اروپا - آرشیو

همسویی اروپا عامل اصلی یکجانبه گرایی رو به تزاید آمریکا
اتحادیه اروپا وقت زیادی برای اثبات استقلال خود ندارد

همسویی اروپا عامل اصلی یکجانبه گرایی رو به تزاید آمریکا

رضا رسالت در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: آنچه مسلم است این است که به کارگیری مکانیسم ماشه نباید به منزله تیر خلاص بر پیکره برجام باشد و اروپا طی دو ماه آینده اراده واقعی خود را برای حفظ و زنده نگه داشتن برجام و پایان دادن بر یکجانبه گرایی آمریکا، بیش از پیش نمایان کند.

ادامه مطلب
احتمال خارج شدن کنترل شرایط از دست اروپا در برجام با بازیگری مخرب واشنگتن و تل‌آویو
هدف برلین، لندن و پاریس از فعال کردن سازوکار حل اختلافات کاهش تنش است

احتمال خارج شدن کنترل شرایط از دست اروپا در برجام با بازیگری مخرب واشنگتن و تل‌آویو

احمد نقیب زاده در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن اذعان به این که گام پنجم ایران در کاهش تعهدات برجامی می تواند شائبه گرایش تهران به سمت غنی سازی ۲۰ درصد را پررنگ تر کند، پیرامون هدف و برنامه غایی سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلستان به عنوان اعضای حاضر در برجام از فعال کردن ساز و کار حل اختلافات برجامی بر این باور است که اروپا سعی کرده است با فعال کردن سازوکار اختلافات برجامی از یک سو مانع از آن شود که ایران به سمت برداشتن گام هایی در خصوص غنی‌سازی ۲۰ درصد برود و از آن سو مانع از وخیم تر شدن وضعیت شود، چرا که برجام منافع سیاسی و امنیتی جدی برای اروپایی‌ها در پی داشته است. لذا اروپا سعی دارد در بستر مذاکرات سازوکار حل اختلافات برجامی در نظر گرفته شده است، مدیریت شرایط را در دست بگیرد.

ادامه مطلب
خط لوله‌ گازی که قدرت ویژه‌ای به ترکیه و روسیه می‌دهد
ترک استریم تلفیقی از انرژی و سیاست بین الملل

خط لوله‌ گازی که قدرت ویژه‌ای به ترکیه و روسیه می‌دهد

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: پروژه ترک استریم در تلفیقی از انرژی و سیاست بین الملل از بسیاری جنبه ها از اهمیت بالایی برخوردار است و اهمیت استراتژیک آن فراتر از یک خط لوله خواهد بود. بهنظر می رسد ترک استریم برای ترکیه فرصتی است تا در یک استراتژی هوشمندانه بتواند در ترکیبی از منافع همگرا و متناقض به بهترین تراز میان غرب و روسیه دست یابد.

ادامه مطلب
جهان حامی قلدرها شده است
باید چاره‌ای اندیشید

جهان حامی قلدرها شده است

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: اگر چه در گفتار و سیاست اعلامی بسیاری از کشورها و سازمانها در برابر اقدام آمریکا علیه ایران سکوت و یا حداقل از تأیید و همراهی با آن پرهیز کردند، اما در سیاست اعمالی با این قدرت زورگو و یا به تعبیر وزیر امور خارجه کشورمان «قلدر مدرسه» همراهی کردند و هر یک به طریقی کوشیدند حجم فشارها بر ایران را افزایش دهند و از این نمد کلاهی برای خود برگیرند. انگلیس در این زمینه از بقیه کشورها جلوتر بود و نه تنها به خاطر اقدامات خارج از عرف دیپلماتیک سفیرش در ایران عذرخواهی نکرد، بلکه نخست وزیر این کشور نخستین عضو غیر آمریکایی برجام بود که از لزوم جایگزینی این توافق بین المللی مورد تأیید شورای امنیت با طرح مورد نظر رییس جمهور آمریکا سخن گفت! 

ادامه مطلب
پوتین چه در سر دارد؟
انقلاب ژانویه در کاخ کرملین

پوتین چه در سر دارد؟

احسان تقوایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: سرعت چشمگیر تحولات در روز چهارشنبه (سخنان پوتین و برنامه های اعلام شده توسط وی برای اصلاح قانون اساسی و سپس ساعتی بعد استعفای «دیمیتری مدودیف» از نخست وزیری) نشان داد که زمینه های این تغییرات سال ها قبل توسط پوتین برنامه ریزی شده است. پوتین از زمان جوزف استالین تا کنون طولانی ترین رهبر کرملین بوده است و تا سال ۲۰۲۴ ، فقط شش سال کمتر از استالین در راس قدرت قرار داشته است.

