداد زیاد قربانیان باعث نگرانی من شده است. باید پرسید که چه هشدارهایی داده شده است و چقدر این هشدارها جدی گرفته شده اند.

ادامه مطلب
کتاب شام آخر چائوشسکو؛ از سه سفر با ایران تا سرنگونی خونین
معرفی کتاب

کتاب شام آخر چائوشسکو؛ از سه سفر با ایران تا سرنگونی خونین

کتاب شام آخر چائوشسکو با همت نوید صبح منتشر شد. نویسنده کتاب سال ها در دانشگاه رومانی تحصیل کرده و در کسوت دیپلمات و معاون سفارت هم در بخارست انجام وظیفه کرده و تسلط کامل به زبان و فرهنگ رومانی دارد. روابط ایران رومانی و دوستی دو ملت ریشه در تاریخ داشته و دوران های فراز و نشیب زیادی را طی کرده است. بر کسی پوشیده نیست که تعاملات دو کشور از دهه ۴۰ قرن سیزدهم شمسی تا تا اواخر ۱۳۶۸ شمسی به اوج خود در تمامی زمینه ها رسیده بطوری که حجم مبادلات سالانه به یک میلیارد دلار افزایش و هزاران جوان ایرانی در دانشگاه های این کشور بویژه در رشته های پزشکی و دندانپزشکی و غیره تحصیل کردند؛ هم چنین مراودات سیاسی به بالاترین سطح ارتقاء یافت و بدون شک در این مسیر شخص نیکلای چائوشسکو نقش بی بدیلی داشته است.

ادامه مطلب
۱۲۰ دقیقه در ویمبلی فارغ از کرونا
شادمانی جهان با هنرنمایی آتزوری ها در لندن

۱۲۰ دقیقه در ویمبلی فارغ از کرونا

عبدالرحمن ولایتی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با چهره ای که از فضای استادیوم ویمبلی و با حضور طرفداران و علاقمندان دو تیم فینالی (ایتالیا – انگلیس) نمایان بود هیچ نشانه ای از محدودیت های پروتکلی کرونایی نبود و این شرایط نه به دلیل بی ملاحظاتی بلکه بیشتر ریشه در مدیریت مدبرانه و هوشمندانه مدیران برگزاری جام ملت‌های اروپا با همکاری همدلانه دولت‌های اروپایی داشت که قبل از آغاز مسابقات به واکسیناسیون عمومی اقدام کرده بودند و تا حدودی یک بستر مناسب و ایمن برای حضور مردم در استادیوم ها محیا ساخته بودند تا برای هفته ها هم که شده مردمانشان را از این افسردگی تحمیلی کسالت بار کرونایی نجات دهند که از اقبال خوش علاقمندان فوتبال و شاید قاطبه جامعه جهانی این فینال یکی از بازی‌های به یادماندنی تاریخ فوتبال به ثبت رسید.

ادامه مطلب
بیست و ششمین سالگرد کُشتار سِربِرنیتسا در جاده جنگلیِ مرگ
به مناسبت سالگرد جنگ خونین بوسنی و هرزگوین

بیست و ششمین سالگرد کُشتار سِربِرنیتسا در جاده جنگلیِ مرگ

سعید هاشمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در جریان این جنگ قومیتی، مُحاصره ی شهر سارایوو به عنوان طولانی‌ترین محاصره پایتخت یک کشور در تاریخ مُدرن جنگ‌ها به مدت ۱،۴۲۵روز رقم خورد و همچنین تعداد زیادی از مردم غیر نظامی من جمله جوانان و کودکان کشته شدند و بسیاری از زنان نیز مورد شکنجه و تجاوز قرار گرفتند.

ادامه مطلب
استقلال استراتژیک اتحادیه اروپا در پسابرگزیت
خروج انگلیس و تاثیراتی که بر قاره سبز می گذارد

استقلال استراتژیک اتحادیه اروپا در پسابرگزیت

فرشید خسروانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: منظور از استقلال استراتژیک اتحادیه اروپایی، توانایی کشورهای عضو این اتحادیه در راستای تدوین اولویت ها و همچنین اتخاذ تصمیم های خود در زمینه های روابط خارجی، مسائل امنیتی و دفاعی است. به علاوه در اختیار داشتن ابزارهای اعمال و اجرای سیاست های خود خود در سه زمینه مذکور، به تنهایی یا با شراکت دیگران، بٌعد دیگر استقلال استراتژیک است.

