اروپا - آرشیو

داستان پیچیده دستگیری خبرنگار روس در ایران
چرا خبرنگار زن روس بازداشت شد؟

داستان پیچیده دستگیری خبرنگار روس در ایران

در پی انتشار خبر بازداشت یوزیک، در وزارت امور خارجه روسیه اعلام کردند که این زن روس سفر خود را به تهران و گرفته شدن گذرنامه اش از سوی ماموران امنیتی ایران را اطلاع داده بود. یوزیک قبلا، در ایران کار می کرده است. مادر او در گفت وگو با نشریه «ماسکوفسکی کامسامولتس» گفته که چند ماهی، او با خانه نشر تهران همکاری می کرده است. ظاهرا، این خانه نشر مجددا، وی را به همکاری دعوت کرده است. این خانه نشر او را به ایران دعوت کرده و هزینه سفر و محل اقاماتش را به طور کامل، پرداخت کرده است.

ادامه مطلب
عقل نقاد و جایگاه اروپا در نظم جهانی جدید
نگاهی به کتاب یوشکا فیشر

عقل نقاد و جایگاه اروپا در نظم جهانی جدید

امروز و در نزدیک به پایان دهه دوم قرن بیست و یکم با مطالعه دو مرور و نقد از کتاب یوشکا فیشر وزیر اسبق امور خارجه آلمان به نام «زوال غرب: اروپا در نظم جهانی قرن ۲۱»، اهمیت این متغیر بیش از هر زمان دیگری در نظر نگارنده تثبیت شد. در ادامه ضمن توضیح موضوعات اساسی کتاب (با بهره‌گیری از معرفی پاول هوکنش و اولیور اوستکونیل)، نکات مدنظر خود را مطرح خواهم کرد.

ادامه مطلب
جنگنده‌های روسی که جنگنده‌های امریکایی را به چالش می‌کشند+تصاویر
غرب نگران از نیروی هوایی پیشرفته روسیه

جنگنده‌های روسی که جنگنده‌های امریکایی را به چالش می‌کشند+تصاویر

مسکو توانسته است هواپیماهایی تولید کند که از واحدهای رزمی در سطح عالی به شمار می آیند. امروزه نیروهای نظامی هوایی در سراسر جهان از هواپیماهای نظامی ساخت شوروی و روسیه استفاده می کنند. تحلیلگران نشریه آمریکایی  The National Interestرتبه بندی پنج هواپیمای نظامی بسیارخطرناک روسیه را گردآوری کرده اند.

ادامه مطلب
گام چهارم تیر خلاص تهران به برجام خواهد بود؟!
اروپا با تهدید خروج از برجام به دنبال تعدیل مواضع ایران بر سر توان موشکی و دیپلماسی منطقه ای

گام چهارم تیر خلاص تهران به برجام خواهد بود؟!

احد رضایان قیه باشی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی تصریح کرد: با توجه به اقتضائات سیاسی داخلی در کشور احتمالاً دولت و وزارت امور خارجه به واسطه فشار برخی از جریان‌های تندرو و رادیکال مجبور شوند گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را با شدت عمل بردارند. در این صورت من معتقدم گام چهارم در کاهش تعهدات برجامی، گام تندتر و جدی تر از ۳ گام پیشین خواهد بود، به گونه ای که احتمالا گام چهارم تیر خلاص تهران به برجام، آن چنان که مد نظر گروه‌های فشار داخلی است، باشد و به واسطه آن اروپایی ها نیز از برجام خارج شوند.

ادامه مطلب
اروپا بداند خروجش از برجام، توافق با ایران را به رویا تبدیل می‌کند
لزوم عملیاتی شدن گام چهارم، ولو به قیمت فروپاشی توافق هسته‌ای

