اروپا - آرشیو

نقش مثلث پاریس – آتن – آنکارا در ژئوپلیتیک شرق مدیترانه
جایی که ترکیه و یونان و فرانسه را رو در روی هم قرار داده است

نقش مثلث پاریس – آتن – آنکارا در ژئوپلیتیک شرق مدیترانه

دیدگاه آنکارا ترکیه را به رویارویی با پاریس کشانده است، چراکه فرانسه از زمان دوره استعماری، دریای مدیترانه و فراتر از آن، آفریقا و خاورمیانه را حوزه نفوذ واحدی قلمداد می‌کند. همچنین، فرانسه و ترکیه به خاطر مناقشات شخصی بین امانوئل مکرون و اردوغان بر سر نقش اسلام در حوزه سیاسی و اجتماعی نیز اختلاف دارند. در طرف دیگر، آتن در تلاش برای ایجاد توازن در برابر آنکارا، همکاری نزدیکی با پاریس بر اساس دیدگاه‌ها و منافع مشترک شکل داده است. با این ‌حال، آتن نباید خود را «اقمار ژئوپلیتیکی» پاریس در منطقه نشان دهد بلکه باید یک راهبرد دفاعی و دیپلماتیکی منسجم اتخاذ کند.

ادامه مطلب
تهران-واشنگتن تا پیش از انتخابات ایران به برجام بازگردند
روند ترمیم روابط ایالات متحده-ایران (بخش دوم)

تهران-واشنگتن تا پیش از انتخابات ایران به برجام بازگردند

مساله حائز اهمیت این است که اجرای کامل برجام قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن آتی نهایی شده باشد چرا که تنها در این صورت، دوام آن بدون فارغ از مساله تغییر دولت روحانی موفق تر خواهد بود. به علاوه، ورود مجدد آمریکا به برجام تا ماه ژوئن می تواند به تقویت طیف حرکت سیاسی میانه رو در ایران به نفع ادامه دیپلماسی با غرب کمک کند.

ادامه مطلب
قصه پرغصه همکاری های علمی و دانشگاهی ایران و اروپا
دومینوی تکراری روابط در روندهای تاریخی (بخش بیست و دوم)

قصه پرغصه همکاری های علمی و دانشگاهی ایران و اروپا

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در حال حاضر علیرغم اینکه در ایران ۲‌ هزار و ۶۴۰ دانشگاه وجود دارد که حدود ۵‌ هزارمیلیارد تومان از بودجه کل کشور را  به خود اختصاص داده و نزدیک به ۵۰‌ درصد از فارغ التحصیلان به سیل جمعیت بیکار کشور می پیوندند که از این میان سهم وزارت علوم از جمعیت دانشجویی ۶۸‌ درصد و سهم دانشگاه آزاد ۳۲‌ درصد است. این درحالی است که براساس اعلام موسسه اسپانیایی (CISC) چین تنها ۲‌ هزار و ۴۸۱ و هند هزار و ۶۲۰ دانشگاه داشته و  تعداد دانشگاه‌ها در اغلب کشورهای پیشرفته جهان زیر ۵۰۰ است به ‌طوری که آلمان ۴۱۲، انگلیس ۲۹۱، کانادا ۳۲۹، ایتالیا ۲۳۶ و هلند ۴۲۳ دانشگاه دارند و جالب تر این که  برخی کشورهای اروپایی نظیر نروژ، سوئد، دانمارک، فنلاند و ... زیر ۱۰۰ دانشگاه دایر کرده اند.

ادامه مطلب
بیم‌ها و امیدهای آمریکای دموکرات برای اروپا
نگاهی که قاره سبز به ایالات متحده دارد

بیم‌ها و امیدهای آمریکای دموکرات برای اروپا

حسین مفیدی احمدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در نگاه اروپا، پدیدارهایی چون برآمدن دونالد ترامپ و در سطحی پایین‌تر برگزیت، ضربه‌ای مهلک بر لیبرال دموکراسی بودند. در این چارچوب، پیروزی بایدن نمی‌تواند خبری خوب برای پوپولیست های راست‌گرای اروپایی باشد. البته اروپا تحولات پس از انتخابات آمریکا ازجمله ادعای تقلب در انتخابات را به معنای تضعیف لیبرال دموکراسی می‌داند.