ادامه مطلب
اهمیت جایگاه مغفول زنان در روابط با اروپا
از امتیار برتر تا استفاده کمتر (بخش ۴۱)

اهمیت جایگاه مغفول زنان در روابط با اروپا

علی بمان اقبال زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: حضور گستردۀ زنان در روند جریانات انقلابی بویژه مشارکت فعالانه در انواع انتخابات کشوری؛ گویای این واقعیت بود که توانایی عینی و ذهنی جامعه در فهم و پذیرش مشارکت زنان در عرصه های مختلف افزایش یافته است؛ که مهمترین وجه مشخصۀ را می توان در احقاق حقوق زن، تقویت کیان خانواده و افزایش مشارکت زنان در فعّالیتهای اجتماعی-سیاسی و حمایت از حرکتهای زنان در جهان و ایجاد ارتباط با تشکیلات مربوط به زنان در سطح جهان دید. واقعیت این است که مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان ایران وارد مرحلۀ جدیدی شده است که واقع نگری؛ حرکت به سوی نیازهای جامعه و تصریح ضرورت تصویرسازی واقعی از حضور زنان در ابعاد مختلف حیات سیاسی؛ اقتصادی؛ فرهنگی و اجتماعی در نزد افکار عمومی بین المللی بویژه اروپا از ویژگی های آن به شمار می آید. 

ادامه مطلب
انتخابات آینده فرانسه: مکرون، راست‌های افراطی یا جبهه سومی با حضور گلیست‌ها؟
پاریس تحولی تازه را انتظار می کشد

انتخابات آینده فرانسه: مکرون، راست‌های افراطی یا جبهه سومی با حضور گلیست‌ها؟

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: درحال‌حاضر، نتیجه دور نخست انتخابات منطقه‌ای در ۲۰ ژوئن ۲۰۲۱، موجب تقویت این دیدگاه برای ناظران شده است که محتمل‌ترین سناریو برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲، دوئلی بین مکرون و لوپن رهبر حزب راست افراطی فرانسه خواهد بود. اگرچه به‌طور کلی، حزب راست میانۀ «جمهوری‌خواهان» جایگاهی پیشتاز دارد.

ادامه مطلب
ماشین برقی به قیمت خون ملت آفریقا
تداوم جنایت استعماری اروپایی ها

ماشین برقی به قیمت خون ملت آفریقا

استفاده از اتومبیل های برقی یعنی این که بیشتر و بیشتر به کبالت نیاز خواهیم داشت. کبالت، ماده معدنی مورد احتیاج برای باتری های این خودروهاست. اما مشکل اینجاست: ۷۰ درصد استخراج کبالت در کنگو انجام می شود، جایی که سیاستمداران و بازرگانان فاسد بدون نگرانی از بابت استثمار و بهره کشی از کودکان، میلیاردها دلار از تجارت کبالت به جیب می زنند.

ادامه مطلب
چالش های پسابرگزیتی اتحادیه اروپا
بحران مرزهای ایرلند شمالی _ جمهوری ایرلند

چالش های پسابرگزیتی اتحادیه اروپا

فرشید خسروانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بزرگترین مسئله و بدیهی‌ترین پیامد برگزیت برای ایرلند شمالی و مرزهایی که با اتحادیه اروپایی دارد به امر تجارت و تبادلات تجاری بازمی‌گردد. جمهوری ایرلند به‌عنوان یک عضو اتحادیه اروپایی آخرین نقطه زمینی مرتبط با پادشاهی متحده است؛ ازاین‌رو تبادلات تجاری میان طرفین به یک مسئله‌ مربوط به سیاست خارجی تبدیل می‌شود که طرفین را با استانداردها، ضوابط و شرایط متفاوتی روبه روی یکدیگر قرار می‌دهد؛ اما مسئله‌ اصلی صرفاً تبادلات بازرگانی به دو واحد کنشگر نیست، بلکه مسئله‌ اصلی این است که مرزهای جداکننده‌ اتحادیه‌ اروپا و بریتانیا مرزهای حساسی هستند؛ زیرا در طول دوره ۷۷ ساله مصائب و آشوب یکی از مسائلی که مورد اختلاف طرفین بوده همین مرز شمال و جنوب جزیره‌ی ایرلند بوده است.

ادامه مطلب
انتخاب استراتژیک پوتین، ایالات متحده یا چین؟
بازی های دوگانه

انتخاب استراتژیک پوتین، ایالات متحده یا چین؟

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: معاملات تجاری و همکاری های نظامی میان روسیه و چین را می توان انگیزه قوی جهت عدم تغییر همگرایی فزاینده دوجانبه در نظر گرفت. روابط مسکو و پکن از سال ۲۰۱۴ همزمان با توقف بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری مستقیم خارجی در روسیه در نتیجه تحریم های غرب به دنبال الحاق کریمه توسط روسیه تقویت شده است. چین مهمترین مقصد صادرات انرژی روسیه بوده که برای اقتصاد بزرگ و رو به رشد پکن ضروری است. 

ادامه مطلب