اروپا - آرشیو

پوتین، تزاری جدید و استالینیستی بی‌پروا در عرصه بین الملل
روزی که رئیس‌جمهوری روسیه به عنوان مساله ملی لنین را سرزنش و استالین را ستایش کرد

پوتین، تزاری جدید و استالینیستی بی‌پروا در عرصه بین الملل

صلاح الدین خدیو در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: آنچه در کنفرانس مطبوعاتی رئیس‌ جمهوری روسیه گفت، تنها ابراز تعلق خاطر به یک نظام متمرکز اقتدارگرا و ضد خودمختاری نبود، بلکه پرده برداشتن از آمال امپراتوریگرایانه یک زمامدار روس هم بود. ولادیمیر صرفا تزاری جدید نیست، استالینیستی بی پروا در عرصه بین الملل هم هست.

ادامه مطلب
وقت آن است در رابطه با اروپا تجدید نظر کنیم
جمهوری اسلامی ایران و اروپا؛ همسایه های نامطمئن و چگونگی ترمیم آن

وقت آن است در رابطه با اروپا تجدید نظر کنیم

سید حسام الدین هانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می رسد از زمانی که جمهوری اسلامی ایران سیاست خارجی خود را محدود از کانال سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان کرد؛ ایران و اروپا همسایه های نامطئن شدند. اتحادیه اروپایی از عقبه حمایت ۲۷ کشور و همراهی با امریکا برخوردار است و مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپایی، بتدریج به صورت "تفوق یک طرفه اتحادیه اروپایی بر ایران" و دیکته منویات سیاسی اروپایی/غربی به جمهوری اسلامی ایران تفسیر شد.

ادامه مطلب
سازمان ها، هنجارها و قوانین غالب بر نظم بین الملل دوام آوردنی هستند؟
چالش سیاست گذاران دو سوی اقیانوس اطلس

سازمان ها، هنجارها و قوانین غالب بر نظم بین الملل دوام آوردنی هستند؟

به نظر می رسد سازمان های بین المللی تحت محاصره قرار گرفته اند و از هر سو به آنها حمله می شود. سوال این است که سیاستگذاران دو سوی اقیانوس اطلس چطور می توانند نهادها، هنجارها و قوانینی را که تحت نظارت نظم بین المللی قرار دارند را تقویت و در صورت لزوم اصلاح کنند؟

ادامه مطلب
حالا با پیروزی بوریس جانسون چه کنیم؟
احتمال نزدیکی بیشتر بریتاتیا و امریکا در عصر پسابرگزیت

حالا با پیروزی بوریس جانسون چه کنیم؟

سید حسام الدین هانی، در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد:  روابط ایران و اتحادیه اروپایی با محوریت فقط فرانسه و آلمان بدون انگلیس، با احتمال بیشتر همکاری همراه خواهد بود زیرا بدون انگلیس؛ اتحادیه اروپایی احساس ضعف بیشتری در سیاست بین الملل خواهد کرد و میل به مصالحه توسط اتحادیه اروپایی با جهان خارج بیشتر از گذشته خواهد شد. آلمان و فرانسه سیاست های مسالمت آمیز با روسیه و چین را در دستورکار روابط با مسکو و پکن قرار داده اند. انتقاد از ناتو توسط رئیس جمهوری فرانسه؛ هشداری برای جلوگیری از نفوذ انگلیس و امریکا در اروپا بود و مکرون خواهان استقلال امنیتی اروپا از امریکا است. 

ادامه مطلب
انتخابات انگلیس و عقب‌گرد جهانی!
پوپولیسم ترک‌تازی می‌کند

انتخابات انگلیس و عقب‌گرد جهانی!

صابر گل عنبری در یادداشتی می نویسد: واقعیت تلخ نتایج انتخابات اخیر در انگلیس گویای رشد روزافزون همگرایی‌ستیزی، یکجانبه‌گرایی ملی‌گرایانه، لاغر شدن اتحادیه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، رادیکالیزه شدن روابط جهانی و حرکت در مسیر بازتولید بلوک‌بندی‌ها بر بنیان‌های معمولی است که قبل از جنگ جهانی اول و در فاصله میان آن و جنگ جهانی دوم حاکم بود

ادامه مطلب
انتخابات اخیر انگلیس و آینده حزب کارگر
نگاهی به شکست های یک حزبی کارگری

انتخابات اخیر انگلیس و آینده حزب کارگر

حسن شیرزادی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر اساس سنت سیاسی حزبی در انگلیس، رهبر حزب بازنده از سمت خود کنارگیری می کند و کوربین نیز چنین خواهد کرد. کوربین نام خود را به عنوان یک سیاستمدار پاکدست و عدالتخواه در تاریخ ثبت کرد. عکسی که پس از شکست از وی در حال حمل چند کیسه سیب زمینی و مایحتاج زندگی در خیابانی در لندن منتشر شد، ما را از هر توضیحی در باره این شخصیت بی نیاز می کند. اما دوران دشوار برای حزب کارگر تازه آغاز شده است.

ادامه مطلب
مناقشه ایران و غرب از کنترل خارج شده است
ناتوانی اروپا در حفظ برجام

مناقشه ایران و غرب از کنترل خارج شده است

در حال حاضر، اوضاع از کنترل خارج شده است. تهران کاهش تدریجی اجرای تعهداتش براساس توافق هسته ای را آغاز کرده و واشنگتن همچنان به فشارهای اقتصادی علیه ایران افزایش می دهد و اروپا نیز مانند سابق، بر سر دو راهی باقی مانده است.

ادامه مطلب
بهره برداری پوتین از استالین
از مردمی که پیشوای خون‌آشامشان را می‌ستایند باید بترسیم

بهره برداری پوتین از استالین

مهدی تدینی در یادداشتی می نویسد: وقتی مردم یک کشور دیکتاتور پیشینشان را فقط به این دلیل که نام کشورشان را در جهان بلندآوازه کرده دوست داشته باشند، بزرگ‌ترین برنده کسی خواهد بود که خود را جانشین آن دیکتاتور بزرگ می‌داند. همه آن عشق و نوستالژی تاریخی ناخواسته و ناخودآگاه به سوی جانشین امروزی او سرازیر می‌شود. برنده اصلی استالین‌دوستی مردم روسیه هم کسی جز پوتین نیست؛ با این امتیاز بزرگ که پوتین می‌تواند مدعی باشد، فضایل استالین را دارد و رذایلش را نه. لِف گودکوف، مدیر مؤسسه افکارسنجی لِوادا، نیز معتقد است این استالین‌دوستی بیش از همه از کرملین و پوتین آب می‌خورد.

ادامه مطلب
پوتین با قدرت انرژی میدان داری می کند
«قدرت سیبری» آغاز دوران جدید ژئوپلیتیک گاز طبیعی روسیه

پوتین با قدرت انرژی میدان داری می کند

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اجرای این پروژه بزرگ گازی می تواند نقش روسیه و چین را در بازار جهانی گاز و در اقتصاد بین المللی افزایش داده و گامی بسیار مهم در جهت شکل گیری فضای همکاری دو کشور در اوراسیا باشد.

ادامه مطلب