ادامه مطلب
برجام منطقه ای نشود، آرامش برقرار نمی شود
نیاز اروپا به یک استراتژی منطقه ای در خاورمیانه (بخش هشتم)

برجام منطقه ای نشود، آرامش برقرار نمی شود

اختلاف بین اروپا و ایالات متحده بر سر ایران به طور فزاینده عمیق تر می شود. سیاست ایالات متحده در قبال ایران و منطقه- برون سپاری سیاستگذاری منطقه ای واشنگتن به ریاض و تل آویو و حمایت بی دریغ آن از کارزار نظامی عربستان در یمن- به شدت برای اروپا بی ثبات کننده است. اگرچه تمرکز روی ایران به عنوان یک کشور، یا توافق هسته ای به عنوان یک موضوع، بسیار محدود است، اما نقطه عزیمت اتحادیه اروپا همچنان باید برجام باشد. در زمان توافق هسته ای سال ۲۰۱۵، ایران تنها کشور در منطقه بود که به طور پنهانی برنامه انرژی هسته ای را دنبال می کرد. از آنجایی که دیگر کشورهای همسایه ایران نیز همه تلاش خود را برای رسیدن به این کشور در زمینه انرژی هسته ای به کار بستند، امروز به همکاری منطقه ای در زمینه هسته ای نیاز است.

ادامه مطلب
کمونیسم همچنان مانده است
نگاهی به کتاب «کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم»

کمونیسم همچنان مانده است

حامد شفیعی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی به نقد کتاب «کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم» پرداخته است و می نویسد: اسلاونکا دراکولیچ، روزنامه نگار کروات در کتاب خود به داستان‌ها و ماجرای مرتبط با حضور کمونیسم در اروپای شرقی، با تاکید و توجه خاص بر زندگی زنان در آن دوران می‌پردازد. رویکرد ضد کمونیسیتی و منتقدانه با رنگ و لعاب فمینیستی اش را می توان در جای جای کتاب حس کرد. کتابی که حاصل تجربه های شخصی و مشاهداتش از زندگی دوستان و آشنایانش در دیگر کشورهای اروپای شرقی تحت حکومت‌های کمونیستی است. 

ادامه مطلب
توافق هسته ای ایران باید منطقه ای شود
نیاز اروپا به یک استراتژی منطقه ای در خاورمیانه (بخش هفتم)

توافق هسته ای ایران باید منطقه ای شود

توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ را تا اندازه زیادی می توان میراث دهه ۲۰۰۰ قلمداد کرد؛ زمانی که ایران تنها کشور در منطقه بود که به طور پنهانی برنامه انرژی هسته ای را دنبال می کرد. از آنجایی که دیگر کشورهای همسایه ایران نیز همه تلاش خود را برای رسیدن به این کشور در زمینه انرژی هسته ای به کار بستند، امروز به همکاری منطقه ای در زمینه هسته ای نیاز است.

ادامه مطلب
نقش مغفول انجمن های دوستی در دیپلماسی فرهنگی بخش
دومینوی تکراری روابط در روندهای تاریخی (بخش بیست و دوم)

نقش مغفول انجمن های دوستی در دیپلماسی فرهنگی بخش

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: انجمن ها می توانند به عنوان دستیاران ارزان و ارزشمند برای نهادهای دولتی و سایر سازمان های غیر دولتی و بین المللی باشند که از توانایی و ظرفیت مناسبی برای گسترش تعاملات علمی، فرهنگی، توسعه روابط دوستانه میان جوامع مختلف و تحکیم صلح و دوستی ملی و جهانی برخوردارند و یقینا نوعی همگرایی دو سویه نهاد مردمی و نهاد دولتی می تواند به نقش آفرینی این انجمن ها در شرایط خاص کنونی روابط کشورمان با کشورهای اروپایی و تاثیرگذاری در مسیر کاهش تحریم های ظالمانه کمک شایان کند.

ادامه مطلب
ایران روابط با آمریکایی لاتین جناح چپی را تقویت می کند
در بررسی سفر ظریف به نیمکره غربی

ایران روابط با آمریکایی لاتین جناح چپی را تقویت می کند

در حالی که شمارش آراء برای تعیین برنده انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده هنوز ادامه دارد، ایران دیپلمات ارشد خود را برای تقویت روابط با کشورهای چپ در نیمکره غربی به آمریکای لاتین فرستاده است.

ادامه مطلب
اروپا در راه آمریکا؟!
لزوم جدا شدن اروپایی ها از یک مسیر

اروپا در راه آمریکا؟!

موحد زاهدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می رسد تنها راه اروپا برای خروج از این گرداب خطرناک این است که به جای عملکرد سنتی خود در پیوند با آمریکا و تحت عنوان پیمان غرب، با اتخاذ تصمیمی استراتژیک راه خود را از آمریکا جدا کند و با سایر قدرت‌های جهانی و منطقه ای در مورد ایجاد نظمی جدید در چارچوب نیازهای دنیای امروز تعامل کند. این شاید تنها راه برای اروپا و جهان برای پرهیز از ورود به دور تازه ای از خشونت و تاریکی باشد.

ادامه مطلب