اروپا - آرشیو

بیم و امید آتش‌بس و صلح بین روسیه و اوکراین
دشواری های بیشتر بعد از نشست سوئیس

بیم و امید آتش‌بس و صلح بین روسیه و اوکراین

بهرام امیراحمدیان در یادداشتی می نویسد: کنفرانس صلح جهانی در سوئیس و اعلام شرایط آتش بس از سوی روسیه، جهان را با دشورای های بیشتری در جبهه های جنگ و فضای دیپلماسی مواجه کرده است.

ادامه مطلب
جانشین بورل چه کسی خواهد بود؟
مناصب کلیدی اتحادیه اروپا در پرتو اجماع آسان؛ استثناء ریاست دیپلماسی

جانشین بورل چه کسی خواهد بود؟

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در حال حاضر وضعیت خیلی روشنی در مورد مسئولیت سیاست خارجی به جایگزینی بورل وجود ندارد و  کمترین اطمینان در این مرحله این است که چه کسی به عنوان مسئول سیاست خارجی معرفی خواهد شد. کاجا کالاس، نخست وزیر استونی به این پست علاقه مند است و به عنوان یک رهبر ملی و لیبرال از منطقه شرق اروپا، گزینه تقریبا ایده آلی برای لیبرال هایی است که جانشین جوزپ بورل را انتخاب می کنند.

ادامه مطلب
معمایی درگرو کسب امتیاز روسیه در مقابل غرب
آینده کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس

معمایی درگرو کسب امتیاز روسیه در مقابل غرب

هیراد مخیری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: باید توجه داشته باشیم ضرب‌الاجل‌های جهان غرب با برگزاری‌های چنین نشست‌هایی در پله اول، دور نگاهش با دستاورد صلحی منوط بر رضایت مسکو در مقابل خواسته‌های غرب است مسلماً با نطق رهبر روسیه (ولادیمیر پوتین) که علناً در روزهای گذشته اعلام کرد، تحقق حسن ختام این نشست‌ها را در راستای خروج کامل نیروهای اوکراین و هم‌پیمانان غربی‌اش از مناطق مورد تصرف روسیه و همچنین عدم عضویت اوکراین و حتی کشورهای دیگر مدعی اروپای شرقی به ناتو است که نهایتاً با این خواسته‌ی مسکو می‌بینیم که علناً برگزاری این نشست صلح به برگزاری یک نشست بی دستاورد برای غرب از جانب تحلیلگران حوزه روابط بین‌الملل قلمداد می‌شود.

ادامه مطلب
در هیجانات انتخابات چهاردهم، تحولات اروپا را دریابیم
انگلیس کانون توجه است

در هیجانات انتخابات چهاردهم، تحولات اروپا را دریابیم

ابوالقاسم دلفی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: مواضع حزب کارگر انگلیس در قبال فلسطین و جنگ غزه تفاوت‌های آشکاری با سیاست‌های سنتی حزب محافظه کار در خاورمیانه داشته و دیدار تاریخی وزیر امور خارجه دولت دوازدهم با رهبر قبلی حزب کارگر در لندن ملاحظاتی است که می‌تواند در روند تحولات فعلی خاورمیانه و دیپلماسی ایالات متحده در نزدیک سازی کشورهای عرب منطقه و برقراری روابط آنها با رژیم اسرائیل و موضوع دو دولت و شناسایی رسمی دولت فلسطین تاثیرات به‌سزایی داشته باشد. چنانچه غوغای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم تمام انرژی و حواس سیاسی کشور را به خود جلب نکند شرایط فعلی مجدداً فرصتی برای منافع ملی ایجاد کرده است که دولت چهاردهم از هم اکنون می‌باید در طراحی و مسئولیت پذیری و تاثیرگذاری موثر در جهت منافع ملی در تحولات خاورمیانه ایفای نقش کند.

ادامه مطلب
ائتلاف علیه مکرون
نگاهی به تحولات سیاسی اخیر در فرانسه

ائتلاف علیه مکرون

رهبر حزب راست‌گرای سنتی فرانسه از ائتلاف با حزب «اجتماع ملی»، فاتح انتخابات پارلمانی اروپا در فرانسه خبر داد و در نتیجه به نظر می‌رسد «قمار بزرگ» امانوئل مکرون، یعنی انحلال مجلس و برگزاری انتخاب زودهنگام برای او، دولت میانه‌رو و نخست‌وزیر جوانش به «رولت روسی» تبدیل شده است.

ادامه مطلب
غزه، اوکراین و جایگاه اروپایی‌ها در میان افکار عمومی عربی
وقتی قدرت نرم هزینه می‌شود

غزه، اوکراین و جایگاه اروپایی‌ها در میان افکار عمومی عربی

علی رضوانپور و سعید سیف در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: اتهام‌ها درباره اجرای استاندارد‌های دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشور‌های عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه"‌ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت‌های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند.

ادامه مطلب
برای یک پوست اندازی استراتژیک آماده باشید
احساس ناامنی اروپا

برای یک پوست اندازی استراتژیک آماده باشید

سید محمدکاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: اروپا، زیر چتر نظامی و هسته‌ای ایالات متحده قرار دارد، اما چگونگی تداوم این حمایت امنیتی و لزوم آنچه اروپایی‌ها «خودمختاری استراتژیک» و یا «حاکمیت استراتژیک» اروپا می‌نامند، محل بحث و گفتگوهای فراوان و اما و اگرهای متعدد است. در یک کلام، اروپا مانند گذشته احساس امنیت همه‌جانبه ندارد.

ادامه مطلب
زلزله در اروپا
نگاهی به نتایج انتخابات پارلمان اروپا

زلزله در اروپا

با موفقیت احزاب راست در انتخابات اتحادیه اروپا زلزله‌‌ای سیاسی در قاره سبز شکل گرفت. در فرانسه، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور این کشور پارلمان را منحل کرد و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. در بلژیک هم حزب حاکم لیبرال ضربه سختی خورد و الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک با پذیرش شکست، از مقام خود کناره‌گیری کرد.

ادامه مطلب
اروپا در مشت راست افراطی
انتخابات پارلمان اروپا به سود تندروها تمام شد

اروپا در مشت راست افراطی

در صورتی که تشکل‌های راست افراطی موفق شوند در چند کشور اروپایی رأی بالا به دست آورند، طبعاً در پارلمان اروپا یک فراکسیون قوی ایجاد خواهند کرد که می‌تواند بر سرنوشت سیاسی اروپا تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، این نوع احزاب اکثراً نگاهی مثبت به روسیه دارند و معتقدند که غربی‌ها نباید ثروت خود را برای جنگ اوکراین هزینه کنند. آنها همچنین شدیداً ضد اسلام هستند و پیوسته افکار عمومی را از خطر هجوم مهاجران مسلمان می‌ترسانند.

ادامه مطلب
گرگ و میش ایدئولوژی
پیمایش تاریخی اجمالی پایان دولت‌های ایدئولوژی‌محور

گرگ و میش ایدئولوژی

عیسی محمدحسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: "گرگ و میش ایدئولوژی" عبارتی است که به وضعیتی اشاره دارد که در آن دولت‌ها و نهادهای حکومتی از روابط بین‌المللی تنش‌آور، دوستانه‌ترین تدابیر را به گردن میش‌ها و خطرناک‌ترین تدابیر را به گردن گرگ‌ها انداخته‌اند. این مفهوم به وضوح در روابط بین کشورها، به خصوص در زمان‌هایی که تنش‌های سیاسی، نظامی یا اقتصادی وجود دارد، قابل مشاهده است.

ادامه مطلب