ادامه مطلب
دلیلی ندارد از حالا به بعد اروپا طرفی از مذاکره با ایران باشد
لزوم بازتعریف سیاست خارجی کشور با توجه به رفتار سیاسی غرب

دلیلی ندارد از حالا به بعد اروپا طرفی از مذاکره با ایران باشد

علی سلیمانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: سیاست خارجی نشات گرفته از سیاست داخلی است. طی بیانات اخیر رهبری در نماز جمعه ۲۷ دی ماه ۱۳۹۸، به نظر میرسد تاکید ایشان به پیوستن متقابل اروپا وامریکا در مقابله با جمهوری اسلامی ایران، مناسب است سیاست خارجی نوینی به مرحله اجرا گذاشته شود. هیچ دلیل وجود ندارد منبعد اتحادیه اروپایی طرف مقابل جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات باشد.

ادامه مطلب
چرا کسی حاضر نیست مرگ برجام را اعلام کند؟
بازگشت به نقطه صفر!

چرا کسی حاضر نیست مرگ برجام را اعلام کند؟

صابر گل عنبری در یادداشتی می نویسد: هر چند اروپا فعال‌سازی اسنپ بک (مکانیسم ماشه) را گامی در جهت حفظ و زنده ماندن برجام اعلام کرده، اما واقعیت این است که چیزی از این توافق نمانده است که حفظ شود. برجام کلا بر دو رکن و ستون استوار بود. یکی رفع تحریم‌ها که به دنبال خروج آمریکا از آن به شکلی شدیدتر و بی‌سابقه بازگشته و دیگری تعهدات هسته‌ای ایران که در واکنش به این خروج و پیامدهای آن در پنج گام کاهش یافت و دیگر قید و بندی نمانده است که بدان پایبند باشد.

ادامه مطلب
چرایی اقدام اروپا به فعال کردن سازوکار حل اختلافات برجامی در وضعیت حساس کنونی
ایران نباید بگذارد اروپا در جبهه عربستان، آمریکا و اسرائیل قرار گیرد

چرایی اقدام اروپا به فعال کردن سازوکار حل اختلافات برجامی در وضعیت حساس کنونی

علی بیگدلی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن احتمال دخالت و اعمال فشار واشنگتن، تل آویو و ریاض در سیر حل و فصل اختلافات برجامی، ذیل بند ۳۶ توافق هسته ای و سیاسی شدن پرونده هسته ای، پیرامون دلایل سه کشور اروپایی حاضر در برجام برای فعال کردن پروسه حل و فصل اختلافات در برجام، آن هم در شرایط حساس حال حاضر بر این باور است که اکنون اروپایی ها به این باور و ارزیابی رسیده اند که چون بعد از ترور سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اکراینی ایران در چندین پرونده درگیر شده است و همچنین به واسطه وقوع برخی اعتراضات مردمی طی روزها و هفته های گذشته در شرایط نابه سامان داخلی به سر می برد، می تواند فشارهای خود را برای بازگشت ایران از سیاست کاهش تعهدات برجامی با فعال کردن سازوکار حل اختلافات صورت دهد.

ادامه مطلب
اروپایی‌ها با فعال کردن سازوکار حل اختلافات برجامی فریب سیاست های واشنگتن را خورده اند
ترافیک دیپلماتیک اخیر با هدف جستجوی راهکاری برای حفظ ثبات در منطقه بود، نه میانجیگری

اروپایی‌ها با فعال کردن سازوکار حل اختلافات برجامی فریب سیاست های واشنگتن را خورده اند

محسن پاک آیین در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی با اذعان بر این که اروپا با فعال سازی مکانیسم و یا ساز و کار حل اختلافات در توافق هسته ای، ذیل بند ۳۶ برجام، دچار یک اشتباه جدی می شود و آینده ای تاریک برای مناسبات خود با ایران را رقم می زند، در خصوص ترافیک دیپلماتیک اخیر در تهران معتقد است که تحرکات اخیر دیپلماتیک منطقه ای از جمله سفر امیر قطر، نخست وزیر سوریه و وزیرامور خارجه پاکستان به ایران، موید این است که کشورهای پیرامونی ایران با احساس نگرانی از اقدامات آمریکا، در جستجوی راهکارهائی برای حفظ و تداوم ثبات، امنیت و آرامش در منطقه هستند.

ادامه مطلب
خطر رویارویی ناتو با ایران؟!
اروپا درصدد جایگزین کردن ناتو بجای امریکا در خاورمیانه است

خطر رویارویی ناتو با ایران؟!

علی سلیمانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: دخالت غرب در خاورمیانه به اقدام مشترک اروپا و امریکا یعنی؛ اتحادیه اروپایی و ناتو با بیش از ۵۰ کشور علیه کشورهای خاورمیانه به خصوص جمهوری اسلامی ایران تبدیل میشود و از پیمان نظامی ناتو به عنوان اهرم مقابله استفاده خواهد شد. اگر اقدامی نظامی از سوی ناتو علیه جمهوری اسلامی ایران واقع شود، پاسخگو چه کشوری و کدام دولت خواهیم بود؟

ادامه مطلب