اروپا بداند خروجش از برجام، توافق با ایران را به رویا تبدیل می‌کند

محمد مرندی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی پیرامون واکنش ایران در قبال تهدید سه کشور آلمان، فرانسه و انگلستان مبنی بر خروج از برجام بر این نکته تاکید دارد: ممکن است که شدت و یا ضعف انتخاب ها و برنامه های ایران در گام چهارم به تصمیم اروپا در خروج و تعهد به برجام اثر گذار باشد. اما به هر حال نباید این مسئله را به عنوان شاخصی در تعیین شدت و ضعف برنامه ها، اقدامات انتخاب های خود در گام چهارم مدنظر قرار دهیم و این دغدغه را داشته باشیم که آیا اروپایی‌ها با شدت عمل ما در گام چهارم از برجام خارج خواهند شد یا خیر؛ پس ایران باید گام های خود را در کاهش تعهدات برجامی با قاطعیت بردارد تا به اهداف مد نظر خود دست پیدا کند، ولو این که اروپایی ها از برجام خارج شوند و در نهایت توافق هسته‌ای از هم فرو بپاشد.

ادامه مطلب
آیا گام چهارم ایران به حضور تروئیکای اروپایی در برجام پایان می دهد؟
ضرر بیشتر بروکسل از شکاف اروپا با تهران

آیا گام چهارم ایران به حضور تروئیکای اروپایی در برجام پایان می دهد؟

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی پیرامون تهدید سه کشور اروپایی در خصوص خروج از برجام بر این نکته تاکید دارد: علی‌رغم تمام مواضعی که در بیانیه مشترک سه کشور اروپایی و مطالبی که در پیام ارسالی اخیر اروپا به جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، آلمان، فرانسه و انگلیس دست به اتخاذ رفتار و عملکرد حساسیت برانگیزی مانند خروج از برجام و فعال کردن مکانیسم ماشه در برابر تهران نخواهند زد.

ادامه مطلب
ماکرون فرانسه را به عرش می برد؟
دیپلماسی فرانسه در رابطه با توافق هسته ای ایران و روابط با روسیه

ماکرون فرانسه را به عرش می برد؟

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، پس از یک سری پیروزی ها در سیاست گذاری ها در اتحادیه اروپا در اواخر بهار و تابستان گذشته، اخیرا خود را در مرکز دیپلماسی برای نجات توافق هسته ای ایران و روابط اروپا با روسیه قرار داده است. اما باید دید که آیا توانایی دستیابی به اهداف خود را دارد یا خیر. خیلی زود مشخص می شود که ماکرون توانسته فرانسه را به یک مهره ضروری سیاست اروپایی و جهانی تبدیل کند یا اینکه فرانسه برای حل مشکلات جهان کافی و حتی ضروری نیست.

ادامه مطلب
چگونه روحانی ترامپ را کاشت و مکرون را در راهروی هتل منتظر گذاشت!
بی سلیقه گی های رئیس جمهوری فرانسه در ادامه بیاریتز

چگونه روحانی ترامپ را کاشت و مکرون را در راهروی هتل منتظر گذاشت!

علاقه ترامپ به دیدار یا دست کم گفت وگوی تلفنی با حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، بازتاب چیزی است که برخی تحلیلگران آن را کلافگی و استیصال فراگیرتر رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در برابر مشکلات بین المللی می دانند که روی هم انباشته می شوند و او راه حلی برای آنها نمی یابد. اکنون هم که فرایند استیضاح کنگره، قوز بالا قوز این مشکلات شده و او بیش از پیش در تنگنا گرفتار شده است.

ادامه مطلب
آخرین پایگاه دیکتاتورها (بخش چهارم)
چرا مستبدان امروزی ضعیف تر از آن هستند که به نظر می رسند

آخرین پایگاه دیکتاتورها (بخش چهارم)

دهه جاری میلادی دهه خوبی برای دیکتاتوری و در مقابل، برای دموکراسی وحشتناک بوده است. با این حال، وقتی شمار زیادی از مردم دریابند که به طور روز افزون آزادی های خود را از دست می دهند، اپوزیسیون قدرت خواهند گرفت و مشروعیت دیکتاتوری های پوپولیستی را به چالش خواهند کشید. نتیجه نهایی این مبارزه به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست، اما اگرچه یک دهه گذشته برای دموکراسی فاجعه آمیز بوده، دهه بعدی می تواند برای مستبدان و دیکتاتورها به شدت سخت باشد.

ادامه مطلب