اروپا - آرشیو

آلمان مشغول تدوین اولین استراتژی امنیت ملی
یک قدرت سایبری جهانی قابل اعتماد

آلمان مشغول تدوین اولین استراتژی امنیت ملی

آلمان همیشه خود را به عنوان یک شریک خوب و بخشی از اتحاد با قدرت‌های غربی تصور کرده است، اما سیاستمداران آلمانی اکنون به طور فزاینده‌ای بر این باورند که کشورشان باید از این وضعیت فاصله بگیرد، رهبری را عهده‌دار شود و از قابلیت‌های نظامی و امنیتی متناسب با قدرت اقتصادی خود استفاده کند.

ادامه مطلب
جنجال استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین
دخالت ایران چقدر جدی است؟

جنجال استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین

حامد مزرجی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در عین تکذیب های چندباره مسئولین کشورمان در عدم صدور پهپاد به روسیه، تا کنون ایران اقدام عملی برای اثبات گفته ها انجام نداده است و بدین وسیله کشور در معرض تهدیداتی قرار می گیرد که شاید در توازن بده بستان های دیپلماسی، هم طراز نیست. البته موضع وزارت امور خارجه ایران که از سوی ناصر کنعانی، سخنگوی این وزارتخانه در امکان گفت وگو با اوکراین برای روشن شدن موضوع و رفع اتهام ها عنوان شد، خط مشی مناسبی است که باید دید تا چه میزان می توان عملی شود.

ادامه مطلب
جنون تحریم
نه برجام، بلکه کل سیاست خارجی دولت سیزدهم تحت الشعاع فشار همه جانبه است

جنون تحریم

سیر تحولات و اتفاقات در ۷۲ ساعت گذشته حکایت از آن دارد که حتی ساعت به ساعت بر دامنه و عمق این گسل افزوده می شود و به همین دلیل، نه مذکرات برجامی که کل دیپلماسی تحت الشعاع این گسل قرار گرفته و قرار خواهد گرفت. در این میان علاوه بر تجمعات عمومی در ایران، آن چیزی که به عنوان کاتالیزور گسترش و تعمیق این گسل عمل می کند، دامن زدن بر ادعای فروش ارسال پهپاد و دیگر تسلیحات از سوی ایران به روسیه با هدف به کارگیری در جنگ اوکراین است. این مسئله تا جایی پیش رفته که خود به فصلی جداگانه از تقابلات سیاسی بین تهران با غرب بدل شده است که از چهارشنبه هفته گذشته بروز و ظهور بیشتری پیدا کرده است.

ادامه مطلب
آیا روابط تهران – کی یف در آستانه قطع کامل قرار دارد؟
از کشیده شدن پای ایران به شورای امنیت تا مصادره اموال جمهوری اسلامی به نفع اوکراین

آیا روابط تهران – کی یف در آستانه قطع کامل قرار دارد؟

فریون مجلسی تاکید دارد که روابط تهران و کی یف بعد از اقدام ایران در ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی دچار افول شده بود و نوعی فضای شکننده در روابط دو طرف حاکم بود، اما بعد از تجاوز روسیه به خاک اوکراین عملاً این روابط به یک گسست کامل رسیده است و تقریبا می توان از آن به عنوان روابطی یاد کرد که به یک تار مو بند است.

ادامه مطلب
آیا امریکا می تواند هم‌زمان با ایران، چین و روسیه مقابله کند؟
دشمنان امریکا هم‌سو در اوراسیا

آیا امریکا می تواند هم‌زمان با ایران، چین و روسیه مقابله کند؟

مخالفان آمریکا ممکن است به شکل رسمی متحد نباشند اما همه آنها در یک منطقه حساس – قلب سرزمین اوراسیا – و در مسیرهای حساس هم سو هستند. از همین رو ایالات متحده تحت فشار، نمی تواند به یک مشکل بدون لحاظ کردن تاثیرش بر توانایی خود در برخورد با دیگران واکنش نشان دهد. مطالبات از دولت آمریکا زیاد است با این همه واشنگتن با مجموعه ای از چالش ها روبه روست که قادر نیست به راحتی از کنارشان عبور کند و مطمئنا نمی تواند یکباره به رویکردی تهاجمی متوسل شود. از برخی جهات، چالشی که امروز آمریکا با ان روبه روست شبیه به دوره قبل از جنگ جهانی دوم است.

ادامه مطلب
می‌خواهند توان چانه‌زنی تهران را کاهش دهند
وضعیت برجام به شدت آسیب‌پذیر است و هر مسئله‌ای می‌تواند روی مذاکرات هسته‌ای اثرگذار باشد

می‌خواهند توان چانه‌زنی تهران را کاهش دهند

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت وگویی تصریح کرد: گر اروپایی‌ها نهایتا به این جمع‌بندی برسند که از طریق دامن‌زدن به اعتراضات در داخل ایران نمی‌توانند کاری از پیش ببرند، آن زمان دوباره روی مسئله برجام و مذاکرات با ایران مانور خواهند داد.

ادامه مطلب
محافظه کاران در پایان راه؟
تراس در لبه سقوط!

محافظه کاران در پایان راه؟

اکنون که تراس رکورد «نامحبوب» ترین نخست وزیر تاریخ انگلستان را دارد بسیاری معتقدند که با این میزان از انتقاد و مخالفت نسبت به عملکرد تراس در همین ۴۰ روز یقینا وی مستعد ثبت رکورد دیگری به نام «کوتاه ترین» دولت تاریخ انگلستان هم خواهد بود. 

ادامه مطلب
بلاروس و مولداوی، گزینه های بعدی گسترش جنگ اوکراین
توسعه جبهه به سود روسیه است

بلاروس و مولداوی، گزینه های بعدی گسترش جنگ اوکراین

از آنجایی که جنگ روسیه و اوکراین به دنبال بمباران یک پل حیاتی در کریمه و حملات تلافی جویانه روسیه علیه شهرهای سراسر اوکراین تشدیدشده، ممکن است درگیری به همسایگان‌شان کشیده شود.

ادامه مطلب
فردای پایان جنگ اوکراین
ایدئولوژی لیبرال غربی رو به پایان و عصر جدیدی در حال ظهور است

فردای پایان جنگ اوکراین

اساسی‌ترین ویژگی این جنگ این است که عملاً به دوران پسا جنگ سرد که طی آن ایدئولوژی لیبرال غربی نیروی مسلط در نظام جهانی بود، پایان داده است. به این جنگ آخرین میخ تابوت گفته می‌شود، زیرا عقب‌نشینی ایدئولوژی لیبرال غربی از اواسط دهه اول قرن بیست و یکم شروع شده بود.

ادامه مطلب